REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Abonament na usługi doradcze – czy jest kosztem uzyskania przychodów

PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
abonament na usługi doradcze; koszty uzyskania przychodów
abonament na usługi doradcze; koszty uzyskania przychodów

REKLAMA

REKLAMA

Firmy doradcze mogą oferować swoje usługi w ramach abonamentów pakietowych. Wykupienie takiego abonamentu uprawnia klienta do skorzystania z usług profesjonalnego doradcy w zakresie i w czasie objętym abonamentem. Wydatki na wspomniany powyżej abonament mogą być badane pod kątem racjonalności gospodarczej, ale – co do zasady – nie ma żadnych przeciwwskazań, by zaliczać je do kosztów uzyskania przychodów.

Możliwość odliczania wydatków na abonament nie może być kwestionowana tylko dlatego, że – obok podstawowych świadczeń związanych z abonamentem – może on uprawniać przedsiębiorcę do ubocznych korzyści osobistych, jak np. darmowe ubezpieczenie na życie.

REKLAMA

REKLAMA

Powyższe stwierdzenia to najważniejsze tezy wynikające z interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 12 listopada 2012 r., wydanej z upoważnienia Ministra Finansów (nr ITPB1/415-890/12/IG).

REKLAMA

Interpretacja została wydana na podstawie przepisów ustawy o PIT. Niemniej jednak, z uwagi na podobieństwo odpowiednich przepisów ustaw o PIT i CIT, sformułowane powyżej tezy mogą być też odnoszone do spółek kapitałowych, rozliczających się na podstawie ustawy o CIT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Udokumentowanie celowości wydatków na usługi doradcze

Abonament na usługi doradcze

Interpretacja dotyczyła indywidualnego przedsiębiorcy, który rozlicza się z PIT na podstawie podatkowej księgi przychodów i rozchodów, a jego podstawowa działalność obejmuje roboty budowlane.

Koszty uzyskania przychodów bezpośrednie i pośrednie

Przedsiębiorca zamierzał skorzystać z usług firmy doradczej, oferującej świadczenia abonamentowe zwane Pakietem Usług Assistance.

Wspomniane usługi polegają na zapewnieniu kontaktu z profesjonalnymi doradcami, którzy udzielają porad w następujących dziedzinach:

- ochrona ubezpieczeniowa,

- wizerunek firmy w Internecie i środkach masowego przekazu,

- szkolenia tematyczne oraz integracyjne,

- dochodzenie roszczeń o naprawienie szkody,

- organizacja podróży służbowych oraz wyjazdów (w tym: wyjazdów integracyjnych),

- obniżanie kosztów prowadzenia działalności,

- bezpieczeństwo i higiena pracy,

- ubezpieczenia zdrowotne,

- audyt działalności gospodarczej pod kątem możliwości zmiany jej profilu,

- pomoc w zdobyciu wiarygodności finansowej,

- wybór ofert leasingowych i innych środków pozyskiwania środków trwałych,

- usługi radców prawnych i adwokatów oraz

- usługi księgowe połączone z doradztwem podatkowym.

Klienci firmy doradczej mogą wykupić możliwość skorzystania z powyższych usług przez zakup abonamentu – rocznego lub miesięcznego. Pełny zakres usług przysługuje tylko tym klientom, którzy wykupili abonament uprawniający do Pakietu Maximum. Klient może też zdecydować, że wykupuje pakiet o węższym zakresie i wtedy cena abonamentu jest niższa.

Warto zauważyć, że zakup abonamentu daje prawo do skorzystania z usług, które są nim objęte, ale nie oznacza, że klient rzeczywiście z tych usług skorzysta. Niemniej jednak przedsiębiorca, o którym była mowa na wstępie, uznał że wykupienie abonamentu będzie korzystne.

Koncepcja alternatywna polegałaby na indywidualnym zatrudnianiu specjalistów z rozmaitych dziedzin na podstawie umów o pracę, bądź umów cywilnoprawnych.

Zdaniem przedsiębiorcy byłoby to dużo kosztowniejsze. Poza tym, zakupienie pakietu usług Assistance – nawet takiego, który obejmuje bardzo wąski zakres usług – wiąże się z dodatkową korzyścią w postaci możliwości otrzymania ubezpieczenia na życie w funduszu kapitałowym bez żadnych dodatkowych opłat. Możliwość tę zapewnia firma doradcza, oferująca usługi Assistance.

Usługa doradcza związana z dotacją na wytworzenie środka trwałego – czy jest kosztem podatkowym

Pytanie o potrącalność kosztów

W związku z zamiarem wykupienia abonamentu na usługi Assistance, o których była mowa powyżej, przedsiębiorca złożył wniosek o interpretację indywidualną do właściwego dyrektora izby skarbowej (Dyrektor IS w Bydgoszczy). Celem tego wniosku było wyjaśnienie, czy wydatki z tytułu abonamentu będą zaliczane do kosztów uzyskania przychodów.

Zdaniem wnioskodawcy potrącenie takich kosztów jest dopuszczalne. Fakt, że dotyczą one usług, z których przedsiębiorca może nie skorzystać, nie ma znaczenia podatkowego. Kluczowa jest bowiem korzyść polegająca na tym, że podatnik, jeśli tylko ma taką potrzebę, może się skontaktować ze specjalistą z wybranej dziedziny, a taka możliwość podnosi bezpieczeństwo prowadzenia działalności gospodarczej.

W związku z tym wydatek jest racjonalny i – w sposób pośredni – wiąże się z przychodami przedsiębiorstwa.

Ubezpieczenie jako dodatkowa korzyść

Wnioskodawca postawił też pytanie dotyczące możliwości darmowego ubezpieczenia na życie, które – jak już wspomnieliśmy – było dodatkiem do pakietu. Pytanie to sprowadzało się do kwestii, czy otrzymanie swoistego prezentu nie wpłynie negatywnie na możliwość potrącania kosztów z tytułu abonamentu. Skąd ta wątpliwość? Ano stąd, że ubezpieczenie na życie – zapewniane przez firmę doradczą – byłoby korzyścią o charakterze osobistym i nie służyłoby osiąganiu przychodów z działalności gospodarczej.

Co to jest przychód z działalności gospodarczej

Wobec tego przedsiębiorca obawiał się, że organy podatkowe mogłyby powiązać koszt z tytułu abonamentu ze wspomnianą korzyścią osobistą, a nie z działalnością gospodarczą. Tymczasem, jak ogólnie wiadomo, wydatki na cele osobiste nie mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów.

Niezależnie od tego wnioskodawca przedstawił stanowisko, wedle którego dodatkowe ubezpieczenie na życie nie może być powodem podważania potrącalności kosztów z tytułu abonamentu, bowiem stanowiłoby korzyść o charakterze ubocznym. Gdyby przedsiębiorca zrezygnował z tego ubezpieczenia, koszty pakietu doradczego nie uległyby żadnej zmianie.

Pozytywna interpretacja

W odpowiedzi na wniosek dyrektor IS wydał interpretację, w której stwierdził, że stanowisko przedsiębiorcy było prawidłowe w obu poruszonych kwestiach. Uzasadniając interpretację, dyrektor uznał, że wydatki z tytułu opisanego powyżej abonamentu – co do zasady – spełniają warunki potrącalności wskazane w art. 22 ust. 1 ustawy o PIT.

Przepis ten jest odpowiednikiem art. 15 ust. 1 ustawy o PIT; stanowi on, że kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Organ zaznaczył też, że wydatki z tytułu abonamentu nie zostały wymienione w tzw. katalogu negatywnym, który został zdefiniowany w tym ostatnim przepisie. Oznacza to, że ich potrącalność powinna być analizowana wyłącznie pod kątem ogólnych kryteriów określonych w art. 22 ust. 1.

Zdaniem organu przyjąć można, że – w opisanym stanie faktycznym – wspomniane kryteria zostały spełnione. Jednocześnie dyrektor IS dodał małe zastrzeżenia nawiązujące do tego, że postępowanie interpretacyjne różni się od zwykłego postępowania podatkowego.

W postępowaniu interpretacyjnym organ podatkowy opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego, jaki znalazł się we wniosku podatnika. Inaczej jest w postępowaniu podatkowym, gdzie organ może dokonywać ustaleń własnych. Dlatego może się zdarzyć, że kwestia potrącalności wydatków z tytułu abonamentu będzie przedmiotem sporu.

Rzetelność zapisów w kpir a zaliczenie wydatków do kosztów uzyskania przychodów

W takim sporze podatnik będzie musiał wykazać, że wydatki są powiązane z przychodami w sposób określony w art. 22 ust. 1 ustawy o PIT. Niezależnie od tego, w opisie przedstawionym przez podatnika, dyrektor IS nie dopatrzył się żadnych okoliczności, które stawiałyby potrącalność kosztów abonamentu pod znakiem zapytania.

W szczególności nie jest taką okolicznością fakt, że obok uprawnień do korzystania z pakietu usług podatnik osiąga korzyść osobistą w postaci dodatkowego, darmowego ubezpieczenia na życie.

Rozliczanie kosztów w czasie

Po tych ogólnych uwagach, dyrektor dodał krótki komentarz na temat rozliczania kosztów w czasie. Zwrócił uwagę, że koszty z tytułu abonamentu mają charakter tzw. kosztów pośrednich, a więc nie są związane z konkretnymi pozycjami przychodowymi. Trzeba też zauważyć, że wnioskodawca rozlicza się z PIT na podstawie podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

Kiedy księga przychodów i rozchodów jest nierzetelna

Biorąc pod uwagę te okoliczności, dyrektor IS stwierdził, że wydatki, o które pytał przedsiębiorca, powinny być zapisywane w księdze w dniu poniesienia (o ile nie dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy). Dla podatników prowadzących podatkową księgę przychodów i rozchodów dniem poniesienia jest dzień wystawienia faktury (rachunku) lub innego dowodu stanowiącego podstawę do zaksięgowania kosztu. Wynika to z art. 22 ust. 6b ustawy o PIT.

Przedstawiona interpretacja jest oparta na prawidłowej wykładni przepisów ustawy o PIT. Jej treść powinna uspokoić każdego przedsiębiorcę, który zastanawia się nad podatkowymi skutkami wydatków na usługi nabywane w ramach abonamentu.

Piotr Kaim, doradca podatkowy

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA