REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy NSA powinien mieć prawo do podejmowania uchwał na temat VAT?

skutki uchwał NSA w sprawie VAT
skutki uchwał NSA w sprawie VAT

REKLAMA

REKLAMA

Pyta prowokacyjnie profesor Witold Modzelewski w kontekście uchwał NSA dotyczących ubezpieczenia przedmiotu leasingu, obliczania proporcji i podmiotowości w VAT gminnych jednostek budżetowych.

Uchwały podejmowane przez NSA na temat podatku od towarów i usług są dla wielu źródłem rozpaczy a dla niektórych katastrofy ekonomicznej.

REKLAMA

Autopromocja

W wyniku jednej z nich, podjętej jeszcze w 2010 roku, tysiące firm leasingowych wystawiło wstecznie miliony faktur korygujących wykazując liczone w setki milionów zaległości podatkową, bo ponoć leasing jest „usługą  kompleksową” a ubezpieczenie przedmiotu leasingu nie jest odrębną czynnością. Potem okazało się, że jest wręcz odwrotnie, bo sprawą zajął się Trybunał Sprawiedliwości UE.

Korekta VAT w zakresie ubezpieczenia przedmiotu leasingu

Korekta rozliczeń VAT dotyczących ubezpieczenia przedmiotu leasingu – ochrona leasingobiorców

Ubezpieczenie przedmiotu leasingu, to usługa odrębna od leasingu

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Refakturowanie ubezpieczenia przy umowie leasingu – skutki wyroku TSUE z 17 stycznia 2013 r.

W tym samym czasie powstała kolejna uchwała dotycząca proporcji w rozumieniu art. 90 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług, gdzie urodziła się jakże oryginalna teza: wykazywanie przez podatnika czynności, które są całkowicie poza przedmiotem tej ustawy, nie mogą mieć jakiegokolwiek znaczenia i w niczym nie ogranicza prawa do odliczenia.

Na podstawie tej uchwały żąda się od organów podatkowych liczonego już w setkach milionów złotych zwrotu podatku np. od zakupu mebli do urzędu miejskiego, bo raz w roku były one wraz z salą wynajęte osobie trzeciej.

Rekord absurdu pojawił się w uchwale z czerwca tego roku, w której postawiono rewolucyjną tezę, że gminne jednostki budżetowe nie są podatnikami tego podatku, bo ponoć nie wykonują samodzielnie czynności wymienionych w art. 5 tej ustawy.

Gminne jednostki budżetowe nie są podatnikami VAT

Ponowne obliczenie proporcji w VAT dla gmin za 2012 rok

Pogląd wyjątkowo wręcz odkrywczy, bo również niesamodzielne są wszystkie powiatowe, wojewódzkie i państwowe jednostki budżetowe, czyli nie są i nigdy nie mogły być podatnikami tego podatku, mimo że od dwudziestu lat nimi są.

Jaki będzie skutek tej uchwały? Wszystkie faktury, ewidencje i deklaracje składane przez państwowe jednostki budżetowe są od lat wystawiane w sposób nielegalny, a zapewne jedynym podatnikiem tego podatku jest tu Skarb Państwa (osoba prawna), który będzie sam sobie składać deklaracje VAT w imieniu wszystkich ministerstw, urzędów centralnych i wojewódzkich, jednostek wojskowych, jednostek policji, sądów, prokuratur, ABW, urzędów i izb skarbowych  oraz Kancelarii Premiera.

W imieniu tego gigantycznego podatnika faktury będą wystawiać np. z tytułu wynajmu sali w urzędzie wojewódzkim, chyba sam Prezes Rady Ministrów, bo chyba on jest najwyższym organem owego podatnika. A może Rada Ministrów? Nie wiem, bo to będzie już musiał rozstrzygać Trybunał Konstytucyjny.

Co ciekawe, ten ogromny podatnik odliczy powstały z tytułu wynajętych sal cały podatek naliczony, w tym również od zakupu broni dla policji i jednostek wojskowych, a właściwy dla niego urząd skarbu, będący jego częścią zwróci mu, czyli Skarbowi Państwa różnicę podatku w wysokości wynoszącej co miesiąc co najmniej trzy miliardy złotych albo i więcej.


Nikt nie będzie dalej pastwił się nad skutkami praktycznego zastosowania doktryny prawniczej wyrażonej w tej uchwale. Nie zgadzam się jednak z poglądem, że należy pozbawić NSA możliwości wydawania uchwał, bo ponoć więcej jest z tego szkody niż pożytku.

Dzięki nim jednak poznajemy stan wiedzy tego sądu o podatku od towarów i usług. A to przecież bardzo ważna informacja dla ponad półtora miliona podatników podatku od towarów i usług. Przynajmniej wiedzą, co ich tam czeka.

Prof. dr hab. Witold Modzelewski

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA