REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy koszty szkolenia podwyższają wartość początkową programu komputerowego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Paweł Muż
Marta Stachowiak
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Moja spółka nabyła system informatyczny. Określiłam wysokość nabytej licencji na program komputerowy i wprowadziłam go jako wartość niematerialną i prawną (wnip). Okazało się, że zaraz po zainstalowaniu programu zostały przeprowadzone szkolenia pracowników, którzy mają pracować w oparciu o zakupiony system. Faktura za szkolenia została nam dostarczona dopiero miesiąc później. Czy koszt tych szkoleń powinien podwyższyć wartość początkową zakupionego programu? Jak należałoby traktować szkolenia przeprowadzone przed instalacją systemu?

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Nie. Koszty szkoleń przeprowadzonych po wdrożeniu nowego systemu komputerowego nie podwyższają wartości początkowej zakupionego programu. Koszty szkolenia powinni Państwo ująć jako bieżące koszty uzyskania przychodu. W opinii większości organów podatkowych wydatki poniesione na szkolenia w zakresie obsługi nabytego systemu przed przekazaniem go do używania stanowią element jego wartości początkowej. Szczegóły - w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Wartością początkową licencji do programów komputerowych jest - w razie odpłatnego nabycia - cena ich nabycia (art. 16g ust. 1 pkt 1 updop).

Z kolei za cenę nabycia uważa się:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

kwotę należną zbywcy, powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej do używania, a w szczególności o koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych, opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji, oraz pomniejszoną o podatek od towarów i usług, z wyjątkiem przypadków, gdy zgodnie z odrębnymi przepisami podatek od towarów i usług nie stanowi podatku naliczonego albo podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty należnego podatku o podatek naliczony albo zwrot różnicy podatku w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. W przypadku importu cena nabycia obejmuje cło i podatek akcyzowy od importu składników majątku (art. 16g ust. 3 updop).

Koszt szkolenia poniesiony po przekazaniu systemu do użytkowania

W przytoczonej powyżej regulacji należy zwrócić uwagę na następujące kwestie:

• wydatki, o jakie powiększa się wartość początkową, zostały wymienione jedynie przykładowo. Świadczy o tym użycie terminu „w szczególności”. Mogą więc być to inne koszty związane z zakupem programu komputerowego, np. koszty związane z testowaniem wdrażanego systemu,

• ma ją być to koszty związane z zakupem wnip naliczone do dnia przekazania do używania.

W związku z tym, iż ponieśli Państwo wydatek na szkolenia pracowników - użytkowników programu komputerowego już po oddaniu go do używania, niewątpliwie koszt ten nie będzie podwyższał wartości początkowej tego programu.

Koszt szkolenia poniesiony przed przekazaniem systemu do użytkowania

Warto dodać, że organy podatkowe mają zróżnicowane poglądy co do kosztów szkoleń poniesionych przed oddaniem do używania programów komputerowych.

I tak, w wyjaśnieniu Warmińsko-Mazurskiego Urzędu Skarbowego z 17 grudnia 2004 r. (sygn. US.PD/423-47/JG/04) czytamy:

(...) Zatem koszty wdrożenia systemu komputerowego (w tym koszty przeszkolenia personelu) poniesione do dnia przyjęcia systemu do użytkowania i wprowadzenia do ewidencji wartości niematerialnych i prawnych powinny stanowić element wartości początkowej licencji.

Natomiast odmienne stanowisko zaprezentował Pierwszy Wielkopolski Urząd Skarbowy w Poznaniu. W postanowieniu z 25 sierpnia 2006 r. (sygn. ZD/4061-122/06) Urząd ten stwierdził, że:

W kwestii wydatków związanych z przeszkoleniem przyszłych użytkowników stwierdzić należy, że koszty związane ze szkoleniem pracowników w zakresie obsługi systemu nie powinny zwiększać wartości początkowej nabytego prawa majątkowego, nie mieszczą się bowiem w ramach definicji ceny nabycia wartości niematerialnych i prawnych, w tym przypadku praw majątkowych. Wydatki te nie mają związku z możliwością funkcjonowania samego systemu komputerowego, czy też oprogramowania. Wobec powyższego będą one obciążać koszty uzyskania przychodów w momencie ich poniesienia, pod tym jednak warunkiem, że zostanie spełniona przesłanka art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Urząd udzielił takiej odpowiedzi w oparciu o wykładnię językową pojęcia instalacji i uruchomienia programów i systemów komputerowych. „Uruchomienie” jest powodowaniem funkcjonowania, puszczaniem w ruch. Przez „instalowanie” należy rozumieć zakładanie, urządzanie, umieszczanie. W związku z tym urząd podkreślił, iż co do zasady wszystkie wydatki, które powodują, że licencja nadaje się do gospodarczego wykorzystania, w tym związane z „powodowaniem prawidłowego funkcjonowania” oprogramowania, poniesione do momentu oddania jej do używania, winny zwiększać wartość początkową licencji. Przy czym wymaga podkreślenia, iż o tym, czy poszczególne wydatki stanowić powinny koszt nabycia prawa majątkowego (w niniejszej sprawie licencji), decyduje wyłącznie związek danego wydatku z realizowanym przedsięwzięciem.

Drugie stanowisko jest dla podatników korzystniejsze. Na jego podstawie można zaliczyć koszt szkoleń użytkowników systemu komputerowego do kosztów bieżących - bez względu na to, czy ich koszt został poniesiony przed wdrożeniem systemu, czy też już po jego wdrożeniu. Pomimo że stanowisko Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego jest oparte na trafnych argumentach, może zostać zakwestionowane. Ze względu na to, że przyjęcie tego stanowiska oznacza możliwość sporu z urzędem skarbowym, tym samym warto wystąpić o indywidualną interpretację w tej sprawie.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

Koszty szkolenia w księgach rachunkowych

PRZYKŁAD

Jednostka gospodarcza w czerwcu zakupiła do użytkowania program komputerowy o wartości 9000 zł (netto). Koszty uruchomienia programu wyniosły 500 zł (netto). W lipcu program ten przyjęto do użytkowania. W sierpniu zostały przeprowadzone szkolenia pracowników w zakresie obsługi programu, na co otrzymano fakturę w wysokości 3000 zł netto. Poniesiono również:

1. Faktura za zakupiony program komputerowy:

Wn konto 300„Rozliczenie zakupu” 9 000 zł

Wn konto 223„Rozliczenie podatku VAT naliczonego” 1 980 zł

Ma konto 202„Rozrachunki z dostawcami” (w analityce: konto dostawcy oprogramowania) 10 980 zł

2. Faktura za koszty uruchomienia programu komputerowego (montaż, instalacja, uruchomienie):

Wn konto 300„Rozliczenie zakupu” 500 zł

Wn konto 223„Rozliczenie podatku VAT naliczonego” 110 zł

Ma konto 202„Rozrachunki z dostawcami” (w analityce: konto dostawcy uruchamiającego program) 610 zł

3. Przyjęcie zakupionego programu komputerowego do używania:

Wn konto 070„Wartości niematerialne i prawne” 9 500 zł

Ma konto 300„Rozliczenie zakupu” 9 500 zł

4. Faktura za szkolenie pracowników w zakresie obsługi programu:

Wn konto 403„Usługi obce” (w analityce: „Koszty szkoleń pracowników”) 3 000 zł

Wn konto 223„Rozliczenie podatku VAT naliczonego” 660 zł

Ma konto 202„Rozrachunki z dostawcami” (w analityce: konto firmy, która przeprowadziła szkolenie) 3 660 zł

• art. 16b, art. 16g ust. 1 i 3 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238

Paweł Muż

ekonomista, księgowy

Marta Stachowiak

konsultant podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rząd wprowadza nowy podatek. Amerykanie grożą, że odpowiedzą odwetem

Polska szykuje podatek cyfrowy, który ma wesprzeć rozwój krajowych technologii i mediów. Środki z opodatkowania globalnych gigantów technologicznych trafią na innowacje i cyfryzację. Pomysł spotkał się z ostrą reakcją USA, ale rząd nie zamierza się wycofywać. Czy nowy podatek stanie się kluczowym krokiem w stronę cyfrowej suwerenności Polski?

Jak skutecznie odwołać się od wyników kontroli projektu unijnego? 5 zasadniczych kroków

Realizacja projektu unijnego to duże wyzwanie – wymaga nie tylko zaangażowania i dobrej organizacji, ale także skrupulatnego przestrzegania przepisów i wytycznych. Kontrole projektów są standardową praktyką, której celem jest sprawdzenie, czy środki publiczne są wykorzystywane zgodnie z przepisami i pierwotnymi założeniami projektu. Co jednak zrobić, gdy wynik kontroli jest niekorzystny? Jakie kroki podjąć, by skutecznie się odwołać?

Transport do Serbii – strategiczny rynek w regionie Bałkanów

Transport towarów do Serbii wymaga szczególnego przygotowania logistycznego i znajomości lokalnych uwarunkowań. Państwo to nadal pozostaje poza Unią Europejską i strefą Schengen, dlatego konieczne jest sprostanie wielu wymogom z zakresu obsługi celnej i dokumentacji transportowej. Jak skutecznie wejść na ten perspektywiczny rynek?

Nowe regulacje dla rynku kryptoaktywów w UE: Co musisz wiedzieć, aby uniknąć kar do 5 mln złotych?

Firmy działające na rynku kryptoaktywów w Polsce mają czas do 30 czerwca 2025 r., aby uzyskać licencję CASP, która zastępuje dotychczasowy rejestr VASP. Działalność bez odpowiedniej licencji może skutkować karą finansową do 5 mln zł i nawet 5 lat pozbawienia wolności. Dowiedz się, jakie wymagania muszą spełnić podmioty, by uniknąć druzgoczących konsekwencji prawnych, i jak przygotować się do nadchodzących zmian w regulacjach MiCA.

REKLAMA

Podatek cyfrowy od big tech-ów w Polsce. Przyszły ambasador USA: Odwołajcie podatek, aby uniknąć konsekwencji!

Ministerstwo Cyfryzacji w najbliższych miesiącach zaprezentuje model podatku cyfrowego od przychodów lub zysków big techów w Polsce - poinformował 10 marca 2025 r. PAP Biznes wicepremier, szef resortu cyfryzacji Krzysztof Gawkowski. Środki, które zasiliłyby budżet z tytułu nowego podatku miałyby wesprzeć rozwój firm i startupów z sektora cyfrowo-technologicznego i media. Wprowadzenie podatku cyfrowego zaszkodzi Polsce i relacji z USA, a prezydent Trump dokona odwetu - napisał tego samego dnia Tom Rose - nominowany przez Donalda Trumpa na stanowisko ambasadora USA w Polsce. Ministerstwo Cyfryzacji (MC) nie zamierza wycofywać się z prac przygotowujących podatek cyfrowy - zapewnił 11 marca 2025 r. wicepremier, szef resortu Krzysztof Gawkowski. Ale Ministerstwo Finansów poinformowało, że nie prowadzi prac nad podatkiem cyfrowym i podkreśliło, że wyłącznie minister finansów odpowiada za polską politykę podatkową.

Czy sprzedaż towarów używanych kupionych przed 2004 r. można rozliczyć przy zastosowaniu procedury VAT marża?

Pytanie zadane w tytule niniejszego tekstu nie dotyczy bynajmniej problemu marginalnego – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Podatnicy wciąż sprzedają elementy majątkowe, zwłaszcza środki trwałe, które mają swoją historię sięgającą czasów „przedunijnych”. Są to towary, które nabył bezpośrednio sam sprzedawca lub dokonał tego ich poprzednik prawny, bo sprzedawca powstał w wyniku przekształcenia podmiotu istniejącego w 2004 r. a przekształcenie rodzi sukcesję prawnopodatkową.

Czy wydatki na kary umowne mogą podlegać opodatkowaniu estońskim CIT?

To pytanie zadała jedna ze spółek z o.o., która w wyniku nieprzewidzianych opóźnień w realizacji kontraktów została zobowiązana do ich zapłaty. Wątpliwości dotyczyły tego, czy takie wydatki powinny być uznane za niezwiązane z działalnością gospodarczą i podlegać opodatkowaniu na podstawie art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT.

Doradcy podatkowi w togach, jak adwokaci i radcowie prawni? Rewolucja w sądach

Doradcy podatkowi pójdą do sądu w togach. To nie fikcja – rządowy projekt nowelizacji ustawy przewiduje obowiązek noszenia stroju urzędowego podczas rozpraw sądowych. Nowe przepisy mają podkreślić prestiż zawodu, zwiększyć zaufanie do doradców oraz wzmocnić ich pozycję jako profesjonalnych pełnomocników.

REKLAMA

Nowe przepisy w handlu detalicznym w 2025 r. System kaucyjny, recykling, przejrzystość cen. Jak przygotować sklepy do zmian?

Prawa konsumenta, oczekiwania pracowników czy troska o środowisko naturalne – to główne kwestie, które wpłyną w niedalekim czasie na kolejne zmiany prawne w obszarze handlu detalicznego. W ostatnim kwartale 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Według wyliczeń Deloitte (Raport z 2024 r.: „System kaucyjny - koszty, perspektywy, szanse”, s. 55) koszty inwestycyjne związane ze startem tego systemu w naszym kraju mogą wynieść nawet 14,2 mld złotych. Przedsiębiorcy już teraz powinni się przygotowywać do tego, by w niedalekiej przyszłości móc sprostać wymogom określonym w nowych regulacjach unijnych dotyczących recyklingu opakowań. O tym, jak odnaleźć się w regulacyjnym chaosie i jak przygotować firmę od strony technologicznej na nadchodzące zmiany, opowiadają eksperci INEOGroup – jednego z polskich liderów w zakresie dostarczania zaawansowanych systemów dla branży retail.

Praktyka płacenia pracownikom „pod stołem”, to ciągły problem w firmach transportowych. Jakie są tego skutki dla przewoźników i całej branży?

Nielegalne praktyki wynagradzania nadal stanowią poważne trudności dla polskiego sektora transportowego. Jak wynika z najnowszego raportu TLP („Raport drogowy w Polsce 2024/2025” - styczeń 2025 r.), aż 75 proc. firm działających na rynku spotyka się z wypłatami wynagrodzenia poza oficjalnym obiegiem. Zjawisko to znalazło się także na drugim miejscu w zestawieniu największych wyzwań, które stoją przed przewoźnikami. Choć może wydawać się to jedynie kwestią rozliczeń, skutki sięgają znacznie dalej - od nierównej konkurencji, przez destabilizację rynku pracy, aż po konsekwencje podatkowe i wizerunkowe dla całej branży. Czy transport ma szansę uwolnić się od szarej strefy?

REKLAMA