REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Biznesplan w kosztach uzyskania przychodu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Biznesplan w kosztach uzyskania przychodu
Biznesplan w kosztach uzyskania przychodu
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli firma chce pozyskać finansowanie zewnętrzne dla swojej działalności (najczęściej chodzi o kredyt), to musi z reguły przedstawić biznesplan wykorzystania tego finansowania. Wydatki na sporządzenie takiego biznesplanu można zaliczyć do kosztów podatkowych.

Inwestycje mające na celu rozwój podmiotu gospodarczego to nie lada wyzwanie, szczególnie
dla przedsiębiorców we wczesnych fazach rozwoju.

REKLAMA

Autopromocja

Poza trudnościami związanymi z koniecznością sporządzenia szczegółowego planu przedsięwzięcia, oczywistym problemem, z którym borykają się podatnicy, jest brak funduszy własnych lub ilość niewystarczająca na sfinansowanie zaplanowanej inwestycji.

Jedynym rozwiązaniem w takim przypadku, pozwalającym na zrealizowanie zamierzeń, jest pozyskanie kapitału obcego  w formie kredytu bankowego lub też dotacji celowej z programów rozwojowych Unii Europejskiej. 

Biznesplan – vademecum

Biznesplan warunkiem koniecznym

Należy jednak pamiętać, iż w obu tych przypadkach, warunkiem koniecznym dla pozyskania zewnętrznego źródła kapitału, zazwyczaj jest przedstawienie stosownej dokumentacji, obrazującej założenia i finansowe konsekwencje inwestycji. Dokumentem stosowanym w tym celu jest  biznesplan, przedstawiający pełną analizę zamierzonych działań.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Biznesplan to narzędzie planistyczne, pozwalające na dokonanie oceny przedsięwzięć gospodarczych szczególnie pod względem ich rentowności

Ze względu na poziom skomplikowania przeprowadzanych analiz finansowych, w ramach tworzenia wspomnianego planu biznesowego, wielu przedsiębiorców decyduje się na zakup gotowego opracowania, sporządzonego dla indywidualnego przedsiębiorstwa przez profesjonalistów.

Koszt takiej usługi, uzależniony jest w dużym stopniu, zarówno od podmiotu odpowiedzialnego za przeprowadzenie stosownych badań, jak również rozmiarów i zakresu  planowanej inwestycji.  Konsekwencją tego jest fakt, iż wartość wynagrodzenia z tego tytułu opiewa na kwotę rzędu od kilkuset złotych do nawet kilku czy kilkunastu tysięcy złotych.


Odciąży rozliczenie podatkowe kosztu

Na szczęście przepisy podatkowe nie wykluczają możliwości zaliczenia wydatków poniesionych w związku ze sporządzeniem profesjonalnego biznesplanu do kosztów podatkowych, co pozwala na zmniejszenie podstawy opodatkowania.

Kosztami uzyskania przychodów są bowiem wszelkie wydatki poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia ich źródła, z wyjątkiem kosztów wymienionych katalogu wyłączeń, określonym w artykule 23 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

Jak rozliczyć w kosztach podatkowych zakup licencji

REKLAMA

W katalogu wyłączeń nie znajdują się jednak wydatki poniesione na uzyskanie biznesplanu. Na możliwość zaliczenia tego typu wydatków do kosztów podatkowych wskazuje także interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 25.06.2012 r. (sygn. IPTPB1/415-199/12-4/AG).  

W sytuacji, gdy przedsiębiorca może wykazać potrzebę sporządzenia biznesplanu, poza samym poniesieniem wydatku musi pamiętać także o właściwej jego dokumentacji, co pozwoli na bezpieczne rozliczenie kosztu.

Elżbieta Węcławik,

Adam Bujalski, księgowy

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak Ministerstwo Finansów liczy lukę VAT? Metodą odgórną (top – down)

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 22 maja 2025 r., że metoda liczenia luki VAT od lat pozostaje niezmienna a jej opis jest opublikowany na stronie resortu. Luka VAT liczona jest względem VAT w ujęciu rachunków narodowych publikowanych przez GUS, tj. w ujęciu memoriałowym, w którym dochody ujmowane są za okres od lutego do stycznia kolejnego roku. Szacunki luki VAT dla lat 2022-2023, pomimo uwzględnienia wpływu istotnych zmian systemowych (m.in. tarcze antyinflacyjne, rekompensaty energetyczne) wskazują na znaczący wzrost luki względem poprzedzających ich lat. W 2023 roku luka VAT wynosiła 13,5%. Obecne szacunki wskazują na zmniejszenie się luki VAT w Polsce w 2024 r. do 6,9%.

Księgowi obawiają się obowiązkowego KSeF-u. Czego najbardziej?

Już tylko niecały rok dzieli nas od wprowadzenia obowiązkowego KSeF-u, a mimo to – jak się okazuje – księgowi nadal czują się niepewnie. Czego obawiają się najbardziej? Kto się wyłamuje i już dzisiaj deklaruje gotowość na zmiany? fillup k24 we współpracy ze Stowarzyszeniem Księgowych w Polsce opublikowali w maju 2025 r. "Barometr nastrojów polskich księgowych 2025", w którym przedstawiciele branży wypowiedzieli się w sprawach dla nich najważniejszych. Na KSeF-ie nie pozostawiono suchej nitki.

Księgowi obawiają się obowiązkowego KSeF-u. Czego najbardziej?

Już tylko niecały rok dzieli nas od wprowadzenia obowiązkowego KSeF-u, a mimo to – jak się okazuje – księgowi nadal czują się niepewnie. Czego obawiają się najbardziej? Kto się wyłamuje i już dzisiaj deklaruje gotowość na zmiany? fillup k24 we współpracy ze Stowarzyszeniem Księgowych w Polsce opublikowali w maju 2025 r. "Barometr nastrojów polskich księgowych 2025", w którym przedstawiciele branży wypowiedzieli się w sprawach dla nich najważniejszych. Na KSeF-ie nie pozostawiono suchej nitki.

Akcja jak z filmu! Polskie służby rozbiły gang od kontrabandy za 31 milionów

Akcja dosłownie jak z filmu – zatrzymania w kilku województwach, przeszukania, graniczny pościg i papierosy warte fortunę. Gang działał w Polsce, Czechach, Słowacji i Wielkiej Brytanii. Wpadło już 29 osób, a służby przejęły blisko 5 mln sztuk nielegalnych papierosów. Śledztwo nabiera tempa – są kolejne tropy.

REKLAMA

Jak uzyskać dofinansowanie z urzędu pracy do zatrudnienia pracownika - zasady w 2025 roku

Zatrudnienie pracownika przeważnie wiążę się z dużymi kosztami. Trudno się dziwić, że przedsiębiorcy szukają oszczędności i szukają rozwiązań, aby móc zapłacić jak najmniej. Istnieją różne formy wsparcia przedsiębiorców, np. dofinansowanie na zatrudnienie pracownika z Urzędu Pracy. Jak wygląda proces ubiegania się o takie dofinansowanie? Poniżej opiszę kilka możliwych dofinansowań, o które może się starać przedsiębiorca.

KSeF już za rogiem. Tysiące firm nieprzygotowanych – cyfrowe wykluczenie może kosztować fortunę

Cyfrowy obowiązek, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców – od 2026 r. e-fakturowanie stanie się przymusem. Problem? Rząd uznał, że „wykluczenie cyfrowe” dotyczy wyłącznie najmniejszych firm. W praktyce zagrożeni są także starsi przedsiębiorcy, mikrofirmy bez dostępu do IT, a nawet ci, którzy nie mają stabilnego internetu. Brak przygotowania oznacza paraliż działalności, karne odsetki i utratę klientów. Czas ucieka – a system nie wybacza błędów.

ZUS: Przedsiębiorcy z niepełnosprawnościami z niższą roczną składką zdrowotną. Trzeba spełnić 4 warunki

Przedsiębiorcy, którzy mają orzeczenie o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne. Krzysztof Cieszyński, Regionalny Rzecznik Prasowy województwa pomorskiego wyjaśnia jakie warunki trzeba spełnić, by skorzystać z tej ulgi.

Prawa autorskie do treści biznesowych publikowanych w social mediach. Kiedy można legalnie wykorzystać zdjęcie lub wideo? Co każda firma wiedzieć powinna

W erze cyfrowej, gdzie granice między komunikacją osobistą a firmową coraz bardziej się zacierają, prawa autorskie w social mediach stają się kluczową kwestią dla każdego biznesu. Generowanie własności intelektualnej przestało być domeną wyłącznie branż kreatywnych — dziś dotyczy praktycznie każdej firmy, która promuje swoje produkty lub usługi w internecie.

REKLAMA

Zwierzęta w firmie a koszty uzyskania przychodu. Jak argumentować przed urzędem skarbowym? Interpretacje fiskusa: pies, akwarium i inne przypadki

Czy pies w firmie może być kosztem uzyskania przychodu? A akwarium – elementem budującym wizerunek? Coraz więcej przedsiębiorców zadaje sobie te pytania, zwłaszcza w czasach, gdy granica między przestrzenią zawodową a prywatną bywa płynna. Praktyka i interpretacje podatkowe pokazują, że... to zależy.

Czy będzie likwidacja JPK VAT? Prof. Modzelewski: nieoficjalnie mówi się o redukcji obowiązków

Od samego początku (można sprawdzić) byłem krytykiem wprowadzenia powszechnych „jotpeków”, czyli zmuszania ogółu podatników do systematycznego wysyłania urzędom skarbowym ich ewidencji podatkowych. Po co zaśmiecać archiwa tych organów bilionami zbędnych informacji, do których nigdy nie sięgnie i nie można ich racjonalnie zinterpretować?

REKLAMA