REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć koszty związane z zaniechaną inwestycją

Ewa Leszczyńska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Nasza spółka z o.o. poniosła koszty prac projektowych nad systemem informatycznym. Po jego uruchomieniu system ten miał stanowić wartość niematerialną i prawną. Obecnie spółka podjęła decyzję o zaprzestaniu tych prac. Czy poniesione dotychczas wydatki spółka może zaliczyć do kosztów? Czy należy skorygować VAT odliczony od tej inwestycji?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Jeżeli spółka będzie w stanie udowodnić, że wydatki na prace projektowe nad systemem zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia ich źródła, to wydatki te będzie mogła zaliczyć do kosztów. W takiej sytuacji nie ma również potrzeby korekty odliczonego VAT od zaprzestanej inwestycji. Szczegóły - w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Wydatki na zaniechane inwestycji zostały wyłączone z kosztów (art. 16 ust. 1 pkt 41 updop). W Państwa przypadku przepis ten nie znajdzie jednak zastosowania. Inwestycją jest bowiem środek trwały w budowie w myśl przepisów o rachunkowości (art. 4a pkt 1 updop). Za środek trwały w budowie, na podstawie art. 3 ust. 1 pkt 16 ustawy o rachunkowości, należy uznać zaliczane do aktywów trwałych środki trwałe w okresie ich budowy, montażu lub ulepszenia już istniejącego środka trwałego.

REKLAMA

Odnosząc powyższe przepisy do sytuacji spółki, należy stwierdzić, że system informatyczny, który po uruchomieniu miał stanowić wartość niematerialną i prawną, nie jest inwestycją zgodnie z updop. Tym samym przepis art. 16 ust. 1 pkt 41 updop nie może mieć zastosowania w tej sprawie. Zaprzestanie prac projektowych nad systemem nie spowodowało zaniechania inwestycji w myśl wymienionej ustawy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Powyższe stanowisko popierają również organy podatkowe. W piśmie Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu z 22 września 2006 r., sygn. ZD/4061-157/06, czytamy:

(...) skoro nabyte licencje systemu informatycznego, zarówno na podstawie art. 16b ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jak i art. 3 ust. 1 pkt 14 lit. a) ustawy o rachunkowości, po spełnieniu przesłanek wymienionych w obu ustawach, mogą stanowić wartości niematerialne i prawne, to nie mogą być jednocześnie środkami trwałymi. Oznacza to, że w przedmiotowej sprawie nie zachodzi okoliczność, o której stanowi art. 16 ust. 1 pkt 41 ustawy podatkowej, i przepis ten nie może być podstawą do stwierdzenia, że w przypadku niewdrożenia nabytego przez Spółkę systemu informatycznego SAP doszło do zaniechania inwestycji, o której mowa w tej regulacji.

W sytuacji spółki należy również zauważyć, że w związku z tym, iż zaprzestano prac nad systemem informatycznym, nie doszło do powstania wartości niematerialnej i prawnej podlegającej amortyzacji. Oznacza to, że w tej sprawie nie znajdzie zastosowania również art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. b) updop.

Podsumowując, poniesione przez spółkę wydatki związane z pracami nad systemem nie zostały przez ustawodawcę wyłączone z kosztów uzyskania przychodów. Oznacza to, że wydatki te spółka może zaliczyć do kosztów. Warunkiem jest udowodnienie, iż zgodnie z ogólną zasadą wynikającą z art. 15 ust. 1 updop zostały one poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia ich źródła.

Korekta odliczonego VAT

Możliwość zaliczenia wydatków związanych z pracami projektowymi nad systemem informatycznym do kosztów powoduje w konsekwencji, że nie znajdzie zastosowania art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT. Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w myśl przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, które nie będą miały w analizowanej sprawie zastosowania. Tym samym w przypadku możliwości zaliczenia wydatków związanych z pracami nad systemem do kosztów nie wystąpi potrzeba korekty odliczonego VAT od zaprzestanej inwestycji.

PRZYKŁAD

Spółka z o.o. działająca w branży finansowej poniosła koszty prac nad nowocześniejszym od obecnego systemem informatycznym. W październiku podjęła decyzję o zaniechaniu dalszych prac nad tym systemem. Taka decyzja została podjęta w wyniku:

1) złej sytuacji finansowej spółki spowodowanej kryzysem ekonomicznym,

2) pojawienia się możliwości zakupu podobnego systemu znacznie taniej.

Okoliczności tych spółka nie mogła przewidzieć. Ponosząc koszty prac projektowych nad systemem informatycznym, działała racjonalnie, a nowocześniejszy system miał spowodować większą konkurencyjność spółki na rynku i wpłynąć na osiąganie przez nią większych przychodów. W związku z występującymi obecnie okolicznościami spółka zaniechała jednak dalszych prac nad systemem. Ma jednak prawo zaliczyć poniesione wydatki do kosztów i tym samym nie korygować odliczonego VAT.

 

Należy zauważyć, że nawet w przypadku nieskutecznego udowodnienia przez spółkę, iż wydatki na prace nad systemem informatycznym zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodów, nie oznacza to, że korekta odliczonego VAT od tych wydatków będzie konieczna. Pomimo zajmowania niekorzystnego stanowiska w tej kwestii przez organy podatkowe, orzeczenia ETS, a także sądów polskich przemawiają na korzyść podatników. Należy tu powołać wyrok WSA w Warszawie z 30 kwietnia 2008 r., sygn. akt III SA/Wa 173/08, wydany w sprawie dotyczącej podatku naliczonego związanego z wydatkami poniesionymi na zaniechane inwestycje. Stwierdzono w nim wprost (powołując się na wyroki ETS), że przepis zakazujący odliczania VAT od wydatków, które nie są kosztem podatkowym, jest sprzeczny z dyrektywą 2006/112/WE. Przyjęte w nim kryteria są bowiem zbyt ogólne. Polski ustawodawca mógł utrzymać ograniczenia prawa do odliczenia obowiązujące przed przystąpieniem Polski do Unii Europejskiej, ale tylko te, które zostały precyzyjnie i konkretnie sformułowane, tj. odnoszą się do konkretnych towarów i usług. W powołanym orzeczeniu czytamy:

Sąd odmawia zastosowania art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT z 2004 r. ze względu na sprzeczność z przepisami prawa wspólnotowego (art. 17 ust. 6 VI Dyrektywy i art. 168 Dyrektywy 2006/112), jak też z obowiązującymi w prawie unijnym zasadami neutralności i proporcjonalności podatku VAT.

Powyższe argumenty wskazują, że w przypadku podjęcia ryzyka i niekorygowania podatku naliczonego w związku z wyłączeniem poniesionych wydatków na system z kosztów istnieje duże prawdopodobieństwo wygrania ewentualnego sporu z organami podatkowymi.

ZMIANY

OD 1 GRUDNIA 2008

Warto również podkreślić, że nowelizacja ustawy o VAT uchyla od 1 grudnia br. art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy zakazujący odliczania VAT od wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów.

• art. 4a pkt 1, art. 15 ust. 1 , art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. b), art. 16 ust. 1 pkt 41 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 141, poz. 888

• art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 141, poz. 888

• art. 3 ust. 1 pkt 16 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 171, poz. 1056

Ewa Leszczyńska

ekspert w zakresie podatków

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak znajdują przekręty cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA