REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wydatki na stworzenie strony internetowej są kosztem podatkowym firmy

Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Poniesione przez firmy wydatki na stworzenie strony internetowej są kosztem podatkowym firmy.
Poniesione przez firmy wydatki na stworzenie strony internetowej są kosztem podatkowym firmy.

REKLAMA

REKLAMA

Poniesione przez firmy wydatki na stworzenie strony internetowej bezspornie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Powstaje jednak pytanie czy wydatki na stworzenie strony internetowej powinny być rozliczane poprzez odpisy amortyzacyjne czy bezpośrednio w kosztach?

Zgodnie z art. 16b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – ustawa o CIT (analogicznie art. 22 b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – ustawa o PIT), amortyzacji podlegają nabyte, nadające się do gospodarczego wykorzystania w dniu przyjęcia do używania:

REKLAMA

REKLAMA

  • spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego,
  • spółdzielcze prawo do lokalu użytkowego,
  • prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  • autorskie lub pokrewne prawa majątkowe,
  • licencje,
  • prawa określone w ustawie Prawo własności przemysłowej,
  • know-how,

o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane przez niego do używania na podstawie umowy licencyjnej, umowy najmu, dzierżawy lub umowy leasingu.

Są to tzw. wartości niematerialne i prawne.

Zobacz także: Wywóz śmieci i nieczystości w kosztach uzyskania przychodu

REKLAMA

Biorąc pod uwagę powyższe należy zauważyć, że po pierwsze ustawa o CIT przewiduje zamknięty katalog praw, stanowiących dla celów podatkowych wartości niematerialne i prawne, po drugie amortyzacji będą podlegały tylko prawa nabyte, a nie wytworzone we własnym zakresie, w przeciwieństwie do regulacji dotyczących środków trwałych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeżeli w ramach zawartej umowy utworzenia strony internetowej nie dochodzi do przeniesienia praw autorskich bądź pokrewnych do niej, zostaje też udzielona licencja ani przekazana wiedza techniczna (know – how), mamy więc tu do czynienia jedynie z usługą internetową, a koszt takiej usługi może być w całości i bezpośrednio zaliczony do kosztów uzyskania przychodów.

Jeżeli natomiast wraz z umową spółka nabywa którekolwiek z wskazanych w art. 16 b ust. 1 ustawy o CIT praw oraz jeśli po zsumowaniu tych wydatków wartość nabycia wyniesie więcej niż 3500 zł netto, a oprogramowanie ma być wykorzystywane dłużej niż rok, przedsiębiorca ma obowiązek zaliczyć je do wartości niematerialnych i prawnych oraz wprowadzić do ewidencji.

Jeżeli zaś program jest tworzony na własne potrzeby podatnika czyli nie do „od sprzedaży” i nie na zlecenie zewnętrznego kontrahenta, to już z tego względu prace te nie skutkują powstaniem wartości niematerialnej i prawnej w rozumieniu przepisów ustawy o CIT – nie mamy tu bowiem do czynienia z nabyciem.

Za nabycie nie można w tym przypadku uznać automatycznego (z mocy prawa) przeniesienia praw autorskich z pracownika na pracodawcę (art. 12 ustawy Prawo autorskie).

Polecamy serwis: Koszty

Ewentualnie, w procesie tworzenia, gdy wykorzystywane są usługi obce, firmy  mogą, na podstawie odrębnych umów, nabywać jakieś prawa określone w art. 16b ust. 1 ustawy o CIT (np. w przypadku strony internetowej mogą to być prawa autorskie do projektu graficznego tej strony, licencje na oprogramowanie umożliwiające działanie strony) i wtedy będą one podlegały amortyzacji jako odrębne wartości niematerialne i prawne, przy założeniu, że ich przewidywany okres używania będzie dłuższy niż rok.

Wydatki ponoszone na stworzenie strony internetowej czy programu komputerowego (inne niż wydatki na nabycie praw określonych w art. 16b ust. 1 ustawy o CIT) będą ujmowane w kosztach na zasadach ogólnych, czyli wtedy, gdy będą miały związek z przychodem. Związek taki z pewnością będzie istniał, jeżeli zarówno strona, jak i program, będą wykorzystywane przez Spółkę dla celów jej działalności.

Co do zasady wydatki te należy ujmować w kosztach uzyskania przychodów na zasadach właściwych kosztom pośrednim. 

Jeżeli jednak strona internetowa czy program komputerowy byłyby tworzone na zlecenie zewnętrznego kontrahenta, to wtedy co do zasady ponoszone w związku z tym koszty należałoby uznać za koszty bezpośrednio związane z przychodem z takiego zlecenia.

Wytworzone we własnym zakresie programy komputerowe czy strona internetowa nie są wartościami niematerialnymi i prawnymi dla celów podatkowych. Wydatki ponoszone w związku z ich wytworzeniem powinny być rozliczane na bieżąco.

Zobacz również: Biznesplan w kosztach uzyskania przychodu

Joanna Litwińska

ECDDP Spółka Doradztwa Podatkowego

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA