REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć koszty związane z zaniechaną inwestycją

Ewa Leszczyńska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Nasza spółka z o.o. poniosła koszty prac projektowych nad systemem informatycznym. Po jego uruchomieniu system ten miał stanowić wartość niematerialną i prawną. Obecnie spółka podjęła decyzję o zaprzestaniu tych prac. Czy poniesione dotychczas wydatki spółka może zaliczyć do kosztów? Czy należy skorygować VAT odliczony od tej inwestycji?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli spółka będzie w stanie udowodnić, że wydatki na prace projektowe nad systemem zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia ich źródła, to wydatki te będzie mogła zaliczyć do kosztów. W takiej sytuacji nie ma również potrzeby korekty odliczonego VAT od zaprzestanej inwestycji. Szczegóły - w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Wydatki na zaniechane inwestycji zostały wyłączone z kosztów (art. 16 ust. 1 pkt 41 updop). W Państwa przypadku przepis ten nie znajdzie jednak zastosowania. Inwestycją jest bowiem środek trwały w budowie w myśl przepisów o rachunkowości (art. 4a pkt 1 updop). Za środek trwały w budowie, na podstawie art. 3 ust. 1 pkt 16 ustawy o rachunkowości, należy uznać zaliczane do aktywów trwałych środki trwałe w okresie ich budowy, montażu lub ulepszenia już istniejącego środka trwałego.

REKLAMA

Odnosząc powyższe przepisy do sytuacji spółki, należy stwierdzić, że system informatyczny, który po uruchomieniu miał stanowić wartość niematerialną i prawną, nie jest inwestycją zgodnie z updop. Tym samym przepis art. 16 ust. 1 pkt 41 updop nie może mieć zastosowania w tej sprawie. Zaprzestanie prac projektowych nad systemem nie spowodowało zaniechania inwestycji w myśl wymienionej ustawy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Powyższe stanowisko popierają również organy podatkowe. W piśmie Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu z 22 września 2006 r., sygn. ZD/4061-157/06, czytamy:

(...) skoro nabyte licencje systemu informatycznego, zarówno na podstawie art. 16b ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jak i art. 3 ust. 1 pkt 14 lit. a) ustawy o rachunkowości, po spełnieniu przesłanek wymienionych w obu ustawach, mogą stanowić wartości niematerialne i prawne, to nie mogą być jednocześnie środkami trwałymi. Oznacza to, że w przedmiotowej sprawie nie zachodzi okoliczność, o której stanowi art. 16 ust. 1 pkt 41 ustawy podatkowej, i przepis ten nie może być podstawą do stwierdzenia, że w przypadku niewdrożenia nabytego przez Spółkę systemu informatycznego SAP doszło do zaniechania inwestycji, o której mowa w tej regulacji.

W sytuacji spółki należy również zauważyć, że w związku z tym, iż zaprzestano prac nad systemem informatycznym, nie doszło do powstania wartości niematerialnej i prawnej podlegającej amortyzacji. Oznacza to, że w tej sprawie nie znajdzie zastosowania również art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. b) updop.

Podsumowując, poniesione przez spółkę wydatki związane z pracami nad systemem nie zostały przez ustawodawcę wyłączone z kosztów uzyskania przychodów. Oznacza to, że wydatki te spółka może zaliczyć do kosztów. Warunkiem jest udowodnienie, iż zgodnie z ogólną zasadą wynikającą z art. 15 ust. 1 updop zostały one poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia ich źródła.

Korekta odliczonego VAT

Możliwość zaliczenia wydatków związanych z pracami projektowymi nad systemem informatycznym do kosztów powoduje w konsekwencji, że nie znajdzie zastosowania art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT. Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w myśl przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, które nie będą miały w analizowanej sprawie zastosowania. Tym samym w przypadku możliwości zaliczenia wydatków związanych z pracami nad systemem do kosztów nie wystąpi potrzeba korekty odliczonego VAT od zaprzestanej inwestycji.

PRZYKŁAD

Spółka z o.o. działająca w branży finansowej poniosła koszty prac nad nowocześniejszym od obecnego systemem informatycznym. W październiku podjęła decyzję o zaniechaniu dalszych prac nad tym systemem. Taka decyzja została podjęta w wyniku:

1) złej sytuacji finansowej spółki spowodowanej kryzysem ekonomicznym,

2) pojawienia się możliwości zakupu podobnego systemu znacznie taniej.

Okoliczności tych spółka nie mogła przewidzieć. Ponosząc koszty prac projektowych nad systemem informatycznym, działała racjonalnie, a nowocześniejszy system miał spowodować większą konkurencyjność spółki na rynku i wpłynąć na osiąganie przez nią większych przychodów. W związku z występującymi obecnie okolicznościami spółka zaniechała jednak dalszych prac nad systemem. Ma jednak prawo zaliczyć poniesione wydatki do kosztów i tym samym nie korygować odliczonego VAT.

 

Należy zauważyć, że nawet w przypadku nieskutecznego udowodnienia przez spółkę, iż wydatki na prace nad systemem informatycznym zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodów, nie oznacza to, że korekta odliczonego VAT od tych wydatków będzie konieczna. Pomimo zajmowania niekorzystnego stanowiska w tej kwestii przez organy podatkowe, orzeczenia ETS, a także sądów polskich przemawiają na korzyść podatników. Należy tu powołać wyrok WSA w Warszawie z 30 kwietnia 2008 r., sygn. akt III SA/Wa 173/08, wydany w sprawie dotyczącej podatku naliczonego związanego z wydatkami poniesionymi na zaniechane inwestycje. Stwierdzono w nim wprost (powołując się na wyroki ETS), że przepis zakazujący odliczania VAT od wydatków, które nie są kosztem podatkowym, jest sprzeczny z dyrektywą 2006/112/WE. Przyjęte w nim kryteria są bowiem zbyt ogólne. Polski ustawodawca mógł utrzymać ograniczenia prawa do odliczenia obowiązujące przed przystąpieniem Polski do Unii Europejskiej, ale tylko te, które zostały precyzyjnie i konkretnie sformułowane, tj. odnoszą się do konkretnych towarów i usług. W powołanym orzeczeniu czytamy:

Sąd odmawia zastosowania art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT z 2004 r. ze względu na sprzeczność z przepisami prawa wspólnotowego (art. 17 ust. 6 VI Dyrektywy i art. 168 Dyrektywy 2006/112), jak też z obowiązującymi w prawie unijnym zasadami neutralności i proporcjonalności podatku VAT.

Powyższe argumenty wskazują, że w przypadku podjęcia ryzyka i niekorygowania podatku naliczonego w związku z wyłączeniem poniesionych wydatków na system z kosztów istnieje duże prawdopodobieństwo wygrania ewentualnego sporu z organami podatkowymi.

ZMIANY

OD 1 GRUDNIA 2008

Warto również podkreślić, że nowelizacja ustawy o VAT uchyla od 1 grudnia br. art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy zakazujący odliczania VAT od wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów.

• art. 4a pkt 1, art. 15 ust. 1 , art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. b), art. 16 ust. 1 pkt 41 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 141, poz. 888

• art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 141, poz. 888

• art. 3 ust. 1 pkt 16 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 171, poz. 1056

Ewa Leszczyńska

ekspert w zakresie podatków

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. Komunikat ZUS: Niższe składki przez 36 miesięcy; tak trzeba liczyć ulgowe miesiące

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA