REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wydatki na stworzenie strony internetowej są kosztem podatkowym firmy

Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Poniesione przez firmy wydatki na stworzenie strony internetowej są kosztem podatkowym firmy.
Poniesione przez firmy wydatki na stworzenie strony internetowej są kosztem podatkowym firmy.

REKLAMA

REKLAMA

Poniesione przez firmy wydatki na stworzenie strony internetowej bezspornie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Powstaje jednak pytanie czy wydatki na stworzenie strony internetowej powinny być rozliczane poprzez odpisy amortyzacyjne czy bezpośrednio w kosztach?

Zgodnie z art. 16b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – ustawa o CIT (analogicznie art. 22 b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – ustawa o PIT), amortyzacji podlegają nabyte, nadające się do gospodarczego wykorzystania w dniu przyjęcia do używania:

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja
  • spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego,
  • spółdzielcze prawo do lokalu użytkowego,
  • prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  • autorskie lub pokrewne prawa majątkowe,
  • licencje,
  • prawa określone w ustawie Prawo własności przemysłowej,
  • know-how,

o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane przez niego do używania na podstawie umowy licencyjnej, umowy najmu, dzierżawy lub umowy leasingu.

Są to tzw. wartości niematerialne i prawne.

Zobacz także: Wywóz śmieci i nieczystości w kosztach uzyskania przychodu

REKLAMA

Biorąc pod uwagę powyższe należy zauważyć, że po pierwsze ustawa o CIT przewiduje zamknięty katalog praw, stanowiących dla celów podatkowych wartości niematerialne i prawne, po drugie amortyzacji będą podlegały tylko prawa nabyte, a nie wytworzone we własnym zakresie, w przeciwieństwie do regulacji dotyczących środków trwałych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeżeli w ramach zawartej umowy utworzenia strony internetowej nie dochodzi do przeniesienia praw autorskich bądź pokrewnych do niej, zostaje też udzielona licencja ani przekazana wiedza techniczna (know – how), mamy więc tu do czynienia jedynie z usługą internetową, a koszt takiej usługi może być w całości i bezpośrednio zaliczony do kosztów uzyskania przychodów.

Jeżeli natomiast wraz z umową spółka nabywa którekolwiek z wskazanych w art. 16 b ust. 1 ustawy o CIT praw oraz jeśli po zsumowaniu tych wydatków wartość nabycia wyniesie więcej niż 3500 zł netto, a oprogramowanie ma być wykorzystywane dłużej niż rok, przedsiębiorca ma obowiązek zaliczyć je do wartości niematerialnych i prawnych oraz wprowadzić do ewidencji.

Jeżeli zaś program jest tworzony na własne potrzeby podatnika czyli nie do „od sprzedaży” i nie na zlecenie zewnętrznego kontrahenta, to już z tego względu prace te nie skutkują powstaniem wartości niematerialnej i prawnej w rozumieniu przepisów ustawy o CIT – nie mamy tu bowiem do czynienia z nabyciem.

Za nabycie nie można w tym przypadku uznać automatycznego (z mocy prawa) przeniesienia praw autorskich z pracownika na pracodawcę (art. 12 ustawy Prawo autorskie).

Polecamy serwis: Koszty

Ewentualnie, w procesie tworzenia, gdy wykorzystywane są usługi obce, firmy  mogą, na podstawie odrębnych umów, nabywać jakieś prawa określone w art. 16b ust. 1 ustawy o CIT (np. w przypadku strony internetowej mogą to być prawa autorskie do projektu graficznego tej strony, licencje na oprogramowanie umożliwiające działanie strony) i wtedy będą one podlegały amortyzacji jako odrębne wartości niematerialne i prawne, przy założeniu, że ich przewidywany okres używania będzie dłuższy niż rok.

Wydatki ponoszone na stworzenie strony internetowej czy programu komputerowego (inne niż wydatki na nabycie praw określonych w art. 16b ust. 1 ustawy o CIT) będą ujmowane w kosztach na zasadach ogólnych, czyli wtedy, gdy będą miały związek z przychodem. Związek taki z pewnością będzie istniał, jeżeli zarówno strona, jak i program, będą wykorzystywane przez Spółkę dla celów jej działalności.

Co do zasady wydatki te należy ujmować w kosztach uzyskania przychodów na zasadach właściwych kosztom pośrednim. 

Jeżeli jednak strona internetowa czy program komputerowy byłyby tworzone na zlecenie zewnętrznego kontrahenta, to wtedy co do zasady ponoszone w związku z tym koszty należałoby uznać za koszty bezpośrednio związane z przychodem z takiego zlecenia.

Wytworzone we własnym zakresie programy komputerowe czy strona internetowa nie są wartościami niematerialnymi i prawnymi dla celów podatkowych. Wydatki ponoszone w związku z ich wytworzeniem powinny być rozliczane na bieżąco.

Zobacz również: Biznesplan w kosztach uzyskania przychodu

Joanna Litwińska

ECDDP Spółka Doradztwa Podatkowego

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA