REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy otrzymanie rabatu towarowego oznacza powstanie przychodu

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Spółka dokonuje zakupów dużych partii towarów. Kontrahent spółki z tego powodu dołączył do kupowanej partii towarów kilkadziesiąt sztuk towaru gratis. Czy spółka powinna takie gratisy rozpoznać jako przychód z tytułu nieodpłatnych świadczeń?

W opisanej sytuacji nie dochodzi do nieodpłatnego otrzymania rzeczy przez spółkę. Nie powstanie zatem przychód podatkowy dla spółki. Warto jednak zaznaczyć, że w przeszłości organy podatkowe i sądy administracyjne zajmowały sprzeczne stanowiska w tej sprawie.

REKLAMA

Autopromocja

Częstą praktyką handlową jest premiowanie dużych zakupów przez udzielenie tzw. rabatu naturalnego (towarowego). Przykładowo - przy zakupie 100 palet danego towaru nabywca otrzymuje jedną paletę towaru gratis. U nabywcy skutkuje to tym, że za tę samą cenę nabywa on większą ilość produktów. Natomiast sprzedawca zbywa określoną ilość produktów za cenę pomniejszoną o wartość darmowych egzemplarzy. Takie działanie sprzedawcy ma stanowić zachętę dla kupującego do dokonania kolejnych zakupów, które w przyszłości będą zwiększały u sprzedawcy przychody ze sprzedaży. Może się nasunąć wątpliwość, czy nie powstanie u Państwa tzw. przychód z nieodpłatnych świadczeń. Z takim przychodem mielibyśmy do czynienia w przypadku, gdyby jako nabywca faktycznie otrzymali Państwo coś nieodpłatnie, czyli bez ekwiwalentnego świadczenia z Państwa strony. Tak jednak w tym przypadku nie jest. Otrzymanie dodatkowej ilości towaru jest tu związane z tym, że wcześniej kupili Państwo określoną ilość tego towaru. Nie jest to więc otrzymanie nieodpłatne. Mamy tu do czynienia z sytuacją, w której za nominalną cenę określonej ilości towarów dostają Państwo pewną ilość towarów więcej.

Rabat naturalny to szczególna forma obniżenia ceny za towar. Takie stanowisko potwierdza także interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 28 lutego 2011 r. (nr IBPBI/2/423-1735/10/SD), w której stwierdzono, że: „Udzielenie rabatu towarowego polega na dodaniu do zakupionego towaru określonej ilości takiego samego towaru. Realizowany jest więc równocześnie z nabyciem określonego towaru, a warunkiem jego otrzymania jest dokonanie zakupu określonej ilości tego towaru. Należy zatem uznać, iż następuje zachowanie ekwiwalentności w tak dokonywanej transakcji. W świetle powyższych przepisów stwierdzić należy, iż otrzymanie przez spółkę gratisów dołączonych do kupowanych partii towarów, stanowiących rabat naturalny, nie powoduje obowiązku rozpoznania przychodu podatkowego z tytułu wartości otrzymanych nieodpłatnie rzeczy, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.p.”.

W przeszłości podobne stanowisko zajęła m.in. Izba Skarbowa we Wrocławiu w interpretacji z 15 lutego 2006 r. (nr PD I415/159/05).

Ryzyko - rabat towarowy jako darowizna

Istnieje jednak ryzyko uznania przez organ podatkowy, że rabat towarowy stanowi darowiznę (zob. m.in. interpretację z 19 stycznia 2006 r. Izby Skarbowej w Warszawie, nr 1401/PD-4230Z-121/05/BB). W przeszłości niektóre sądy administracyjne i organy podatkowe stały bowiem na stanowisku, że bezpłatnie dostarczane towary nie mieszczą się w prawnym pojęciu rabatu w rozumieniu art. 12 ust. 3 u.p.d.o.p. W ich opinii w wypadku rabatu naturalnego powinien mieć zastosowanie przepis art. 12 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.p. Przepis ten stanowi, że przychodem jest m.in. wartość otrzymanych nieodpłatnie rzeczy. Niektóre organy podatkowe uznawały zatem, że w przypadku nieodpłatnego wydania podatnikowi dodatkowej ilości towaru wartość nieodpłatnie otrzymanego towaru stanowi dla strony przychód podatkowy. Takie stanowisko zajął NSA w wyroku z 10 kwietnia 2002 r., sygn. akt I SA/Lu 1022/01.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z uwagi na kontrowersje związane z rabatami naturalnymi warto wystąpić z wnioskiem o interpretację podatkową w tej sprawie.

Sławomir Biliński

Podstawa prawna:

art. 12 ust. 1 pkt 2 i ust 3 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn.zm.).

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

REKLAMA

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

REKLAMA

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA