REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zaliczenie wydatków gastronomicznych do kosztów uzyskania przychodów

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Dnia 1 czerwca 2010 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy wydał precedensowy wyrok, w którym uznał, że wydatki na poczęstunek podany podczas spotkania z kontrahentem (tzw. wydatki gastronomiczne), mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów bez względu na to, czy spotkanie miało miejsce w siedzibie podatnika, czy w restauracji lub innym lokalu gastronomicznym.

REKLAMA

REKLAMA

WSA wskazał jednocześnie, iż wspomniane powyżej wydatki nie mogą być potrącane - niezależnie od miejsca spotkania - jeżeli ich celem jest demonstrowanie przepychu, okazałości lub wytworności. Ta ostatnia ewentualność oznaczałaby, że mamy do czynienia z wydatkami na reprezentację, które nie mogą być zaliczane do kosztów uzyskania  przychodów (sygn. I SA/Bd 382/10).

REKLAMA

Stan faktyczny, którego dotyczył wyrok WSA wyglądał następująco: spółka organizowała spotkania biznesowe z kontrahentami, podczas których prezentowana była oferta handlowa spółki oraz negocjowane były warunki umów. Spotkania odbywały się w siedzibie spółki lub poza jej siedzibą, m.in. w restauracjach i innych lokalach gastronomicznych. Często spółka ponosiła koszty tego rodzaju spotkań, w trakcie których, jeżeli były organizowane w siedzibie spółki, zapewniano  uczestnikom drobne poczęstunki (np. napoje, kanapki), a czasami - jeśli wymagała tego długość spotkania - także lunch. Kiedy spotkanie odbywało się w lokalu gastronomicznym, spółka oferowała swoim gościom zwykłe dania restauracyjne.

W związku z powyższym stanem faktycznym, spółka wystąpiła z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego, zwracając się z pytaniem, czy wydatki związane z organizacją wspomnianych powyżej spotkań mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów spółki? Minister Finansów (dalej „organ podatkowy”) w odpowiedzi (interpretacji indywidualnej) tylko częściowo uznał stanowisko spółki za prawidłowe. W uzasadnieniu podzielił wskazane przez spółkę wydatki na dwie grupy. Do pierwszej zaliczył wydatki na spotkania z kontrahentami, prowadzone w restauracjach i innych lokalach gastronomicznych. Organ podatkowy wskazał, iż powyższe wydatki mają charakter reprezentacyjny i nie mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r., Nr 54, poz. 654). Do drugiej grupy wydatków organ podatkowy zaliczył koszty nabycia produktów spożywczych przeznaczonych do poczęstowania kontrahentów na spotkaniach w siedzibie spółki. Takie wydatki, zdaniem organu podatkowego, co do zasady mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Spółka, nie zgadzając się z interpretacją indywidualną, wniosła skargę do WSA. Zdaniem spółki, wydatki związane ze wszystkimi spotkaniami biznesowymi - niezależnie od miejsca, w którym się odbywają - powinny być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów, o ile nie noszą cech wytworności, okazałości, przepychu itp.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

WSA przyznał rację spółce i uchylił interpretację organu podatkowego. Wyrok uzasadnił tym, że wydatki na usługę gastronomiczną związaną ze spotkaniem z kontrahentem w restauracji, nie mają charakteru reprezentacyjnego, o ile spotkanie dotyczy działalności gospodarczej podatnika. WSA wskazał, iż w warunkach gospodarki rynkowej tego typu spotkania są czymś standardowym. WSA nie podzielił poglądu organu podatkowego, wedle którego poczęstunek oferowany w lokalu gastronomicznym byłby traktowany inaczej niż taki sam poczęstunek podany w siedzibie podatnika. Stanowisko organu podatkowego prowadzi, zdaniem WSA, do błędnego wniosku, iż każde spotkanie z kontrahentem w lokalu gastronomicznym ma charakter reprezentacyjny (co wyłącza poniesiony wydatek z kosztów podatkowych), podczas gdy potrącenie kosztu podatkowego jest niedopuszczalne jedynie w sytuacji, gdy wydatki miałyby służyć do demonstrowania wytworności czy przepychu wobec kontrahentów.

WSA wskazał dla przykładu, iż charakter reprezentacyjny miałyby wydatki, np. na imprezy towarzyskie z udziałem kontrahentów czy organizowane dla nich wystawne przyjęcia.

Reasumując, WSA wydał korzystny dla podatników wyrok, w którym stosunkowo szeroko zakreślił zakres wydatków na cele gastronomiczne podczas spotkań biznesowych, które mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Należy jednakże mieć na uwadze, iż zgodnie z dotychczasową linią orzeczniczą, wydatki restauracyjne, związane ze spotkaniami biznesowymi, były standardowo uważane za koszty reprezentacji wykluczane z kosztów podatkowych, a precedensowy wyrok WSA nie musi oznaczać przełamania dotychczasowej praktyki orzeczniczej w tej kwestii.

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
regulaminu i akceptuję jego postanowienia
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wystawianie faktur ustrukturyzowanych narusza konstytucyjne prawo do prywatności

Istotna część podatników, mimo istnienia formalnego obowiązku, nie będzie mogła wystawiać faktur ustrukturyzowanych, gdyż nie pozwalają im na to zawarte umowy, w których nabywcy zastrzegają sobie zachowanie tajemnicy handlowej. Wystawianie faktur ustrukturyzowanych w sposób oczywisty narusza tę zasadę, bowiem ich treść będzie w sposób nieograniczony dostępna dla długiej listy organów państwa – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. I dodaje: Organy te będą mogły bez jakichkolwiek ograniczeń czerpać informacje o tajemnicach handlowych, a zwłaszcza o towarach i usługach oraz cenach stosowanych przez podatników.

Nowe Centrum Kompetencyjne i Zespół ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego – jest ważny krok w uszczelnianiu CIT

Ministerstwo Finansów ogłosiło powstanie Centrum Kompetencyjnego ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego w CIT oraz nowego Zespołu analizującego systemowe rozwiązania w tym obszarze. KAS zmienia też priorytety kontroli – liczyć się będą efekty, nie liczba postępowań.

Nowe projekty KSR do konsultacji publicznych: wartości niematerialne i inwestycje w nieruchomości

Komitet Standardów Rachunkowości opublikował dwa projekty Krajowych Standardów Rachunkowości – dotyczące wartości niematerialnych i prawnych oraz inwestycji w nieruchomości. Dokumenty mają ujednolicić zasady ewidencji, wyceny i prezentacji tych aktywów. Opinie można zgłaszać do 30 września 2025 r.

Nowa opłata 2 euro od każdej paczki do UE albo 50 eurocentów po spełnieniu szeregu formalności. Na walce Unii z chińskim e-commerce skorzysta europejska logistyka

Komisja Europejska i Parlament Europejski chcą ograniczenia napływu chińskiego e-commerce przez wprowadzenie opłaty manipulacyjnej wynoszącej 2 euro dla każdej paczki, niezależnie od jej wartości. Nowy podatek będzie można obniżyć do 50 eurocentów, ale najpierw przesyłka będzie musiała trafić do magazynu na terenie Unii, skąd będzie dystrybuowana do klienta końcowego. Oznacza to, że każda z 4,6 mld paczek, bo tyle zaimportowano ich w 2024 r., będzie wymagała indywidualnej obsługi logistycznej, którą mogą zapewnić europejscy operatorzy. W opinii ekspertów to wielka dla sektora logistyki kontraktowej, również w Polsce, ale do walki o największych graczy e-commerce należy się dobrze przygotować.

REKLAMA

Tajemnica przedsiębiorstwa pod ochroną – rząd szykuje rewolucję w przepisach o znakach towarowych

Rząd pracuje nad długo wyczekiwaną nowelizacją Prawa własności przemysłowej. Projekt UDER85 wprowadzi skuteczne mechanizmy ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa w postępowaniach przed Urzędem Patentowym. To przełom, który zmieni zasady gry w sporach o znaki towarowe i zwiększy bezpieczeństwo firmowych danych.

Ubezpieczenie zdrowotne przy delegowaniu pracownika do Niemiec – formularz A1, EKUZ i kasy chorych

Delegowanie pracowników do Niemiec wiąże się z szeregiem obowiązków administracyjnych. Jednym z kluczowych aspektów, często niedocenianym przez pracodawców, jest właściwe zabezpieczenie zdrowotne osoby delegowanej. W praktyce powtarzają się pytania: czy wystarczy formularz A1? Czy EKUZ chroni pracownika w Niemczech w razie wypadku? Co pokrywa niemiecka AOK? I czy warto wykupić prywatne ubezpieczenie? W tym artykule odpowiemy na te i inne pytania, wyjaśnimy czym jest formularz A1, co zapewnia karta EKUZ w Niemczech oraz czy trzeba zgłaszać się do niemieckiej kasy chorych?

Kryzys na rynku księgowych? Specjaliści są przemęczeni, a chętnych i wykwalifikowanych kandydatów do pracy brakuje

Co drugi pracownik obszaru księgowości uważa, że branża boryka się z niedoborem wykwalifikowanych specjalistów – wynika z badania SaldeoSMART. Wśród głównych powodów luki kompetencyjnej respondenci wymieniają trudność w nadążaniu za zmieniającymi się przepisami (64%) oraz wypalenie zawodowe (53%). Siedmiu na dziesięciu ankietowanych przyznaje, że w ostatnim kwartale często lub bardzo często odczuwało przeciążenie obowiązkami zawodowymi. Jednocześnie 44% upatruje w sztucznej inteligencji szansy na odciążenie pracowników i zwiększenie ich efektywności.

3 poprawki Senatu do ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF

Ustawa wprowadzająca Krajowy System e-Faktur została uchwalona przez Sejm 25 lipca 2025 roku i trafiła do Senatu. Na posiedzeniu w dniu 30 lipca 2025 r. Senacka Komisja Budżetu i Finansów Publicznych zaproponowała jedynie 3 poprawki redakcyjne do ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, nie wprowadzając innych zmian.

REKLAMA

ZUS wdraża nowe funkcje aplikacji mobilnej mZUS. Zaświadczenia dot. emerytur, rent i zasiłków. Odwołania, wycofania, załączniki i inne możliwości

Ponad 800 tys. osób ma już aplikację mobilną mZUS. To bardzo prosty i wygodny sposób kontaktu z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych. Można w niej sprawdzić stan swojego konta w ZUS, wysłać wnioski o świadczenia dla rodzin i wyliczyć prognozowaną emeryturę. Aplikacja wciąż jest wzbogacana o nowe funkcje i ma coraz więcej użytkowników.

Obligacje skarbowe (oszczędnościowe) - w sierpniu 2025 r. niższe oprocentowanie. Do końca lipca można kupić obligacje z wyższymi odsetkami

Po obniżkach oprocentowania obligacji skarbowych (detalicznych - oszczędnościowych) w maju i czerwcu 2025 r. - w sierpniu kolejny raz w tym roku Ministerstwo Finansów tnie (o 0,25 pkt proc.) odsetki nowych emisji tych obligacji.

REKLAMA