REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy laptop i wynajęte mieszkanie pracownika zagranicznej firmy to już zakład w Polsce?

Nexia Advicero
Doradztwo podatkowe, księgowość, corporate services, obsługa płacowo-kadrowa
Czy laptop i wynajęte mieszkanie pracownika zagranicznej firmy to już zakład w Polsce?
Czy laptop i wynajęte mieszkanie pracownika zagranicznej firmy to już zakład w Polsce?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Pracownicy wykonujący pracę poza miejscem siedziby pracodawcy (lub innym miejscem określonym w umowie o pracę) mogą generować szereg konsekwencji podatkowych, zarówno dla pracownika, jak i dla pracodawcy, szczególnie gdy w grę wchodzi praca poza Polską, lub w Polsce, ale dla pracodawcy z innego kraju - pisze Dr Adam Barcikowski – Manager w Nexia Advcero.

Firma w jednym państwie a zdalni pracownicy w innym. Kiedy powstaje zagraniczny zakład?

W czasach po pandemii oraz z powodu wojny na Ukrainie, ludzie coraz częściej przemieszczają się pomiędzy krajami, nie zaprzestając jednocześnie wykonywania pracy zawodowej. Nowoczesne technologie oraz charakterystyka wielu zawodów sprawiają, że pracowanie zdalnie, z dowolnego miejsca na świecie, pod warunkiem dostępu do Internetu, jest bardziej popularne niż kiedykolwiek wcześniej. Z jednej strony zwiększa to elastyczność pracy oraz może wpływać na polepszenie jakości życia, jednak z drugiej stanowi nową rzeczywistość, w której muszą odnaleźć się pracodawcy. 

Jednym z istotnych aspektów tej nowej rzeczywistości są kwestie podatkowe. Pracownicy wykonujący pracę poza miejscem siedziby pracodawcy (lub innym miejscem określonym w umowie o pracę) mogą generować szereg konsekwencji podatkowych, zarówno dla pracownika, jak i dla pracodawcy, szczególnie gdy w grę wchodzi praca poza Polską, lub w Polsce, ale dla pracodawcy z innego kraju. Istotnym elementem podatkowej układanki w takiej sytuacji staje się możliwość powstania tzw. zakładu zagranicznego przedsiębiorcy. W przypadku polskich przedsiębiorców, dla których pracownicy pracują za granicą zakład ten może powstać w kraju docelowym. Natomiast dla zagranicznych przedsiębiorców z pracownikami w Polsce, zakład może powstać w Polsce, ze wszystkimi tego konsekwencjami, w tym przede wszystkim możliwością opodatkowania dochodów przypisanych do danego zakładu w kraju, w którym zakład ten jest położony. Wobec tego, w sytuacji przedsiębiorcy spoza Polski, powstaje pytanie czy obecność danego pracownika w Polsce może spowodować powstanie w Polsce zakładu zagranicznego tego pracownika. Taką sytuacją zajmiemy w dalszej części artykułu.

REKLAMA

REKLAMA

Co na to przepisy? Co jest zakładem zagranicznym?

Zgodnie z art. 3 ust. 3 pkt 1) ustawy o CIT, w przypadku zagranicznych podatników, opodatkowaniu podatkiem dochodowym w Polsce podlegają również dochody z wszelkiego rodzaju działalności prowadzonej w Polsce, w tym poprzez położony w Polsce zakład zagraniczny.

Jednocześnie, zgodnie z art. 4a pkt 11 tej ustawy za zagraniczny zakład można uznać:
- stałą placówkę, poprzez którą podmiot mający siedzibę lub zarząd na terytorium jednego państwa wykonuje całkowicie lub częściowo działalność na terytorium innego państwa, a w szczególności oddział, przedstawicielstwo, biuro, fabrykę, warsztat albo miejsce wydobywania bogactw naturalnych,
- plac budowy, budowę, montaż lub instalację, prowadzone na terytorium jednego państwa przez podmiot mający siedzibę lub zarząd na terytorium innego państwa,
- osobę, która w imieniu i na rzecz podmiotu mającego siedzibę lub zarząd na terytorium jednego państwa działa na terytorium innego państwa, jeżeli osoba ta ma pełnomocnictwo do zawierania w jego imieniu umów i pełnomocnictwo to faktycznie wykonuje.

Ustawa wskazuje również, że powyższa definicja może być zmodyfikowana w przypadku innego ujęcia zakładu zagranicznego w odpowiedniej umowie o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartej przez Polskę.

Analogiczne przepisy znajdują się również w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W tym kontekście, w każdej umowie o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartej przez Polskę znajduje się również definicja zakładu zagranicznego. W większości przypadków jest on definiowany jako stała placówka, przez którą całkowicie lub częściowo prowadzona jest działalność przedsiębiorstwa. Placówka oznacza również miejsce produkcyjne, miejsce zarządu, filię, biuro, zakład fabryczny, warsztat i kopalnię, źródło ropy naftowej lub gazu, kamieniołom albo inne miejsce wydobywania zasobów naturalnych.

Każda z umów ma dodatkowo specyficzne regulacje.

Z samej lektury przepisów można zauważyć, że nie precyzują one wszystkich sytuacji potencjalnej obecności danego przedsiębiorstwa w Polsce. Natomiast pozostawiają furtkę do interpretacji, czy dany stopień obecności w Polsce, na przykład obecność pracownika pracującego zdalnie, który posiada tylko laptop firmowy, stanowi zakład przedsiębiorcy zagranicznego w Polsce, czy też nie.

Jak interpretują to organy podatkowe?

Pewną wskazówką w zakresie tego, jak do sprawy zakładu zagranicznego w takich sytuacjach będą podchodzić organy podatkowe, mogą być interpretacje indywidualne prawa podatkowego wydawane w podobnych sytuacjach. Jakkolwiek są one wiążące jedynie w indywidualnych sprawach podatników, którzy o nie wnioskowali, to organy podatkowe często starają się powielać dany pogląd również w przypadku wydawania innych interpretacji lub przy kontrolach skarbowych, szczególnie jeśli linia interpretacyjna jest w miarę jednolita.

W ostatnim czasie organy podatkowe wydały kilka interpretacji podatkowych w kwestii tego, czy praca zdalna z Polski za pośrednictwem wyłącznie laptopa, na rzecz zagranicznego przedsiębiorcy, może być uznana za zakład zagraniczny ustanowiony w Polsce. Jedna z nich, interpretacja indywidualna z dnia 16 lutego 2023 r. (znak 0113-KDIPT2-3.4011.897.2022.2.NM), została wydana w podobnej sprawie, w przedmiocie podatku dochodowego od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczyła sytuacji informatyka, który miał zarejestrowaną działalność gospodarczą w Ukrainie, który z powodu wybuchu wojny na Ukrainie wyjechał do Polski. Nie zaprzestał jednak prowadzenia działalności i świadczył zdalnie usługi na rzecz ukraińskiego kontrahenta najpierw z hotelu w Polsce, a później z wynajętego mieszkania. W czerwcu 2022 r. zarejestrował działalność w Polsce, a w lipcu tego samego roku uzyskał ostatni przychód z działalności zarejestrowanej w Ukrainie. W związku z tym, wystąpił on do Szefa Krajowej Informacji Skarbowej z pytaniem, jak opodatkować swoje przychody za 2022 rok. Organ uznał, że działalność prowadzona pod firmą ukraińską z terytorium Polski spełnia warunki zagranicznego zakładu, o którym mowa w umowie o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartej między Rzecząpospolitą Polską a Rządem Ukrainy. W konsekwencji, wszystkie przychody wnioskodawcy, które zostały osiągnięte w trakcie pracy zdalnej z Polski powinny być opodatkowane w Polsce jako dochody położonego tu zakładu przedsiębiorcy z Ukrainy.

Wnioskodawca zaskarżył interpretację do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu. Sąd na mocy wyroku z 10 października 2023 r. (sygn. I SA/Wr 261/23) uznał skargę wskazując, że informatyk nie dysponował w Polsce żadnym pomieszczeniem, które można by uznać za biuro, zakład fabryczny lub warsztat. Sam charakter wskazanych usług umożliwia świadczenie ich z dowolnego miejsca na świecie, przez co nie sposób jest wskazać konkretnej powierzchni, na której prowadzona byłaby działalność o stałym charakterze. Ponadto, krótki okres (od kwietnia do lipca) prowadzenia wspomnianej działalności stoi w sprzeczności z trwałym charakterem zakładu. 

Konsekwencje praktyczne dla podatników

Omówiony przypadek pokazuje, że w każdym przypadku zmiany lub ryzyka zmiany rezydencji podatkowej należy dokonać odpowiedniej analizy w kontekście zasad opodatkowania jak i oskładkowania. Praca z zagranicy, chociaż bardzo pożądana przez pracowników, w praktyce może przysporzyć znaczyć wątpliwości pracodawcom. Podobnie sytuacja wygląda w przypadku osób samozatrudnionych. 

Wyrok sądu omówiony powyżej można uznać za przełomowy w podobnych sprawach i korzystny dla podatników. Niemniej w tym samym czasie nie widać, aby organy podatkowe zmieniały podejście w tej kwestii. Stąd należy się liczyć z tym, że nasza sprawa może zostać w pierwszej instancji rozpatrzona niekorzystnie. Niemniej pozytywny wyrok sądu stanowi pewną nadzieję na zmianę podejścia organów. Dlatego też warto czasem wystąpić o interpretację z pełną świadomością, że będzie on negatywna, ale że wygramy w sądzie.

REKLAMA

Dr Adam Barcikowski – Manager w Nexia Advcero

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA