REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jednostki budżetowe gmin nie są podatnikami VAT – skutki uchwały NSA

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Jednostki budżetowe gmin nie są podatnikami VAT – skutki uchwały NSA
Jednostki budżetowe gmin nie są podatnikami VAT – skutki uchwały NSA

REKLAMA

REKLAMA

Przedstawiamy komentarz ekspertów PwC do uchwały NSA w kwestii statusu na gruncie VAT gminnych jednostek budżetowych. Jak po tej uchwale powinny zachować się gminy?

W świetle art. 15 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług gminne jednostki budżetowe nie są podatnikami podatku od towarów i usług.

REKLAMA

Autopromocja

Tak uznał  24 czerwca 2013 r. Naczelny Sąd Administracyjny w uchwale podjętej w składzie 7 sędziów NSA (sygn. I FPS 1/13). 29 sierpnia 2013 r. opublikowano uzasadnienie tej uchwały.

Gminne jednostki budżetowe nie są podatnikami VAT

Konsekwencje uchwały w sprawie podmiotowości w VAT samorządowych jednostek budżetowych

W komentowanej uchwale NSA podjął temat podmiotowości podatkowej samorządowych jednostek budżetowych. Temat niezwykle trudny, wkraczający zarówno w sferę przepisów o ustroju samorządu terytorialnego, jak i regulacji prawa podatkowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Skład siedmiu sędziów NSA, rozstrzygając przedstawione zagadnienie prawne zwrócił przede wszystkim uwagę na definicję legalną podatnika funkcjonującą na gruncie przepisów o VAT, a w szczególności na jej fragment stanowiący, iż podatnikami są podmioty wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą. Sąd wskazał także na regulujące te kwestie przepisy prawa unijnego, które w oryginalnej wersji językowej stanowią o niezależności podatników VAT.

Na tym gruncie NSA stwierdził, iż samorządowa jednostka budżetowa nie wykazuje samodzielności/niezależności w stosunku do jednostki samorządu terytorialnego jaką jest gmina. Jednostki budżetowe nie są w ocenie sądu samodzielne finansowo, ponieważ ich działalność uzależniona jest od środków przekazanych przez gminę, a wszelkie osiągnięte dochody zobowiązane są odprowadzić do budżetu gminy. Nie występuje także samodzielność organizacyjna, ponieważ jednostki budżetowe tworzone są na podstawie uchwał rady gminy, która w nadawanym jednostce statucie określa również szczegółowo jej organizację oraz zasady działania. Kolejnymi argumentem podniesionym przez sąd jest fakt nie ponoszenia przez jednostkę budżetową ryzyka działalności gospodarczej.

Czy NSA powinien mieć prawo do podejmowania uchwał na temat VAT?

Ponowne obliczenie proporcji w VAT dla gmin za 2012 rok

Ze względu na wskazane przesłanki NSA uznał, iż brak jest w działaniu samorządowych jednostek budżetowych przymiotu samodzielności, z uwagi na co nie można uznać tych podmiotów za odrębnych podatników VAT. Sąd podkreślił jednak, iż przedstawione uzasadnienie nie ma zastosowania do samorządowych zakładów budżetowych. W ocenie składu orzekającego zakłady budżetowe posiadają niezależność finansową oraz prowadzą działalność gospodarczą w ramach gospodarki komunalnej i z tego względu należy uznać je za odrębnych podatników VAT

Co z korektą rozliczeń?

Przechodząc na grunt konsekwencji, jakie pociąga za sobą komentowana uchwała należy stwierdzić, iż ma on niebagatelne znaczenie dla określenia kształtu rozliczeń gmin, jako podatników VAT. W wyniku podjętego rozstrzygnięcia gminy będą zmuszone wykazać w rozliczeniach z tytułu VAT również obrót uzyskiwany przez jednostki budżetowe, które dotychczas w dużej części korzystały ze zwolnienia podmiotowego.

Niestety długo oczekiwane pisemne uzasadnienie przedstawione przez NSA nie daje odpowiedzi na kluczowe pytania dotyczące sposobu dalszego postępowania jednostek samorządu terytorialnego.


W szczególności NSA nie zawarł w uzasadnieniu wskazówek, co do ewentualnej korekty dotychczas składanych deklaracji. Wobec powyższego wydaje się, iż z podjęciem ostatecznych decyzji, co do zmiany obowiązującego modelu rozliczeń z tytułu VAT gminy powinny zaczekać do momentu ogłoszenia oficjalnego stanowiska Ministra Finansów. Tym bardziej, że to resort finansów w dużej mierze jest odpowiedzialny za powstałe zamieszanie, do czego przyczynił się, uznając przez lata gminne jednostki budżetowe za samodzielnych podatników VAT.

Sygnały docierające dotychczas ze strony ministerstwa wskazują, iż intencją jest aby obciążenie związane z zastosowaniem się do uchwały NSA było po stronie jednostek samorządowych jak najmniejsze. Ponadto w komunikacie z 9 lipca 2013 r. Ministerstwo zadeklarowało, iż nie będą kwestionowane dotychczasowe rozliczenia gmin z tytułu VAT.

Rafał Stokrocki, doradca podatkowy, menedżer w Zespole ds. Podatków Pośrednich w Dziale Prawno-Podatkowym PwC

Bartłomiej Bieńkowski, konsultant w Zespole ds. Podatków Pośrednich w Dziale Prawno-Podatkowym PwC

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą kary za niezapłacony podatek od sprzedaży ubrań i zabawek w internecie? Fiskus analizuje informacje o 300 tys. osób i podmiotów handlujących na platformach internetowych w 2023 r. i 2024 r.

Operatorzy platform, za pośrednictwem których dokonywane są transakcje w internecie, przekazali MF dane ponad 177 tys. osób fizycznych i 115 tys. podmiotów – poinformowała PAP rzeczniczka szefa KAS Justyna Pasieczyńska. Dane te są teraz analizowane.

Czy będzie katastrofa fakturowa w 2026 roku? Kto odważy się wdrożyć obowiązek stosowania KSeF i faktur ustrukturyzowanych?

Niedawno opublikowano kolejną wersję projektu „nowelizacji nowelizacji” ustaw na temat faktur ustrukturyzowanych i KSeF, które mają być niezwłocznie uchwalone. Ich jakość woła o pomstę do nieba. Co prawda zaproponowane zmiany świadczą o tym, że twórcy przepisów chcą pozostawić tym, którzy połapią się w tych zawiłościach, jakieś możliwości unikania tej katastrofy, zachowując fakturowanie w dotychczasowej formie przynajmniej do końca 2026 r. Pytanie, tylko po co to całe zamieszanie i dezorganizacja obrotu gospodarczego – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Jak nie zbankrutować na IT: inteligentne monitorowanie i optymalizacja kosztowa środowiska informatycznego. Praktyczny przewodnik po narzędziach i strategiach monitorowania

W dzisiejszej erze cyfrowej, środowisko IT stało się krwiobiegiem każdej nowoczesnej organizacji. Od prostych sieci biurowych po rozbudowane infrastruktury chmurowe, złożoność systemów informatycznych stale rośnie. Zarządzanie tak rozległym i dynamicznym ekosystemem to nie lada wyzwanie, wymagające nie tylko dogłębnej wiedzy technicznej, ale przede wszystkim strategicznego podejścia i dostępu do odpowiednich narzędzi. Wyobraźcie sobie ciągłą potrzebę monitorowania wydajności kluczowych aplikacji, dbałości o bezpieczeństwo wrażliwych danych, sprawnego rozwiązywania problemów zgłaszanych przez użytkowników, a jednocześnie planowania przyszłych inwestycji i optymalizacji kosztów. To tylko wierzchołek góry lodowej codziennych obowiązków zespołów IT i kadry managerskiej. W obliczu tej złożoności, poleganie wyłącznie na intuicji czy reaktywnym podejściu do problemów staje się niewystarczające. Kluczem do sukcesu jest proaktywne zarządzanie, oparte na solidnych danych i inteligentnych systemach, które nie tylko informują o bieżącym stanie, ale również pomagają przewidywać przyszłe wyzwania i podejmować mądre decyzje.

Wojna celna USA - Chiny. Jak może się bronić Państwo Środka: 2 scenariusze. Świat (też Stany Zjednoczone) nie może się obejść bez chińskiej produkcji

Chiny mogą przekierować towary nadal objęte nowymi, wysokimi cłami USA przez gospodarki i porty azjatyckie lub (a raczej równolegle) przekierować sprzedaż dotychczas kierowaną do USA na inne rynki - prognozują eksperci Allianz Trade. Bardziej prawdopodobna jest przewaga drugiego scenariusza – tak było podczas pierwszej wojny handlowej prezydenta Trumpa, co obecnie oznaczać będzie m.in. 6% rokroczny wzrost importu z Chin do UE (ale też do innych krajów) w ciągu trzech najbliższych lat. Branża, która nie korzysta z żadnych wyłączeń w wojnie celnej – odzież i tekstylia może odczuć ją w największym stopniu na swoich marżach.

REKLAMA

Ostatnie dni na rozliczenie PIT-a i odliczenie ulg podatkowych. Czego nie uwzględnia Twój e-PIT? Co zrobić, gdy nie masz PIT-11?

Dzień 30 kwietnia robi na podatnikach coraz mniejsze wrażenie, zwłaszcza na tych rozliczających się na formularzu PIT-37. Teoretycznie nie muszą już pamiętać o wysłaniu dokumentu, bo na koniec miesiąca automatycznie zrobi to za nich e-Urząd Skarbowy (usługa Twój e-PIT). W praktyce jednak – jeśli naprawdę zależy nam na najkorzystniejszym rozliczeniu 2024 roku (w tym np. o rozliczeniu ulg podatkowych), nie możemy odpuścić samodzielnej weryfikacji przygotowanego przez fiskusa rozliczenia. Co warto zrobić na krótko przed upływem terminu?

Rozliczenie roczne składki zdrowotnej do 20 maja 2025 r. Wypełnij ZUS DRA albo ZUS RCA i sprawdź czy masz nadpłatę, czy niedopłatę

ZUS przypomina, że każdy, kto w 2024 r. prowadził pozarolniczą działalność i podlegał ubezpieczeniu zdrowotnemu oraz był opodatkowany podatkiem liniowym, skalą podatkową lub ryczałtem ewidencjonowanym - musi rozliczyć w skali roku składki na ubezpieczenie zdrowotne. Należy to zrobić w dokumencie ZUS DRA lub ZUS RCA za kwiecień 2025 r., a termin minie 20 maja. Do tego dnia trzeba uiścić ewentualną niedopłatę.

KSeF. Do 25 kwietnia 2025 r. przedsiębiorcy mogą zgłaszać dodatkowe uwagi i opinie nt. KSeF. [WAŻNE TERMINY]

Krajowy System e-Faktur (KSeF). Do 25 kwietnia 2025 r. przedsiębiorcy mogą zgłaszać dodatkowe uwagi i opinie nt. KSeF. Resort finansów potwierdził wprowadzenie obowiązku wystawiania e-faktur dla wszystkich podatników. Poinformował, że uwzględnił wszystkie kluczowe postulaty zgłaszane przez przedsiębiorców w zakresie wystawiania e-faktur w KSeF.

System ICS-2 w transporcie drogowym i kolejowym – na to muszą uważać przewoźnicy. Od kwietnia 2025 r. ostatni etap wdrażania

Import Control System 2 (ICS2) ma służyć do przekazywania informacji o ładunkach między Unią Europejską a krajami trzecimi, a jego zadaniem jest uszczelnienie handlu z państwami spoza UE. Od kwietnia 2025 r. rozpoczął się ostatni etap wdrażania systemu ICS-2 dla sektora transportu drogowego i kolejowego.

REKLAMA

Rząd źle oszacował dochody z VAT-u - największego źródła dochodów budżetowych. Eksperci: ogromna pomyłka i wzrost deficytu

Jak wynika ze wstępnych danych Ministerstwa Finansów, w 2024 roku wpływy netto z tytułu podatku VAT wyniosły 287,7 mld zł, zaś brutto – 475,3 mld zł. To więcej niż w 2023 roku. Natomiast zgodnie z założeniami ustawy budżetowej na rok 2024, dochody z tytułu podatku VAT określono w wysokości 316,4 mld zł. Po nowelizacji zostały one obniżone do 293,5 mld zł. Za to o 14,6% spadły rok do roku zwroty z tytułu ww. podatku, tj. do wartości 187,6 mld zł. Eksperci komentujący te dane zauważają, że wyniki resortu rozminęły się z prognozami. Jednocześnie podkreślają, że zmniejszyła się tzw. luka VAT.

Firmy niegotowe na KSeF. Tylko 5230 przedsiębiorstw korzysta z systemu – czas ucieka. [DANE MF]

Z danych udostępnionych przez Ministerstwo Finansów wynika, że do 5 marca 2025 roku z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) skorzystało zaledwie 5230 firm. To oznacza, że w ciągu ponad trzech lat działania systemu zdecydowało się na niego jedynie kilka tysięcy przedsiębiorców. Tymczasem za 9 miesięcy korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe – a to oznacza prawdziwą rewolucję dla księgowości w Polsce.

REKLAMA