REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć fakturę za nocleg przedstawiciela handlowego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marta Stachowiak
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jak rozliczyć fakturę za nocleg przedstawiciela handlowego w miejscowości na terenie jego działania? Przedstawiciel handlowy jest zatrudniony na umowę o pracę. Często nie wraca do domu. Miejscem jego pracy jest teren 3 sąsiadujących ze sobą województw. Jeżeli ma on np. spotkanie z klientem rano, to nocując, zaoszczędza na czasie i na paliwie. Czy fakturę za nocleg można od razu „wrzucić” brutto w koszty, czy też przedstawiciel powinien mieć wystawioną delegację? Przedstawiciel pracuje 8 godzin dziennie od poniedziałku do piątku, nie musi pracować codziennie od 8.00 do 16.00. Jego praca liczy się od godziny pierwszej wizyty u klienta. Może więc zacząć pracę o 12.00, a skończyć o 20.00.
RADA

 

Jeżeli w umowie o pracę miejscem wykonywania pracy jest teren 3 województw, to nocleg na ich terenie nie stanowi delegacji. W takim przypadku najwłaściwsze wydaje się potraktowanie tego kosztu jako elementu wynagrodzenia przedstawiciela. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Wśród przepisów prawa podatkowego nie ma definicji pojęcia podróży służbowej. Definicja ta wynika z przepisów prawa pracy. Podróżą służbową w rozumieniu art. 775 § 1 ustawy - Kodeks pracy jest wykonywanie na polecenie pracodawcy zadania służbowego poza stałym miejscem pracy pracownika lub siedziby pracodawcy. Aby więc mówić o podróży służbowej, pracodawca musi polecić wykonanie zadania w miejscu znajdującym się poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy, lub poza stałym miejscem pracy. To ostatnie określenie odnosi się do pracowników mających stałe miejsce pracy w innej miejscowości niż miejscowość położenia siedziby pracodawcy.

Ważne!

Podróżą służbową jest wykonywanie na polecenie pracodawcy zadania służbowego poza stałym miejscem pracy pracownika lub siedziby pracodawcy.

Stałe miejsce pracy powinno wynikać z umowy o pracę. Jako miejsce pracy można również określić miejsce, w którym pracownik otrzymuje przydział zadań roboczych (por. Kodeks Pracy. Komentarz pod redakcją T. Zielińskiego, Dom Wydawniczy ABC 2001, str. 254).

Definicji podróży służbowej nie będą odpowiadać wyjazdy służbowe pracownika w granicach miejscowości, w której znajduje się jego miejsce pracy.

Jeżeli miejsce, w którym nocował przedstawiciel handlowy, jest miejscem wykonywania przez niego pracy, to w takim przypadku nie mamy do czynienia z podróżą służbową.

Jednocześnie należy zwrócić uwagę na orzecznictwo w zakresie prawa pracy.

Miejsce wykonywania pracy należy ustalić tak, by pracownik miał możliwość wykonywania zadań, wliczając w to czas dojazdu do miejsca ich wykonywania, w ramach umówionej dobowej i tygodniowej normy czasu pracy w przyjętym okresie rozliczeniowym. (Wyrok Sądu Najwyższego z 11 kwietnia 2001 r., sygn. akt I PKN 350/00, OSNP 2003/2/36).

Konsekwencje nieuznania podróży za służbową

W opisanej sytuacji nie występuje podróż służbowa. Nie przysługują więc pracownikowi należności z tytułu podróży służbowej, tj. dieta, zwrot kosztów przejazdów, noclegów, dojazdów itp. Jeżeli pracodawca dokona zwrotu tych wydatków (mimo braku takiego obowiązku), należy je opodatkować na podstawie art. 12 ust. 1 updof. Przepis ten określa, że przychodami ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy są wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężna świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń. W przypadku gdy pracodawca pokrywa pracownikowi niebędącemu w podróży służbowej rachunki za hotel (który nie jest hotelem pracowniczym), wartość świadczenia stanowi przychód pracownika.

Pracodawca ryzykuje dodatkowo zakwestionowanie takiego wydatku jako kosztu uzyskania przychodu. Organy skarbowe mogą dowodzić, że wydatek ma charakter osobisty i nie jest związany z uzyskaniem przychodu przez pracodawcę. Jeżeli jednak potraktuje ten wydatek jako element wynagrodzenia przedstawiciela handlowego, będzie on stanowił koszt uzyskania przychodu. Wówczas organ skarbowy nie będzie miał podstaw do kwestionowania zasadności zaliczenia tego wydatku do kosztów uzyskania przychodu. Dobrym rozwiązaniem byłyby również odpowiednie zapisy w umowie o pracę. Właściwy byłby zapis, iż pracodawca jest zobowiązany do zwrotu kosztów noclegów przedstawiciela w terenie wykonywania pracy poza miejscem zamieszkania pracownika. Taki zapis umocniłby zasadność ponoszenia tego kosztu jako elementu wynagrodzenia pracownika.

- art. 15 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 251, poz. 1847

Marta Stachowiak

ekspert z zakresu podatku dochodowego

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski do premiera Tuska: narzucanie wszystkim podatnikom VAT obowiązkowego KSeF i faktur ustrukturyzowanych to nie jest deregulacja gospodarki

W dniu 12 kwietnia br. Ministerstwo Finansów potwierdziło zamiar wdrożenia w 2026 roku obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur i obligatoryjnego stosowania faktur ustrukturyzowanych przez wszystkich podatników VAT. Prof. dr hab. Witold Modzelewski apeluje do Pana Premiera Donalda Tuska: „Wierzę, że jako liberał traktuje Pan potrzebę deregulacji gospodarki zupełnie poważnie. Nie należy ulegać lobbystom, którzy chcą zarobić na dezorganizacji systemu fakturowania. Pomysł faktur ustrukturyzowanych powinien trafić definitywnie do kosza.”

W 2025 r. można przekazać 1,5% podatku rolnego na rzecz dwóch uprawnionych podmiotów

W komunikacie z 16 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w 2025 roku podatnicy podatku rolnego mogą przekazać 1,5 tego podatku na rzecz Krajowego Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych lub OPZZ Rolników i Organizacji Rolniczych. Jakie są warunki tego przekazania?

Roczne zeznanie podatkowe PIT: 15 najczęstszych błędów. Jak ich uniknąć w 2025 roku

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

7 skutków spadających stóp procentowych. Już w maju 2025 r. RPP zacznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

REKLAMA

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

REKLAMA

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA