REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć podatkowo zakup opon zimowych do samochodu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Spółka z o.o. wykorzystuje w prowadzonej działalności kilka samochodów osobowych. Samochody te zostały wpisane do ewidencji środków trwałych i prowadzona jest ich amortyzacja. W listopadzie br. spółka kupiła komplety opon zimowych do tych samochodów. Czy zakup ten można zaliczyć bezpośrednio do kosztów podatkowych? A co w przypadku, gdyby opony zimowe zostały kupione razem z samochodem?

RADA

REKLAMA

Jeżeli komplet opon zimowych nie został kupiony razem z samochodem, wydatek ten można zaliczyć bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodu. Natomiast zakup kompletu opon zimowych wraz z samochodem powiększy jego wartość początkową.

UZASADNIENIE

REKLAMA

Przedmiotem amortyzacji są środki trwałe stanowiące własność podatnika, wykorzystywane przez niego na potrzeby związane z działalnością gospodarczą, jak również oddane do używania na podstawie umów cywilnoprawnych. Jednak art. 16 ust. 1 pkt 4 updop wyklucza zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych z tytułu zużycia samochodu osobowego w części ustalonej od wartości samochodu przewyższającej równowartość 20 000 euro.

Trzeba pamiętać, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na ulepszenie środków trwałych, które zgodnie z art. 16g ust. 13 updop powiększają wartość środków trwałych, stanowiącą podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych. W takim przypadku zaktualizowane wydatki na te ulepszenia, pomniejszone o sumę dokonanych odpisów amortyzacyjnych, są kosztem uzyskania przychodów w chwili zbycia danego środka trwałego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

W przypadku zakupu kompletu opon zimowych nie można jednak mówić o ulepszeniu samochodu (środka trwałego). Środki trwałe uważa się bowiem za ulepszone, gdy suma wydatków poniesionych na ich przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję, adaptację lub modernizację w danym roku podatkowym przekracza kwotę 3500 zł. Wydatki te powinny powodować wzrost wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia środków trwałych do używania. Wzrost ten mierzony jest w szczególności okresem używania, zdolnością wytwórczą, jakością produktów uzyskiwanych za pomocą ulepszonych środków trwałych i kosztami ich eksploatacji (art. 16g ust. 13 updop).

W powszechnej opinii podatników, a także organów podatkowych opony traktuje się jak wydatek eksploatacyjny. Tak jak nikt nie kwestionuje bezpośredniego zaliczenia do kosztów zimowego płynu do spryskiwaczy, tak samo i wydatki na zakup i montaż opon zimowych można zaliczyć do kosztów podatkowych. Wydatki takie nie zwiększają wartości początkowej samochodu będącego środkiem trwałym, lecz są zaliczane bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów.

Jedną z interpretacji na ten temat jest interpretacja Naczelnika Urzędu Skarbowego w Suwałkach z 5 kwietnia 2005 r. (nr US.III.415/6/34/05), w której stwierdzono, że:

Zakup opon zimowych do samochodu jest typowym wydatkiem związanym z jego bieżącą eksploatacją.

Również Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Bydgoszczy w interpretacji z 18 kwietnia 2005 r. (nr DG/415-IX/48-12/05) zaliczył wydatki na opony do kosztów eksploatacyjnych. W swym postanowieniu stwierdził on, że w przypadku samochodów zaliczonych do środków trwałych podatnika zarówno wydatki na zakup stopniowo zużywających się części, jak i bieżące naprawy oraz remonty tych samochodów są w całości kosztem uzyskania przychodów.

W kontekście art. 16g ust. 13 updop, który każe zwiększyć wartość początkową środka trwałego także o wydatki na nabycie części składowych lub peryferyjnych, których jednostkowa cena nabycia przekracza 3500 zł - trzeba też rozważyć, czy opony zimowe nie mogą być uznane za część składową lub peryferyjną samochodu.

Przepisy podatkowe nie definiują pojęć „część składowa”, „część peryferyjna”. Mając na względzie wykładnię systemową, należy posiłkować się przepisami Kodeksu cywilnego w celu zdefiniowania tych pojęć.

Częścią składową rzeczy jest wszystko, co nie może być od niej odłączone bez uszkodzenia lub istotnej zmiany całości albo bez uszkodzenia lub istotnej zmiany przedmiotu odłączonego (art. 47 § 2 k.c.). Opony zimowe nie są częścią składową samochodu, bo są one połączone z samochodem wyłącznie dla przemijającego użytku - używa się ich tylko przez kilka miesięcy w roku, a ponadto ulegają zużyciu (art. 47 § 3 k.c.).

Warto jednak wspomnieć o wyroku NSA z 25 lutego 1998 r. (sygn. akt III SA 1863/98), w którym Sąd uznał za części składowe samochodu opony niezależnie od ich rodzaju. NSA argumentował w kontekście art. 47 § 2 k.c., że odłączenie opon od samochodu spowoduje niewątpliwie istotną zmianę w pojeździe jako całości. W naszej opinii z uwagi na to, że opony nie są niezbędne do korzystania z samochodu (można przecież korzystać cały rok ze standardowych opon), również nie powinny być kwalifikowane do tej kategorii rzeczy.

Nawet jeżeli, pomimo tych argumentów, opony zostaną uznane za część składową albo peryferyjną (przynależność), niewiele z nich ma jednostkową wartość przekraczającą 3500 zł (za jedną oponę), a zatem możliwość zaliczenia bezpośredniego do kosztów nawet wtedy nie powinna być kwestionowana.

W przypadku zakupu opon zimowych wraz z samochodem łączna cena samochodu stanowi wartość początkową samochodu jako środka trwałego.

• art. 15, art. 16 ust. 1 pkt 4, art. 16g ust. 13 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238

Paweł Huczko

redaktor

www.interpretacje-podatkowe.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA