REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nie każda reklamacja daje prawo do obniżenia akcyzy

Deloitte
Audyt, konsulting, zarządzanie ryzykiem, doradztwo finansowe, podatkowe i prawne
Nie każda reklamacja daje prawo do obniżenia akcyzy
Nie każda reklamacja daje prawo do obniżenia akcyzy
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Naczelny Sąd Administracyjny w dwóch wyrokach z 10 kwietnia 2015 r. orzekł w kwestii prawa do obniżenia akcyzy w związku z reklamacją wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia akcyzy. Jeżeli przyczyną reklamacji jest upływ terminu przydatności do spożycia bądź krótki okres do upływu terminu przydatności wyrobu znajdującego się poza procedurą zawieszenia akcyzy, podatnik nie może obniżyć akcyzy do zapłaty o podatek akcyzowy zapłacony od reklamowanych wyrobów.

Reklamacja wyrobów akcyzowych, a obniżenie kwoty akcyzy

Przepisy ustawy akcyzowej dają możliwość obniżenia kwoty akcyzy w przypadku reklamacji wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą uznanej przez podatnika lub podmiot prowadzący skład podatkowy. Niemniej sam zakres pojęcia „reklamacji” wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy rodzi spory między podatnikami i organami podatkowymi. W szczególności wątpliwości budzi możliwość zastosowania tego przepisu w sytuacji, w której przyczyna reklamacji powstaje już w momencie, kiedy wyrób akcyzowy znajduje się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy np. ulega przeterminowaniu bądź traci właściwości w związku długotrwałym bądź niewłaściwym przechowywaniem.

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy: Praktyczny leksykon VAT 2016

Rozstrzygnięcie NSA

NSA w wyrokach z dnia 10 kwietnia 2015 r. sygn. I GSK 1468/13 i I GSK 1473/13 rozstrzygał, czy reklamacja z powodu przeterminowania, bądź bliskiego terminu przydatności do spożycia daje prawo do potrącenia akcyzy. NSA wskazał, że pojęcie „reklamacji”, nie zostało ustawowo zdefiniowane na gruncie prawa podatkowego, brak jest też odesłania do cywilistycznego znaczenia tego pojęcia.

REKLAMA

Zdaniem NSA pojęcie reklamacji należy interpretować ściśle na gruncie wykładni językowej, jako odnoszące się do wad jakościowych towaru istniejących już w momencie dopuszczenia do konsumpcji. W konsekwencji, w zakresie pojęcia reklamacji nie mieści się upływ terminu ważności lub zbliżający się termin ważności piwa, do którego doszło już po wyprowadzeniu piwa poza procedurę zawieszenia akcyzy. Według składu orzekającego przyjęcie odmiennej wykładni prowadziłoby do zrównania pojęcia „reklamacji” z pojęciem „zwrotu”. Skoro więc ustawodawca rozróżnia „zwrot” od „reklamacji”, pojęciom tym należy nadać odmienne znaczenie. Jednocześnie, uznanie dokonanego zwrotu za reklamację nie przesądza o tym, że faktycznie dokonano reklamacji w rozumieniu ustawy akcyzowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

NSA zwrócił również uwagę, że uprawnienie do wprowadzenia prawa do obniżenia akcyzy w przypadku reklamacji wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia akcyzy stanowi implementację art. 11 Dyrektywy 2008/118 WE a nie z art. 25 Dyrektywy 92/83 EWG.

Praktyczne konsekwencje dla innych wyrobów akcyzowych

Przedmiotowe rozstrzygnięcie niestety wpisuje się w negatywną linię orzeczniczą dotyczącą obniżania akcyzy w związku z reklamacjami ze względu na ich termin ważności. Podmioty, które dotychczas odliczały akcyzę ze względu na reklamacje uznane z powodu upływu daty przydatności do spożycia lub bliskiego terminu przydatności do spożycia, a ich podejście nie zostało potwierdzone w indywidualnej interpretacji podatkowej, powinny rozważyć zmianę swojej metodologii i dokonać stosownych korekt akcyzy.

500 pytań o VAT - odpowiedzi z interpretacjami MF


Pomimo tego, że sprawa rozpatrywana przez NSA dotyczyła piwa, wyrok może mieć również konsekwencje dla innych niż piwo reklamowanych wyrobów akcyzowych, które ulegają psuciu oraz takich, które są zwracane ze względu na wady powstałe już po wyprowadzeniu z procedury zawieszenia poboru akcyzy jak utrata właściwości w wyniku niewłaściwego przechowywania, uszkodzenia opakowania.

Warto wiedzieć:
Pierwsze trzy WIA wydane. Dyrektor Izby zaklasyfikował dla celów akcyzy lody z alkoholem.
Chcesz wiedzieć więcej? Pobierz praktyczny przewodnik o WIA Deloitte.

Anna Wibig
Menedżer w dziale Doradztwa Podatkowego Deloitte
awibig@deloitteCE.com

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA