REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć podatkowo zakup opon zimowych do samochodu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Spółka z o.o. wykorzystuje w prowadzonej działalności kilka samochodów osobowych. Samochody te zostały wpisane do ewidencji środków trwałych i prowadzona jest ich amortyzacja. W listopadzie br. spółka kupiła komplety opon zimowych do tych samochodów. Czy zakup ten można zaliczyć bezpośrednio do kosztów podatkowych? A co w przypadku, gdyby opony zimowe zostały kupione razem z samochodem?

RADA

REKLAMA

Jeżeli komplet opon zimowych nie został kupiony razem z samochodem, wydatek ten można zaliczyć bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodu. Natomiast zakup kompletu opon zimowych wraz z samochodem powiększy jego wartość początkową.

UZASADNIENIE

REKLAMA

Przedmiotem amortyzacji są środki trwałe stanowiące własność podatnika, wykorzystywane przez niego na potrzeby związane z działalnością gospodarczą, jak również oddane do używania na podstawie umów cywilnoprawnych. Jednak art. 16 ust. 1 pkt 4 updop wyklucza zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych z tytułu zużycia samochodu osobowego w części ustalonej od wartości samochodu przewyższającej równowartość 20 000 euro.

Trzeba pamiętać, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na ulepszenie środków trwałych, które zgodnie z art. 16g ust. 13 updop powiększają wartość środków trwałych, stanowiącą podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych. W takim przypadku zaktualizowane wydatki na te ulepszenia, pomniejszone o sumę dokonanych odpisów amortyzacyjnych, są kosztem uzyskania przychodów w chwili zbycia danego środka trwałego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

W przypadku zakupu kompletu opon zimowych nie można jednak mówić o ulepszeniu samochodu (środka trwałego). Środki trwałe uważa się bowiem za ulepszone, gdy suma wydatków poniesionych na ich przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję, adaptację lub modernizację w danym roku podatkowym przekracza kwotę 3500 zł. Wydatki te powinny powodować wzrost wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia środków trwałych do używania. Wzrost ten mierzony jest w szczególności okresem używania, zdolnością wytwórczą, jakością produktów uzyskiwanych za pomocą ulepszonych środków trwałych i kosztami ich eksploatacji (art. 16g ust. 13 updop).

W powszechnej opinii podatników, a także organów podatkowych opony traktuje się jak wydatek eksploatacyjny. Tak jak nikt nie kwestionuje bezpośredniego zaliczenia do kosztów zimowego płynu do spryskiwaczy, tak samo i wydatki na zakup i montaż opon zimowych można zaliczyć do kosztów podatkowych. Wydatki takie nie zwiększają wartości początkowej samochodu będącego środkiem trwałym, lecz są zaliczane bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów.

Jedną z interpretacji na ten temat jest interpretacja Naczelnika Urzędu Skarbowego w Suwałkach z 5 kwietnia 2005 r. (nr US.III.415/6/34/05), w której stwierdzono, że:

Zakup opon zimowych do samochodu jest typowym wydatkiem związanym z jego bieżącą eksploatacją.

Również Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Bydgoszczy w interpretacji z 18 kwietnia 2005 r. (nr DG/415-IX/48-12/05) zaliczył wydatki na opony do kosztów eksploatacyjnych. W swym postanowieniu stwierdził on, że w przypadku samochodów zaliczonych do środków trwałych podatnika zarówno wydatki na zakup stopniowo zużywających się części, jak i bieżące naprawy oraz remonty tych samochodów są w całości kosztem uzyskania przychodów.

W kontekście art. 16g ust. 13 updop, który każe zwiększyć wartość początkową środka trwałego także o wydatki na nabycie części składowych lub peryferyjnych, których jednostkowa cena nabycia przekracza 3500 zł - trzeba też rozważyć, czy opony zimowe nie mogą być uznane za część składową lub peryferyjną samochodu.

Przepisy podatkowe nie definiują pojęć „część składowa”, „część peryferyjna”. Mając na względzie wykładnię systemową, należy posiłkować się przepisami Kodeksu cywilnego w celu zdefiniowania tych pojęć.

Częścią składową rzeczy jest wszystko, co nie może być od niej odłączone bez uszkodzenia lub istotnej zmiany całości albo bez uszkodzenia lub istotnej zmiany przedmiotu odłączonego (art. 47 § 2 k.c.). Opony zimowe nie są częścią składową samochodu, bo są one połączone z samochodem wyłącznie dla przemijającego użytku - używa się ich tylko przez kilka miesięcy w roku, a ponadto ulegają zużyciu (art. 47 § 3 k.c.).

Warto jednak wspomnieć o wyroku NSA z 25 lutego 1998 r. (sygn. akt III SA 1863/98), w którym Sąd uznał za części składowe samochodu opony niezależnie od ich rodzaju. NSA argumentował w kontekście art. 47 § 2 k.c., że odłączenie opon od samochodu spowoduje niewątpliwie istotną zmianę w pojeździe jako całości. W naszej opinii z uwagi na to, że opony nie są niezbędne do korzystania z samochodu (można przecież korzystać cały rok ze standardowych opon), również nie powinny być kwalifikowane do tej kategorii rzeczy.

Nawet jeżeli, pomimo tych argumentów, opony zostaną uznane za część składową albo peryferyjną (przynależność), niewiele z nich ma jednostkową wartość przekraczającą 3500 zł (za jedną oponę), a zatem możliwość zaliczenia bezpośredniego do kosztów nawet wtedy nie powinna być kwestionowana.

W przypadku zakupu opon zimowych wraz z samochodem łączna cena samochodu stanowi wartość początkową samochodu jako środka trwałego.

• art. 15, art. 16 ust. 1 pkt 4, art. 16g ust. 13 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238

Paweł Huczko

redaktor

www.interpretacje-podatkowe.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA