REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy zasiedzenie nieruchomości powoduje konieczność zapłaty podatku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Zalewski
Łukasz Zalewski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jestem właścicielem nieruchomości nabytej w wyniku zasiedzenia. Właściwie jestem spadkobiercą właściciela tej nieruchomości. Nieruchomość znajduje się na terenie, do którego stosowano tzw. dekret bierutowski, co oznaczało, że musiałem ją zasiedzieć. Czy w związku z tym jestem zobowiązany do zapłaty podatku od zasiedzenia? O odpowiedź poprosiliśmy Izbę Skarbową w Szczecinie oraz Rafała Kłagisza, doradcę podatkowego z Ożóg i Wspólnicy.

IZBA SKARBOWA W SZCZECINIE ODPOWIADA NA PYTANIE

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z treścią art. 1 ust. 1 pkt 3 ustawy z 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (t.j. Dz.U. z 2004 r. nr 142, poz. 1514 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2007 r., podatkowi podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy lub praw majątkowych tytułem zasiedzenia. Obowiązek podatkowy ciąży na nabywcy rzeczy i powstaje z chwilą uprawomocnienia się postanowienia sądu stwierdzającego zasiedzenie (art. 6 ust. 1 pkt 6). Podatnik (nabywca przez zasiedzenie) zobowiązany jest w terminie miesiąca od dnia uprawomocnienia się postanowienia sądu do złożenia zeznania podatkowego na urzędowym formularzu SD-3 o nabyciu rzeczy lub praw majątkowych w drodze zasiedzenia.

Podatnicy podatku od spadków i darowizn obowiązani są dołączyć do zeznania dokumenty mające wpływ na określenie podstawy opodatkowania potwierdzające: nabycie rzeczy lub praw majątkowych, w szczególności: orzeczenie sądu, istnienie długów i ciężarów, obciążających nabyte rzeczy lub prawa majątkowe, a przy nabyciu w drodze zasiedzenia poniesienie nakładów na rzecz przez nabywcę podczas biegu zasiedzenia, w szczególności: faktury dokumentujące poniesienie nakładów na rzecz przez nabywcę podczas biegu zasiedzenia.

REKLAMA

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn podstawę opodatkowania stanowi wartość nabytych rzeczy i praw majątkowych po potrąceniu długów i ciężarów (czysta wartość) ustalona według stanu rzeczy i praw majątkowych w dniu nabycia i cen rynkowych z dnia powstania obowiązku podatkowego. Przy nabyciu tego rodzaju wartość przedmiotu zasiedzenia jako podstawę opodatkowania pomniejsza się o wartość nakładów dokonanych przez nabywcę podczas biegu zasiedzenia (np. wyłącza się wartość budynku wzniesionego przez posiadacza samoistnego na gruncie nabytym na skutek zasiedzenia).

Bieg terminu zasiedzenia rozpoczyna się z dniem objęcia nieruchomości w posiadanie, tj. z dniem, kiedy osoba zaczyna nieruchomość użytkować. Zauważyć należy, że zasiedzenie następuje od momentu upływu terminów do zasiedzenia i spełnienia pozostałych przesłanek zasiedzenia, a nie od momentu stwierdzenia zasiedzenia w orzeczeniu sądowym. Samo zasiedzenie następuje z mocy samego prawa, natomiast stwierdzenie nabycia własności przez zasiedzenie następuje na podstawie orzeczenia sądowego. Jest to orzeczenie, które nie jest zdarzeniem cywilnoprawnym, a jedynie stwierdza, że zaistniało określone zdarzenie i ustala jego prawne konsekwencje, wynika to z faktu, że skutkiem zasiedzenia jest pierwotne nabycie własności przez posiadacza, które następuje z mocy prawa. Postanowienie o stwierdzeniu zasiedzenia wymienia osobę, która nabyła własność określonej rzeczy oraz datę, w której nastąpiło zasiedzenie (według chwili upływu terminu przewidzianego do zasiedzenia).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

EKSPERT WYJAŚNIA

RafaŁ KŁagisz

doradca podatkowy, kancelaria podatkowa Ożóg i Wspólnicy

Odpowiedź na tak zadane pytanie nie jest taka prosta. Decydujące znaczenie dla określenia skutków podatkowych zasiedzenia w tym konkretnym przypadku ma stan prawny nieruchomości przed tym zdarzeniem. Nie wchodząc w szczegóły związane z regulacjami dekretu bierutowskiego decydujące znaczenie ma określenie, komu przysługiwało zasiedzone prawo będące przedmiotem zasiedzenia. Jak stwierdzono, czytelnik jest spadkobiercą osoby, która była właścicielem nieruchomości. Jeżeli zasiedzenie nieruchomości nastąpiło przeciw prawu własności tej osoby, a czytelnik jest zstępnym (pasierbem, rodzeństwem, ojczymem) tej osoby, to przepisy ustawy o podatku od spadków i darowizn (art. 4a ust. 1 pkt 1 w związku z art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku od spadków i darowizn) dają możliwość zwolnienia od podatku wartości nabytego w drodze zasiedzenia prawa. Dodatkowym warunkiem zwolnienia jest zawiadomienie naczelnika właściwego urzędu skarbowego o nabyciu prawa własności w terminie miesiąca od daty powstania obowiązku podatkowego, który w przypadku zasiedzenia powstaje z chwilą uprawomocnienia się postanowienia sądu stwierdzającego zasiedzenie. Jak rozumiem w przypadku czytelnika prawo to przed jego zasiedzeniem nie przysługiwało osobom z nim spokrewnionym w takim zakresie, który dawałby prawo do zwolnienia z podatku od spadków i darowizn.

 

Zasiedzenie co do zasady podlega opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn. Podstawę opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn stanowi wartość nabytych rzeczy i praw wedle stanu z dnia nabycia i cen rynkowych z dnia powstania obowiązku podatkowego. Stawka podatku wynosi 7 proc. podstawy opodatkowania. Przy czym z podstawy opodatkowania wyłącza się wartość nakładów poniesionych przez podatnika w czasie biegu zasiedzenia. Podobnie, jeżeli na gruncie będącym przedmiotem zasiedzenia podatnik postawił dom stanowiący część składową gruntu w okresie zasiedzenia, wartość tego domu wyłącza się z podstawy opodatkowania.

Tak więc, opierając swoją odpowiedź na gruncie przepisów ustawy o podatku od spadków i darowizn, należy stwierdzić, że w przypadku czytelnika (o ile poczynione założenia się potwierdzą, tj. iż prawo do przedmiotu zasiedzenia nie przysługiwało osobom z czytelnikiem spokrewnionym, wymienionym w przepisie art. 4a ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn) zasiedzenie powinno podlegać opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn. Szansą na uzyskanie zwolnienia z podatku jest wyeliminowanie skutków prawnych decyzji wydanych na podstawie owego dekretu bierutowskiego i wykazanie, że własność prawa przed jego zasiedzeniem przysługiwała spadkodawcom czytelnika. Nie można przy tym zapominać o dodatkowym warunku zwolnienia, tj. zawiadomieniu naczelnika właściwego urzędu skarbowego w terminie miesiąca od dnia powstania obowiązku podatkowego. Termin ten jest terminem zawitym i nie podlega przywróceniu. Oznacza to, że po jego upływie prawo do zwolnienia wygasa.

Należy również stwierdzić, że zastosowanie omawianych przepisów regulujących zwolnienie z podatku od spadków i darowizn do konstrukcji zasiedzenia może budzić kontrowersje prawne, a to z uwagi na konstrukcję prawnocywilną zasiedzenia, które jest nabyciem prawa własności w sposób pierwotny.

PODSTAWA PRAWNA

• Art. 4a ust. 1 pkt 1, art. 6 ust. 1 pkt 6, art. 7 ust. 1 ustawy z 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (t.j. Dz.U. z 2004 r. nr 142, poz. 1514 z późn. zm.).

Opracował ŁUKASZ ZALEWSKI

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
API KSeF 2.0: Nowe narzędzia od Ministerstwa Finansów. Firmy muszą już zacząć przygotowania

Resort finansów opublikował pełną dokumentację API KSeF 2.0 wraz z bibliotekami SDK i podręcznikiem dla programistów. Od 30 września 2025 r. ruszy środowisko testowe, a od 1 lutego 2026 r. KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców.

Przeniesienie grupy spółek do centrum BPO: jak to zrobić skutecznie i prawidłowo

Migracja grupy kilkunastu spółek w ramach jednego projektu outsourcingu księgowo-kadrowego w ramach BPO to jedno z najbardziej złożonych przedsięwzięć w branży usług finansowo-księgowych. Wymaga to precyzyjnego planowania, koordynacji wielu zespołów oraz szczególnej uwagi na aspekty prawne, techniczne i operacyjne. Jak przygotować się do takiego procesu z perspektywy firmy przekazującej procesy oraz dostawcy usług BPO?

E-faktura w KSeF: definicja, nowy wzór FA(3) i zasady wystawiania od 2026 r.

Od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą wystawiać faktury ustrukturyzowane wyłącznie w nowym formacie FA(3). Sprawdź, czym jest e-faktura w KSeF, jakie zmiany wprowadza nowy wzór i z jakich bezpłatnych narzędzi można korzystać, aby prawidłowo wystawiać dokumenty.

Miliardy złotych na fikcyjnych fakturach. W pół roku fiskus wykrył oszustwa na ponad 4,1 mld zł [DANE MF]

W 6 miesięcy br. liczba wykrytych fikcyjnych faktur była o prawie 3% mniejsza niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Jak zaznaczają eksperci, KAS stosuje coraz skuteczniejsze cyfrowe narzędzia weryfikujące. Algorytmy z użyciem sztucznej inteligencji są dużo szybsze i dokładniejsze w wyłapywaniu oszustw niż metody tradycyjne. Jednocześnie oszuści są mniej skłonni do podejmowania ryzyka. Ostatnio wartość brutto wynikająca z fikcyjnych faktur wyniosła ponad 4,1 mld zł, a więc o przeszło 3% mniej niż rok wcześniej.

REKLAMA

Faktura handlowa nie będzie jednocześnie fakturą ustrukturyzowaną. Dodatkowe obowiązki podatników VAT

Po wejściu w życie zmian w ustawie o VAT wdrażających model obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wielu podatników może mieć problem (i dodatkowe obowiązki) wynikające z faktu, że faktura ustrukturyzowana nie może pełnić funkcji faktury handlowej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Co powinni zrobić podatnicy VAT, którzy zdecydują się na wystawianie faktur handlowych nie będących fakturami VAT?

System kaucyjny a VAT: Objaśnienia MF dotyczące rozliczeń podatników i płatników w związku z nowymi zasadami obrotu opakowaniami

Objaśnienia MF mają na celu pokazanie, jak w praktyce stosować przepisy ustawy o VAT w odniesieniu do czynności wykonywanych przez podatników i płatników uczestniczących w systemie kaucyjnym. Nowe reguły prawne wynikają z wprowadzenia obowiązku pobierania kaucji przy sprzedaży wybranych opakowań jednorazowych i wielokrotnego użytku. System ten umożliwia konsumentom zwrot opakowań lub odpadów opakowaniowych w dowolnym punkcie zbiórki, bez konieczności przedstawiania dowodu zakupu.

Błąd w fakturze w KSeF? Ministerstwo Finansów ostrzega: tak tego nie poprawisz!

Wystawienie faktury na błędnego nabywcę może mieć poważne konsekwencje – i nie da się tego naprawić zwykłą korektą NIP. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że w KSeF konieczne jest wystawienie faktury korygującej do zera oraz zupełnie nowej faktury z prawidłowymi danymi. Inaczej dokument trafi do... zupełnie obcej firmy.

Ustawa o KSeF opublikowana w Dzienniku Ustaw. Ważne zmiany i nowe funkcjonalności dla przedsiębiorców!

W Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację wprowadzającą Krajowy System e-Faktur (KSeF). Przedsiębiorców czekają ważne zmiany – nowe terminy wdrożenia, dodatkowe funkcjonalności systemu, a także skrócony czas zwrotu VAT. Sprawdź, co dokładnie przewiduje ustawa i jak przygotować się do obowiązkowego KSeF!

REKLAMA

„Towar w drodze mimo kontroli” – kiedy urząd celny może zwolnić przesyłkę wcześniej?

W obrocie towarowym czas to pieniądz. Dlatego przedsiębiorcy chętnie korzystają z możliwości, jakie daje art. 194 ust. 1 Unijnego Kodeksu Celnego (UKC) – przepis pozwalający zwolnić towar do obrotu, nawet jeśli weryfikacja w urzędzie celno-skarbowym wciąż trwa. Brzmi jak wyjątek od reguły? Tak jest, ale w praktyce może być to realne ułatwienie, pod warunkiem, że spełnione są ściśle określone warunki i złożony wniosek do UCS.

KSeF 2.0 coraz bliżej: MF ujawnia plan wdrożenia. Oto najważniejsze terminy!

KSeF 2.0 od 30 września zastąpi obecną wersję środowiska testowego KSeF 1.0 - informuje Ministerstwo Finansów. Dotychczasowi użytkownicy wersji produkcyjnej KSeF 1.0 nadal mogą z niej korzystać, aż do 26 stycznia 2026. To jest kolejny krok do wprowadzenia obligatoryjnego Krajowego Systemu e-Faktur.

REKLAMA