REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć podatkowo zakup opon zimowych do samochodu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Spółka z o.o. wykorzystuje w prowadzonej działalności kilka samochodów osobowych. Samochody te zostały wpisane do ewidencji środków trwałych i prowadzona jest ich amortyzacja. W listopadzie br. spółka kupiła komplety opon zimowych do tych samochodów. Czy zakup ten można zaliczyć bezpośrednio do kosztów podatkowych? A co w przypadku, gdyby opony zimowe zostały kupione razem z samochodem?

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Jeżeli komplet opon zimowych nie został kupiony razem z samochodem, wydatek ten można zaliczyć bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodu. Natomiast zakup kompletu opon zimowych wraz z samochodem powiększy jego wartość początkową.

UZASADNIENIE

Przedmiotem amortyzacji są środki trwałe stanowiące własność podatnika, wykorzystywane przez niego na potrzeby związane z działalnością gospodarczą, jak również oddane do używania na podstawie umów cywilnoprawnych. Jednak art. 16 ust. 1 pkt 4 updop wyklucza zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych z tytułu zużycia samochodu osobowego w części ustalonej od wartości samochodu przewyższającej równowartość 20 000 euro.

Trzeba pamiętać, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na ulepszenie środków trwałych, które zgodnie z art. 16g ust. 13 updop powiększają wartość środków trwałych, stanowiącą podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych. W takim przypadku zaktualizowane wydatki na te ulepszenia, pomniejszone o sumę dokonanych odpisów amortyzacyjnych, są kosztem uzyskania przychodów w chwili zbycia danego środka trwałego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku zakupu kompletu opon zimowych nie można jednak mówić o ulepszeniu samochodu (środka trwałego). Środki trwałe uważa się bowiem za ulepszone, gdy suma wydatków poniesionych na ich przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję, adaptację lub modernizację w danym roku podatkowym przekracza kwotę 3500 zł. Wydatki te powinny powodować wzrost wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia środków trwałych do używania. Wzrost ten mierzony jest w szczególności okresem używania, zdolnością wytwórczą, jakością produktów uzyskiwanych za pomocą ulepszonych środków trwałych i kosztami ich eksploatacji (art. 16g ust. 13 updop).

W powszechnej opinii podatników, a także organów podatkowych opony traktuje się jak wydatek eksploatacyjny. Tak jak nikt nie kwestionuje bezpośredniego zaliczenia do kosztów zimowego płynu do spryskiwaczy, tak samo i wydatki na zakup i montaż opon zimowych można zaliczyć do kosztów podatkowych. Wydatki takie nie zwiększają wartości początkowej samochodu będącego środkiem trwałym, lecz są zaliczane bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów.

Jedną z interpretacji na ten temat jest interpretacja Naczelnika Urzędu Skarbowego w Suwałkach z 5 kwietnia 2005 r. (nr US.III.415/6/34/05), w której stwierdzono, że:

Zakup opon zimowych do samochodu jest typowym wydatkiem związanym z jego bieżącą eksploatacją.

REKLAMA

Również Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Bydgoszczy w interpretacji z 18 kwietnia 2005 r. (nr DG/415-IX/48-12/05) zaliczył wydatki na opony do kosztów eksploatacyjnych. W swym postanowieniu stwierdził on, że w przypadku samochodów zaliczonych do środków trwałych podatnika zarówno wydatki na zakup stopniowo zużywających się części, jak i bieżące naprawy oraz remonty tych samochodów są w całości kosztem uzyskania przychodów.

W kontekście art. 16g ust. 13 updop, który każe zwiększyć wartość początkową środka trwałego także o wydatki na nabycie części składowych lub peryferyjnych, których jednostkowa cena nabycia przekracza 3500 zł - trzeba też rozważyć, czy opony zimowe nie mogą być uznane za część składową lub peryferyjną samochodu.

Przepisy podatkowe nie definiują pojęć „część składowa”, „część peryferyjna”. Mając na względzie wykładnię systemową, należy posiłkować się przepisami Kodeksu cywilnego w celu zdefiniowania tych pojęć.

Częścią składową rzeczy jest wszystko, co nie może być od niej odłączone bez uszkodzenia lub istotnej zmiany całości albo bez uszkodzenia lub istotnej zmiany przedmiotu odłączonego (art. 47 § 2 k.c.). Opony zimowe nie są częścią składową samochodu, bo są one połączone z samochodem wyłącznie dla przemijającego użytku - używa się ich tylko przez kilka miesięcy w roku, a ponadto ulegają zużyciu (art. 47 § 3 k.c.).

Warto jednak wspomnieć o wyroku NSA z 25 lutego 1998 r. (sygn. akt III SA 1863/98), w którym Sąd uznał za części składowe samochodu opony niezależnie od ich rodzaju. NSA argumentował w kontekście art. 47 § 2 k.c., że odłączenie opon od samochodu spowoduje niewątpliwie istotną zmianę w pojeździe jako całości. W naszej opinii z uwagi na to, że opony nie są niezbędne do korzystania z samochodu (można przecież korzystać cały rok ze standardowych opon), również nie powinny być kwalifikowane do tej kategorii rzeczy.

Nawet jeżeli, pomimo tych argumentów, opony zostaną uznane za część składową albo peryferyjną (przynależność), niewiele z nich ma jednostkową wartość przekraczającą 3500 zł (za jedną oponę), a zatem możliwość zaliczenia bezpośredniego do kosztów nawet wtedy nie powinna być kwestionowana.

W przypadku zakupu opon zimowych wraz z samochodem łączna cena samochodu stanowi wartość początkową samochodu jako środka trwałego.

• art. 15, art. 16 ust. 1 pkt 4, art. 16g ust. 13 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238

Paweł Huczko

redaktor

www.interpretacje-podatkowe.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Doradcy podatkowi w togach, jak adwokaci i radcowie prawni? Rewolucja w sądach

Doradcy podatkowi pójdą do sądu w togach. To nie fikcja – rządowy projekt nowelizacji ustawy przewiduje obowiązek noszenia stroju urzędowego podczas rozpraw sądowych. Nowe przepisy mają podkreślić prestiż zawodu, zwiększyć zaufanie do doradców oraz wzmocnić ich pozycję jako profesjonalnych pełnomocników.

Nowe przepisy w handlu detalicznym w 2025 r. System kaucyjny, recykling, przejrzystość cen. Jak przygotować sklepy do zmian?

Prawa konsumenta, oczekiwania pracowników czy troska o środowisko naturalne – to główne kwestie, które wpłyną w niedalekim czasie na kolejne zmiany prawne w obszarze handlu detalicznego. W ostatnim kwartale 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Według wyliczeń Deloitte (Raport z 2024 r.: „System kaucyjny - koszty, perspektywy, szanse”, s. 55) koszty inwestycyjne związane ze startem tego systemu w naszym kraju mogą wynieść nawet 14,2 mld złotych. Przedsiębiorcy już teraz powinni się przygotowywać do tego, by w niedalekiej przyszłości móc sprostać wymogom określonym w nowych regulacjach unijnych dotyczących recyklingu opakowań. O tym, jak odnaleźć się w regulacyjnym chaosie i jak przygotować firmę od strony technologicznej na nadchodzące zmiany, opowiadają eksperci INEOGroup – jednego z polskich liderów w zakresie dostarczania zaawansowanych systemów dla branży retail.

Praktyka płacenia pracownikom „pod stołem”, to ciągły problem w firmach transportowych. Jakie są tego skutki dla przewoźników i całej branży?

Nielegalne praktyki wynagradzania nadal stanowią poważne trudności dla polskiego sektora transportowego. Jak wynika z najnowszego raportu TLP („Raport drogowy w Polsce 2024/2025” - styczeń 2025 r.), aż 75 proc. firm działających na rynku spotyka się z wypłatami wynagrodzenia poza oficjalnym obiegiem. Zjawisko to znalazło się także na drugim miejscu w zestawieniu największych wyzwań, które stoją przed przewoźnikami. Choć może wydawać się to jedynie kwestią rozliczeń, skutki sięgają znacznie dalej - od nierównej konkurencji, przez destabilizację rynku pracy, aż po konsekwencje podatkowe i wizerunkowe dla całej branży. Czy transport ma szansę uwolnić się od szarej strefy?

Ulga na dziecko nie dla każdego rodzica. Jakie limity i warunki trzeba spełnić?

Ulga prorodzinna (zwana też ulgą na dziecko) w podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) to jedna z najpopularniejszych ulg wśród podatników. Jest to preferencja podatkowa, która pozwala rodzicom podreperować domowe budżety poprzez odliczenie od podatku kwot wskazanych w ustawie. Nie każdy jednak spełnia warunki, które pozwalają na skorzystanie z ulgi.

REKLAMA

Windykacja należności na koszt dłużnika. Jak to zrobić?

W aktualnym stanie gospodarki niemal każda branża boryka się z problemem opóźnionych płatności. Tym problemem szczególnie dotknięta jest branża transportu, spedycji i logistyki. W sektorze TSL nieterminowe regulowanie zobowiązań stało się niestety powszechną praktyką, często traktowaną jako standard rynkowy. Dlatego windykacja należności jest aktualnie kluczowym elementem zarządzania finansami przedsiębiorstw z tego sektora. W jaki sposób przeprowadzić ją na koszt dłużnika?

Otrzymałeś tokeny za darmo? Skarbówka może uznać, że jest tutaj potencjalny podatek

Nowe tokeny w ramach genesis allocation – prezent czy potencjalny podatek? Czy ich przydział oznacza natychmiastowy dochód, czy dopiero przy sprzedaży trzeba podzielić się z fiskusem? Sprawdź, dlaczego organy skarbowe i sądy mają w tej sprawie odmienne stanowiska!

W Polsce ok. 43 proc. przełożonych to kobiety, choć rzadziej od mężczyzn aspirują do najwyższych stanowisk. W branży finansowo-księgowej tylko 28% kobiet w zarządach

Z okazji zbliżającego się Międzynarodowego Dnia Kobiet, AICPA & CIMA przypominają o potrzebie dalszych działań na rzecz wyrównywania szans kobiet i mężczyzn. Prezentują analizę sytuacji kobiet w branży finansowo-księgowej na podstawie badania Hays Poland.

Bezpłatny webinar: Podatkowe rozliczenie kryptowalut. Poradnik dla księgowych

Ekspert odpowie na 8 najważniejszych pytań, które powinien sobie zadać każdy księgowy rozliczający swoich klientów w zakresie kryptowalut, aby nie popełniać błędów.

REKLAMA

Webinar: Wyroki i interpretacje VAT istotne w praktyce 2025 + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Wyroki i interpretacje VAT istotne w praktyce 2025” poprowadzi Mirosław Siwiński, doradca podatkowy i radca prawny, partner w Advicero Nexia, ekspert INFORAKADEMII. Ekspert przedstawi bieżące orzeczenia, wyroki i interpretacje w zakresie VAT niezbędne do sprawnego i prawidłowego rozliczania podatków w 2025 roku. Każdy z uczestników będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji wraz z materiałami dodatkowymi.

Polska gospodarka w pułapce przepisów. Przedsiębiorcy alarmują: Deregulacja to być albo nie być!

Zbyt skomplikowane przepisy, nieustanne zmiany w prawie i rosnące koszty prowadzenia biznesu – polscy przedsiębiorcy tracą czas i pieniądze w biurokratycznym chaosie. Polska ma jeden z najbardziej skomplikowanych systemów podatkowych w Europie, a liczba nowych regulacji rośnie w zastraszającym tempie. Czy deregulacja to jedyna szansa na poprawę sytuacji? Eksperci BCC biją na alarm: bez uproszczenia prawa polska gospodarka może stracić swoją konkurencyjność.

REKLAMA