VAT marża w turystyce 2013
REKLAMA
REKLAMA
Usługi turystyczne zaliczają się do kategorii usług, dla których zastosowanie ma szczególna procedura rozliczania podatku VAT. Uregulowania w tej kwestii zawiera ustawa o podatku od towarów i usług.
REKLAMA
Wspomniane przepisy stosuje się w przypadku podatników oferujących usługi turystyki, działających na rzecz klienta we własnym imieniu i na własny rachunek, gdy przy dostawie tych usług przedsiębiorca sam nabywa towary i usługi od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty.
Przedsiębiorca świadczący usługi turystyczne może wykorzystywać towary i usługi nabywane od podmiotów trzecich, jak również tzw. „usługi własne”.
Usługi świadczone samodzielnie powinny być:
- wyłączone z opodatkowania według szczególnej procedury „VAT marża”,
- odrębnie ewidencjonowane,
- opodatkowane zgodnie z zasadami ogólnymi.
W takiej sytuacji można również zastosować ogólne zasady odliczania podatku VAT.
Nowe deklaracje VAT od kwietnia 2013: VAT-7, VAT-7K, VAT-7D, VAT-8 i VAT-9M
Czy trzeba wymieniać kasy fiskalne od 1 października 2013 r. ?
Biuro podróży podczas wyliczania podatku VAT, który musi zapłacić z tytułu wykonanej usługi turystycznej, uwzględnia jedynie „marżę” określoną według zasad wskazanych w art.119 ustawy o VAT.
Jednocześnie biuro podróży nie ma prawa do odliczenia lub zwrotu podatku VAT, naliczonego przy zakupie towarów i usług dla bezpośredniej korzyści turysty.
Przy obliczaniu marży koszty te powinny być uwzględniane w kwotach brutto płaconych dostawcom tych towarów i usług. Należy jednak mieć na uwadze, iż biuro podróży ma prawo do odliczenia VAT związanego z kosztami innymi niż nabywane dla bezpośredniej korzyści turysty (np. wynajem powierzchni biurowej, opłaty telefoniczne, środki trwałe i inne).
Wystawiając fakturę sprzedaży biuro turystyczne nie wykazuje na niej kwoty podatku VAT.
Od 1 kwietnia 2013 r. obowiązują zmiany w ustawie o podatku od towarów i usług w zakresie definicji marży w usługach turystycznych.
W art. 119 ust. 2 ustawy o VAT ustawodawca doprecyzował określenie marży poprzez zastąpienie wyrażenia „cena nabycia” zwrotem „faktyczne koszty poniesione przez podatnika”.
Zgodnie z nową definicją - marżą w usługach turystycznych jest różnica między kwotą, którą ma zapłacić nabywca usługi a faktycznymi kosztami poniesionymi przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty; przez usługi dla bezpośredniej korzyści turysty rozumie się usługi stanowiące składnik świadczonej usługi turystyki, a w szczególności transport, zakwaterowanie, wyżywienie, ubezpieczenie.
Mechanizm obliczania marży dla celów stosowania procedury szczególnej nie uwzględnia zatem wszystkich kosztów ponoszonych przez biuro podróży, takich jak: wynajem biura, koszty usług telekomunikacyjnych, koszty reklamy, itp. (innymi słowy - odpowiednia część tych kosztów nie pomniejsza kwoty marży, od której liczony jest należny podatek VAT).
REKLAMA
Kwota marży pomniejszona o kwotę podatku należnego stanowi podstawę opodatkowania przy wykonywaniu usług turystycznych. Kwotę marży ustaloną zgodnie z powyższymi zasadami należy traktować jako kwotę brutto, w której zawiera się kwota należnego podatku. Kluczowym czynnikiem wpływającym na kwotę podatku VAT, którą biuro podróży jest zobowiązane zapłacić z tytułu wykonanej usługi turystycznej, jest właśnie marża.
Zmiana definicji marży przyniesie korzyści podmiotom, które nabywają usługi od zagranicznych podatników, dla których miejscem świadczenia usług jest miejsce siedziby usługobiorcy. W takiej sytuacji biuro podróży, jako nabywca usług, może być zobowiązane do rozliczenia podatku VAT z tytułu importu usług. Niepodlegający odliczeniu VAT z tytułu importu usług, jakkolwiek nie stanowi elementu ceny płaconej przez biuro podróży z tytułu towarów i usług nabywanych dla bezpośredniej korzyści turysty, powinien być jednak wyłączony z kwoty marży służącej do wyliczenia kwoty podatku należnego.
W świetle zmian w ustawie należny podatek VAT z tytułu importu usług, który nie podlega odliczeniu, może być uwzględniony w kalkulacji marży jako składnik kosztowy, z tytułu nabycia dla bezpośredniej korzyści turysty. Skutkiem zmiany definicji marży będzie obniżenie podstawy opodatkowania przy wykonywaniu usług turystyki.
Wątpliwości co do możliwości ujęcia w kalkulacji marży podatku naliczonego z tytułu importu usług towarzyszyły wielu podmiotom z branży turystycznej. Zmiana nie dotyczy najistotniejszej części kosztów ponoszonych przez biura podróży, czyli kosztów usług zakwaterowania turystów czy ich wyżywienia, jednak nowe przepisy należy ocenić pozytywnie.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat