REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Metoda kasowa dla „małych podatników” - zmiany od 2013 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 ifirma.pl
Z ifirma.pl księgujesz gdziekolwiek jesteś.
VAT 2013, metoda kasowa
VAT 2013, metoda kasowa
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy posiadający status „małych podatników” mogą rozliczać podatek VAT metodą memoriałową (na zasadach ogólnych) lub metodą kasową. Aby wybrać metodę kasową konieczne jest zadeklarowanie tego na druku VAT-R (podczas rejestracji jako podatnik VAT lub poprzez złożenie aktualizacji).

Należy pamiętać o złożeniu deklaracji w odpowiednim terminie, a mianowicie nie później niż do końca miesiąca poprzedzającego okres, od którego będzie stosowana metoda kasowa (przed rozpoczęciem prowadzenia działalności gospodarczej lub przed początkiem kwartału, od którego będzie stosowana w przypadku działalności już trwającej).

REKLAMA

Metoda kasowa przewiduje wyłącznie rozliczanie podatku VAT w okresach kwartalnych (podatnicy składają druk VAT-7K) , i tak:

  • metodę kasową można stosować od początku III kwartału pod warunkiem, że zawiadomienie zostało złożone do końca czerwca;
  • jeśli rozpoczęcie działalności gospodarczej zaplanowane zostało na początek sierpnia, to żeby rozliczać się metodą kasową, należy złożyć zawiadomienie przed końcem lipca.

Status „małego podatnika”

Mały podatnik zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług to przedsiębiorca:

  • u którego wartość sprzedaży (wraz z kwotą podatku) w poprzednim roku podatkowym nie przekroczyła wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1 200 000 euro (dla 2012 roku to wartość 4 922 000zł);
  • prowadzący firmę maklerską, zarządzający funduszami inwestycyjnymi, będący agentem, zleceniobiorcą lub inną osobą świadczącą usługi o podobnym charakterze, z wyjątkiem komisu

REKLAMA

- jeżeli kwota prowizji lub innych postaci wynagrodzenia za wykonane usługi (wraz z kwotą podatku) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 45 000 euro (dla 2012 roku to wartość 185 000 zł).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przeliczanie kwot wyrażonych w euro dokonywane jest według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł.

Wydatki na stworzenie strony internetowej są kosztem podatkowym firmy

Ponowne obliczenie proporcji w VAT dla gmin za 2012 rok

Przejście z metody kasowej na memoriałową

W przypadku gdy przedsiębiorca chce przejść z rozliczeń metodą kasową na rozliczenia na zasadach ogólnych (metoda memoriałowa), może to uczynić nie wcześniej niż po upływie 12 miesięcy od momentu rozpoczęcia rozliczania podatku VAT metodą kasową.

W przypadku przekroczenia limitu sprzedaży utrata prawa do rozliczeń metodą kasową jest automatyczna i zaczyna obowiązywać od miesiąca następującego po kwartale, w którym została przekroczona kwota limitu.

Zarówno w przypadku dobrowolnej zmiany jak i wynikającej z przekroczenia limity sprzedaży, przedsiębiorca ma obowiązek złożenia aktualizacji VAT-R.

Nowelizacja przepisów dot. metody kasowej od 2013 roku

Zmiany w ustawie o podatku od towarów i usług, które weszły w życie w 2013 roku, zmieniły dotychczasowe zasady rozliczania podatku VAT metodą kasową. Podatek VAT rozliczany jest co do zasady po otrzymaniu zapłaty za sprzedaż i odliczany po uiszczeniu zapłaty za wydatek w proporcji, w jakiej dokonano zapłaty za daną transakcję.

Wyjątek stanowi sprzedaż na rzecz osób fizycznych - gdy nie otrzymano zapłaty za sprzedaż, VAT należy rozliczyć 180 dni po sprzedaży.

Po zmianie przepisów możliwa jest zatem sytuacja, w której dokonując sprzedaży na rzecz innego przedsiębiorcy - jeśli nie ma chociaż częściowej zapłaty za sprzedaż - obowiązek zapłaty podatku nie powstanie.


Co wprowadzają nowe zasady

  1. Zniesienie 90-dniowego terminu na rozliczenie podatku VAT w przypadku nieotrzymania zapłaty od innego podatnika; mały podatnik nie musi rozliczać VAT-u dopóki nie otrzyma zapłaty całości lub części należności. W przypadku otrzymania części należności, rozliczana jest proporcjonalna część VAT-u.
  2. Wprowadzenie możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego po uregulowaniu części zapłaty - proporcjonalnie do opłaconej części faktury. Wcześniej odliczeń można była dokonywać dopiero w kwartale opłacenia całości faktury kosztowej kontrahentowi.
  3. Wprowadzenie 180-dniowego terminu po upływie którego można dokonać rozliczenia podatku VAT w przypadku sprzedaży na rzecz osób fizycznych i innych osób, które nie są czynnymi podatnikami VAT, jeśli do tego czasu sprzedawca nie otrzyma zapłaty za dostarczone towary i usługi.

Oznaczenia na fakturach – koniec z „fakturami VAT MP”

Nowelizacja ustawy o podatku od towarów i usługi od stycznia 2013 r. zniosła oznaczenia faktur VAT MP i zastąpiła je adnotacją „metoda kasowa”.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

Kawa z INFORLEX. Perspektywy zawodu księgowego

Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 3 cenionymi ekspertami: Żanetą Hejne – właścicielką biura rachunkowego, Piotrem Juszczykiem – doradcą podatkowym inFakt oraz Radosławem Kowalskim – doradcą podatkowym.

Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

REKLAMA

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

REKLAMA

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

REKLAMA