REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nie każda reklamacja daje prawo do obniżenia akcyzy

Deloitte
Audyt, konsulting, zarządzanie ryzykiem, doradztwo finansowe, podatkowe i prawne
Nie każda reklamacja daje prawo do obniżenia akcyzy
Nie każda reklamacja daje prawo do obniżenia akcyzy
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Naczelny Sąd Administracyjny w dwóch wyrokach z 10 kwietnia 2015 r. orzekł w kwestii prawa do obniżenia akcyzy w związku z reklamacją wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia akcyzy. Jeżeli przyczyną reklamacji jest upływ terminu przydatności do spożycia bądź krótki okres do upływu terminu przydatności wyrobu znajdującego się poza procedurą zawieszenia akcyzy, podatnik nie może obniżyć akcyzy do zapłaty o podatek akcyzowy zapłacony od reklamowanych wyrobów.

Reklamacja wyrobów akcyzowych, a obniżenie kwoty akcyzy

Przepisy ustawy akcyzowej dają możliwość obniżenia kwoty akcyzy w przypadku reklamacji wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą uznanej przez podatnika lub podmiot prowadzący skład podatkowy. Niemniej sam zakres pojęcia „reklamacji” wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy rodzi spory między podatnikami i organami podatkowymi. W szczególności wątpliwości budzi możliwość zastosowania tego przepisu w sytuacji, w której przyczyna reklamacji powstaje już w momencie, kiedy wyrób akcyzowy znajduje się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy np. ulega przeterminowaniu bądź traci właściwości w związku długotrwałym bądź niewłaściwym przechowywaniem.

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy: Praktyczny leksykon VAT 2016

Rozstrzygnięcie NSA

NSA w wyrokach z dnia 10 kwietnia 2015 r. sygn. I GSK 1468/13 i I GSK 1473/13 rozstrzygał, czy reklamacja z powodu przeterminowania, bądź bliskiego terminu przydatności do spożycia daje prawo do potrącenia akcyzy. NSA wskazał, że pojęcie „reklamacji”, nie zostało ustawowo zdefiniowane na gruncie prawa podatkowego, brak jest też odesłania do cywilistycznego znaczenia tego pojęcia.

REKLAMA

Zdaniem NSA pojęcie reklamacji należy interpretować ściśle na gruncie wykładni językowej, jako odnoszące się do wad jakościowych towaru istniejących już w momencie dopuszczenia do konsumpcji. W konsekwencji, w zakresie pojęcia reklamacji nie mieści się upływ terminu ważności lub zbliżający się termin ważności piwa, do którego doszło już po wyprowadzeniu piwa poza procedurę zawieszenia akcyzy. Według składu orzekającego przyjęcie odmiennej wykładni prowadziłoby do zrównania pojęcia „reklamacji” z pojęciem „zwrotu”. Skoro więc ustawodawca rozróżnia „zwrot” od „reklamacji”, pojęciom tym należy nadać odmienne znaczenie. Jednocześnie, uznanie dokonanego zwrotu za reklamację nie przesądza o tym, że faktycznie dokonano reklamacji w rozumieniu ustawy akcyzowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

NSA zwrócił również uwagę, że uprawnienie do wprowadzenia prawa do obniżenia akcyzy w przypadku reklamacji wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia akcyzy stanowi implementację art. 11 Dyrektywy 2008/118 WE a nie z art. 25 Dyrektywy 92/83 EWG.

Praktyczne konsekwencje dla innych wyrobów akcyzowych

Przedmiotowe rozstrzygnięcie niestety wpisuje się w negatywną linię orzeczniczą dotyczącą obniżania akcyzy w związku z reklamacjami ze względu na ich termin ważności. Podmioty, które dotychczas odliczały akcyzę ze względu na reklamacje uznane z powodu upływu daty przydatności do spożycia lub bliskiego terminu przydatności do spożycia, a ich podejście nie zostało potwierdzone w indywidualnej interpretacji podatkowej, powinny rozważyć zmianę swojej metodologii i dokonać stosownych korekt akcyzy.

500 pytań o VAT - odpowiedzi z interpretacjami MF


Pomimo tego, że sprawa rozpatrywana przez NSA dotyczyła piwa, wyrok może mieć również konsekwencje dla innych niż piwo reklamowanych wyrobów akcyzowych, które ulegają psuciu oraz takich, które są zwracane ze względu na wady powstałe już po wyprowadzeniu z procedury zawieszenia poboru akcyzy jak utrata właściwości w wyniku niewłaściwego przechowywania, uszkodzenia opakowania.

Warto wiedzieć:
Pierwsze trzy WIA wydane. Dyrektor Izby zaklasyfikował dla celów akcyzy lody z alkoholem.
Chcesz wiedzieć więcej? Pobierz praktyczny przewodnik o WIA Deloitte.

Anna Wibig
Menedżer w dziale Doradztwa Podatkowego Deloitte
awibig@deloitteCE.com

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie ma mowy o przesunięciu terminu wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

W tych przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

Można zyskać 11 tys. zł na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA