REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podwyżki podatków i opłat lokalnych w Lublinie w 2013 r.

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Mieszkańcy Lublina w 2013 r. zapłacą wyższe podatki od nieruchomości; wzrasta również cena wody i odprowadzania ścieków, ciepła oraz opłaty za odbiór i zagospodarowanie odpadów.

Na poziomie ubiegłorocznym pozostaną czynsze w lokalach komunalnych, ceny biletów komunikacji miejskiej, opłata targowa, opłata na cmentarzach oraz za żłobki i przedszkola prowadzone przez samorząd - poinformowała rzeczniczka prezydenta Lublina Beata Krzyżanowska.

REKLAMA

Autopromocja

"Mieszkańcy odczują najbardziej wzrost opłat spowodowany zmianą przepisów dotyczących odpadów. Największym wyzwaniem będzie przekonanie mieszkańców, że ten wzrost opłat jest konieczny i wynika z tego, że śmieci już nie będą mogły być jedynie wywożone na składowisko, ale muszą być zagospodarowane według ściśle określonych zasad" - powiedziała Krzyżanowska.

Na grudniowej sesji rada miasta ustaliła stawki w wysokości 32 zł miesięcznie od gospodarstwa za odpady segregowane, zaś 44 zł za niesegregowane. "Obecnie w niektórych spółdzielniach mieszkaniowych są osoby mieszkające samotnie, które płacą tylko po 7 zł. Prezydent Lublina zapowiedział, że po nowelizacji ustawy regulującej zasady gospodarowania odpadami przedstawi projekt uchwały, która będzie pozwalała mieszkańcom na wybór metody naliczania opłat, od gospodarstwa albo od osoby. Opłata od osoby wyniosłaby około 15 zł" - podała Krzyżanowska.

Jakie stawki podatków i opłat lokalnych obowiązują w 2013 r.

Wyższy podatek od nieruchomości w 2013 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podatek od nieruchomości wzrósł z 78 gr do 84 gr za metr kwadratowy rocznie od gruntów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej i z 39 gr do 43 gr od pozostałych. Podatki od budynków lub ich części używanych na cele mieszkalne rosną z 65 gr do 70 gr za metr kwadratowy rocznie, natomiast od powierzchni zajmowanych na prowadzenie działalności gospodarczej - z 20 zł na 21 zł za metr kwadratowy rocznie.

 

REKLAMA

Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji planuje podnieść ceny wody i odprowadzania ścieków z obecnie obowiązującej stawki 7,84 zł do 8,12 zł za metr sześcienny. Propozycje MPWiK będą przedmiotem obrad najbliższej sesji rady miejskiej, 17 stycznia. Jeśli radni je przyjmą, nowe stawki zaczną obowiązywać od 1 marca.

Ceny ciepła mają wzrosnąć w tym roku o około 5 proc. W ubiegłym roku średnia cena za ciepło wyniosła 45,4 zł za gigadżul. Taryfy Lubelskiego Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej obowiązują do 31 października tego roku, później według szacunków LPEC ceny wzrosną do 47,9 zł za gigadżul.

W Lublinie od 2008 r. nie jest pobierana opłata za posiadanie psów. Jest to opłata fakultatywna, lubelscy radni zdecydowali, aby jej nie pobierać, nie ma dotychczas planów jej przywrócenia.

W ubiegłym roku z tytułu podatków i opłat lokalnych do budżetu Lublina wpłynęło około 169 mln zł; w tegorocznym budżecie zaplanowano wpływy z tego tytułu na 188 mln zł, czyli o 11 proc. więcej. Wszystkie dochody budżetu Lublina w tym roku mają wynieść 1 mld 917 mln zł, natomiast wydatki - 2 mld 11 mln zł. Deficyt wyniesie 94 mln zł.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA