REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy NSA powinien mieć prawo do podejmowania uchwał na temat VAT?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
skutki uchwał NSA w sprawie VAT
skutki uchwał NSA w sprawie VAT

REKLAMA

REKLAMA

Pyta prowokacyjnie profesor Witold Modzelewski w kontekście uchwał NSA dotyczących ubezpieczenia przedmiotu leasingu, obliczania proporcji i podmiotowości w VAT gminnych jednostek budżetowych.

Uchwały podejmowane przez NSA na temat podatku od towarów i usług są dla wielu źródłem rozpaczy a dla niektórych katastrofy ekonomicznej.

REKLAMA

Autopromocja

W wyniku jednej z nich, podjętej jeszcze w 2010 roku, tysiące firm leasingowych wystawiło wstecznie miliony faktur korygujących wykazując liczone w setki milionów zaległości podatkową, bo ponoć leasing jest „usługą  kompleksową” a ubezpieczenie przedmiotu leasingu nie jest odrębną czynnością. Potem okazało się, że jest wręcz odwrotnie, bo sprawą zajął się Trybunał Sprawiedliwości UE.

Korekta VAT w zakresie ubezpieczenia przedmiotu leasingu

Korekta rozliczeń VAT dotyczących ubezpieczenia przedmiotu leasingu – ochrona leasingobiorców

Ubezpieczenie przedmiotu leasingu, to usługa odrębna od leasingu

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Refakturowanie ubezpieczenia przy umowie leasingu – skutki wyroku TSUE z 17 stycznia 2013 r.

W tym samym czasie powstała kolejna uchwała dotycząca proporcji w rozumieniu art. 90 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług, gdzie urodziła się jakże oryginalna teza: wykazywanie przez podatnika czynności, które są całkowicie poza przedmiotem tej ustawy, nie mogą mieć jakiegokolwiek znaczenia i w niczym nie ogranicza prawa do odliczenia.

Na podstawie tej uchwały żąda się od organów podatkowych liczonego już w setkach milionów złotych zwrotu podatku np. od zakupu mebli do urzędu miejskiego, bo raz w roku były one wraz z salą wynajęte osobie trzeciej.

Rekord absurdu pojawił się w uchwale z czerwca tego roku, w której postawiono rewolucyjną tezę, że gminne jednostki budżetowe nie są podatnikami tego podatku, bo ponoć nie wykonują samodzielnie czynności wymienionych w art. 5 tej ustawy.

Gminne jednostki budżetowe nie są podatnikami VAT

Ponowne obliczenie proporcji w VAT dla gmin za 2012 rok

Pogląd wyjątkowo wręcz odkrywczy, bo również niesamodzielne są wszystkie powiatowe, wojewódzkie i państwowe jednostki budżetowe, czyli nie są i nigdy nie mogły być podatnikami tego podatku, mimo że od dwudziestu lat nimi są.

REKLAMA

Jaki będzie skutek tej uchwały? Wszystkie faktury, ewidencje i deklaracje składane przez państwowe jednostki budżetowe są od lat wystawiane w sposób nielegalny, a zapewne jedynym podatnikiem tego podatku jest tu Skarb Państwa (osoba prawna), który będzie sam sobie składać deklaracje VAT w imieniu wszystkich ministerstw, urzędów centralnych i wojewódzkich, jednostek wojskowych, jednostek policji, sądów, prokuratur, ABW, urzędów i izb skarbowych  oraz Kancelarii Premiera.

W imieniu tego gigantycznego podatnika faktury będą wystawiać np. z tytułu wynajmu sali w urzędzie wojewódzkim, chyba sam Prezes Rady Ministrów, bo chyba on jest najwyższym organem owego podatnika. A może Rada Ministrów? Nie wiem, bo to będzie już musiał rozstrzygać Trybunał Konstytucyjny.

Co ciekawe, ten ogromny podatnik odliczy powstały z tytułu wynajętych sal cały podatek naliczony, w tym również od zakupu broni dla policji i jednostek wojskowych, a właściwy dla niego urząd skarbu, będący jego częścią zwróci mu, czyli Skarbowi Państwa różnicę podatku w wysokości wynoszącej co miesiąc co najmniej trzy miliardy złotych albo i więcej.


Nikt nie będzie dalej pastwił się nad skutkami praktycznego zastosowania doktryny prawniczej wyrażonej w tej uchwale. Nie zgadzam się jednak z poglądem, że należy pozbawić NSA możliwości wydawania uchwał, bo ponoć więcej jest z tego szkody niż pożytku.

Dzięki nim jednak poznajemy stan wiedzy tego sądu o podatku od towarów i usług. A to przecież bardzo ważna informacja dla ponad półtora miliona podatników podatku od towarów i usług. Przynajmniej wiedzą, co ich tam czeka.

Prof. dr hab. Witold Modzelewski

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA