REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jednostki budżetowe gmin nie są podatnikami VAT – skutki uchwały NSA

PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Jednostki budżetowe gmin nie są podatnikami VAT – skutki uchwały NSA
Jednostki budżetowe gmin nie są podatnikami VAT – skutki uchwały NSA

REKLAMA

REKLAMA

Przedstawiamy komentarz ekspertów PwC do uchwały NSA w kwestii statusu na gruncie VAT gminnych jednostek budżetowych. Jak po tej uchwale powinny zachować się gminy?

W świetle art. 15 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług gminne jednostki budżetowe nie są podatnikami podatku od towarów i usług.

REKLAMA

Autopromocja

Tak uznał  24 czerwca 2013 r. Naczelny Sąd Administracyjny w uchwale podjętej w składzie 7 sędziów NSA (sygn. I FPS 1/13). 29 sierpnia 2013 r. opublikowano uzasadnienie tej uchwały.

Gminne jednostki budżetowe nie są podatnikami VAT

Konsekwencje uchwały w sprawie podmiotowości w VAT samorządowych jednostek budżetowych

W komentowanej uchwale NSA podjął temat podmiotowości podatkowej samorządowych jednostek budżetowych. Temat niezwykle trudny, wkraczający zarówno w sferę przepisów o ustroju samorządu terytorialnego, jak i regulacji prawa podatkowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Skład siedmiu sędziów NSA, rozstrzygając przedstawione zagadnienie prawne zwrócił przede wszystkim uwagę na definicję legalną podatnika funkcjonującą na gruncie przepisów o VAT, a w szczególności na jej fragment stanowiący, iż podatnikami są podmioty wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą. Sąd wskazał także na regulujące te kwestie przepisy prawa unijnego, które w oryginalnej wersji językowej stanowią o niezależności podatników VAT.

Na tym gruncie NSA stwierdził, iż samorządowa jednostka budżetowa nie wykazuje samodzielności/niezależności w stosunku do jednostki samorządu terytorialnego jaką jest gmina. Jednostki budżetowe nie są w ocenie sądu samodzielne finansowo, ponieważ ich działalność uzależniona jest od środków przekazanych przez gminę, a wszelkie osiągnięte dochody zobowiązane są odprowadzić do budżetu gminy. Nie występuje także samodzielność organizacyjna, ponieważ jednostki budżetowe tworzone są na podstawie uchwał rady gminy, która w nadawanym jednostce statucie określa również szczegółowo jej organizację oraz zasady działania. Kolejnymi argumentem podniesionym przez sąd jest fakt nie ponoszenia przez jednostkę budżetową ryzyka działalności gospodarczej.

Czy NSA powinien mieć prawo do podejmowania uchwał na temat VAT?

Ponowne obliczenie proporcji w VAT dla gmin za 2012 rok

Ze względu na wskazane przesłanki NSA uznał, iż brak jest w działaniu samorządowych jednostek budżetowych przymiotu samodzielności, z uwagi na co nie można uznać tych podmiotów za odrębnych podatników VAT. Sąd podkreślił jednak, iż przedstawione uzasadnienie nie ma zastosowania do samorządowych zakładów budżetowych. W ocenie składu orzekającego zakłady budżetowe posiadają niezależność finansową oraz prowadzą działalność gospodarczą w ramach gospodarki komunalnej i z tego względu należy uznać je za odrębnych podatników VAT

Co z korektą rozliczeń?

REKLAMA

Przechodząc na grunt konsekwencji, jakie pociąga za sobą komentowana uchwała należy stwierdzić, iż ma on niebagatelne znaczenie dla określenia kształtu rozliczeń gmin, jako podatników VAT. W wyniku podjętego rozstrzygnięcia gminy będą zmuszone wykazać w rozliczeniach z tytułu VAT również obrót uzyskiwany przez jednostki budżetowe, które dotychczas w dużej części korzystały ze zwolnienia podmiotowego.

Niestety długo oczekiwane pisemne uzasadnienie przedstawione przez NSA nie daje odpowiedzi na kluczowe pytania dotyczące sposobu dalszego postępowania jednostek samorządu terytorialnego.


W szczególności NSA nie zawarł w uzasadnieniu wskazówek, co do ewentualnej korekty dotychczas składanych deklaracji. Wobec powyższego wydaje się, iż z podjęciem ostatecznych decyzji, co do zmiany obowiązującego modelu rozliczeń z tytułu VAT gminy powinny zaczekać do momentu ogłoszenia oficjalnego stanowiska Ministra Finansów. Tym bardziej, że to resort finansów w dużej mierze jest odpowiedzialny za powstałe zamieszanie, do czego przyczynił się, uznając przez lata gminne jednostki budżetowe za samodzielnych podatników VAT.

Sygnały docierające dotychczas ze strony ministerstwa wskazują, iż intencją jest aby obciążenie związane z zastosowaniem się do uchwały NSA było po stronie jednostek samorządowych jak najmniejsze. Ponadto w komunikacie z 9 lipca 2013 r. Ministerstwo zadeklarowało, iż nie będą kwestionowane dotychczasowe rozliczenia gmin z tytułu VAT.

Rafał Stokrocki, doradca podatkowy, menedżer w Zespole ds. Podatków Pośrednich w Dziale Prawno-Podatkowym PwC

Bartłomiej Bieńkowski, konsultant w Zespole ds. Podatków Pośrednich w Dziale Prawno-Podatkowym PwC

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Płatniku, sporządź i wyślij poprawnie PIT-11, PIT-R, PIT-4R i PIT-8AR

Ministerstwo Finansów przypomina płatnikom o obowiązku sporządzenia i przesłania deklaracji podatkowych za 2024 rok. Sprawdź, jak przygotować formularze, na co zwrócić uwagę i jak uniknąć błędów w dokumentach PIT.

31 stycznia to ważna data dla płatników – pamiętaj o obowiązkach PIT

Czas na złożenie dokumentów PIT-11, PIT-R, PIT-8C i PIT-40A/11A za 2024 rok upływa 31 stycznia. To nie tylko formalność – poprawne dane, w tym PESEL lub NIP, są kluczowe, aby uniknąć problemów z rozliczeniem podatkowym. Dowiedz się, jak prawidłowo przygotować formularze, uwzględnić ulgi podatkowe i złożyć dokumenty drogą elektroniczną. Sprawdź szczegóły, aby wszystko poszło sprawnie!

Ceny transferowe: Recharakteryzacja – kiedy i kogo dotyczy

Podatnicy, którzy co roku stają przed obowiązkami z zakresu cen transferowych w ostatnim czasie coraz częściej mogą usłyszeć ostrzeżenie przed recharakteryzacją. Co tak naprawdę oznacza to pojęcie i czy dotyczyć może każdego podatnika?

Przełomowy wyrok SN: Naczelna Izba Aptekarska może być traktowana jak przedsiębiorca

Czy samorząd zawodowy może działać jak przedsiębiorca? Sąd Najwyższy uznał, że w przypadku Naczelnej Izby Aptekarskiej to możliwe. Wyrok zapadł w sprawie sporu z siecią aptek Gemini, dotyczącego ochrony dóbr osobistych i nieuczciwej konkurencji. Sprawa wraca do ponownego rozpatrzenia, a decyzja SN może mieć dalekosiężne konsekwencje dla funkcjonowania organizacji samorządowych.

REKLAMA

Nowa luka w VAT od 2025 r. Prof. Modzelewski: to błąd podstawowy, daje możliwość nieograniczonych zwrotów; konieczna szybka nowelizacja

Najnowsza nowelizacja ustawy o VAT, obowiązująca od początku 2025 roku, wprowadza w Polsce nieznaną w całej ponad trzydziestoletniej historii tego podatku lukę umożliwiającą nieograniczony zwrot tego podatku – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Każdy podatnik wykonujący czynności w sensie prawnym poza terytorium kraju, które w Polsce byłyby zwolnione od tego podatku, uzyska z tego tytułu od początku roku zwrot podatku naliczonego - dodaje Profesor.

Faktura korygująca - do kiedy można wystawić (termin graniczny)

Na przedawnienie zobowiązania podatkowego nie wpływa wystawienie przez podatnika faktury korygującej, również zwiększającej. Korekta faktury nie kreuje bowiem obowiązku podatkowego, gdyż odnosi się do faktury pierwotnej, która odzwierciedla zdarzenie powodujące powstanie obowiązku podatkowego. Nie ma więc żadnych podstaw prawnych, by w przypadku korekty faktury początek 5-letniego terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego wiązać z datą korekty faktury, a nie ze zdarzeniem powodującym powstanie obowiązku podatkowego. Dlatego po upływie 5-letniego terminu przedawnienia nie istnieje możliwość wystawiania przez podatników faktur korygujących.

Fałszowanie faktur: jakie skutki w VAT dla kupującego i sprzedawcy. Faktury puste, wystawione przez osoby nieuprawnione, bez wiedzy i zgody podatnika

Odpowiedzialność podatników VAT za „puste” lub nierzetelne faktury wywołuje od dłuższego czasu spore kontrowersje, szczególnie gdy wystawcą był pracownik. Po korzystnym wyroku TSUE pracodawca może uwolnić się od obowiązku zapłaty VAT wynikającego z faktur wystawionych przez nieuczciwych pracowników. Wymaga to jednak od niego dochowania należytej staranności przy kontrolowaniu poczynań pracowników. NSA w wyroku z 3 września 2024 r. (sygn. akt I FSK 1212/18) uznał, że pracodawca nie dochował staranności, skoro proceder trwał przez dłuższy okres (ponad 3 lata).

ZUS wycofuje decyzje i umarza postępowania wobec przedsiębiorców. Skuteczna interwencja Rzecznika MŚP

Dzięki interwencji Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców ZUS wycofał błędne decyzje oraz umorzył postępowania wobec przedsiębiorców korzystających z ulgi „Mały ZUS Plus”. To ważne zwycięstwo w walce o sprawiedliwe traktowanie firm.

REKLAMA

Księgowi nie muszą się bać sztucznej inteligencji – AI jako konkurenta do miejsc pracy. Wystarczy, że postawią na rozwój pewnych swoich kompetencji, jakich

Niemal wszyscy są zgodni, iż w księgowości sztuczna inteligencja nie ma szans z ludzkim ekspertem w budowaniu relacji z klientem, kreatywności czy w negocjacjach. I na takie tak zwane kompetencje miękkie powinni stawiać księgowi w swoim rozwoju i edukacji.

Podatek od ogrodzenia w 2025 r. Ministerstwo Finansów objaśnia kto nie musi płacić podatku od płotu nawet, gdy prowadzi firmę

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 19 stycznia 2025 r. poinformowało, że wszelkie informacje pojawiające się w przestrzeni publicznej i powielane przez media na temat wprowadzenia nowego obciążenia w postaci podatku od ogrodzeń należy uznać za wprowadzające w błąd.

REKLAMA