REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wydatki na stworzenie strony internetowej są kosztem podatkowym firmy

Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Poniesione przez firmy wydatki na stworzenie strony internetowej są kosztem podatkowym firmy.
Poniesione przez firmy wydatki na stworzenie strony internetowej są kosztem podatkowym firmy.

REKLAMA

REKLAMA

Poniesione przez firmy wydatki na stworzenie strony internetowej bezspornie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Powstaje jednak pytanie czy wydatki na stworzenie strony internetowej powinny być rozliczane poprzez odpisy amortyzacyjne czy bezpośrednio w kosztach?

Zgodnie z art. 16b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – ustawa o CIT (analogicznie art. 22 b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – ustawa o PIT), amortyzacji podlegają nabyte, nadające się do gospodarczego wykorzystania w dniu przyjęcia do używania:

REKLAMA

REKLAMA

  • spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego,
  • spółdzielcze prawo do lokalu użytkowego,
  • prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  • autorskie lub pokrewne prawa majątkowe,
  • licencje,
  • prawa określone w ustawie Prawo własności przemysłowej,
  • know-how,

o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane przez niego do używania na podstawie umowy licencyjnej, umowy najmu, dzierżawy lub umowy leasingu.

Są to tzw. wartości niematerialne i prawne.

Zobacz także: Wywóz śmieci i nieczystości w kosztach uzyskania przychodu

REKLAMA

Biorąc pod uwagę powyższe należy zauważyć, że po pierwsze ustawa o CIT przewiduje zamknięty katalog praw, stanowiących dla celów podatkowych wartości niematerialne i prawne, po drugie amortyzacji będą podlegały tylko prawa nabyte, a nie wytworzone we własnym zakresie, w przeciwieństwie do regulacji dotyczących środków trwałych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeżeli w ramach zawartej umowy utworzenia strony internetowej nie dochodzi do przeniesienia praw autorskich bądź pokrewnych do niej, zostaje też udzielona licencja ani przekazana wiedza techniczna (know – how), mamy więc tu do czynienia jedynie z usługą internetową, a koszt takiej usługi może być w całości i bezpośrednio zaliczony do kosztów uzyskania przychodów.

Jeżeli natomiast wraz z umową spółka nabywa którekolwiek z wskazanych w art. 16 b ust. 1 ustawy o CIT praw oraz jeśli po zsumowaniu tych wydatków wartość nabycia wyniesie więcej niż 3500 zł netto, a oprogramowanie ma być wykorzystywane dłużej niż rok, przedsiębiorca ma obowiązek zaliczyć je do wartości niematerialnych i prawnych oraz wprowadzić do ewidencji.

Jeżeli zaś program jest tworzony na własne potrzeby podatnika czyli nie do „od sprzedaży” i nie na zlecenie zewnętrznego kontrahenta, to już z tego względu prace te nie skutkują powstaniem wartości niematerialnej i prawnej w rozumieniu przepisów ustawy o CIT – nie mamy tu bowiem do czynienia z nabyciem.

Za nabycie nie można w tym przypadku uznać automatycznego (z mocy prawa) przeniesienia praw autorskich z pracownika na pracodawcę (art. 12 ustawy Prawo autorskie).

Polecamy serwis: Koszty

Ewentualnie, w procesie tworzenia, gdy wykorzystywane są usługi obce, firmy  mogą, na podstawie odrębnych umów, nabywać jakieś prawa określone w art. 16b ust. 1 ustawy o CIT (np. w przypadku strony internetowej mogą to być prawa autorskie do projektu graficznego tej strony, licencje na oprogramowanie umożliwiające działanie strony) i wtedy będą one podlegały amortyzacji jako odrębne wartości niematerialne i prawne, przy założeniu, że ich przewidywany okres używania będzie dłuższy niż rok.

Wydatki ponoszone na stworzenie strony internetowej czy programu komputerowego (inne niż wydatki na nabycie praw określonych w art. 16b ust. 1 ustawy o CIT) będą ujmowane w kosztach na zasadach ogólnych, czyli wtedy, gdy będą miały związek z przychodem. Związek taki z pewnością będzie istniał, jeżeli zarówno strona, jak i program, będą wykorzystywane przez Spółkę dla celów jej działalności.

Co do zasady wydatki te należy ujmować w kosztach uzyskania przychodów na zasadach właściwych kosztom pośrednim. 

Jeżeli jednak strona internetowa czy program komputerowy byłyby tworzone na zlecenie zewnętrznego kontrahenta, to wtedy co do zasady ponoszone w związku z tym koszty należałoby uznać za koszty bezpośrednio związane z przychodem z takiego zlecenia.

Wytworzone we własnym zakresie programy komputerowe czy strona internetowa nie są wartościami niematerialnymi i prawnymi dla celów podatkowych. Wydatki ponoszone w związku z ich wytworzeniem powinny być rozliczane na bieżąco.

Zobacz również: Biznesplan w kosztach uzyskania przychodu

Joanna Litwińska

ECDDP Spółka Doradztwa Podatkowego

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA