REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy NSA powinien mieć prawo do podejmowania uchwał na temat VAT?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
skutki uchwał NSA w sprawie VAT
skutki uchwał NSA w sprawie VAT

REKLAMA

REKLAMA

Pyta prowokacyjnie profesor Witold Modzelewski w kontekście uchwał NSA dotyczących ubezpieczenia przedmiotu leasingu, obliczania proporcji i podmiotowości w VAT gminnych jednostek budżetowych.

Uchwały podejmowane przez NSA na temat podatku od towarów i usług są dla wielu źródłem rozpaczy a dla niektórych katastrofy ekonomicznej.

REKLAMA

REKLAMA

W wyniku jednej z nich, podjętej jeszcze w 2010 roku, tysiące firm leasingowych wystawiło wstecznie miliony faktur korygujących wykazując liczone w setki milionów zaległości podatkową, bo ponoć leasing jest „usługą  kompleksową” a ubezpieczenie przedmiotu leasingu nie jest odrębną czynnością. Potem okazało się, że jest wręcz odwrotnie, bo sprawą zajął się Trybunał Sprawiedliwości UE.

Korekta VAT w zakresie ubezpieczenia przedmiotu leasingu

Korekta rozliczeń VAT dotyczących ubezpieczenia przedmiotu leasingu – ochrona leasingobiorców

REKLAMA

Ubezpieczenie przedmiotu leasingu, to usługa odrębna od leasingu

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Refakturowanie ubezpieczenia przy umowie leasingu – skutki wyroku TSUE z 17 stycznia 2013 r.

W tym samym czasie powstała kolejna uchwała dotycząca proporcji w rozumieniu art. 90 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług, gdzie urodziła się jakże oryginalna teza: wykazywanie przez podatnika czynności, które są całkowicie poza przedmiotem tej ustawy, nie mogą mieć jakiegokolwiek znaczenia i w niczym nie ogranicza prawa do odliczenia.

Na podstawie tej uchwały żąda się od organów podatkowych liczonego już w setkach milionów złotych zwrotu podatku np. od zakupu mebli do urzędu miejskiego, bo raz w roku były one wraz z salą wynajęte osobie trzeciej.

Rekord absurdu pojawił się w uchwale z czerwca tego roku, w której postawiono rewolucyjną tezę, że gminne jednostki budżetowe nie są podatnikami tego podatku, bo ponoć nie wykonują samodzielnie czynności wymienionych w art. 5 tej ustawy.

Gminne jednostki budżetowe nie są podatnikami VAT

Ponowne obliczenie proporcji w VAT dla gmin za 2012 rok

Pogląd wyjątkowo wręcz odkrywczy, bo również niesamodzielne są wszystkie powiatowe, wojewódzkie i państwowe jednostki budżetowe, czyli nie są i nigdy nie mogły być podatnikami tego podatku, mimo że od dwudziestu lat nimi są.

Jaki będzie skutek tej uchwały? Wszystkie faktury, ewidencje i deklaracje składane przez państwowe jednostki budżetowe są od lat wystawiane w sposób nielegalny, a zapewne jedynym podatnikiem tego podatku jest tu Skarb Państwa (osoba prawna), który będzie sam sobie składać deklaracje VAT w imieniu wszystkich ministerstw, urzędów centralnych i wojewódzkich, jednostek wojskowych, jednostek policji, sądów, prokuratur, ABW, urzędów i izb skarbowych  oraz Kancelarii Premiera.

W imieniu tego gigantycznego podatnika faktury będą wystawiać np. z tytułu wynajmu sali w urzędzie wojewódzkim, chyba sam Prezes Rady Ministrów, bo chyba on jest najwyższym organem owego podatnika. A może Rada Ministrów? Nie wiem, bo to będzie już musiał rozstrzygać Trybunał Konstytucyjny.

Co ciekawe, ten ogromny podatnik odliczy powstały z tytułu wynajętych sal cały podatek naliczony, w tym również od zakupu broni dla policji i jednostek wojskowych, a właściwy dla niego urząd skarbu, będący jego częścią zwróci mu, czyli Skarbowi Państwa różnicę podatku w wysokości wynoszącej co miesiąc co najmniej trzy miliardy złotych albo i więcej.


Nikt nie będzie dalej pastwił się nad skutkami praktycznego zastosowania doktryny prawniczej wyrażonej w tej uchwale. Nie zgadzam się jednak z poglądem, że należy pozbawić NSA możliwości wydawania uchwał, bo ponoć więcej jest z tego szkody niż pożytku.

Dzięki nim jednak poznajemy stan wiedzy tego sądu o podatku od towarów i usług. A to przecież bardzo ważna informacja dla ponad półtora miliona podatników podatku od towarów i usług. Przynajmniej wiedzą, co ich tam czeka.

Prof. dr hab. Witold Modzelewski

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
"Podatek" (opłata) od psa w 2026 roku. Każda gmina ustala samodzielnie - nie więcej niż 186,29 zł rocznie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

Tryby wystawiania faktur w KSeF – jak i kiedy z nich korzystać?

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

REKLAMA

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

REKLAMA