REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

VAT marża w turystyce 2013

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 ifirma.pl
Z ifirma.pl księgujesz gdziekolwiek jesteś.
procedura
procedura "VAT marża" w usługach turystycznych

REKLAMA

REKLAMA

Podatnik VAT świadczący usługi turystyczne podczas wyliczania podatku VAT, który musi zapłacić z tytułu wykonanej usługi turystycznej, uwzględnia jedynie „marżę” określoną według zasad wskazanych w art. 119 ustawy o VAT. Jednocześnie nie ma prawa do odliczenia lub zwrotu podatku VAT, naliczonego przy zakupie towarów i usług dla bezpośredniej korzyści turysty.

Usługi turystyczne zaliczają się do kategorii usług, dla których zastosowanie ma szczególna procedura rozliczania podatku VAT. Uregulowania w tej kwestii zawiera ustawa o podatku od towarów i usług.

REKLAMA

Autopromocja

Wspomniane przepisy stosuje się w przypadku podatników oferujących usługi turystyki, działających na rzecz klienta we własnym imieniu i na własny rachunek, gdy przy dostawie tych usług przedsiębiorca sam nabywa towary i usługi od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty.

Przedsiębiorca świadczący usługi turystyczne może wykorzystywać towary i usługi nabywane od podmiotów trzecich, jak również tzw. „usługi własne”.

Usługi świadczone samodzielnie powinny być:

  • wyłączone z opodatkowania według szczególnej procedury „VAT marża”,
  • odrębnie ewidencjonowane,
  • opodatkowane zgodnie z zasadami ogólnymi.

W takiej sytuacji można również zastosować ogólne zasady odliczania podatku VAT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nowe deklaracje VAT od kwietnia 2013: VAT-7, VAT-7K, VAT-7D, VAT-8 i VAT-9M

Czy trzeba wymieniać kasy fiskalne od 1 października 2013 r. ?

Biuro podróży podczas wyliczania podatku VAT, który musi zapłacić z tytułu wykonanej usługi turystycznej, uwzględnia jedynie „marżę” określoną według zasad wskazanych w art.119 ustawy o VAT.

Jednocześnie biuro podróży nie ma prawa do odliczenia lub zwrotu podatku VAT, naliczonego przy zakupie towarów i usług dla bezpośredniej korzyści turysty.

Przy obliczaniu marży koszty te powinny być uwzględniane w kwotach brutto płaconych dostawcom tych towarów i usług. Należy jednak mieć na uwadze, iż biuro podróży ma prawo do odliczenia VAT związanego z kosztami innymi niż nabywane dla bezpośredniej korzyści turysty (np. wynajem powierzchni biurowej, opłaty telefoniczne, środki trwałe i inne).

Wystawiając fakturę sprzedaży biuro turystyczne nie wykazuje na niej kwoty podatku VAT.

Od 1 kwietnia 2013 r. obowiązują zmiany w ustawie o podatku od towarów i usług w zakresie definicji marży w usługach turystycznych.

REKLAMA

W art. 119 ust. 2 ustawy o VAT ustawodawca doprecyzował określenie marży poprzez zastąpienie wyrażenia „cena nabycia” zwrotem „faktyczne koszty poniesione przez podatnika”.

Zgodnie z nową definicją - marżą w usługach turystycznych jest różnica między kwotą, którą ma zapłacić nabywca usługi a faktycznymi kosztami poniesionymi przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty; przez usługi dla bezpośredniej korzyści turysty rozumie się usługi stanowiące składnik świadczonej usługi turystyki, a w szczególności transport, zakwaterowanie, wyżywienie, ubezpieczenie.

Mechanizm obliczania marży dla celów stosowania procedury szczególnej nie uwzględnia zatem wszystkich kosztów ponoszonych przez biuro podróży, takich jak: wynajem biura, koszty usług telekomunikacyjnych, koszty reklamy, itp. (innymi słowy - odpowiednia część tych kosztów nie pomniejsza kwoty marży, od której liczony jest należny podatek VAT).


REKLAMA

Kwota marży pomniejszona o kwotę podatku należnego stanowi podstawę opodatkowania przy wykonywaniu usług turystycznych. Kwotę marży ustaloną zgodnie z powyższymi zasadami należy traktować jako kwotę brutto, w której zawiera się kwota należnego podatku. Kluczowym czynnikiem wpływającym na kwotę podatku VAT, którą biuro podróży jest zobowiązane zapłacić z tytułu wykonanej usługi turystycznej, jest właśnie marża.

Zmiana definicji marży przyniesie korzyści podmiotom, które nabywają usługi od zagranicznych podatników, dla których miejscem świadczenia usług jest miejsce siedziby usługobiorcy. W takiej sytuacji biuro podróży, jako nabywca usług, może być zobowiązane do rozliczenia podatku VAT z tytułu importu usług. Niepodlegający odliczeniu VAT z tytułu importu usług, jakkolwiek nie stanowi elementu ceny płaconej przez biuro podróży z tytułu towarów i usług nabywanych dla bezpośredniej korzyści turysty, powinien być jednak wyłączony z kwoty marży służącej do wyliczenia kwoty podatku należnego.

W świetle zmian w ustawie należny podatek VAT z tytułu importu usług, który nie podlega odliczeniu, może być uwzględniony w kalkulacji marży jako składnik kosztowy, z tytułu nabycia dla bezpośredniej korzyści turysty. Skutkiem zmiany definicji marży będzie obniżenie podstawy opodatkowania przy wykonywaniu usług turystyki.

Wątpliwości co do możliwości ujęcia w kalkulacji marży podatku naliczonego z tytułu importu usług towarzyszyły wielu podmiotom z branży turystycznej. Zmiana nie dotyczy najistotniejszej części kosztów ponoszonych przez biura podróży, czyli kosztów usług zakwaterowania turystów czy ich wyżywienia, jednak nowe przepisy należy ocenić pozytywnie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA