REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Abonament na usługi doradcze – czy jest kosztem uzyskania przychodów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
abonament na usługi doradcze; koszty uzyskania przychodów
abonament na usługi doradcze; koszty uzyskania przychodów

REKLAMA

REKLAMA

Firmy doradcze mogą oferować swoje usługi w ramach abonamentów pakietowych. Wykupienie takiego abonamentu uprawnia klienta do skorzystania z usług profesjonalnego doradcy w zakresie i w czasie objętym abonamentem. Wydatki na wspomniany powyżej abonament mogą być badane pod kątem racjonalności gospodarczej, ale – co do zasady – nie ma żadnych przeciwwskazań, by zaliczać je do kosztów uzyskania przychodów.

Możliwość odliczania wydatków na abonament nie może być kwestionowana tylko dlatego, że – obok podstawowych świadczeń związanych z abonamentem – może on uprawniać przedsiębiorcę do ubocznych korzyści osobistych, jak np. darmowe ubezpieczenie na życie.

REKLAMA

Powyższe stwierdzenia to najważniejsze tezy wynikające z interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 12 listopada 2012 r., wydanej z upoważnienia Ministra Finansów (nr ITPB1/415-890/12/IG).

Interpretacja została wydana na podstawie przepisów ustawy o PIT. Niemniej jednak, z uwagi na podobieństwo odpowiednich przepisów ustaw o PIT i CIT, sformułowane powyżej tezy mogą być też odnoszone do spółek kapitałowych, rozliczających się na podstawie ustawy o CIT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Udokumentowanie celowości wydatków na usługi doradcze

Abonament na usługi doradcze

Interpretacja dotyczyła indywidualnego przedsiębiorcy, który rozlicza się z PIT na podstawie podatkowej księgi przychodów i rozchodów, a jego podstawowa działalność obejmuje roboty budowlane.

Koszty uzyskania przychodów bezpośrednie i pośrednie

Przedsiębiorca zamierzał skorzystać z usług firmy doradczej, oferującej świadczenia abonamentowe zwane Pakietem Usług Assistance.

Wspomniane usługi polegają na zapewnieniu kontaktu z profesjonalnymi doradcami, którzy udzielają porad w następujących dziedzinach:

- ochrona ubezpieczeniowa,

- wizerunek firmy w Internecie i środkach masowego przekazu,

- szkolenia tematyczne oraz integracyjne,

- dochodzenie roszczeń o naprawienie szkody,

- organizacja podróży służbowych oraz wyjazdów (w tym: wyjazdów integracyjnych),

- obniżanie kosztów prowadzenia działalności,

- bezpieczeństwo i higiena pracy,

- ubezpieczenia zdrowotne,

- audyt działalności gospodarczej pod kątem możliwości zmiany jej profilu,

- pomoc w zdobyciu wiarygodności finansowej,

- wybór ofert leasingowych i innych środków pozyskiwania środków trwałych,

- usługi radców prawnych i adwokatów oraz

- usługi księgowe połączone z doradztwem podatkowym.

Klienci firmy doradczej mogą wykupić możliwość skorzystania z powyższych usług przez zakup abonamentu – rocznego lub miesięcznego. Pełny zakres usług przysługuje tylko tym klientom, którzy wykupili abonament uprawniający do Pakietu Maximum. Klient może też zdecydować, że wykupuje pakiet o węższym zakresie i wtedy cena abonamentu jest niższa.

Warto zauważyć, że zakup abonamentu daje prawo do skorzystania z usług, które są nim objęte, ale nie oznacza, że klient rzeczywiście z tych usług skorzysta. Niemniej jednak przedsiębiorca, o którym była mowa na wstępie, uznał że wykupienie abonamentu będzie korzystne.

Koncepcja alternatywna polegałaby na indywidualnym zatrudnianiu specjalistów z rozmaitych dziedzin na podstawie umów o pracę, bądź umów cywilnoprawnych.

Zdaniem przedsiębiorcy byłoby to dużo kosztowniejsze. Poza tym, zakupienie pakietu usług Assistance – nawet takiego, który obejmuje bardzo wąski zakres usług – wiąże się z dodatkową korzyścią w postaci możliwości otrzymania ubezpieczenia na życie w funduszu kapitałowym bez żadnych dodatkowych opłat. Możliwość tę zapewnia firma doradcza, oferująca usługi Assistance.

Usługa doradcza związana z dotacją na wytworzenie środka trwałego – czy jest kosztem podatkowym

Pytanie o potrącalność kosztów

W związku z zamiarem wykupienia abonamentu na usługi Assistance, o których była mowa powyżej, przedsiębiorca złożył wniosek o interpretację indywidualną do właściwego dyrektora izby skarbowej (Dyrektor IS w Bydgoszczy). Celem tego wniosku było wyjaśnienie, czy wydatki z tytułu abonamentu będą zaliczane do kosztów uzyskania przychodów.

Zdaniem wnioskodawcy potrącenie takich kosztów jest dopuszczalne. Fakt, że dotyczą one usług, z których przedsiębiorca może nie skorzystać, nie ma znaczenia podatkowego. Kluczowa jest bowiem korzyść polegająca na tym, że podatnik, jeśli tylko ma taką potrzebę, może się skontaktować ze specjalistą z wybranej dziedziny, a taka możliwość podnosi bezpieczeństwo prowadzenia działalności gospodarczej.

W związku z tym wydatek jest racjonalny i – w sposób pośredni – wiąże się z przychodami przedsiębiorstwa.

Ubezpieczenie jako dodatkowa korzyść

Wnioskodawca postawił też pytanie dotyczące możliwości darmowego ubezpieczenia na życie, które – jak już wspomnieliśmy – było dodatkiem do pakietu. Pytanie to sprowadzało się do kwestii, czy otrzymanie swoistego prezentu nie wpłynie negatywnie na możliwość potrącania kosztów z tytułu abonamentu. Skąd ta wątpliwość? Ano stąd, że ubezpieczenie na życie – zapewniane przez firmę doradczą – byłoby korzyścią o charakterze osobistym i nie służyłoby osiąganiu przychodów z działalności gospodarczej.

Co to jest przychód z działalności gospodarczej

Wobec tego przedsiębiorca obawiał się, że organy podatkowe mogłyby powiązać koszt z tytułu abonamentu ze wspomnianą korzyścią osobistą, a nie z działalnością gospodarczą. Tymczasem, jak ogólnie wiadomo, wydatki na cele osobiste nie mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów.

Niezależnie od tego wnioskodawca przedstawił stanowisko, wedle którego dodatkowe ubezpieczenie na życie nie może być powodem podważania potrącalności kosztów z tytułu abonamentu, bowiem stanowiłoby korzyść o charakterze ubocznym. Gdyby przedsiębiorca zrezygnował z tego ubezpieczenia, koszty pakietu doradczego nie uległyby żadnej zmianie.

Pozytywna interpretacja

W odpowiedzi na wniosek dyrektor IS wydał interpretację, w której stwierdził, że stanowisko przedsiębiorcy było prawidłowe w obu poruszonych kwestiach. Uzasadniając interpretację, dyrektor uznał, że wydatki z tytułu opisanego powyżej abonamentu – co do zasady – spełniają warunki potrącalności wskazane w art. 22 ust. 1 ustawy o PIT.

Przepis ten jest odpowiednikiem art. 15 ust. 1 ustawy o PIT; stanowi on, że kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Organ zaznaczył też, że wydatki z tytułu abonamentu nie zostały wymienione w tzw. katalogu negatywnym, który został zdefiniowany w tym ostatnim przepisie. Oznacza to, że ich potrącalność powinna być analizowana wyłącznie pod kątem ogólnych kryteriów określonych w art. 22 ust. 1.

Zdaniem organu przyjąć można, że – w opisanym stanie faktycznym – wspomniane kryteria zostały spełnione. Jednocześnie dyrektor IS dodał małe zastrzeżenia nawiązujące do tego, że postępowanie interpretacyjne różni się od zwykłego postępowania podatkowego.

W postępowaniu interpretacyjnym organ podatkowy opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego, jaki znalazł się we wniosku podatnika. Inaczej jest w postępowaniu podatkowym, gdzie organ może dokonywać ustaleń własnych. Dlatego może się zdarzyć, że kwestia potrącalności wydatków z tytułu abonamentu będzie przedmiotem sporu.

Rzetelność zapisów w kpir a zaliczenie wydatków do kosztów uzyskania przychodów

W takim sporze podatnik będzie musiał wykazać, że wydatki są powiązane z przychodami w sposób określony w art. 22 ust. 1 ustawy o PIT. Niezależnie od tego, w opisie przedstawionym przez podatnika, dyrektor IS nie dopatrzył się żadnych okoliczności, które stawiałyby potrącalność kosztów abonamentu pod znakiem zapytania.

W szczególności nie jest taką okolicznością fakt, że obok uprawnień do korzystania z pakietu usług podatnik osiąga korzyść osobistą w postaci dodatkowego, darmowego ubezpieczenia na życie.

Rozliczanie kosztów w czasie

Po tych ogólnych uwagach, dyrektor dodał krótki komentarz na temat rozliczania kosztów w czasie. Zwrócił uwagę, że koszty z tytułu abonamentu mają charakter tzw. kosztów pośrednich, a więc nie są związane z konkretnymi pozycjami przychodowymi. Trzeba też zauważyć, że wnioskodawca rozlicza się z PIT na podstawie podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

Kiedy księga przychodów i rozchodów jest nierzetelna

Biorąc pod uwagę te okoliczności, dyrektor IS stwierdził, że wydatki, o które pytał przedsiębiorca, powinny być zapisywane w księdze w dniu poniesienia (o ile nie dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy). Dla podatników prowadzących podatkową księgę przychodów i rozchodów dniem poniesienia jest dzień wystawienia faktury (rachunku) lub innego dowodu stanowiącego podstawę do zaksięgowania kosztu. Wynika to z art. 22 ust. 6b ustawy o PIT.

Przedstawiona interpretacja jest oparta na prawidłowej wykładni przepisów ustawy o PIT. Jej treść powinna uspokoić każdego przedsiębiorcę, który zastanawia się nad podatkowymi skutkami wydatków na usługi nabywane w ramach abonamentu.

Piotr Kaim, doradca podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co trzeba zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

REKLAMA

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

REKLAMA

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

REKLAMA