REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wydatki na doradztwo związane z podniesieniem kapitału zakładowego

PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Wydatki na doradztwo związane z podniesieniem kapitału zakładowego
Wydatki na doradztwo związane z podniesieniem kapitału zakładowego

REKLAMA

REKLAMA

Wydatki spółki kapitałowej poniesione na usługi doradztwa finansowego, związanego z pozyskaniem inwestorów i podniesieniem kapitału zakładowego mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów.

Tak uznał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w ustnym uzasadnieniu wyroku z 11 września 2012 r. (sygn. I SA/Kr 865/12).

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

W styczniu 2011 roku NSA wydał uchwałę w sprawie kosztów związanych z podniesieniem kapitału zakładowego. Wydawało się, że po tej uchwale wszystko będzie jasne. Tymczasem jesteśmy świadkami nowej fali sporów – o to, jak rozumieć uchwałę NSA.

Podniesienie kapitału poprzedzające wejście na New Connect

Sprawa rozpatrywana przez WSA w Krakowie dotyczyła spółki z o.o. z siedzibą w Krakowie, która zamierzała wejść na rynek New Connect – platformę finansowania i obrotu wtórnego dla małych spółek, stworzoną przez Giełdę Papierów Wartościowych w Warszawie.

Wejście na ten rynek miało być poprzedzone różnymi operacjami prawno-finansowymi, w tym także podwyższeniem kapitału. Zgodnie z planami dotychczasowych udziałowców, podniesienie kapitału miałoby nastąpić przez pozyskanie nowego inwestora, który objąłby mniejszościowy pakiet udziałów.

REKLAMA

Dla zrealizowania tego celu spółka wynajęła firmę doradczą, której zadaniem było pozyskanie takiego właśnie inwestora.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Które wydatki związane z podwyższeniem kapitału nie są kosztem podatkowym?

W kontekście powyższego stanu faktycznego przedstawiciele spółki zastanawiali się, czy wydatki poniesione na usługi doradztwa finansowego będą zaliczane do kosztów podatkowych. Celem wyjaśnienia tej kwestii, spółka złożyła wniosek o interpretację do Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach, działającego w imieniu Ministra Finansów.

We wniosku przedstawiła własne stanowisko, wedle którego poniesione wydatki będą zaliczane do kosztów uzyskania przychodów przy założeniu, że środki pozyskane od nowego inwestora zostaną przeznaczone na działalność generującą przychody podatkowe.

Formułując takie stanowisko spółka powołała się na uchwałę Naczelnego Sądu Administracyjnego z 24 stycznia 2011 r. (sygn. II FPS 6/10). Zdaniem spółki, w świetle wspomnianej uchwały, wydatki na doradztwo finansowe związane z podniesieniem kapitału mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów.

Jak rozumieć uchwałę?

W odpowiedzi na wniosek, dyrektor IS wydał interpretację, w której uznał, że stanowisko spółki było nieprawidłowe.

Zdaniem dyrektora wydatki, o których była mowa we wniosku, nie mogą być zaliczane do kosztów podatkowych. Dyrektor zastosował linię rozumowania, która przewijała się w licznych niekorzystnych interpretacjach, które zapadały do tej pory w podobnych sprawach.

Dyrektor zauważył, że środki pozyskane z podniesienia kapitału zostały wprost wyłączone z przychodów podatkowych na podstawie art. 12 ust. 4 pkt 4 ustawy o CIT. Tymczasem w świetle art. 15 ust. 1 tej samej ustawy, do kosztów podatkowych zalicza się tylko takie wydatki, które zostały poniesione w celu uzyskania przychodów powiększających podstawę opodatkowania.

Wobec tego dyrektor wywiódł, że wydatki, o które pytała spółka nie są kosztami podatkowymi. Co ciekawe, dyrektor również powołał się na wspomnianą powyżej uchwałę NSA z 24 stycznia 2011 r., choć – jak widać – rozumiał ją inaczej niż przedstawiciele spółki.

Spółka nie zgodziła się z interpretacją i zaskarżyła ją do WSA w Krakowie. Podczas rozprawy, każda ze stron pozostała przy swoim stanowisku. Jak dodatkowo wyjaśniała przedstawicielka dyrektora IS, stanowisko organów podatkowych jest uzasadnione tym, że wydatki na usługi doradcze są kosztami bezpośrednio związanymi z podniesieniem kapitału, a więc przysporzeniem, które zostało wyłączone z przychodów podatkowych.

Dlatego - podobnie jak to przysporzenie - nie mają znaczenia podatkowego. Z kolei przedstawiciel spółki dziwił się, że organ podatkowy powołuje się na uchwałę, która – jego zdaniem – wprost pozwala na zaliczanie spornych wydatków do kosztów podatkowych, a mimo to wywodzi z niej odmienne wnioski.

Powołał też wyrok WSA w Poznaniu z 18 października 2011 r. (sygn. I SA/Po 624/11), który zapadł już po wydaniu uchwały. W wyroku tym potwierdzono, że koszty doradztwa finansowego związanego z podniesieniem kapitału zakładowego mogą być potrącane na gruncie ustawy o CIT.

Jak korzystnie podatkowo podwyższyć kapitał zakładowy?

Podatnik ma rację

Po zamknięciu rozprawy WSA wydał wyrok, w którym stwierdził, że rację ma podatnik. Sąd zauważył, że – w świetle uchwały NSA, powołanej przez obie strony – argumentacja dyrektora IS idzie obok istoty sprawy.

Na początku sąd przypomniał, że uchwała dotyczyła spółek akcyjnych, ale cała argumentacja NSA, jak też jego zasadnicza teza – mogą być odniesione także do spółek z o.o. Tymczasem główna teza uchwały brzmiała, jak następuje: „Tylko wydatki związane z emisją nowych akcji, bez których nie jest możliwe podwyższenie (…) kapitału zakładowego, nie są kosztami uzyskania przychodów (…).”

Oznacza to, że wydatki, bez których podniesienie kapitału jest możliwe – mogą być zaliczane do kosztów jako wydatki związane z ogólnym funkcjonowaniem spółki. Sąd podkreślił zatem, że drugorzędne znaczenie ma kwestia akcentowana przez dyrektora, który wywodził, że sporne wydatki są bezpośrednio związane z podniesieniem kapitału.

Kluczowe znaczenie ma to, że podniesienie kapitału może być przeprowadzone bez tych wydatków, a nie to, czy te wydatki są związane z podniesieniem kapitału w sposób bezpośredni.

Na marginesie wyroku można też zauważyć, że – jak się wydaje – drugorzędne znaczenie ma też sposób przeznaczenia środków pozyskanych dzięki podniesieniu kapitału. Podczas postępowania interpretacyjnego spółka podkreślała, że środki te zostaną wykorzystane na rozwój działalności generującej przychody podatkowe. Tymczasem, w świetle uchwały NSA, nie jest to warunkiem koniecznym potrącania kosztów, które były przedmiotem sporu.

Piotr Kaim, doradca podatkowy

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
W jakich przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

Jak zyskać 11 tys. zł na jednym aucie firmowym? Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Ale czasem leasing operacyjny bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

REKLAMA

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

REKLAMA

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA