REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zaliczenie wydatków gastronomicznych do kosztów uzyskania przychodów

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Dnia 1 czerwca 2010 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy wydał precedensowy wyrok, w którym uznał, że wydatki na poczęstunek podany podczas spotkania z kontrahentem (tzw. wydatki gastronomiczne), mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów bez względu na to, czy spotkanie miało miejsce w siedzibie podatnika, czy w restauracji lub innym lokalu gastronomicznym.

REKLAMA

REKLAMA

WSA wskazał jednocześnie, iż wspomniane powyżej wydatki nie mogą być potrącane - niezależnie od miejsca spotkania - jeżeli ich celem jest demonstrowanie przepychu, okazałości lub wytworności. Ta ostatnia ewentualność oznaczałaby, że mamy do czynienia z wydatkami na reprezentację, które nie mogą być zaliczane do kosztów uzyskania  przychodów (sygn. I SA/Bd 382/10).

Stan faktyczny, którego dotyczył wyrok WSA wyglądał następująco: spółka organizowała spotkania biznesowe z kontrahentami, podczas których prezentowana była oferta handlowa spółki oraz negocjowane były warunki umów. Spotkania odbywały się w siedzibie spółki lub poza jej siedzibą, m.in. w restauracjach i innych lokalach gastronomicznych. Często spółka ponosiła koszty tego rodzaju spotkań, w trakcie których, jeżeli były organizowane w siedzibie spółki, zapewniano  uczestnikom drobne poczęstunki (np. napoje, kanapki), a czasami - jeśli wymagała tego długość spotkania - także lunch. Kiedy spotkanie odbywało się w lokalu gastronomicznym, spółka oferowała swoim gościom zwykłe dania restauracyjne.

W związku z powyższym stanem faktycznym, spółka wystąpiła z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego, zwracając się z pytaniem, czy wydatki związane z organizacją wspomnianych powyżej spotkań mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów spółki? Minister Finansów (dalej „organ podatkowy”) w odpowiedzi (interpretacji indywidualnej) tylko częściowo uznał stanowisko spółki za prawidłowe. W uzasadnieniu podzielił wskazane przez spółkę wydatki na dwie grupy. Do pierwszej zaliczył wydatki na spotkania z kontrahentami, prowadzone w restauracjach i innych lokalach gastronomicznych. Organ podatkowy wskazał, iż powyższe wydatki mają charakter reprezentacyjny i nie mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r., Nr 54, poz. 654). Do drugiej grupy wydatków organ podatkowy zaliczył koszty nabycia produktów spożywczych przeznaczonych do poczęstowania kontrahentów na spotkaniach w siedzibie spółki. Takie wydatki, zdaniem organu podatkowego, co do zasady mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

REKLAMA

Spółka, nie zgadzając się z interpretacją indywidualną, wniosła skargę do WSA. Zdaniem spółki, wydatki związane ze wszystkimi spotkaniami biznesowymi - niezależnie od miejsca, w którym się odbywają - powinny być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów, o ile nie noszą cech wytworności, okazałości, przepychu itp.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

WSA przyznał rację spółce i uchylił interpretację organu podatkowego. Wyrok uzasadnił tym, że wydatki na usługę gastronomiczną związaną ze spotkaniem z kontrahentem w restauracji, nie mają charakteru reprezentacyjnego, o ile spotkanie dotyczy działalności gospodarczej podatnika. WSA wskazał, iż w warunkach gospodarki rynkowej tego typu spotkania są czymś standardowym. WSA nie podzielił poglądu organu podatkowego, wedle którego poczęstunek oferowany w lokalu gastronomicznym byłby traktowany inaczej niż taki sam poczęstunek podany w siedzibie podatnika. Stanowisko organu podatkowego prowadzi, zdaniem WSA, do błędnego wniosku, iż każde spotkanie z kontrahentem w lokalu gastronomicznym ma charakter reprezentacyjny (co wyłącza poniesiony wydatek z kosztów podatkowych), podczas gdy potrącenie kosztu podatkowego jest niedopuszczalne jedynie w sytuacji, gdy wydatki miałyby służyć do demonstrowania wytworności czy przepychu wobec kontrahentów.

WSA wskazał dla przykładu, iż charakter reprezentacyjny miałyby wydatki, np. na imprezy towarzyskie z udziałem kontrahentów czy organizowane dla nich wystawne przyjęcia.

Reasumując, WSA wydał korzystny dla podatników wyrok, w którym stosunkowo szeroko zakreślił zakres wydatków na cele gastronomiczne podczas spotkań biznesowych, które mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Należy jednakże mieć na uwadze, iż zgodnie z dotychczasową linią orzeczniczą, wydatki restauracyjne, związane ze spotkaniami biznesowymi, były standardowo uważane za koszty reprezentacji wykluczane z kosztów podatkowych, a precedensowy wyrok WSA nie musi oznaczać przełamania dotychczasowej praktyki orzeczniczej w tej kwestii.

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

 

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. Komunikat ZUS: Niższe składki przez 36 miesięcy; tak trzeba liczyć ulgowe miesiące

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA