REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Biznesplan w kosztach uzyskania przychodu
Biznesplan w kosztach uzyskania przychodu
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli firma chce pozyskać finansowanie zewnętrzne dla swojej działalności (najczęściej chodzi o kredyt), to musi z reguły przedstawić biznesplan wykorzystania tego finansowania. Wydatki na sporządzenie takiego biznesplanu można zaliczyć do kosztów podatkowych.

Inwestycje mające na celu rozwój podmiotu gospodarczego to nie lada wyzwanie, szczególnie
dla przedsiębiorców we wczesnych fazach rozwoju.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Poza trudnościami związanymi z koniecznością sporządzenia szczegółowego planu przedsięwzięcia, oczywistym problemem, z którym borykają się podatnicy, jest brak funduszy własnych lub ilość niewystarczająca na sfinansowanie zaplanowanej inwestycji.

Jedynym rozwiązaniem w takim przypadku, pozwalającym na zrealizowanie zamierzeń, jest pozyskanie kapitału obcego  w formie kredytu bankowego lub też dotacji celowej z programów rozwojowych Unii Europejskiej. 

Biznesplan – vademecum

REKLAMA

Biznesplan warunkiem koniecznym

Należy jednak pamiętać, iż w obu tych przypadkach, warunkiem koniecznym dla pozyskania zewnętrznego źródła kapitału, zazwyczaj jest przedstawienie stosownej dokumentacji, obrazującej założenia i finansowe konsekwencje inwestycji. Dokumentem stosowanym w tym celu jest  biznesplan, przedstawiający pełną analizę zamierzonych działań.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Biznesplan to narzędzie planistyczne, pozwalające na dokonanie oceny przedsięwzięć gospodarczych szczególnie pod względem ich rentowności

Ze względu na poziom skomplikowania przeprowadzanych analiz finansowych, w ramach tworzenia wspomnianego planu biznesowego, wielu przedsiębiorców decyduje się na zakup gotowego opracowania, sporządzonego dla indywidualnego przedsiębiorstwa przez profesjonalistów.

Koszt takiej usługi, uzależniony jest w dużym stopniu, zarówno od podmiotu odpowiedzialnego za przeprowadzenie stosownych badań, jak również rozmiarów i zakresu  planowanej inwestycji.  Konsekwencją tego jest fakt, iż wartość wynagrodzenia z tego tytułu opiewa na kwotę rzędu od kilkuset złotych do nawet kilku czy kilkunastu tysięcy złotych.


Odciąży rozliczenie podatkowe kosztu

Na szczęście przepisy podatkowe nie wykluczają możliwości zaliczenia wydatków poniesionych w związku ze sporządzeniem profesjonalnego biznesplanu do kosztów podatkowych, co pozwala na zmniejszenie podstawy opodatkowania.

Kosztami uzyskania przychodów są bowiem wszelkie wydatki poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia ich źródła, z wyjątkiem kosztów wymienionych katalogu wyłączeń, określonym w artykule 23 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

Jak rozliczyć w kosztach podatkowych zakup licencji

W katalogu wyłączeń nie znajdują się jednak wydatki poniesione na uzyskanie biznesplanu. Na możliwość zaliczenia tego typu wydatków do kosztów podatkowych wskazuje także interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 25.06.2012 r. (sygn. IPTPB1/415-199/12-4/AG).  

W sytuacji, gdy przedsiębiorca może wykazać potrzebę sporządzenia biznesplanu, poza samym poniesieniem wydatku musi pamiętać także o właściwej jego dokumentacji, co pozwoli na bezpieczne rozliczenie kosztu.

Elżbieta Węcławik,

Adam Bujalski, księgowy

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Czy można skorzystać z ulgi na dziecko, gdy pełnoletni syn otrzymuje żołd? Roczne rozliczenie podatkowe może być skomplikowane

Czy fakt, że syn pobrał żołd, sprawia, że jego rodzice nie mogą skorzystać w rocznym rozliczeniu podatkowym z ulgi prorodzinnej, tzw. ulgi na dziecko? W takiej sprawie wydał interpretację indywidualną Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Warto znać to rozstrzygnięcie przed złożeniem zeznania podatkowego.

KSeF - jedna z największych zmian dla przedsiębiorców od lat. Kto, kiedy i na jakich zasadach? [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur to bez wątpienia jedna z największych zmian, z jakimi przedsiębiorcy mierzyli się od wielu lat. Choć KSeF nie jest nowym podatkiem, jego wpływ na codzienne funkcjonowanie firm będzie porównywalny z dużymi reformami podatkowymi. To zmiana administracyjna, ale dotykająca samego serca biznesu – wystawiania i odbierania faktur.

Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS objaśnia jak liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 roku będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Oni nie skorzystają z ulgi na dziecko. Nie pomoże orzeczenie sądu, a zakres sprawowanej opieki nie ma znaczenia

Ulga na dziecko to preferencja, z której korzysta największa liczba podatników. Ich choć prawo do niej przysługuje nie tylko rodzicom, ale i opiekunom prawnym dzieci, to jest taka grupa opiekunów, która nie może z niej skorzystać. Potwierdza to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

REKLAMA

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA