REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy NSA powinien mieć prawo do podejmowania uchwał na temat VAT?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
skutki uchwał NSA w sprawie VAT
skutki uchwał NSA w sprawie VAT

REKLAMA

REKLAMA

Pyta prowokacyjnie profesor Witold Modzelewski w kontekście uchwał NSA dotyczących ubezpieczenia przedmiotu leasingu, obliczania proporcji i podmiotowości w VAT gminnych jednostek budżetowych.

Uchwały podejmowane przez NSA na temat podatku od towarów i usług są dla wielu źródłem rozpaczy a dla niektórych katastrofy ekonomicznej.

REKLAMA

Autopromocja

W wyniku jednej z nich, podjętej jeszcze w 2010 roku, tysiące firm leasingowych wystawiło wstecznie miliony faktur korygujących wykazując liczone w setki milionów zaległości podatkową, bo ponoć leasing jest „usługą  kompleksową” a ubezpieczenie przedmiotu leasingu nie jest odrębną czynnością. Potem okazało się, że jest wręcz odwrotnie, bo sprawą zajął się Trybunał Sprawiedliwości UE.

Korekta VAT w zakresie ubezpieczenia przedmiotu leasingu

Korekta rozliczeń VAT dotyczących ubezpieczenia przedmiotu leasingu – ochrona leasingobiorców

Ubezpieczenie przedmiotu leasingu, to usługa odrębna od leasingu

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Refakturowanie ubezpieczenia przy umowie leasingu – skutki wyroku TSUE z 17 stycznia 2013 r.

REKLAMA

W tym samym czasie powstała kolejna uchwała dotycząca proporcji w rozumieniu art. 90 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług, gdzie urodziła się jakże oryginalna teza: wykazywanie przez podatnika czynności, które są całkowicie poza przedmiotem tej ustawy, nie mogą mieć jakiegokolwiek znaczenia i w niczym nie ogranicza prawa do odliczenia.

Na podstawie tej uchwały żąda się od organów podatkowych liczonego już w setkach milionów złotych zwrotu podatku np. od zakupu mebli do urzędu miejskiego, bo raz w roku były one wraz z salą wynajęte osobie trzeciej.

Rekord absurdu pojawił się w uchwale z czerwca tego roku, w której postawiono rewolucyjną tezę, że gminne jednostki budżetowe nie są podatnikami tego podatku, bo ponoć nie wykonują samodzielnie czynności wymienionych w art. 5 tej ustawy.

Gminne jednostki budżetowe nie są podatnikami VAT

Ponowne obliczenie proporcji w VAT dla gmin za 2012 rok

Pogląd wyjątkowo wręcz odkrywczy, bo również niesamodzielne są wszystkie powiatowe, wojewódzkie i państwowe jednostki budżetowe, czyli nie są i nigdy nie mogły być podatnikami tego podatku, mimo że od dwudziestu lat nimi są.

REKLAMA

Jaki będzie skutek tej uchwały? Wszystkie faktury, ewidencje i deklaracje składane przez państwowe jednostki budżetowe są od lat wystawiane w sposób nielegalny, a zapewne jedynym podatnikiem tego podatku jest tu Skarb Państwa (osoba prawna), który będzie sam sobie składać deklaracje VAT w imieniu wszystkich ministerstw, urzędów centralnych i wojewódzkich, jednostek wojskowych, jednostek policji, sądów, prokuratur, ABW, urzędów i izb skarbowych  oraz Kancelarii Premiera.

W imieniu tego gigantycznego podatnika faktury będą wystawiać np. z tytułu wynajmu sali w urzędzie wojewódzkim, chyba sam Prezes Rady Ministrów, bo chyba on jest najwyższym organem owego podatnika. A może Rada Ministrów? Nie wiem, bo to będzie już musiał rozstrzygać Trybunał Konstytucyjny.

Co ciekawe, ten ogromny podatnik odliczy powstały z tytułu wynajętych sal cały podatek naliczony, w tym również od zakupu broni dla policji i jednostek wojskowych, a właściwy dla niego urząd skarbu, będący jego częścią zwróci mu, czyli Skarbowi Państwa różnicę podatku w wysokości wynoszącej co miesiąc co najmniej trzy miliardy złotych albo i więcej.


Nikt nie będzie dalej pastwił się nad skutkami praktycznego zastosowania doktryny prawniczej wyrażonej w tej uchwale. Nie zgadzam się jednak z poglądem, że należy pozbawić NSA możliwości wydawania uchwał, bo ponoć więcej jest z tego szkody niż pożytku.

Dzięki nim jednak poznajemy stan wiedzy tego sądu o podatku od towarów i usług. A to przecież bardzo ważna informacja dla ponad półtora miliona podatników podatku od towarów i usług. Przynajmniej wiedzą, co ich tam czeka.

Prof. dr hab. Witold Modzelewski

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Każda faktura VAT w 2026 r. obowiązkowo wystawiana aż w sześciu formach. Ryzyko powstania wielu oryginałów tej samej faktury. Czy ktoś się w tym połapie?

Ustawa z dnia 5 sierpnia 2025 r. nowelizująca ustawę o VAT w zakresie obowiązkowego modelu KSeF została już podpisana przez Prezydenta RP i musimy jeszcze poczekać na rozporządzenia wykonawcze, gdzie m.in. uregulowane będą szczegóły informatyczne (kody, certyfikaty). Ale to nie koniec – musi się jeszcze pojawić oprogramowanie interfejsowe, a zwłaszcza jego „specyfikacja”. Ile będziemy na to czekać? Nie wiadomo. Ale czas płynie. Wiemy dziś, że obok dwóch faktur w postaci tradycyjnej (papierowe lub elektroniczne), pojawiają się w tych przepisach aż cztery nowe formy - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Self-billing w KSeF jako nowe możliwości dla zagranicznych podmiotów

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) budzi wiele pytań wśród polskich podatników, ale coraz częściej także wśród podmiotów zagranicznych działających w Polsce i rozliczających tu VAT. Jednym z kluczowych zagadnień – rzadko poruszanych publicznie – jest możliwość wystawiania faktur ustrukturyzowanych w formule self-billingu przez podmioty nieposiadające siedziby w Polsce. Czy KSeF przewiduje taką opcję? Jakie warunki muszą zostać spełnione i z jakimi wyzwaniami trzeba się liczyć?

Certyfikaty KSeF – ostatni dzwonek dla firm! Bez nich fiskus zablokuje faktury

Od listopada 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli wnioskować o certyfikaty KSeF. Brak tego dokumentu od 2026 r. może oznaczać paraliż wystawiania faktur. A od 2027 r. system nie uzna już żadnej innej metody logowania.

KSeF nadchodzi! Skarbówka przejmuje faktury – obowiązek już od lutego 2026: Kto jest zobowiązany do korzystania z KSeF, a kto jest wyłączony? Zapoznaj się z podstawowymi informacjami

Od 1 lutego 2026 r. żadna firma nie ucieknie przed KSeF. Wszystkie faktury trafią do centralnego systemu skarbowego, a przedsiębiorcy będą musieli wystawiać je wyłącznie w nowym formacie. Najwięksi podatnicy wejdą w obowiązek pierwsi, a reszta już od kwietnia 2026 r. Sprawdź, kto i kiedy zostanie objęty nowymi rygorami – i jakie wyjątki jeszcze ratują niektórych z obowiązkowego e-fakturowania.

REKLAMA

Nowe prawo ratuje rolników przed komornikiem! Teraz egzekucje długów wstrzymane po złożeniu wniosku do KOWR

Rolnicy w tarapatach finansowych zyskali tarczę ochronną. Dzięki nowelizacji ustawy o restrukturyzacji zadłużenia złożenie wniosku do Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa wstrzymuje egzekucję komorniczą. Zmiana ma dać czas na rozmowy z wierzycielami, ułatwić restrukturyzację i uchronić tysiące gospodarstw przed nagłą utratą majątku. To krok, który eksperci określają jako bardzo istotny dla bezpieczeństwa produkcji żywności w Polsce.

KSeF 2026: Tryb offline24, offline, awaria i awaria całkowita - co trzeba wiedzieć? MF wyjaśnia

Nowe przepisy dotyczące Krajowego Systemu e-Faktur, które wejdą w życie od lutego 2026 r., przewidują różne procedury na wypadek problemów technicznych i awarii systemu. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, czym różni się tryb offline24, tryb offline, tryb awaryjny oraz procedura na wypadek awarii całkowitej – a także jakie obowiązki w zakresie wystawiania, przesyłania i udostępniania faktur będą spoczywać na podatnikach w każdej z tych sytuacji.

KSeF 2.0: Wielka rewolucja w fakturowaniu i VAT! Co dokładnie się zmieni i kogo obejmą nowe przepisy?

KSeF wchodzi na stałe i już od 2026 roku każda faktura będzie musiała być wystawiona elektronicznie. Nowa ustawa całkowicie zmienia zasady rozliczeń i obejmie zarówno podatników czynnych, jak i zwolnionych z VAT. To największa rewolucja w fakturowaniu od lat.

Od kwietnia 2026 r. bez KSeF nie wystawisz żadnej faktury. To prosta droga do paraliżu rozliczeń firmy

Od 2026 r. KSeF stanie się obowiązkiem dla wszystkich przedsiębiorców w Polsce. System zmieni sposób wystawiania faktur, obieg dokumentów i współpracę z księgowością. W zamian przewidziano m.in. szybszy zwrot VAT. Eksperci podkreślają jednak, że firmy powinny rozpocząć przygotowania już teraz – zwlekanie może skończyć się paraliżem rozliczeń.

REKLAMA

Rewolucja w fakturach: od 2026 KSeF obowiązkowy dla wszystkich! Firmy mają mniej czasu, niż myślą

Mamy już ustawę wprowadzającą obowiązkowy Krajowy System e-Faktur. Od lutego 2026 r. część przedsiębiorców straci możliwość wystawiania tradycyjnych faktur, a od kwietnia – wszyscy podatnicy VAT będą musieli korzystać wyłącznie z KSeF. Eksperci ostrzegają: realnego czasu na wdrożenie jest dużo mniej, niż się wydaje.

Rewolucja w interpretacjach podatkowych? Rząd planuje centralizację i zmiany w Ordynacji podatkowej – co to oznacza dla podatników i samorządów?

Rząd szykuje zmiany w Ordynacji podatkowej, które mają ułatwić dostęp do interpretacji podatkowych i uporządkować ich publikację. Zamiast rozproszenia na setkach stron samorządowych, wszystkie dokumenty trafią do jednej centralnej bazy – systemu EUREKA, co ma zwiększyć przejrzystość i przewidywalność prawa podatkowego.

REKLAMA