REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wójtów dwóch? - czyli podwójna rola wójta w postępowaniu administracyjnym

Kancelaria Prawna
Kancelaria Prawna „Świeca i Wspólnicy” Sp. k. jest podmiotem intensywnie rozwijającym się na polskim oraz międzynarodowym rynku usług prawnych. Wyróżnia się przede wszystkim postępowym działaniem, które ma na celu zapewnienie kompleksowego wsparcia prawnego oraz biznesowego zarówno dla przedsiębiorców, jak i klientów indywidualnych.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Interes prawny gminy do zaskarżenia interpretacji podatkowej wydanej przez jej wójta w kontekście dopuszczalności zaskarżenia przez gminę indywidualnej interpretacji podatkowej, wydanej przez wójta tej gminy.

Polecamy: Samochód po zmianach od 1 kwietnia 2014 - multipakiet

REKLAMA

Autopromocja


Przedmiotem postępowania, które toczyło się przed Naczelnym Sądem Administracyjnym, była kwestia dopuszczalności występowania wójta w podwójnej roli - w postępowaniu administracyjnym i sądowo administracyjnym. W postępowaniach tych działał on jako organ wykonawczy gminy oraz jako organ podatkowy.

W przedmiotowej sprawie wójt jako organ wykonawczy i reprezentant gminy zainteresowany wydaniem indywidualnej interpretacji podatkowej, zwrócił się do wójta (czyli do samego siebie), jako organu podatkowego, z wnioskiem o wydanie takiej interpretacji. We wniosku zostało zawarte również stanowisko strony wnioskującej (wójta, jako reprezentanta gminy). W odpowiedzi na niniejszy wniosek wójt jako organ podatkowy, wydał interpretację, w której nie podzielał stanowiska wnioskodawcy.

Następnie wójt, jako podmiot reprezentujący gminę, wezwał wójta (czyli samego siebie, jako organu podatkowego) do usunięcia naruszenia prawa, a następnie złożył skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie.

Wojewódzki Sąd Administracyjny odrzucił skargę argumentując, że gmina nie może jednocześnie występować w sprawie skarżąc decyzję, którą wydał jej wójt. Uzasadnieniem odrzucenia skargi było wskazanie na brak interesu prawnego w opisanym postępowaniu ponieważ zdaniem WSA, gmina (reprezentowana przez wójta) nie może być stroną postępowania w sprawie, w której w pierwszej instancji  wójt tej gminy wydał decyzję ( działając jako organ podatkowy).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czy gminna jednostka budżetowa jest podatnikiem VAT - NSA pyta TSUE

Sąd kasacyjny nie zgodził się z tym stanowiskiem. Naczelny Sąd Administracyjny, nie podzielając poglądu WSA, w postanowieniu z dnia 10 kwietnia 2014 r,. sygn. akt II FSK 542/14, stwierdził, że pomimo, że wójt gminy jako organ podatkowy jest uprawniony do wydania indywidualnej interpretacji podatkowej, także na wniosek organu wykonawczego tej gminy, to nie można w tej sytuacji pozbawić możliwości udzielenia kontroli sądowo-administracyjnej w opisanej sprawie.

REKLAMA

W związku ze wskazaną argumentacją NSA orzekł, że „Gmina, której organ wykonawczy, tj. wójt, burmistrz lub prezydent miasta, wydał indywidualną interpretację na jej wniosek, jest legitymowana do wniesienia skargi, jeżeli ma w tym interes prawny.”

NSA wskazał na dualizm wynikający z rozwiązań legislacyjnych i jednocześnie orzekł, że sytuacja ta nie może prowadzić do pozbawienia gminy przymiotu strony, a w niniejszej sprawie przyznał gminie interes prawny. W uzasadnieniu wskazano, że „zasadne jest stanowisko, że nie można utracić przymiotu strony tylko z tego powodu, że organ danego podmiotu praw i obowiązków przyznanych przepisami prawa materialnego był w danym postępowaniu organem rozstrzygającym sprawę co do jej istoty na mocy odrębnych przepisów kompetencyjnych”.

Ponadto w opisywanym orzeczeniu NSA wskazał, że interes prawny gminy należy rozumieć jako uprawnienie do kontroli sądowej aktu, o ile gmina była podmiotem zainteresowanym w postępowaniu interpretacyjnym, czyli dążyła do wyjaśnienia swoich obowiązków podatkowych.


Jednostki budżetowe gmin nie są podatnikami
VAT - skutki uchwały NSA

Podyskutuj o tym na naszym FORUM


Paulina Wysocka, aplikant radcowski

Kancelaria Prawna „Świeca i Wspólnicy” Sp. k.

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Kasowy PIT 2025

Praktyczny webinar „Kasowy PIT 2025” poprowadzi Monika Brzostowska, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Podczas webinaru omówione zostaną zasady rozliczania kasowego PIT wchodzące od 2025 r.

Czy większość nabywców towarów i usług, na których wystawiane będą obowiązkowo faktury ustrukturyzowane, zrezygnuje z posiadania tych dokumentów?

Dla większości adresatów czynności wykonanych przez podatników VAT czynnych faktura ustrukturyzowana jako dokument będzie czymś nieznanym – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Zdaniem Profesora faktura ustrukturyzowana nie jest obiektywnie jakimkolwiek dokumentem księgowym, bo brak jest jej „doręczenia” dłużnikowi. W drodze wyjątku faktury te można uznać za „doręczone” innym podatnikom VAT czynnym, ale owo podatkowe „doręczenie” nie wywołuje ex lege skutków cywilnoprawnych. 

Nie wszyscy wnioskujący otrzymali dotację A2.1.1. Jakie dalsze kroki może podjąć przedsiębiorca, którego wniosek nie został objęty wsparciem?

W końcu po trzykrotnym przedłużaniu terminu oceny wniosków 26 września 2024 r. Ministerstwo Aktywów Państwowych opublikowało listę rankingową projektów zgłoszonych w ramach inwestycji A2.1.1 Inwestycje wspierające robotyzację i cyfryzację w przedsiębiorstwach z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności. 

Zwolnienie z podatku przychodów po umorzeniu kredytu frankowego. Ministerstwo Sprawiedliwości chce rozszerzyć zakres zwolnienia

Ministerstwo Sprawiedliwości chce rozszerzyć zakres zwolnienia z podatku przychodów, uzyskanych wskutek umorzenia kredytów hipotecznych we frankach - podał resort w uwagach do projektu rozporządzenia, wydłużającego zwolnienie do końca 2026 r.

REKLAMA

Zmiany w prawie upadłościowym od 2025 roku: jak wpłyną na wierzycieli i dłużników?

W opublikowanym 18 października 2024 projekcie nowelizacji ustawy – Prawo restrukturyzacyjne i ustawy – Prawo upadłościowe (nr z wykazu: UC43) znajdziemy szereg znaczących zmian, które mają na celu implementację Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1023 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie ram restrukturyzacji zapobiegawczej, zwanej „dyrektywą drugiej szansy”. Nowe przepisy mają wejść w życie w 2025 roku. Wprowadzają one regulacje, które mogą znacząco wpłynąć na procesy restrukturyzacyjne oraz na sytuację przedsiębiorstw borykających się z problemami finansowymi.

Do jakiej kwoty darowizna bez podatku w 2025 roku?

Jak nie zapłacić podatku od darowizn w 2025 roku? Kiedy darowizna będzie zwolniona z podatku? Jakie grypy podatkowe zostały określone przez ustawodawcę? Jakie kwoty wolne w przyszłym roku, a także, jakie stawki podatku od darowizn?

Filmowi księgowi – znasz ich historie? Rozwiąż quiz!
Księgowi na ekranie to nie tylko liczby i dokumenty, ale też intrygi, emocje i zaskakujące zwroty akcji. Jak dobrze znasz filmy, w których bohaterowie związani są z tym zawodem? Rozwiąż quiz i sprawdź swoją wiedzę o najciekawszych produkcjach z księgowymi w roli głównej!
Zmiany w podatku od nieruchomości od 2025 roku. Czy wydane wcześniej interpretacje nadal będą chronić podatników?

Projekt ustawy zmieniającej przepisy dotyczące podatku od nieruchomości został skierowany do prac w Sejmie, druk nr 741. Zmiany przepisów planowo mają wejść w życie od 1 stycznia 2025 roku.  Co te zmiany oznaczają dla podatników, którzy posiadają interpretacje indywidualne? Czy interpretacje indywidualne uzyskane na podstawie obecnie obowiązujących przepisów zachowają moc ochronną od 1 stycznia 2025 roku?

REKLAMA

Integracja kas rejestrujących online z terminalami płatniczymi od 2025 roku. Obowiązek odroczony do 31 marca

Ministerstwo Finansów poinformowało 20 listopada 2024 r., że uchwalono przepisy odraczające do 31 marca 2025 r. obowiązku integracji kas rejestrujących z terminalami płatniczymi. Ale Minister Finansów chce w ogóle zrezygnować z wprowadzenia tego obowiązku. Podjął w tym celu prace legislacyjne. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o VAT i niektórych innych ustaw (UD125). Ta nowelizacja jest obecnie przedmiotem rządowych prac legislacyjnych.

KSeF obowiązkowy: najnowszy projekt ustawy okiem doradcy podatkowego. Plusy, minusy i niewiadome

Ministerstwo Finansów przygotowało 5 listopada 2024 r. długo wyczekiwany projekt ustawy o rozwiązaniach w obowiązkowym KSeF. Spróbujmy zatem ocenić przedstawiony projekt: co jest na plus, co jest na minus, a co nadal jest niewiadomą. 

REKLAMA