REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Należyta staranność w podatku u źródła (WHT) – czym jest i jak jej dochować?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Enodo Advisors
Doradztwo podatkowe dla efektywnego i bezpiecznego biznesu
Należyta staranność w podatku u źródła (WHT) – czym jest i  jak jej dochować?
Należyta staranność w podatku u źródła (WHT) – czym jest i jak jej dochować?

REKLAMA

REKLAMA

Problemy zaczynają się już na etapie określenia, czym w ogóle jest należyta staranność w podatku u źródła. Próżno też szukać obiektywnego wzorca zachowania, na którym może oprzeć się płatnik. Organy podatkowe mają w zasadzie dowolność w ustalaniu standardów, które płatnik WHT powinien spełnić, i mogą one być nieproporcjonalnie wysokie. W rezultacie bardzo łatwo zarzucić płatnikowi, że podjęte przez niego działania były niewystarczające, a to z kolei może prowadzić do sporów. Płatnicy są w trudnej sytuacji także z tego powodu, że mają często mniejszą od skarbówki możliwość weryfikacji wymaganych informacji, zwłaszcza na temat podmiotów niepowiązanych. Wszystko to powoduje, że omawiane zagadnienie ciągle budzi bardzo wiele wątpliwości.

Co oznacza dochowanie należytej staranności?

REKLAMA

Temat należytej staranności dotyczy tych płatników, którzy stosują stawkę preferencyjną lub zwolnienie wynikające z ustawy lub umów i unikaniu podwójnego opodatkowania. Przy stawce podstawowej (19% lub 20%), należyta staranność w praktyce nas nie interesuje.
Chcąc jednak skorzystać z ulgi lub zwolnienia kłopot mamy już na wstępie: ustawy podatkowe nie definiują pojęcia należytej staranności. KIS nie wydaje co do zasady interpretacji w tym zakresie. Orzecznictwo dotyczące tego tematu też jest dość ograniczone. Z pomocą  tylko częściowo przychodzi projekt objaśnień podatkowych Ministerstwa Finansów w sprawie zasad poboru podatku u źródła. Zgodnie z nim, należyta staranność  to podejmowanie działań istotnych z punktu widzenia zastosowania danej preferencji podatkowej w konkretnym przypadku. Chodzi w szczególności o weryfikację zgodności otrzymanych dokumentów ze stanem faktycznym, weryfikację rezydencji podatkowej odbiorcy należności oraz weryfikację statusu kontrahenta jako podatnika, który uzyskuje przychód z tytułu otrzymanej należności oraz jako jej rzeczywistego właściciela, w tym poprzez pryzmat prowadzenia rzeczywistej działalności gospodarczej przez ten podmiot.

REKLAMA

O tym, że płatnik dochowuje należytej staranności można zatem mówić w sytuacji, gdy podejmie on działania, które podjąłby każdy inny rozsądnie działający podmiot w celu ustalenia, czy podatnik podatku u źródła rzeczywiście spełnia warunki do zastosowania wobec niego konkretnej preferencji podatkowej.

REKLAMA

Wydaje się zatem, że zasadne powinno być podejście zgodnie z którym należy pozyskać od podatnika stosownie oświadczenia i określone dokumenty (takie jak np. sprawozdanie finansowe), a następnie zweryfikować to z danymi dostępnymi publicznie i dopytać kontrahenta o kwestie, które z dokumentów nie wynikają, aby wyjaśnić ewentualne wątpliwości.

Z drugiej jednak strony projekt objaśnień formułuje bardzo rygorystyczne warunki co do sposobu badania kontrahentów – w szczególności, kontrahentów powiązanych osobowo i/lub kapitałowo z płatnikiem. Przykładowo, wskazuje on, że całkowity komfort przy dużych transakcjach z podmiotami powiązanymi zapewnić może audyt podatnika przez doradcę podatkowego. Projekt ten nie jest jednak dokumentem ostatecznym (nie ma waloru ochronnego), a MF zapowiada jego modyfikację.
Warto jednak zwrócić uwagę, że MF w projekcie objaśnień dotyczących obowiązku sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych dla tzw. pośrednich transakcji rajowych wskazuje, że dla celów dochowania należytej staranności wystarczające będzie co do zasady pozyskanie odpowiedniego oświadczenia przez płatnika. Niemniej jednak, zgodnie z treścią projektu, taki ograniczony zakres należytej staranności przedstawiony w projekcie nie powinien być przekładany na grunt innych regulacji podatkowych, w szczególności na grunt podatku u źródła. O ile samo oświadczenie może być wystarczające dla celów przepisów o cenach transferowych, to nie oznacza to, że będzie ono również wystarczające dla celów podatku u źródła. A zatem na samych oświadczeniach w przypadku podatku u źródła najczęściej bazować nie możemy.

Jeden urząd ds. WHT 

Od 1 stycznia 2021 r. wszystkie zadania związane z poborem przez płatników zryczałtowanego podatku u źródła od osób prawnych będących nierezydentami zostały scentralizowane w Lubelskim Urzędzie Skarbowym w Lublinie. Urząd ten dał już o sobie znać rozsyłając do części płatników pisma przypominające o obowiązku dochowania należytej staranności przy weryfikacji przesłanek uprawniających do zastosowania zwolnienia lub preferencyjnej stawki podatku wynikającej z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania. Pisma te dotyczą w szczególności wypłat dywidend z polskich spółek. Był to wyraźny sygnał, że wywiązywanie się z obowiązków WHT jest na celniku organów skarbowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Należyta staranność – czujność wysoce wskazana!

O uwadze, jaką przykładają organy podatkowe do należytej staranności świadczy fakt, że oczekuje się od płatników jej dochowania nawet w sytuacjach, w których przepisy nie nakładają takiego obowiązku. Przykład? Polski płatnik wypłaca dywidendę na rzecz podmiotu zagranicznego i zamierza skorzystać ze zwolnienia z obowiązku poboru podatku u źródła. W ustawie o CIT są podane warunki konieczne do spełnienia. Na próżno szukać tam wymogu weryfikacji przez płatnika, czy podmiot na rzecz którego ma zostać wypłacona dywidenda będzie jej rzeczywistym właścicielem (ang. beneficial owner) w rozumieniu przepisów ustawy o CIT. Mimo to, organy podatkowe stają na stanowisku, że ze zwolnienia z poboru podatku u źródła może skorzystać wyłącznie płatnik, który potwierdzi, że beneficjent wypłacanej dywidendy jest jej rzeczywistym właścicielem. Zdaniem organów podatkowych, dopiero po dokonaniu takiej weryfikacji można mówić o dochowaniu przez płatnika należytej staranności.

Co zmienił „Polski Ład”?

Wprowadzone od początku tego roku zmiany nie były zaskoczeniem, ponieważ pokrywają się ze wcześniejszymi zapowiedziami Ministerstwa Finansów i rozwiązaniami przedstawionymi we wspomnianym projekcie objaśnień, a także dotychczasową praktyką skarbówki.
Pozytywna dla płatników informacja, to formalne potwierdzenie zróżnicowania zakresu należytej staranności w przypadku dokonywania płatności do podmiotów powiązanych oraz do podmiotów niepowiązanych. Rozszerzono mianowicie zakres okoliczności badanych przy ocenie czy dochowano należytej staranności o powiązania płatnika z podatnikiem. W praktyce oznacza to, że obowiązki weryfikacyjne płatnika w zakresie spełnienia warunków zastosowania obniżonej stawki podatku  bądź zwolnienia w odniesieniu do wypłaty dokonywanej na rzecz podatnika będącego podmiotem powiązanym z płatnikiem są szersze niż w odniesieniu do podatnika nie powiązanego z płatnikiem.

Końca dyskusji i sporów nie widać…

Kwestie dotyczące należytej staranności zapewne jeszcze przez długi czas będą przedmiotem dyskusji i sporów. Być może pomocne w zakresie ustalenia szczegółowego zakresu tego obowiązku okażą się ostatecznie objaśnienia podatkowe w sprawie zasad poboru podatku u źródła, które dawałyby podatnikom ochronę w przypadku zastosowania się do nich. Póki co trzeba liczyć się z tym, że nie obędzie się bez sporów podatników z organami podatkowymi w tym zakresie.

Izabela Ścierska-Kulma, doradca podatkowy, Senior Manager w ENODO Advisors. Specjalizuje się w bieżącym doradztwie podatkowym, szczególnie w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych. Jest autorką artykułów i publikacji, a także prelegentką na szkoleniach i konferencjach o tematyce podatkowej.

***

Zapraszamy 26 maja 2022 r. o godz. 10:00 na bezpłatne webinarium Dywidenda za 2021 r a podatek u źródła.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

REKLAMA

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

REKLAMA

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA