REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak korzystnie podatkowo podwyższyć kapitał zakładowy?

Waldemar Żuchowski
Doradca podatkowy
Jak korzystnie podatkowo podwyższyć kapitał zakładowy?
Jak korzystnie podatkowo podwyższyć kapitał zakładowy?

REKLAMA

REKLAMA

Jestem prezesem spółki z o.o. Stanąłem, wraz innymi członkami zarządu, przed koniecznością podwyższenia kapitału zakładowego spółki. W związku z tym pojawił się problem jak najkorzystniej podatkowo można dokonać takiego procesu. Istnieje wiele sposobów dokapitalizowania spółki. Który z nich byłby najkorzystniejszy dla naszej spółki?

Każdy ze wspólników może dofinansować spółkę poprzez udzielenie spółce pożyczki jak również poprzez podwyższenie kapitału spółki wnosząc dopłaty pieniężne.

REKLAMA

Autopromocja

Czy wydatki związane z podwyższeniem kapitału będą kosztem?

Zarówno dopłaty wspólników przy podwyższeniu kapitału jak również pożyczka niosą za sobą obowiązek zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych według stawki 0,5 proc. W powyższych przypadkach podatnikiem podatku PCC będzie spółka.

Podatek PCC jest wydatkiem jaki spółka musi ponieść w związku z każdą z ww. czynności. Niestety taki wydatek nie będzie kosztem uzyskania przychodu spółki.

Wydaje się, że taki pogląd jest zupełnie nieuzasadniony bo przecież pozyskany kapitał będzie służył pośrednio do zwiększenia w przyszłości dochodów spółki. Jednak, jak do tej pory, dla organów podatkowych również i dla wielu sądów administracyjnych takie uzasadnienie nie przyniosło pozytywnego skutku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zapewne przy dopłatach udziałowców, przy podwyższeniu kapitału jak i przy pożyczce pojawią się i inne koszty, tj. m. in.: usługi doradcze, opłaty notarialne, itp. W przypadku i takich kosztów spółka spotka się z negatywnym stanowiskiem organów podatkowych co do zaliczenia ich do kosztów uzyskania przychodu.

Niekorzystne dla podatników takie stanowisko zostało również potwierdzone w uchwale z dnia 24 stycznia 2011 r. podjętej przez poszerzony skład NSA (sygn. akt II FPS 6/10). Takich wydatków spółka może uniknąć jeżeli w umowie spółki zawarto zapis, że ponoszą je udziałowcy.

REKLAMA

Możliwością podwyższenia kapitału zakładowego spółki jest też przeniesienie z kapitału zapasowego utworzonego wcześniej z zysku spółki. W tym przypadku z kolei dochód osiąga udziałowiec – art. 10 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, w przypadku udziałowca osoby prawnej oraz udziałowca osoby fizycznej – art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o PIT.

W każdym jednak przypadku płatnikiem podatku dochodowego zryczałtowanego (19 proc.) będzie spółka. Dodatkowo, ażeby udziałowiec był zwolniony od podatku dochodowego zgodnie z art. 22 ust. 4-4c oraz art. 6 ustawy o CIT, przy podwyższeniu kapitału zakładowego z zapasowego należy spełnić inne jeszcze warunki ustawowe.

Inne pośrednie sposoby dofinansowania spółki

Istnieje również i inny sposób pośredniego dofinansowania spółki, a mianowicie konwersja zobowiązań spółki wobec wspólników na udziały.

Taki sposób nie przyniesie spółce dodatkowych środków, ale pozwoli to zmienić jej strukturę pasywów i aktywów, co z kolei pozwoli na inne skuteczne możliwości pozyskiwania środków pieniężnych ze źródeł zewnętrznych.

Są dwa sposoby takiej konwersji: poprzez potrącenie oraz wniesienie wierzytelności do spółki w formie aportu. W obu przypadkach będzie wymagane zmiana umowy spółki w związku z powyższym również i w tych przypadkach będzie obowiązek zapłaty PCC w stawce 0,5 proc.

Ponadto bardzo ważne w kwestii podatkowej jest, ażeby w każdym przypadku dofinansowania spółki czynność ta została poprzedzona podjęciem w tej sprawie stosownej uchwały przez wspólników spółki.

Polecamy: Jak wybrać formę opodatkowania firmy

Polecamy: serwis Koszty

Trzeba też mieć na względzie, że każda metoda dokapitalizowania spółki, wymaga szczegółowej indywidualnej analizy spółki, jej potrzeb oraz jej możliwości, nie wyłączając przy tym wspólników.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA