REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć fakturę za nocleg przedstawiciela handlowego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marta Stachowiak
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jak rozliczyć fakturę za nocleg przedstawiciela handlowego w miejscowości na terenie jego działania? Przedstawiciel handlowy jest zatrudniony na umowę o pracę. Często nie wraca do domu. Miejscem jego pracy jest teren 3 sąsiadujących ze sobą województw. Jeżeli ma on np. spotkanie z klientem rano, to nocując, zaoszczędza na czasie i na paliwie. Czy fakturę za nocleg można od razu „wrzucić” brutto w koszty, czy też przedstawiciel powinien mieć wystawioną delegację? Przedstawiciel pracuje 8 godzin dziennie od poniedziałku do piątku, nie musi pracować codziennie od 8.00 do 16.00. Jego praca liczy się od godziny pierwszej wizyty u klienta. Może więc zacząć pracę o 12.00, a skończyć o 20.00.
RADA

 

Jeżeli w umowie o pracę miejscem wykonywania pracy jest teren 3 województw, to nocleg na ich terenie nie stanowi delegacji. W takim przypadku najwłaściwsze wydaje się potraktowanie tego kosztu jako elementu wynagrodzenia przedstawiciela. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Wśród przepisów prawa podatkowego nie ma definicji pojęcia podróży służbowej. Definicja ta wynika z przepisów prawa pracy. Podróżą służbową w rozumieniu art. 775 § 1 ustawy - Kodeks pracy jest wykonywanie na polecenie pracodawcy zadania służbowego poza stałym miejscem pracy pracownika lub siedziby pracodawcy. Aby więc mówić o podróży służbowej, pracodawca musi polecić wykonanie zadania w miejscu znajdującym się poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy, lub poza stałym miejscem pracy. To ostatnie określenie odnosi się do pracowników mających stałe miejsce pracy w innej miejscowości niż miejscowość położenia siedziby pracodawcy.

Ważne!

Podróżą służbową jest wykonywanie na polecenie pracodawcy zadania służbowego poza stałym miejscem pracy pracownika lub siedziby pracodawcy.

Stałe miejsce pracy powinno wynikać z umowy o pracę. Jako miejsce pracy można również określić miejsce, w którym pracownik otrzymuje przydział zadań roboczych (por. Kodeks Pracy. Komentarz pod redakcją T. Zielińskiego, Dom Wydawniczy ABC 2001, str. 254).

Definicji podróży służbowej nie będą odpowiadać wyjazdy służbowe pracownika w granicach miejscowości, w której znajduje się jego miejsce pracy.

Jeżeli miejsce, w którym nocował przedstawiciel handlowy, jest miejscem wykonywania przez niego pracy, to w takim przypadku nie mamy do czynienia z podróżą służbową.

Jednocześnie należy zwrócić uwagę na orzecznictwo w zakresie prawa pracy.

Miejsce wykonywania pracy należy ustalić tak, by pracownik miał możliwość wykonywania zadań, wliczając w to czas dojazdu do miejsca ich wykonywania, w ramach umówionej dobowej i tygodniowej normy czasu pracy w przyjętym okresie rozliczeniowym. (Wyrok Sądu Najwyższego z 11 kwietnia 2001 r., sygn. akt I PKN 350/00, OSNP 2003/2/36).

Konsekwencje nieuznania podróży za służbową

W opisanej sytuacji nie występuje podróż służbowa. Nie przysługują więc pracownikowi należności z tytułu podróży służbowej, tj. dieta, zwrot kosztów przejazdów, noclegów, dojazdów itp. Jeżeli pracodawca dokona zwrotu tych wydatków (mimo braku takiego obowiązku), należy je opodatkować na podstawie art. 12 ust. 1 updof. Przepis ten określa, że przychodami ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy są wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężna świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń. W przypadku gdy pracodawca pokrywa pracownikowi niebędącemu w podróży służbowej rachunki za hotel (który nie jest hotelem pracowniczym), wartość świadczenia stanowi przychód pracownika.

Pracodawca ryzykuje dodatkowo zakwestionowanie takiego wydatku jako kosztu uzyskania przychodu. Organy skarbowe mogą dowodzić, że wydatek ma charakter osobisty i nie jest związany z uzyskaniem przychodu przez pracodawcę. Jeżeli jednak potraktuje ten wydatek jako element wynagrodzenia przedstawiciela handlowego, będzie on stanowił koszt uzyskania przychodu. Wówczas organ skarbowy nie będzie miał podstaw do kwestionowania zasadności zaliczenia tego wydatku do kosztów uzyskania przychodu. Dobrym rozwiązaniem byłyby również odpowiednie zapisy w umowie o pracę. Właściwy byłby zapis, iż pracodawca jest zobowiązany do zwrotu kosztów noclegów przedstawiciela w terenie wykonywania pracy poza miejscem zamieszkania pracownika. Taki zapis umocniłby zasadność ponoszenia tego kosztu jako elementu wynagrodzenia pracownika.

- art. 15 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 251, poz. 1847

Marta Stachowiak

ekspert z zakresu podatku dochodowego

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

REKLAMA

ZUS odbiera zasiłki za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA

Usługi dietetyczne są zwolnione z VAT. Ale nie te dla osób zdrowych. Dlaczego?

Usługi dietetyczne, które nie korzystają ze zwolnienia przedmiotowego (związanego z celem medycznym), w szeregu przypadków nie mogą również korzystać ze zwolnienia podmiotowego (limit obrotów do 200 000 zł rocznie). Oznacza to, że dietetycy świadczący usługi doradztwa w zakresie dietetyki (konsultacji indywidualnych) opodatkowane VAT muszą zarejestrować się jako czynni podatnicy VAT, niezależnie od wysokości swoich obrotów i doliczać do ceny swoich usług netto podatek VAT w stawce 23%. Problem w tym, że wiele usług dietetyków ma charakter złożony (szkolenia z zakresu diet, podawanie w internecie pakietów diet dla osób zaliczanych do określonych kategorii wiekowych itp). Dlaczego usługi dietetyków świadczone na rzecz osób zdrowych nie korzystają ze zwolnienia z VAT wyjaśnił WSA w Gliwicach w wyroku z 29 stycznia 2025 r.

Niższe grzywny za niektóre przestępstwa skarbowe od 2026 roku. Nowelizacja Kks i Ordynacji podatkowej przyjęta przez rząd

W dniu 27 maja 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks karny skarbowy (kks) oraz ustawy - Ordynacja podatkowa, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu uproszczenie administracyjnych obowiązków podatkowych oraz złagodzenie kar za przestępstwa skarbowe, które nie powodują bezpośrednich strat w podatkach.

REKLAMA