REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w akcyzie od 1 lutego 2021 r.

Zmiany w akcyzie od 1 lutego 2021 r.
Zmiany w akcyzie od 1 lutego 2021 r.
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Zmiany w akcyzie od 1 lutego 2021 r. Nowe regulacje dotyczące podatku akcyzowego uszczelnią system tego podatku, wzrośnie też bezpieczeństwo obrotu wyrobami akcyzowymi - uważa dyrektorka departamentu podatku akcyzowego w Ministerstwie Finansów Maria Rutka.

Zmiany w akcyzie od 1 lutego 2021 r.

Przedstawicielka Ministerstwa Finansów poinformowała, że wchodząca w życie 1 lutego 2021 r. nowelizacja ustawy o akcyzie przewiduje dwie zasadnicze zmiany: pierwsza wiąże się z powstaniem Centralnego Rejestru Podmiotów Akcyzowych, a druga z rozszerzeniem systemu przemieszczania oraz nadzoru wyrobów akcyzowych EMCS.

REKLAMA

REKLAMA

Mówiąc o korzyściach, jakie zmiany przyniosą fiskusowi, Rutka wskazała przede wszystkim zastąpienie wielu dokumentów papierowych dokumentami elektronicznymi.

"Będziemy mieć w jednym miejscu dane wszystkich podatników, którzy mogą posiadać wiele składów podatkowych, mogą prowadzić działalność w wielu miejscach. Poprawi się nadzór nad tymi miejscami oraz monitoring całego procesu przemieszczania wyrobów akcyzowych. Ponieważ system EMCS łączy się z innymi systemami KAS, importowymi czy eksportowymi, ułatwi to nie tylko pracę funkcjonariuszom KAS i nadzór fiskusa nad tymi procesami, ale także korzystnie wpłynie na możliwości analizy ryzyka w przypadku firm akcyzowych" - powiedziała.

"Jest to dalsze uszczelnienie systemu podatku akcyzowego" - zaznaczyła. Zdaniem Rutki korzyści dla firm związane są nie tylko z zastąpieniem dokumentów papierowych elektronicznymi, ale także z poprawą bezpieczeństwa obrotu.

REKLAMA

"Pojawi się możliwość sprawdzania kontrahentów, którzy uczestniczą zarówno w wysyłce, jak i odbiorze towarów akcyzowych, co daje pewność, że są to podmioty zarejestrowane. Spadnie ryzyko, że trzeba będzie zapłacić akcyzę za nieuczciwego partnera w biznesie, wzrośnie pewność obrotu wyrobami akcyzowymi" - wyjaśniła Rutka.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Centralny Rejestr Podmiotów Akcyzowych

Jak wyjaśniła rozmówczyni, zgodnie z nowelizacją dotychczasowe rejestry podmiotów akcyzowych, których jest 44 i które prowadzone są przez naczelników urzędów skarbowych, zostaną zastąpione Centralnym Rejestrem Podmiotów Akcyzowych prowadzonym przez Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Poznaniu. "To oznacza rezygnację z papierowych zgłoszeń rejestracyjnych i lokalnych rejestrów podmiotów akcyzowych" - powiedziała Rutka.

"Powstanie jeden rejestr obejmujący zdecydowanie większą grupę podmiotów - nie tylko przedsiębiorców. Znajdą się w nim także podmioty, które nie prowadzą działalności gospodarczej, a zużywają wyroby zwolnione od akcyzy" - dodała.

Do rejestru trafią przede wszystkim podmioty dokonujące czynności opodatkowanych akcyzą; przykładem mogą być browary produkujące piwo, czy gorzelnie. Podmiotem zużywającym wyroby akcyzowe zwolnione z podatku, który także znajdzie się w nowej bazie, będzie np. producent octu, który wykorzystuje do tego zwolniony z akcyzy spirytus.

W rejestrze znajdą się też firmy nabywające alkohol etylowy całkowicie skażony środkami dopuszczonymi we wszystkich państwach członkowskich UE. Chodzi na przykład o producentów środków chemicznych, m.in. płynów przeciwoblodzeniowych, czy rozpuszczalników. Zgłosić muszą się też podmioty reprezentujące przedsiębiorców zagranicznych, które nabywają na rzecz odbiorców końcowych na przykład energię elektryczną, gaz czy susz tytoniowy.

"Nową kategorią podmiotów, które obejmie obowiązek rejestracji są podmioty, u których niszczone są wyroby nieprzydatne do spożycia, zużycia, czy przerobu. Kolejną - pośredniczące podmioty węglowe i pośredniczące podmioty gazowe (pośrednicy zajmujący się kupnem i sprzedażą węgla i gazu - PAP), które dotychczas składały jedynie powiadomienie o prowadzeniu takiej działalności naczelnikowi urzędu skarbowego" - powiedziała dyrektorka w resorcie finansów.

Rejestr będzie też dotyczył podmiotów nieprowadzących działalności gospodarczej, które nie są osobami fizycznymi. Chodzi o instytucje takie jak wojsko, policja, szkoły, czy przedszkola, które zużywają wyroby zwolnione od akcyzy, np. gaz LPG, paliwa lotnicze, paliwa żeglugowe.

Nowa baza nie obejmie natomiast osób fizycznych, które nie prowadzą działalności gospodarczej oraz "podmiotów olejowych", czyli takich, które zużywają olej opałowy bądź dokonują jego sprzedaży. Są one bowiem zarejestrowane w odrębnym systemie. Zmiana nie obejmie też pośredniczących podmiotów tytoniowych, których dane także znajdują się w innej bazie.

Ministerstwo Finansów przewidziało możliwość fakultatywnej rejestracji na nowych zasadach dla osób fizycznych zużywających gaz LPG do celów grzewczych. Jak wyjaśniła Rutka, może to być dla nich korzystne, dzięki temu będą mogły elektronicznie potwierdzać odbiór gazu.

Dyrektorka wyjaśniła, że pomioty akcyzowe, które już są zarejestrowane w lokalnych bazach, zostaną automatycznie przeniesione do centralnego rejestru. Będą jednak musiały w terminie do 30 czerwca br. potwierdzić dotychczasowe dane i uzupełnić wcześniejsze zgłoszenie o informacje dotyczące organu podatkowego właściwego dla tego podmiotu.

Do 30 czerwca br. będą również musiały zarejestrować się pośredniczące podmioty węglowe i gazowe, które przed 1 lutego br. złożyły tylko powiadomienie o zamiarze prowadzenia działalności. Podmioty rozpoczynające działalność w zakresie akcyzy, będą rejestrować się (tak jak dotychczas) przed dniem rozpoczęcia takiej działalności.

Rejestracja przez PUESC

Rejestracja na nowych zasadach następuje przez platformę usług elektronicznych skarbowo-celnych PUESC. Wymaga to posiadania bądź założenia konta na tym portalu i uzyskania indywidualnego numeru ID SISC. Zgłoszenie musi być podpisane jednym z rodzajów podpisów elektronicznych: kwalifikowanym, zaufanym, osobistym lub weryfikowanym za pomocą certyfikatu celnego albo innym dopuszczonym przez ministra finansów.

„Instrukcja rejestracji jest dostępna od 1 lutego zarówno na stronie PUESC, jak i na stronie podatki.gov.pl w zakładce +akcyza+. Rejestr powinien być kompletny od lipca tego roku" - powiedziała Rutka.

Rozszerzenie systemu monitoringu przemieszczania wyrobów akcyzowych

Utworzenie Centralnego Rejestru Podmiotów Akcyzowych wiąże się z rozszerzeniem systemu monitoringu przemieszczania wyrobów akcyzowych EMCS na wyroby zwolnione z akcyzy i objęte zerową stawką. System ten jest wykorzystywany do monitoringu przemieszczania wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy - zarówno w obrocie krajowym, jak i wewnątrzwspólnotowym - z zastosowaniem elektronicznego dokumentu e-AD. Druga jego część dotyczy przemieszczania w kraju towarów zwolnionych z akcyzy i opodatkowanych stawką zerową (dokument e-DD). Użytkownikami systemu są podmioty działające w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, jak i podmioty dokonujące przemieszczeń w kraju poza tą procedurą.

"Chcemy, aby w praktyce system ten objął prawie cały obrót wyrobami akcyzowymi" - powiedziała Rutka. Wyjaśniła, że system EMCS daje możliwość automatycznego sprawdzania kontrahentów, którzy uczestniczą w wysyłce i odbiorze wyrobów akcyzowych. Aby działał efektywnie, uzasadnione było utworzenie ściśle z nim powiązanego rejestru podmiotów akcyzowych, który pozwoli zgromadzić dane o uczestnikach rynku w jednym miejscu.

Jak poinformowała Rutka, rozszerzenie systemu EMCS było testowane już w grudniu ub. r., ale przedsiębiorcy na wejście do niego mają jeszcze cały rok. Okres przejściowy mija z końcem stycznia 2022 r.

Przedstawicielka MF powiedziała, że firmy mogą korzystać z udostępnionego przez resort finansów generatora dokumentów e-DD w systemie EMCS PL2, jednak dla dużych firm, które mają codziennie wiele dostaw, generator może być niewystarczający. Wykorzystują one własne systemy elektroniczne połączone z systemem magazynowo - księgowym. Dlatego potrzebują więcej czasu na ich dostosowanie do generowania dokumentów w systemie EMCS.

Autor: Marcin Musiał
mmu/ je/

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

REKLAMA

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

REKLAMA

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 roku. Prof. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość zrezygnowania z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA