REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są skutki zmiany czasu trwania umowy leasingu

Marcin Gawlik
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jesteśmy spółką, która jako finansująca zawarła umowy leasingu operacyjnego samochodów. Nasi klienci występują czasem z prośbami o skrócenie bądź wydłużenie czasu trwania umów. Czy wystąpią negatywne skutki podatkowe przy sprzedaży tych samochodów po skróceniu lub przedłużeniu umowy?

rada

REKLAMA

Autopromocja

Jeżeli umowy w chwili zawarcia spełniały warunki do uznania ich za podatkowe umowy leasingu, późniejsze wydłużenie okresu ich trwania nie spowoduje utraty możliwości sprzedania przedmiotu umowy na rzecz leasingobiorcy po cenie niższej niż rynkowa (nie niższej jednak niż hipotetyczna wartość netto).

Organy podatkowe negatywnie wypowiadają się natomiast co do możliwości skrócenia umowy bez utraty korzyści podatkowych. Stoją one na stanowisku, że podstawowy okres umowy leasingu to tylko i wyłącznie czas wskazany w momencie zawierania umowy. Sprzedaż przedmiotu leasingu po skróceniu czasu trwania umowy będzie wymagała zastosowania cen rynkowych. Szczegóły - w uzasadnieniu.

uzasadnienie

Korzystne dla obu stron umowy leasingu operacyjnego skutki podatkowe są możliwe do zrealizowania dopiero po upływie podstawowego okresu umowy leasingu. Korzyścią tą jest możliwość sprzedaży po cenie niższej niż rynkowa przedmiotu leasingu bez ryzyka zakwestionowania takiej transakcji przez organy podatkowe oraz określenia przychodu w wysokości wartości rynkowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z kolei za podstawowy okres umowy leasingu należy uznać czas oznaczony, na jaki została zawarta ta umowa, z wyłączeniem czasu, na który może być przedłużona lub skrócona. Prawidłowe określenie podstawowego okresu umowy leasingu jest więc dla podatnika niezwykle istotne.

Użycie przez ustawodawcę słowa „może” powoduje powstanie pewnych wątpliwości. Nie do końca jasne pozostaje bowiem, czy ustawodawca wykluczył w ten sposób jakiekolwiek modyfikowanie podstawowego okresu umowy, czy też może wykluczył tylko możliwość uwzględniania przy obliczaniu okresu podstawowego zapisów umowy dotyczących ewentualnego jej skrócenia/wydłużenia.

REKLAMA

Problem ten jest mniej istotny w przypadku wydłużenia czasu umowy leasingu. Sprzedaż po zakończeniu wydłużonego okresu umowy jest bowiem zawsze dokonana po zakończeniu podstawowego, krótszego okresu umowy. Wynika to z tego, że jeśli wolno osiągnąć korzystne skutki podatkowe już np. po roku trwania umowy leasingu, to tym bardziej wolno te skutki uzyskać po 2 latach. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego z 12 października 2007 r., nr IP-PB3-423-69/07-5/MS, potwierdził brak wpływu wydłużenia umowy leasingu na konsekwencje podatkowe po jej zakończeniu. Minister zaakceptował stanowisko podatnika, że w sytuacji:

(...) gdy w trakcie umowy leasingu operacyjnego wydłużeniu ulegnie pierwotnie określony czas jej trwania, to istnieje pewność, iż przekroczy on 40% normatywnego okresu amortyzacji. Tym samym dochód ze sprzedaży przedmiotu leasingu należy określić na podstawie przepisu art. 17c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przyjmując hipotetyczną wartość obliczoną na podstawie nowego podstawowego okresu umowy leasingu.

Bardziej skomplikowana sytuacja powstaje w razie skrócenia umowy leasingu. Niewątpliwie strony zgodnie z zasadą swobody umów mają prawo do takiej zmiany już zawartych umów. Nie oznacza to jednak, iż własną wolą mogą kształtować w pełni skutki podatkowe takich zmian. Przyjęcie możliwości dowolnego skracania umowy w trakcie jej trwania (jak faktycznie proponuje spółka) mogłoby potencjalnie prowadzić do sytuacji, w której podatnicy zawieraliby umowy leasingu na okres wymagany przepisami podatkowymi, a następnie natychmiast takie umowy skracaliby, co w oczywisty sposób prowadziłoby do licznych nadużyć (ukryte umowy sprzedaży po cenach nierynkowych). Sprawiłoby to, że przepisy ustanawiające minimalne okresy trwania umowy leasingu operacyjnego byłyby faktycznie martwe. Stanowisko takie nie może być więc uznane za słuszne.

W powołanej już interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 12 listopada 2007 r., nr IP-PB3-423-69/07-3/MS, czytamy:

Zdefiniowany w ustawie podstawowy okres umowy leasingu stanowi zatem przedział czasowy, na jaki umowa została pierwotnie zawarta, a nie faktyczny czas trwania umowy. Niezależnie od tego, czy nastąpiłoby skrócenie lub wydłużenie okresu obowiązywania umowy w jej trakcie, podstawowym okresem umowy zawsze jest ten, który został ustalony przez strony umowy przed jej wejściem w życie. Powyższy wniosek wynika z wykładni gramatycznej art. 17a pkt 2, który wyłącza z podstawowego okresu umowy czas jej przedłużenia lub skrócenia (...).

Zatem w efekcie wcześniejszego (przed upływem podstawowego okresu umowy) zbycia przedmiotu leasingu przez wnioskodawcę na rzecz korzystającego, u finansującego powstanie przychód stanowiący wartość wyrażoną w cenie sprzedaży, która powinna być ustalona z uwzględnieniem kryterium wartości rynkowej.

PRZYKŁAD

ALFALEAS zawarła jako finansujący dwie umowy leasingu operacyjnego, których przedmiotem były samochody osobowe. Obie umowy zostały zawarte pierwotnie na 3 lata, jednakże na skutek zmiany sytuacji finansowej leasingobiorców zostały zmienione, co pierwotnie nie było przewidywane, stosownymi aneksami. Pierwszą z nich skrócono do 22 miesięcy, drugą zaś wydłużono do 4 lat. Po zakończeniu trwania umów nastąpi sprzedaż samochodów na rzecz korzystających.

Należy zauważyć, że 40% normatywnego okresu amortyzacji (warunek konieczny minimalnego okresu trwania umowy leasingu operacyjnego dla przedmiotów umowy innych niż nieruchomości) w przypadku samochodów to 2 lata - warunek ten był spełniony przez obie umowy w chwili ich podpisania.

W przykładzie tylko przy drugiej umowie istnieje możliwość zastosowania ceny niższej niż rynkowa przy sprzedaży po zakończeniu trwania umowy, w pierwszej zaś nie ma takiej możliwości. W obu przypadkach podstawowy okres umowy leasingu był jednakowy i wynosił 3 lata. W pierwszej umowie został on jednak skrócony poniżej wymaganego przepisami minimum, tak że umowa ta faktycznie straciła przymioty podatkowej umowy leasingu. W przypadku drugiej umowy sprzedaż samochodu nastąpi niewątpliwie „po upływie podstawowego okresu umowy leasingu”, ponieważ zostanie zrealizowana po 4 latach (podstawowy okres wynosi tu zaś 3 lata). Bez znaczenia jest fakt, czy sprzedaż taka jest dokonywana natychmiast po zakończeniu podstawowego okresu umowy (przyjętego pierwotnie przed zmianą umowy), czy też dopiero po jakimś czasie.

Powyższe rozważania dotyczą także czasu trwania umowy leasingu finansowego - potwierdzają to interpretacje Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 12 listopada 2007 r., nr IP-PB3-423-69/07-4/MS oraz nr IP-PB3-423-69/07-6/MS.

Dokonana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie interpretacja jest jednak zbyt rygorystyczna i nie do końca prawidłowa, w sytuacji gdy po skróceniu określonego pierwotnie czasu trwania umowy byłby on wciąż dłuższy niż minimalny wymagany czas trwania umowy leasingu operacyjnego (jak pamiętamy, jest on uzależniony od okresu amortyzacji danego środka trwałego). Jakkolwiek wykładnia gramatyczna przemawia przeciwko „bezkonsekwencyjnej” dopuszczalności takiej zmiany, to wykładnia celowościowa sprzyja takiemu rozwiązaniu. Intencją ustawodawcy było bowiem zapewnienie trwania umowy leasingu przez pewien minimalny okres (skorelowany z okresem ekonomicznego zużycia środka trwałego), a nie uniemożliwienie jakiejkolwiek zmiany czasu trwania umowy (co zresztą wynika z treści cytowanych interpretacji). Są zatem podstawy do przyjęcia dopuszczalności także skrócenia czasu trwania umowy leasingu operacyjnego, jednak do czasu nie krótszego niż minimalny wymagany czas trwania umowy, stanowiący co najmniej 40% normatywnego okresu amortyzacji.

Warto wskazać, że zdanie takie wyraził Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie w postanowieniu z 13 października 2006 r., nr 1472/ROP1/423-268-311/06/AJ. Stanowisko takie, wobec niekonsekwentnej postawy organów podatkowych, wymaga jednak potwierdzenia w stosownej interpretacji.

• art. 17a pkt 2, art. 17b ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238

Marcin Gawlik

konsultant podatkowy

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Wyślesz pismo do urzędu i sądu ostatniego dnia terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla mają inne definicje, przesunięcie terminu złożenia deklaracji DN-1, inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA