REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w akcyzie od 1 lutego 2021 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Zmiany w akcyzie od 1 lutego 2021 r.
Zmiany w akcyzie od 1 lutego 2021 r.
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Zmiany w akcyzie od 1 lutego 2021 r. Nowe regulacje dotyczące podatku akcyzowego uszczelnią system tego podatku, wzrośnie też bezpieczeństwo obrotu wyrobami akcyzowymi - uważa dyrektorka departamentu podatku akcyzowego w Ministerstwie Finansów Maria Rutka.

Zmiany w akcyzie od 1 lutego 2021 r.

Przedstawicielka Ministerstwa Finansów poinformowała, że wchodząca w życie 1 lutego 2021 r. nowelizacja ustawy o akcyzie przewiduje dwie zasadnicze zmiany: pierwsza wiąże się z powstaniem Centralnego Rejestru Podmiotów Akcyzowych, a druga z rozszerzeniem systemu przemieszczania oraz nadzoru wyrobów akcyzowych EMCS.

REKLAMA

Autopromocja

Mówiąc o korzyściach, jakie zmiany przyniosą fiskusowi, Rutka wskazała przede wszystkim zastąpienie wielu dokumentów papierowych dokumentami elektronicznymi.

REKLAMA

"Będziemy mieć w jednym miejscu dane wszystkich podatników, którzy mogą posiadać wiele składów podatkowych, mogą prowadzić działalność w wielu miejscach. Poprawi się nadzór nad tymi miejscami oraz monitoring całego procesu przemieszczania wyrobów akcyzowych. Ponieważ system EMCS łączy się z innymi systemami KAS, importowymi czy eksportowymi, ułatwi to nie tylko pracę funkcjonariuszom KAS i nadzór fiskusa nad tymi procesami, ale także korzystnie wpłynie na możliwości analizy ryzyka w przypadku firm akcyzowych" - powiedziała.

"Jest to dalsze uszczelnienie systemu podatku akcyzowego" - zaznaczyła. Zdaniem Rutki korzyści dla firm związane są nie tylko z zastąpieniem dokumentów papierowych elektronicznymi, ale także z poprawą bezpieczeństwa obrotu.

"Pojawi się możliwość sprawdzania kontrahentów, którzy uczestniczą zarówno w wysyłce, jak i odbiorze towarów akcyzowych, co daje pewność, że są to podmioty zarejestrowane. Spadnie ryzyko, że trzeba będzie zapłacić akcyzę za nieuczciwego partnera w biznesie, wzrośnie pewność obrotu wyrobami akcyzowymi" - wyjaśniła Rutka.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Centralny Rejestr Podmiotów Akcyzowych

REKLAMA

Jak wyjaśniła rozmówczyni, zgodnie z nowelizacją dotychczasowe rejestry podmiotów akcyzowych, których jest 44 i które prowadzone są przez naczelników urzędów skarbowych, zostaną zastąpione Centralnym Rejestrem Podmiotów Akcyzowych prowadzonym przez Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Poznaniu. "To oznacza rezygnację z papierowych zgłoszeń rejestracyjnych i lokalnych rejestrów podmiotów akcyzowych" - powiedziała Rutka.

"Powstanie jeden rejestr obejmujący zdecydowanie większą grupę podmiotów - nie tylko przedsiębiorców. Znajdą się w nim także podmioty, które nie prowadzą działalności gospodarczej, a zużywają wyroby zwolnione od akcyzy" - dodała.

Do rejestru trafią przede wszystkim podmioty dokonujące czynności opodatkowanych akcyzą; przykładem mogą być browary produkujące piwo, czy gorzelnie. Podmiotem zużywającym wyroby akcyzowe zwolnione z podatku, który także znajdzie się w nowej bazie, będzie np. producent octu, który wykorzystuje do tego zwolniony z akcyzy spirytus.

W rejestrze znajdą się też firmy nabywające alkohol etylowy całkowicie skażony środkami dopuszczonymi we wszystkich państwach członkowskich UE. Chodzi na przykład o producentów środków chemicznych, m.in. płynów przeciwoblodzeniowych, czy rozpuszczalników. Zgłosić muszą się też podmioty reprezentujące przedsiębiorców zagranicznych, które nabywają na rzecz odbiorców końcowych na przykład energię elektryczną, gaz czy susz tytoniowy.

"Nową kategorią podmiotów, które obejmie obowiązek rejestracji są podmioty, u których niszczone są wyroby nieprzydatne do spożycia, zużycia, czy przerobu. Kolejną - pośredniczące podmioty węglowe i pośredniczące podmioty gazowe (pośrednicy zajmujący się kupnem i sprzedażą węgla i gazu - PAP), które dotychczas składały jedynie powiadomienie o prowadzeniu takiej działalności naczelnikowi urzędu skarbowego" - powiedziała dyrektorka w resorcie finansów.

Rejestr będzie też dotyczył podmiotów nieprowadzących działalności gospodarczej, które nie są osobami fizycznymi. Chodzi o instytucje takie jak wojsko, policja, szkoły, czy przedszkola, które zużywają wyroby zwolnione od akcyzy, np. gaz LPG, paliwa lotnicze, paliwa żeglugowe.

Nowa baza nie obejmie natomiast osób fizycznych, które nie prowadzą działalności gospodarczej oraz "podmiotów olejowych", czyli takich, które zużywają olej opałowy bądź dokonują jego sprzedaży. Są one bowiem zarejestrowane w odrębnym systemie. Zmiana nie obejmie też pośredniczących podmiotów tytoniowych, których dane także znajdują się w innej bazie.

Ministerstwo Finansów przewidziało możliwość fakultatywnej rejestracji na nowych zasadach dla osób fizycznych zużywających gaz LPG do celów grzewczych. Jak wyjaśniła Rutka, może to być dla nich korzystne, dzięki temu będą mogły elektronicznie potwierdzać odbiór gazu.

Dyrektorka wyjaśniła, że pomioty akcyzowe, które już są zarejestrowane w lokalnych bazach, zostaną automatycznie przeniesione do centralnego rejestru. Będą jednak musiały w terminie do 30 czerwca br. potwierdzić dotychczasowe dane i uzupełnić wcześniejsze zgłoszenie o informacje dotyczące organu podatkowego właściwego dla tego podmiotu.

Do 30 czerwca br. będą również musiały zarejestrować się pośredniczące podmioty węglowe i gazowe, które przed 1 lutego br. złożyły tylko powiadomienie o zamiarze prowadzenia działalności. Podmioty rozpoczynające działalność w zakresie akcyzy, będą rejestrować się (tak jak dotychczas) przed dniem rozpoczęcia takiej działalności.

Rejestracja przez PUESC

Rejestracja na nowych zasadach następuje przez platformę usług elektronicznych skarbowo-celnych PUESC. Wymaga to posiadania bądź założenia konta na tym portalu i uzyskania indywidualnego numeru ID SISC. Zgłoszenie musi być podpisane jednym z rodzajów podpisów elektronicznych: kwalifikowanym, zaufanym, osobistym lub weryfikowanym za pomocą certyfikatu celnego albo innym dopuszczonym przez ministra finansów.

„Instrukcja rejestracji jest dostępna od 1 lutego zarówno na stronie PUESC, jak i na stronie podatki.gov.pl w zakładce +akcyza+. Rejestr powinien być kompletny od lipca tego roku" - powiedziała Rutka.

Rozszerzenie systemu monitoringu przemieszczania wyrobów akcyzowych

Utworzenie Centralnego Rejestru Podmiotów Akcyzowych wiąże się z rozszerzeniem systemu monitoringu przemieszczania wyrobów akcyzowych EMCS na wyroby zwolnione z akcyzy i objęte zerową stawką. System ten jest wykorzystywany do monitoringu przemieszczania wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy - zarówno w obrocie krajowym, jak i wewnątrzwspólnotowym - z zastosowaniem elektronicznego dokumentu e-AD. Druga jego część dotyczy przemieszczania w kraju towarów zwolnionych z akcyzy i opodatkowanych stawką zerową (dokument e-DD). Użytkownikami systemu są podmioty działające w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, jak i podmioty dokonujące przemieszczeń w kraju poza tą procedurą.

"Chcemy, aby w praktyce system ten objął prawie cały obrót wyrobami akcyzowymi" - powiedziała Rutka. Wyjaśniła, że system EMCS daje możliwość automatycznego sprawdzania kontrahentów, którzy uczestniczą w wysyłce i odbiorze wyrobów akcyzowych. Aby działał efektywnie, uzasadnione było utworzenie ściśle z nim powiązanego rejestru podmiotów akcyzowych, który pozwoli zgromadzić dane o uczestnikach rynku w jednym miejscu.

Jak poinformowała Rutka, rozszerzenie systemu EMCS było testowane już w grudniu ub. r., ale przedsiębiorcy na wejście do niego mają jeszcze cały rok. Okres przejściowy mija z końcem stycznia 2022 r.

Przedstawicielka MF powiedziała, że firmy mogą korzystać z udostępnionego przez resort finansów generatora dokumentów e-DD w systemie EMCS PL2, jednak dla dużych firm, które mają codziennie wiele dostaw, generator może być niewystarczający. Wykorzystują one własne systemy elektroniczne połączone z systemem magazynowo - księgowym. Dlatego potrzebują więcej czasu na ich dostosowanie do generowania dokumentów w systemie EMCS.

Autor: Marcin Musiał
mmu/ je/

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

REKLAMA

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

REKLAMA

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA