REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczać umowę leasingu finansowego indeksowaną w oparciu o WIBOR

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marcin Gawlik
umowę leasingu, WIBOR
umowę leasingu, WIBOR
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Spółka zawarła umowę leasingu finansowego samochodu osobowego i po wprowadzeniu pojazdu do ewidencji środków trwałych dokonuje jego amortyzacji. Finansujący w związku ze zmianą wysokości stopy WIBOR zwiększył spółce wysokość raty leasingowej. Czy w związku z tym spółka powinna zwiększyć wartość amortyzowanego środka trwałego? Czy też potraktować opisaną zwyżkę rat jako zwiększenie części odsetkowej raty leasingowej?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Spółka nie powinna zwiększać wartości amortyzowanego środka trwałego. Zmiana wielkości raty na skutek zmiany stawki WIBOR będzie miała wpływ tylko na część odsetkową raty leasingowej (bezpośrednio zaliczaną w koszty). Suma części kapitałowych rat leasingowych (w czasie trwania umowy) powinna być bowiem co najmniej równa wartości początkowej środka trwałego.

UZASADNIENIE

Spółka Czytelnika zawarła umowę leasingu finansowego. Rata dzieli się na część odsetkową, będącą odpowiednio kosztem podatkowym i przychodem dla leasingobiorcy i leasingodawcy, oraz część kapitałową, neutralną podatkowo. W tym przypadku to spółka jako korzystający dokonuje odpisów amortyzacyjnych. Różni to leasing finansowy od operacyjnego, gdzie nie ma możliwości dokonywania odpisów amortyzacyjnych przez korzystającego. Jednocześnie opłaty ustalone w umowie zostały skalkulowane w oparciu o zmienną stopę procentową - w tym przypadku jest to WIBOR (najprawdopodobniej wynika to z faktu, iż korzystający sam sfinansował zewnętrznie nabycie przedmiotu leasingu). Zawarcie takiej umowy oznacza w praktyce, że każdorazowa zmiana stawki WIBOR oznacza podniesienie bądź obniżenie wysokości raty leasingowej. Przy tym zmian tej stawki można dokonywać np. co 3, 6, 9 lub 12 miesięcy w zależności od tego, czy był to WIBOR 3M, 6M, 9M lub 12M.

REKLAMA

Wartość początkowa przedmiotu leasingu była w opisanym przypadku ustalona bądź jako cena nabycia, bądź - co mniej prawdopodobne - jako koszt wytworzenia lub wartość rynkowa (przy spadku). Tylko takie ustalenia są bowiem zgodne z odpowiednimi przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (art. 17e-17g updop). Dla tak ustalonej wartości bez znaczenia pozostają późniejsze zwiększenia lub zmniejszenia wysokości poszczególnych płatności przez finansującego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przedstawionej sytuacji nie dochodzi do ulepszenia przedmiotu leasingu, co uzasadniałoby zwiększenie jego wartości początkowej, a jedynie do zmiany wysokości raty leasingowej na skutek zmiany stopy WIBOR.

Oznacza to, że zmiana stawki WIBOR, na podstawie której kalkulowana jest rata leasingowa, zasadniczo nie ma wpływu na część kapitałową raty, tj. tę jej część, która dotyczy spłaty wartości początkowej przedmiotu leasingu. Innymi słowy, bez względu na wysokość stawki WIBOR niezmieniona pozostaje kwota wartości początkowej, którą powinien spłacić w trakcie trwania umowy korzystający. Oczywiście należy pamiętać, że strony w poszczególnych okresach rozliczeniowych mogą dowolnie kształtować proporcję części odsetkowej oraz części kapitałowej raty leasingowej.

WAŻNE!

Bez względu na wysokość stawki WIBOR niezmieniona pozostaje kwota wartości początkowej, którą korzystający powinien spłacić w trakcie trwania umowy leasingu operacyjnego.

Skutki w VAT

Należy także zauważyć, że zawarcie opisanej umowy spowoduje szczególne konsekwencje w VAT, dotyczące wystawionej faktury. Oto bowiem na skutek zmiany w trakcie trwania umowy przyjętej dla indeksowania stopy procentowej suma rat wpłacona łącznie na rzecz dostawcy towaru (pamiętajmy bowiem, że w VAT leasing finansowy jest dostawą towarów) będzie się zazwyczaj różniła od kwoty przyjętej w fakturze jako podstawa opodatkowania. Spowoduje to konieczność dokonania korekty faktury. Stosownie do stanowiska organów podatkowych korekty tej należy dokonać po zakończeniu umowy leasingu. Tak właśnie stwierdził Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w postanowieniu z 26 września 2006 r., nr 1471/NTR1/443-256/06/AW:

(...) wystawienie faktury korygującej winno mieć miejsce z upływem określonego w umowie okresu korzystania z przedmiotu leasingu, tak aby faktura korygująca uwzględniała różnicę pomiędzy faktycznie dokonanymi płatnościami przez korzystającego a kwotą przyjętą do podstawy opodatkowania w momencie dostawy.

PRZYKŁAD

Spółka DeltaLeas zawarła umowę leasingu finansowego budynku magazynowego, gdzie wysokość rat skalkulowano na bazie WIBOR 6M. Na skutek zmiany wysokości stopy finansujący podniósł odpowiednio wysokość raty miesięcznej. Z uwagi na to, że DeltaLeas chciałaby przesunąć powiększone koszty podatkowe (czyli dodatkowe kwoty części podatkowej) na miesiące o spodziewanym powiększonym przychodzie, uzgodniono z korzystającym czasową zmianę proporcji części odsetkowej oraz części kapitałowej poprzez zwiększenie wysokości tej drugiej.

W przedstawionym przykładzie podniesienie stawki WIBOR miało wpływ na część kapitałową raty leasingowej. Wynika to jednak tylko i wyłącznie z woli stron oraz prawa do regulowania proporcji części składowych raty leasingowej. Zmiana ta nie wpłynie jednak na ogólną sumę części kapitałowej raty w całym okresie trwania umowy. Należy przy tym zwrócić uwagę, iż jednocześnie nie ulegnie zmianie wartość początkowa budynku, która musi zostać spłacona w trakcie trwania umowy

- art. 17e-17g ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 251, poz. 1847

Marcin Gawlik

konsultant podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

REKLAMA

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

REKLAMA