REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Raty leasingowe od samochodów służących do celów najmu

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Czy w związku z tym, że przedmiotem działalności spółki jest odsprzedaż lub oddanie w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, samochodów osobowych i te samochody są przeznaczone wyłącznie do wykorzystywana na te cele przez okres nie krótszy niż 6 miesięcy, spółka ma prawo do odliczania 100 proc. VAT z faktur dokumentujących raty leasingowe za pozyskany do wynajmu samochód?

Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 9 kwietnia 2009 r., sygn. IPPP1-443-301/09-2/PR

REKLAMA

Stan faktyczny

Przedmiotem działalności spółki jest sprzedaż hurtowa i detaliczna pojazdów samochodowych, ich konserwacja i naprawa oraz wynajem samochodów osobowych. Przedmiotem wynajmu są samochody osobowe pozyskiwane m.in. poprzez leasing. Dotychczasowe okresy najmu nie przekraczały 6 miesięcy, w związku z czym spółka obniżała kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, stanowiącego 60 proc. kwoty podatku naliczonego od czynszu (raty) lub innych płatności wynikających z zawartej umowy, udokumentowanych fakturą, przy czym suma dotycząca jednego samochodu nie przekraczała 6000 zł. W chwili obecnej zaistniała możliwość wynajęcia samochodu osobowego innej firmie na okres przekraczający 6 miesięcy. W związku z tym spółka planuje wziąć w leasing samochód osobowy, który następnie wynajmie zainteresowanej firmie na okres nie krótszy niż pół roku. Ponieważ oddanie w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu samochodu, o którym mowa w art. 86 ust. 3 ustawy o VAT, jest przedmiotem działalności spółki, to - zgodnie z art. 86 ust. 4 pkt 7 lit. b tejże ustawy spółka - planuje odliczanie podatku naliczonego na fakturach dotyczących leasingu ww. samochodu w 100 proc.

Pytanie

Czy w związku z tym, że przedmiotem działalności spółki jest odsprzedaż lub oddanie w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, samochodów osobowych i te samochody są przeznaczone wyłącznie do wykorzystywana na te cele przez okres nie krótszy niż 6 miesięcy, spółka ma prawo do odliczania 100 proc. VAT z faktur dokumentujących raty leasingowe za pozyskany do wynajmu samochód?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Stanowisko wnioskodawcy

Zdaniem wnioskodawcy, biorąc pod uwagę, że przedmiotem działalności spółki jest oddawanie w odpłatne używanie samochodów, o których mowa w art. 86 ust. 3 ustawy o VAT (samochodów osobowych) na podstawie umów najmu, dzierżawy, lub innych o podobnym charakterze, i te samochody będą przeznaczone wyłącznie do wykorzystywania na te cele przez okres nie krótszy niż 6 miesięcy, a więc zgodnie z art. 86 ust. 4 pkt 7 lit. b, spółka uważa, że ma prawo do obniżenia podatku należnego o pełną (bez ograniczenia do 60 proc.) kwotę podatku naliczonego za wartego w fakturach obciążających za leasing ww. samochodów.

Stanowisko dyrektora izby skarbowej

W świetle obowiązującego stanu prawnego, stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

REKLAMA

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn.zm.), (...) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W ust. 2 pkt 1 powyższego przepisu wskazano, że kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do art. 86 ust. 3 ww. ustawy, w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony kwotę podatku naliczonego stanowi 60 proc. kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - nie więcej jednak niż 6000 zł.

REKLAMA

Ustęp 3 nie dotyczy przypadków, gdy przedmiotem działalności podatnika jest oddanie w odpłatne używanie tych samochodów (pojazdów) na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze, i te samochody (pojazdy) są przez podatnika przeznaczone wyłącznie do wykorzystania na te cele przez okres nie krótszy niż sześć miesięcy (art. 86 ust. 4 pkt 7 lit. b ustawy).

Z literalnego brzmienia art. 86 ust. 4 pkt 7 lit. b ww. ustawy wynika, że wnioskodawca ma prawo do pełnego odliczenia kwoty podatku naliczonego z tytułu nabycia samochodu osobowego, pod warunkiem spełnienia łącznie przesłanek, o których mowa w tym przepisie, tj.:

- gdy przedmiotem działalności podatnika jest oddanie w odpłatne używanie tych samochodów (pojazdów) na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze;

- samochody (pojazdy) te są przez podatnika przeznaczone wyłącznie do wykorzystania na wyżej wymienione cele przez okres nie krótszy niż sześć miesięcy.

Z przedstawionego przez wnioskodawcę zdarzenia przyszłego wynika, iż jednym z jego przedmiotów działalności jest wynajem samochodów osobowych. Ponadto strona wskazuje, iż planuje wziąć w leasing samochód osobowy, który następnie wynajmie zainteresowanej firmie na okres nie krótszy niż pół roku. Zatem zostały spełnione obie przesłanki wynikające z powyżej cyt. przepisu, warunkujące prawo od odliczenia podatku naliczonego w całości.

Powyższe przepisy dotyczące możliwości dokonywania odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących raty leasingowe samochodu osobowego, co do których stosuje się różne zasady, powodują, że podatnik dokonujący nabycia towaru - samochodu osobowego bądź innego pojazdu samochodowego - w chwili jego zakupu (wzięcia w leasing) ma obowiązek określić, jakim celom towar ten ma służyć.

Zatem, biorąc pod uwagę treść przytoczonych przepisów oraz przedstawione zdarzenie przyszłe, należy stwierdzić, że wnioskodawcy - na podstawie art. 86 ust. 4 pkt 7 lit. b ustawy - przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących raty leasingowe za przedmiotowy samochód, przeznaczony następnie do odpłatnego wynajmu na okres dłuższy niż 6 miesięcy.

(...)

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA