REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nie każda reklamacja daje prawo do obniżenia akcyzy

Deloitte
Audyt, konsulting, zarządzanie ryzykiem, doradztwo finansowe, podatkowe i prawne
Nie każda reklamacja daje prawo do obniżenia akcyzy
Nie każda reklamacja daje prawo do obniżenia akcyzy
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Naczelny Sąd Administracyjny w dwóch wyrokach z 10 kwietnia 2015 r. orzekł w kwestii prawa do obniżenia akcyzy w związku z reklamacją wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia akcyzy. Jeżeli przyczyną reklamacji jest upływ terminu przydatności do spożycia bądź krótki okres do upływu terminu przydatności wyrobu znajdującego się poza procedurą zawieszenia akcyzy, podatnik nie może obniżyć akcyzy do zapłaty o podatek akcyzowy zapłacony od reklamowanych wyrobów.

Reklamacja wyrobów akcyzowych, a obniżenie kwoty akcyzy

Przepisy ustawy akcyzowej dają możliwość obniżenia kwoty akcyzy w przypadku reklamacji wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą uznanej przez podatnika lub podmiot prowadzący skład podatkowy. Niemniej sam zakres pojęcia „reklamacji” wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy rodzi spory między podatnikami i organami podatkowymi. W szczególności wątpliwości budzi możliwość zastosowania tego przepisu w sytuacji, w której przyczyna reklamacji powstaje już w momencie, kiedy wyrób akcyzowy znajduje się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy np. ulega przeterminowaniu bądź traci właściwości w związku długotrwałym bądź niewłaściwym przechowywaniem.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Polecamy: Praktyczny leksykon VAT 2016

Rozstrzygnięcie NSA

NSA w wyrokach z dnia 10 kwietnia 2015 r. sygn. I GSK 1468/13 i I GSK 1473/13 rozstrzygał, czy reklamacja z powodu przeterminowania, bądź bliskiego terminu przydatności do spożycia daje prawo do potrącenia akcyzy. NSA wskazał, że pojęcie „reklamacji”, nie zostało ustawowo zdefiniowane na gruncie prawa podatkowego, brak jest też odesłania do cywilistycznego znaczenia tego pojęcia.

REKLAMA

Zdaniem NSA pojęcie reklamacji należy interpretować ściśle na gruncie wykładni językowej, jako odnoszące się do wad jakościowych towaru istniejących już w momencie dopuszczenia do konsumpcji. W konsekwencji, w zakresie pojęcia reklamacji nie mieści się upływ terminu ważności lub zbliżający się termin ważności piwa, do którego doszło już po wyprowadzeniu piwa poza procedurę zawieszenia akcyzy. Według składu orzekającego przyjęcie odmiennej wykładni prowadziłoby do zrównania pojęcia „reklamacji” z pojęciem „zwrotu”. Skoro więc ustawodawca rozróżnia „zwrot” od „reklamacji”, pojęciom tym należy nadać odmienne znaczenie. Jednocześnie, uznanie dokonanego zwrotu za reklamację nie przesądza o tym, że faktycznie dokonano reklamacji w rozumieniu ustawy akcyzowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

NSA zwrócił również uwagę, że uprawnienie do wprowadzenia prawa do obniżenia akcyzy w przypadku reklamacji wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia akcyzy stanowi implementację art. 11 Dyrektywy 2008/118 WE a nie z art. 25 Dyrektywy 92/83 EWG.

Praktyczne konsekwencje dla innych wyrobów akcyzowych

Przedmiotowe rozstrzygnięcie niestety wpisuje się w negatywną linię orzeczniczą dotyczącą obniżania akcyzy w związku z reklamacjami ze względu na ich termin ważności. Podmioty, które dotychczas odliczały akcyzę ze względu na reklamacje uznane z powodu upływu daty przydatności do spożycia lub bliskiego terminu przydatności do spożycia, a ich podejście nie zostało potwierdzone w indywidualnej interpretacji podatkowej, powinny rozważyć zmianę swojej metodologii i dokonać stosownych korekt akcyzy.

500 pytań o VAT - odpowiedzi z interpretacjami MF


Pomimo tego, że sprawa rozpatrywana przez NSA dotyczyła piwa, wyrok może mieć również konsekwencje dla innych niż piwo reklamowanych wyrobów akcyzowych, które ulegają psuciu oraz takich, które są zwracane ze względu na wady powstałe już po wyprowadzeniu z procedury zawieszenia poboru akcyzy jak utrata właściwości w wyniku niewłaściwego przechowywania, uszkodzenia opakowania.

Warto wiedzieć:
Pierwsze trzy WIA wydane. Dyrektor Izby zaklasyfikował dla celów akcyzy lody z alkoholem.
Chcesz wiedzieć więcej? Pobierz praktyczny przewodnik o WIA Deloitte.

Anna Wibig
Menedżer w dziale Doradztwa Podatkowego Deloitte
awibig@deloitteCE.com

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA