Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Abonament na usługi doradcze – czy jest kosztem uzyskania przychodów

PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
abonament na usługi doradcze; koszty uzyskania przychodów
abonament na usługi doradcze; koszty uzyskania przychodów
Firmy doradcze mogą oferować swoje usługi w ramach abonamentów pakietowych. Wykupienie takiego abonamentu uprawnia klienta do skorzystania z usług profesjonalnego doradcy w zakresie i w czasie objętym abonamentem. Wydatki na wspomniany powyżej abonament mogą być badane pod kątem racjonalności gospodarczej, ale – co do zasady – nie ma żadnych przeciwwskazań, by zaliczać je do kosztów uzyskania przychodów.

Możliwość odliczania wydatków na abonament nie może być kwestionowana tylko dlatego, że – obok podstawowych świadczeń związanych z abonamentem – może on uprawniać przedsiębiorcę do ubocznych korzyści osobistych, jak np. darmowe ubezpieczenie na życie.

Powyższe stwierdzenia to najważniejsze tezy wynikające z interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 12 listopada 2012 r., wydanej z upoważnienia Ministra Finansów (nr ITPB1/415-890/12/IG).

Interpretacja została wydana na podstawie przepisów ustawy o PIT. Niemniej jednak, z uwagi na podobieństwo odpowiednich przepisów ustaw o PIT i CIT, sformułowane powyżej tezy mogą być też odnoszone do spółek kapitałowych, rozliczających się na podstawie ustawy o CIT.

Udokumentowanie celowości wydatków na usługi doradcze

Abonament na usługi doradcze

Interpretacja dotyczyła indywidualnego przedsiębiorcy, który rozlicza się z PIT na podstawie podatkowej księgi przychodów i rozchodów, a jego podstawowa działalność obejmuje roboty budowlane.

Koszty uzyskania przychodów bezpośrednie i pośrednie

Przedsiębiorca zamierzał skorzystać z usług firmy doradczej, oferującej świadczenia abonamentowe zwane Pakietem Usług Assistance.

Wspomniane usługi polegają na zapewnieniu kontaktu z profesjonalnymi doradcami, którzy udzielają porad w następujących dziedzinach:

- ochrona ubezpieczeniowa,

- wizerunek firmy w Internecie i środkach masowego przekazu,

- szkolenia tematyczne oraz integracyjne,

- dochodzenie roszczeń o naprawienie szkody,

- organizacja podróży służbowych oraz wyjazdów (w tym: wyjazdów integracyjnych),

- obniżanie kosztów prowadzenia działalności,

- bezpieczeństwo i higiena pracy,

- ubezpieczenia zdrowotne,

- audyt działalności gospodarczej pod kątem możliwości zmiany jej profilu,

- pomoc w zdobyciu wiarygodności finansowej,

- wybór ofert leasingowych i innych środków pozyskiwania środków trwałych,

- usługi radców prawnych i adwokatów oraz

- usługi księgowe połączone z doradztwem podatkowym.

Klienci firmy doradczej mogą wykupić możliwość skorzystania z powyższych usług przez zakup abonamentu – rocznego lub miesięcznego. Pełny zakres usług przysługuje tylko tym klientom, którzy wykupili abonament uprawniający do Pakietu Maximum. Klient może też zdecydować, że wykupuje pakiet o węższym zakresie i wtedy cena abonamentu jest niższa.

Warto zauważyć, że zakup abonamentu daje prawo do skorzystania z usług, które są nim objęte, ale nie oznacza, że klient rzeczywiście z tych usług skorzysta. Niemniej jednak przedsiębiorca, o którym była mowa na wstępie, uznał że wykupienie abonamentu będzie korzystne.

Koncepcja alternatywna polegałaby na indywidualnym zatrudnianiu specjalistów z rozmaitych dziedzin na podstawie umów o pracę, bądź umów cywilnoprawnych.

Zdaniem przedsiębiorcy byłoby to dużo kosztowniejsze. Poza tym, zakupienie pakietu usług Assistance – nawet takiego, który obejmuje bardzo wąski zakres usług – wiąże się z dodatkową korzyścią w postaci możliwości otrzymania ubezpieczenia na życie w funduszu kapitałowym bez żadnych dodatkowych opłat. Możliwość tę zapewnia firma doradcza, oferująca usługi Assistance.

Usługa doradcza związana z dotacją na wytworzenie środka trwałego – czy jest kosztem podatkowym

Pytanie o potrącalność kosztów

W związku z zamiarem wykupienia abonamentu na usługi Assistance, o których była mowa powyżej, przedsiębiorca złożył wniosek o interpretację indywidualną do właściwego dyrektora izby skarbowej (Dyrektor IS w Bydgoszczy). Celem tego wniosku było wyjaśnienie, czy wydatki z tytułu abonamentu będą zaliczane do kosztów uzyskania przychodów.

Zdaniem wnioskodawcy potrącenie takich kosztów jest dopuszczalne. Fakt, że dotyczą one usług, z których przedsiębiorca może nie skorzystać, nie ma znaczenia podatkowego. Kluczowa jest bowiem korzyść polegająca na tym, że podatnik, jeśli tylko ma taką potrzebę, może się skontaktować ze specjalistą z wybranej dziedziny, a taka możliwość podnosi bezpieczeństwo prowadzenia działalności gospodarczej.

W związku z tym wydatek jest racjonalny i – w sposób pośredni – wiąże się z przychodami przedsiębiorstwa.

Ubezpieczenie jako dodatkowa korzyść

Wnioskodawca postawił też pytanie dotyczące możliwości darmowego ubezpieczenia na życie, które – jak już wspomnieliśmy – było dodatkiem do pakietu. Pytanie to sprowadzało się do kwestii, czy otrzymanie swoistego prezentu nie wpłynie negatywnie na możliwość potrącania kosztów z tytułu abonamentu. Skąd ta wątpliwość? Ano stąd, że ubezpieczenie na życie – zapewniane przez firmę doradczą – byłoby korzyścią o charakterze osobistym i nie służyłoby osiąganiu przychodów z działalności gospodarczej.

Co to jest przychód z działalności gospodarczej

Wobec tego przedsiębiorca obawiał się, że organy podatkowe mogłyby powiązać koszt z tytułu abonamentu ze wspomnianą korzyścią osobistą, a nie z działalnością gospodarczą. Tymczasem, jak ogólnie wiadomo, wydatki na cele osobiste nie mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów.

Niezależnie od tego wnioskodawca przedstawił stanowisko, wedle którego dodatkowe ubezpieczenie na życie nie może być powodem podważania potrącalności kosztów z tytułu abonamentu, bowiem stanowiłoby korzyść o charakterze ubocznym. Gdyby przedsiębiorca zrezygnował z tego ubezpieczenia, koszty pakietu doradczego nie uległyby żadnej zmianie.

Pozytywna interpretacja

W odpowiedzi na wniosek dyrektor IS wydał interpretację, w której stwierdził, że stanowisko przedsiębiorcy było prawidłowe w obu poruszonych kwestiach. Uzasadniając interpretację, dyrektor uznał, że wydatki z tytułu opisanego powyżej abonamentu – co do zasady – spełniają warunki potrącalności wskazane w art. 22 ust. 1 ustawy o PIT.

Przepis ten jest odpowiednikiem art. 15 ust. 1 ustawy o PIT; stanowi on, że kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Organ zaznaczył też, że wydatki z tytułu abonamentu nie zostały wymienione w tzw. katalogu negatywnym, który został zdefiniowany w tym ostatnim przepisie. Oznacza to, że ich potrącalność powinna być analizowana wyłącznie pod kątem ogólnych kryteriów określonych w art. 22 ust. 1.

Zdaniem organu przyjąć można, że – w opisanym stanie faktycznym – wspomniane kryteria zostały spełnione. Jednocześnie dyrektor IS dodał małe zastrzeżenia nawiązujące do tego, że postępowanie interpretacyjne różni się od zwykłego postępowania podatkowego.

W postępowaniu interpretacyjnym organ podatkowy opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego, jaki znalazł się we wniosku podatnika. Inaczej jest w postępowaniu podatkowym, gdzie organ może dokonywać ustaleń własnych. Dlatego może się zdarzyć, że kwestia potrącalności wydatków z tytułu abonamentu będzie przedmiotem sporu.

Rzetelność zapisów w kpir a zaliczenie wydatków do kosztów uzyskania przychodów

W takim sporze podatnik będzie musiał wykazać, że wydatki są powiązane z przychodami w sposób określony w art. 22 ust. 1 ustawy o PIT. Niezależnie od tego, w opisie przedstawionym przez podatnika, dyrektor IS nie dopatrzył się żadnych okoliczności, które stawiałyby potrącalność kosztów abonamentu pod znakiem zapytania.

W szczególności nie jest taką okolicznością fakt, że obok uprawnień do korzystania z pakietu usług podatnik osiąga korzyść osobistą w postaci dodatkowego, darmowego ubezpieczenia na życie.

Rozliczanie kosztów w czasie

Po tych ogólnych uwagach, dyrektor dodał krótki komentarz na temat rozliczania kosztów w czasie. Zwrócił uwagę, że koszty z tytułu abonamentu mają charakter tzw. kosztów pośrednich, a więc nie są związane z konkretnymi pozycjami przychodowymi. Trzeba też zauważyć, że wnioskodawca rozlicza się z PIT na podstawie podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

Kiedy księga przychodów i rozchodów jest nierzetelna

Biorąc pod uwagę te okoliczności, dyrektor IS stwierdził, że wydatki, o które pytał przedsiębiorca, powinny być zapisywane w księdze w dniu poniesienia (o ile nie dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy). Dla podatników prowadzących podatkową księgę przychodów i rozchodów dniem poniesienia jest dzień wystawienia faktury (rachunku) lub innego dowodu stanowiącego podstawę do zaksięgowania kosztu. Wynika to z art. 22 ust. 6b ustawy o PIT.

Przedstawiona interpretacja jest oparta na prawidłowej wykładni przepisów ustawy o PIT. Jej treść powinna uspokoić każdego przedsiębiorcę, który zastanawia się nad podatkowymi skutkami wydatków na usługi nabywane w ramach abonamentu.

Piotr Kaim, doradca podatkowy

Przygotuj się do stosowania nowych przepisów!
Przygotuj się do stosowania nowych przepisów!

Poradnik prezentuje praktyczne wskazówki, w jaki sposób dostosować się do zmian w podatkach i wynagrodzeniach wprowadzanych nowelizacją Polskiego Ładu.

Tyko teraz książka + ebook w PREZENCIE
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Ordynacja podatkowa - część 1
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Niedające się usunąć wątpliwości co do treści przepisów prawa podatkowego rozstrzyga się na korzyść:
    płatnika
    podatnika
    urzędu skarbowego
    budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Straty na lokatach bankowych w 2022 roku
    Nawet ponad 13% – takie realne straty mogą dać depozyty, które kończą się w trzecim kwartale 2022 r. Tak złych wyników w przypadku lokat nie mieliśmy od wielu lat. I choć sytuacja deponentów się poprawia, to i tak trudno liczyć na to, że bankowe lokaty uchronią nasz kapitał przed inflacją.
    SLIM VAT 3 i sankcja 20% VAT - zmiany w VAT od 2023 roku
    Zaprezentowana przez Ministerstwo Finansów w 2020 roku idea „SLIM VAT” doczekała się kolejnej odsłony. 8 sierpnia 2022 roku został opublikowany projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, tzw. SLIM VAT 3. Pakiet ten, tak jak poprzednie, ma na celu wprowadzenie kolejnych uproszczeń w zakresie rozliczenia VAT. Projekt ustawy zakłada również implementację wyroku TSUE z dnia 15 kwietnia 2021 roku w sprawie C-935/19 dotyczącego możliwości nakładania przez organy podatkowe 20 proc. sankcji VAT. Obecnie projekt trafił do uzgodnień międzyresortowych i konsultacji publicznych. Konsultacje projektu potrwają do 26 sierpnia 2022 roku. Z kolei planowane wejście w życie nowych przepisów przewidziano na 1 stycznia 2023 roku.
    Inflacja w Polsce. Presja inflacyjna po 7 miesiącach 2022 roku nie słabnie
    Mimo oczekiwań wielu ekspertów na osłabienie dynamiki wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych, według najnowszych danych GUS, inflacja nadal przyspiesza, sięgając w lipcu 2022 r. 15,6 proc., a więc była nieznacznie wyższa niż miesiąc wcześniej i najwyższa od 1997 roku.
    Fiskus promuje sprzedaż alkoholu z powodu spadku wpływów z akcyzy ... w Japonii
    W Japonii fiskus ogłosił akcję "Sake Viva!", która ma na celu zwiększenie sprzedaży alkoholu w kraju, gdzie jego konsumpcja mocno spada, co powoduje obniżenie wpływów z akcyzy - podaje w czwartek BBC.
    Informacja o realizacji strategii podatkowej - obowiązek dużych firm i grup kapitałowych
    Ministerstwo Finansów przypomina o obowiązku poinformowania naczelnika urzędu skarbowego o adresie strony internetowej, na której umieszczone są informacje o realizowanej strategii podatkowej. Obowiązek dotyczy dużych przedsiębiorstw i grup kapitałowych.
    50% koszty uzyskania przychodu a minimalne wynagrodzenie za pracę
    Możliwość zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodu w ramach m.in. umowy o pracę i umów cywilnoprawnych to sposób na obniżenie należności podatkowych.
    Modele SAAS, PAAS i IAAS – czym różnią się w konsekwencjach podatkowych?
    Czy zastanawiałeś się kiedyś nad świadczeniem usług za pośrednictwem chmury obliczeniowej? W skrócie polega to na dostarczaniu np. mocy obliczeniowej, ale również oprogramowania czy systemów w modelu usługowym. Problem jaki może pojawić się na Twojej drodze to wybór sposobu świadczenia tych usług oraz skutków podatkowych z nimi związanych.
    Dobrowolne zabezpieczenie zobowiązania podatkowego przez podatnika
    Podatnik, który otrzymał decyzję o zabezpieczeniu zobowiązania podatkowego lub posiada nieostateczną decyzję organu I instancji, wyprzedzając działania organu podatkowego, może skorzystać z instytucji zabezpieczenia dobrowolnego. Jak to zrobić i na czym polega dobrowolne zabezpieczenie zobowiązania podatkowego przez podatnika?
    Wystawianie faktur – terminy ustawowe
    Faktura jest podstawowym dokumentem, który potwierdza transakcję zakupową. Stanowi podstawę do obliczeń podatkowych oraz określania zobowiązania podatkowego, w określonych okresach. Nic więc dziwnego, że ustawodawca zdecydował jak powinien wyglądać dokument faktury oraz w jakim czasie minimalnym oraz maksymalnym dokument taki powinien zostać wystawiony.
    Czy członek zarządu spółki może być jej pracownikiem?
    Członek zarządu spółki z o.o. może (choć nie musi) być zatrudniony w tej spółce na podstawie umowy o pracę. Okazuje się jednak, że nie zawsze jest to możliwe.
    Firma w mieszkaniu a koszty podatkowe w PIT
    Szczególnie w trudnych gospodarczo momentach wielu przedsiębiorców zastanawia się nad minimalizacją swoich kosztów. Jedną z opcji jest prowadzenie działalności gospodarczej z prywatnego mieszkania lub domu. Często oznacza to przeznaczenie części nieruchomości na cele biurowe – jak chociażby stworzenie sali spotkań czy gabinetu, a także ponoszenie części kosztów mediów na cele prowadzonej działalności gospodarczej. Czy takie wydatki, ponoszone w prywatnym domu podatnika, ale na cele firmowe mogą być rozliczane firmowo? Czy mają wpływ na wysokość podatku dochodowego od osób fizycznych?
    Kasy fiskalne w myjniach samochodowych od 1 października 2022 r. Konieczny paragon
    Nie wystarczy pozwolić klientom na zeskanowanie elektronicznego kodu QR i przesłać im linku na podany adres e-mailowy. To nie to samo, co wydanie paragonu fiskalnego – stwierdził dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.
    50% kosztów uzyskania przychodów informatyka - jakie wymogi należy spełnić
    Polskie prawo przewiduje możliwość zastosowania preferencyjnych (50%) kosztów uzyskania przychodów przez specjalistów z branży IT, którzy w ramach realizowanych zadań działają w sposób twórczy. Jest to więc związane m.in. z grami komputerowymi i tworzeniem programów. Aby skorzystać z podwyższonych KUP, trzeba jednak spełnić konkretne przesłanki. Przedstawiamy działania po stronie pracodawcy, które pozwolą uniknąć powstania wątpliwości w razie kontroli ze strony Urzędu Skarbowego.
    Nowe przepisy dotyczące firm windykacyjnych. Co się zmieni? Od kiedy?
    Aktualnie windykacja należności, zwłaszcza ta w formie pozasądowej (polubownej), nie jest obwarowana kompleksową regulacją prawną. Odnosi się do zarówno do osoby windykatora, formy prowadzenia działalności, jak i zasad przeprowadzania windykacji pozasądowej. Bez odpowiednich regulacji może dochodzić do naruszeń ze strony firm windykacyjnych, których przedstawiciele popełniają czyny niezgodne z zasadami etyki (np. w wyniku nękania) lub niedozwolone w ramach windykacji. Właśnie dlatego ustawodawca zamierza wprowadzić nowe wymogi dla firm windykacyjnych. Wdrożenie tych zasad może wymusić znaczne przeobrażenia na podmiotach, które zajmują się odzyskiwaniem zaległych należności.
    Dane osobowe kandydatów do pracy a RODO - przechowywanie danych po rekrutacji
    Przedsiębiorca ma prawo przetwarzać dane kandydatów do pracy po zakończonej rekrutacji z uwagi na ewentualne roszczenia z tytułu dyskryminacji. Tak orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z 4 sierpnia 2022 r. W ten sposób WSA zakwestionował niekorzystną dla firm wykładnię Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Wyrok jest nieprawomocny ale omawiana sprawa może doprowadzić do zmiany stanowiska dotyczącego przechowywania danych osobowych kandydatów.
    W lipcu spadła liczba ofert pracy
    W lipcu spadła liczba ofert pracy - wynika z przekazanego PAP Barometru Ofert Pracy. Według analizy wysoka inflacja i restrykcyjna polityka monetarna ograniczą aktywność inwestycyjną, co spowoduje wyhamowanie tempa powstawania nowych etatów.
    PIT-2, PIT-2A, PIT-3 - nowe wzory formularzy podatkowych od 2023 roku
    Ministerstwo Finansów przygotowało nowe wzory oświadczeń/wniosków PIT-2 (wersja 9), PIT-2A (wersja 8), PIT-3 (wersja 9), składanych przez podatników płatnikom dla celów obliczania miesięcznych zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych, które będą miały zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych od 1 stycznia 2023 r. Konsultacje podatkowe tych wzorów rozpoczęły się 10 sierpnia 2022 r. i potrwają do 19 sierpnia 2022 r. Po zakończeniu tych konsultacji podatkowych, wzory formularzy, zostaną udostępnione do stosowania (opublikowane) w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie Ministerstwa Finansów, zgodnie z art. 45b ustawy o PIT. Formularze te nie będą ogłoszone w drodze rozporządzenia Ministra Finansów publikowanego w Dzienniku Ustaw.
    Zmiany w prawie restrukturyzacyjnym od 2024 roku
    W 2024 roku – wraz z implementacją przez Polskę unijnej dyrektywy drugiej szansy – wejdą w życie kolejne zmiany w prawie restrukturyzacyjnym. – Nie będzie to rewolucja w naszym systemie, ale podkreślenie polityki drugiej szansy dla firm w trudnej sytuacji ekonomicznej – ocenia radca prawny Bartosz Sierakowski. W procesie restrukturyzacji pojawi się konieczność przeprowadzenia tzw. testu zaspokojenia, czyli prognozy możliwych wariantów zaspokojenia wierzycieli. To oznacza nowe obowiązki dla doradców restrukturyzacyjnych i prawdopodobnie wzrost kosztów całej procedury.
    Praca obywateli Ukrainy w Polsce a opodatkowanie PIT. Co trzeba wiedzieć po pół roku pobytu w Polsce
    Po rosyjskiej inwazji na Ukrainę miliony (dosłownie) obywateli Ukrainy mniej lub bardziej tymczasowo przeniosło się do Polski, aby szukać schronienia przed wojną. W rezultacie albo rozpoczęli pracę zdalną w Polsce dla swojego pracodawcy z siedzibą na Ukrainie albo po prostu podjęli pracę w Polsce. Wykonują oni swoją pracę z polskiego adresu zamieszkania i to wkrótce zrodzi problem dotyczący opodatkowania dochodów z tej pracy omówiony poniżej.
    Slim VAT 3 - znaczące zmiany w VAT
    Slim VAT 3 trafił do konsultacji publicznych. Jest to kolejny pakiet uproszczeń w rozliczeniach VAT dla przedsiębiorców. Na czym będą polegać proponowane zmiany?
    Remanent likwidacyjny dla celów VAT - jak ustalić wartość towarów
    Podatnik będzie sporządzał spis z natury dla celów VAT przy likwidacji działalności gospodarczej. Na fakturach ze składnikami majątku obecne są również koszty przesyłki. Czy poniesiony koszt przesyłki/transportu należy doliczyć do wartości składnika majątku i rozliczyć od tej kwoty VAT?
    Wypłata czternastej emerytury - jaki termin?
    Pierwsze wypłaty czternastej emerytury rozpoczną się już 25 sierpnia; Nie jest konieczne składanie żadnego wniosku w tym zakresie - poinformowało w czwartek na stronach rządowych Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej.
    Dodatki do ogrzewania i taryfy z rekompensatą - opublikowano założenia ustawy
    W wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowano 11 sierpnia 2022 r. założenia projektu ustawy "o szczególnych rozwiązaniach w zakresie niektórych źródeł ciepła w związku z sytuacją na rynku paliw". Ustawa ta ma wprowadzić m.in. jednorazowe dodatki finansowe dla ogrzewających swoje domy paliwem innym niż węgiel. Ustawa ta ma także ograniczyć podwyżki cen ciepła poprzez wprowadzenie taryf z rekompensatą.
    Sprzedaż napojów w restauracji - jakie stawki VAT
    Czy jest możliwość zastosowania stawki 0% VAT do napojów w restauracji? Sprzedaż dotyczy np. soku pomarańczowego, który kupowany jest w hurtowni ze stawką 0%. A co z herbatą z suszu owocowego, smoothie, shake'ami?
    Jak zostać biegłym rewidentem? Czy warto?
    Biegły rewident to osoba będąca ekspertem w dziedzinie finansów, w szczególności w zakresie rachunkowości i audytu finansowego. Z uwagi na zdobyte kompetencje i doświadczenie, a także wszechstronną wiedzę umiejętności biegłego rewidenta są niezwykle pożądane w biznesie. Wysoki prestiż zawodu wiąże się jednak z dużą odpowiedzialnością, a proces zdobywania uprawnień wymaga czasu i poświecenia. Czy rekompensują to zarobki?