Ogólne interpretacje przepisów prawa podatkowego
REKLAMA
Interpretacje ogólne służyć mają zapewnieniu jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe oraz organy kontroli skarbowej, przy uwzględnieniu orzecznictwa sądów i Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Wydawane są one z urzędu lub na wniosek, przy czym wnioskodawcą nie może być organ administracji publicznej.
REKLAMA
Wniosek o wydanie interpretacji ogólnej powinien zawierać uzasadnienie konieczności wydania interpretacji ogólnej, w szczególności:
1) przedstawienie zagadnienia oraz wskazanie przepisów prawa podatkowego wymagających wydania interpretacji ogólnej;
2) wskazanie niejednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego w określonych decyzjach, postanowieniach oraz interpretacjach indywidualnych wydanych przez organy podatkowe oraz organy kontroli skarbowej w takich samych stanach faktycznych lub zdarzeniach przyszłych, oraz w takich samych stanach prawnych. Interpretację ogólną wydaje się, jeśli w dniu złożenia wniosku w tych sprawach nie toczy się postępowanie podatkowe bądź postępowanie kontrolne organu kontroli skarbowej albo od decyzji czy na postanowienie nie zostało wniesione odwołanie lub zażalenie.
Wzór wniosku o wydanie interpretacji ogólnej (ORD-OG) obowiązuje od 1 stycznia 2012 r. - na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 grudnia 2011 r. w sprawie wzoru wniosku o wydanie interpretacji ogólnej oraz sposobu uiszczenia opłaty od wniosku (Dz.U. z 2011 r. Nr 296, poz. 1756). Jest on dostępny na stronie resortu.
Wniosek o wydanie interpretacji ogólnej pozostawiony zostanie bez rozpatrzenia, jeżeli:
- nie są spełnione powyższe warunki lub wniosek nie spełnia innych wymogów określonych przepisami prawa, bądź
- przedstawione we wniosku zagadnienie jest przedmiotem interpretacji ogólnej i stan prawny nie uległ w tym zakresie zmianie.
W sprawie pozostawienia wniosku o wydanie interpretacji ogólnej bez rozpatrzenia wydaje się postanowienie, na które służy zażalenie. Postanowienie nie zawiera danych identyfikujących stronę postępowania, w którym wydano decyzję, postanowienie lub interpretację indywidualną, wskazaną we wniosku o wydanie interpretacji ogólnej. Minister, w celu usprawnienia obsługi wnioskodawców, w drodze rozporządzenia, upoważnił podległe organy do wydawania, jako organ pierwszej instancji, postanowień o pozostawieniu bez rozpatrzenia wniosków o wydanie interpretacji ogólnych:
1) Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy - w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych,
2) Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach - w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatku akcyzowego,
3) Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu - w zakresie podatku od towarów i usług,
4) Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie - w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych, podatku od spadków i darowizn oraz przepisów ustawy - Ordynacja podatkowa,
5) Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi - w zakresie niewymienionym w ww. pkt 1-4
- bez względu na miejsce zamieszkania lub siedzibę wnioskodawcy.
Na pisemne żądanie organy podatkowe oraz organy kontroli skarbowej przekazują niezwłocznie akta dotyczące wskazanych we wniosku o wydanie interpretacji ogólnej decyzji, postanowień i interpretacji indywidualnych. Minister, w celu usprawnienia obsługi wnioskodawców, w drodze rozporządzenia, upoważnił podległe organy do wykonywania tych czynności, określając jednocześnie właściwość rzeczową oraz miejscową upoważnionych organów. Upoważnił1 mianowicie Dyrektorów Izb Skarbowych w: Bydgoszczy, Katowicach, Poznaniu, Warszawie i Łodzi do występowania z pisemnym żądaniem do organów podatkowych oraz organów kontroli skarbowej o przekazanie akt dotyczących wskazanych we wniosku o wniosku o wydanie interpretacji ogólnej decyzji, postanowień oraz interpretacji indywidualnych.
Opłata podlega zwrotowi wyłącznie w razie wydania interpretacji ogólnej. Zwrot opłaty następuje w terminie 7 dni od dnia opublikowania interpretacji ogólnej.
W sprawach dotyczących wydawania interpretacji ogólnych na wniosek zastosowanie znajduje wiele przepisów Ordynacji podatkowej dotyczących zwykłego postępowania podatkowego. Prawo dostępu do akt sprawy wydania interpretacji ogólnej nie obejmuje jednak danych identyfikujących stronę postępowania, w którym wydano decyzję, postanowienie lub interpretację indywidualną, wskazaną we wniosku o wydanie interpretacji ogólnej.
oprac. Anna Jeleńska, konsultant podatkowy
Zespół Doradców Podatkowych Jacek Czernecki Spółka z o. o.
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat