REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Biznesplan w kosztach uzyskania przychodu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Biznesplan w kosztach uzyskania przychodu
Biznesplan w kosztach uzyskania przychodu
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli firma chce pozyskać finansowanie zewnętrzne dla swojej działalności (najczęściej chodzi o kredyt), to musi z reguły przedstawić biznesplan wykorzystania tego finansowania. Wydatki na sporządzenie takiego biznesplanu można zaliczyć do kosztów podatkowych.

Inwestycje mające na celu rozwój podmiotu gospodarczego to nie lada wyzwanie, szczególnie
dla przedsiębiorców we wczesnych fazach rozwoju.

REKLAMA

Poza trudnościami związanymi z koniecznością sporządzenia szczegółowego planu przedsięwzięcia, oczywistym problemem, z którym borykają się podatnicy, jest brak funduszy własnych lub ilość niewystarczająca na sfinansowanie zaplanowanej inwestycji.

Jedynym rozwiązaniem w takim przypadku, pozwalającym na zrealizowanie zamierzeń, jest pozyskanie kapitału obcego  w formie kredytu bankowego lub też dotacji celowej z programów rozwojowych Unii Europejskiej. 

Biznesplan – vademecum

Biznesplan warunkiem koniecznym

Należy jednak pamiętać, iż w obu tych przypadkach, warunkiem koniecznym dla pozyskania zewnętrznego źródła kapitału, zazwyczaj jest przedstawienie stosownej dokumentacji, obrazującej założenia i finansowe konsekwencje inwestycji. Dokumentem stosowanym w tym celu jest  biznesplan, przedstawiający pełną analizę zamierzonych działań.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Biznesplan to narzędzie planistyczne, pozwalające na dokonanie oceny przedsięwzięć gospodarczych szczególnie pod względem ich rentowności

Ze względu na poziom skomplikowania przeprowadzanych analiz finansowych, w ramach tworzenia wspomnianego planu biznesowego, wielu przedsiębiorców decyduje się na zakup gotowego opracowania, sporządzonego dla indywidualnego przedsiębiorstwa przez profesjonalistów.

Koszt takiej usługi, uzależniony jest w dużym stopniu, zarówno od podmiotu odpowiedzialnego za przeprowadzenie stosownych badań, jak również rozmiarów i zakresu  planowanej inwestycji.  Konsekwencją tego jest fakt, iż wartość wynagrodzenia z tego tytułu opiewa na kwotę rzędu od kilkuset złotych do nawet kilku czy kilkunastu tysięcy złotych.


Odciąży rozliczenie podatkowe kosztu

Na szczęście przepisy podatkowe nie wykluczają możliwości zaliczenia wydatków poniesionych w związku ze sporządzeniem profesjonalnego biznesplanu do kosztów podatkowych, co pozwala na zmniejszenie podstawy opodatkowania.

Kosztami uzyskania przychodów są bowiem wszelkie wydatki poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia ich źródła, z wyjątkiem kosztów wymienionych katalogu wyłączeń, określonym w artykule 23 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

Jak rozliczyć w kosztach podatkowych zakup licencji

REKLAMA

W katalogu wyłączeń nie znajdują się jednak wydatki poniesione na uzyskanie biznesplanu. Na możliwość zaliczenia tego typu wydatków do kosztów podatkowych wskazuje także interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 25.06.2012 r. (sygn. IPTPB1/415-199/12-4/AG).  

W sytuacji, gdy przedsiębiorca może wykazać potrzebę sporządzenia biznesplanu, poza samym poniesieniem wydatku musi pamiętać także o właściwej jego dokumentacji, co pozwoli na bezpieczne rozliczenie kosztu.

Elżbieta Węcławik,

Adam Bujalski, księgowy

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sejm przyjął ważną zmianę dla przedsiębiorców – korekta deklaracji podatkowej po kontroli celno-skarbowej coraz bliżej

W środę, 11 czerwca 2025 roku, Sejm zdecydował o skierowaniu do trzeciego czytania projektu nowelizacji ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz ustawy o VAT. To istotna zmiana dla przedsiębiorców – umożliwia bowiem korektę deklaracji podatkowej po zakończeniu kontroli celno-skarbowej.

Nowelizacja ustawy o VAT: możliwe podniesienie limitu zwolnienia z 200 tys. zł do nawet 300 tys. zł

Trwają prace nad ustawą, która może przynieść realne ulgi podatkowe najmniejszym przedsiębiorcom. Ostateczna decyzja – czy limit zwolnienia z VAT wyniesie 240 tys. zł, czy aż 300 tys. zł – zależy od dalszych prac sejmowych komisji.

Nowe ułatwienia dla przedsiębiorców: dane z wykazu VAT dostępne na biznes.gov.pl od 1 października 2025 r.

Jest projekt ustawy, który zakłada wprowadzenie nowych regulacji umożliwiających przedsiębiorcom łatwiejszy dostęp do wykazu podatników VAT za pośrednictwem portalu biznes.gov.pl. Zmiany mają uprościć weryfikację kontrahentów, zwiększyć bezpieczeństwo obrotu gospodarczego i ograniczyć formalności papierowe.

Kupujesz rzeczy przez internet? Za te towary musisz zapłacić podatek w ciągu 14 dni

Polacy chętnie kupują różne rzeczy przez internet, ale nie wiedzą, że niektóre transakcje rządzą się swoimi prawami. Fiskus ma coraz więcej możliwości, żeby sprawdzić, kto nie zapłacił podatku PCC. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl, wyjaśnia, kiedy zachować szczególną czujność i jak uniknąć ewentualnych problemów ze skarbówką.

REKLAMA

Można znaleźć 50 mld zł na podwyżkę kwoty wolnej w PIT do 60 tys. zł. Prof. Modzelewski podpowiada rządowi D. Tuska, gdzie szukać pieniędzy

Można domyślać się, że politycznym „być albo nie być” obecnego rządu jest „dowiezienie” (jak to się mówi) swoich obietnic z 2023 roku. Wśród nich najważniejszą (obiektywnie) jest podwyższenie do 60 tys. kwoty wolnej od podatku dochodowego od osób fizycznych. Jest to dziś nierealne, bo w tym roku w budżecie państwa z tego podatku pojawiła się kwota minus 22 mld złotych (tak, po raz pierwszy w historii mamy ujemne dochody budżetowe), a miało być za cały rok 31 mld zł (czyli o 60 mld zł mniej niż w roku 2024).

Obowiązkowy KSeF - podatnicy zagraniczni z większymi przywilejami niż polscy. Sprostowanie i wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

W wyjaśnieniach przesłanych 9 czerwca 2025 r.do naszej redakcji, Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że w decyzji derogacyjnej dot. obowiązkowego modelu KSeF, Polska została upoważniona – w przypadku podatników mających siedzibę na jej terytorium – do akceptowania wyłącznie tych faktur, które zostały wystawione w postaci dokumentów lub not w formie elektronicznej. Ponadto została upoważniona do wprowadzenia przepisów zakładających, że stosowanie faktur elektronicznych wystawianych na terytorium Polski nie jest uzależnione od akceptacji odbiorcy. Jak wskazuje Ministerstwo, Komisja Europejska zastrzegła (co zostało potwierdzone przez Radę UE), że przyznane Polsce upoważnienie dotyczące wprowadzenia obowiązkowego fakturowania elektronicznego nie powinno naruszać prawa klientów do otrzymywania faktur papierowych w przypadku transakcji wewnątrzwspólnotowych.

Efektywny controlling w biznesie – czyli jaki? Jakie procesy w firmie można zauważalnie usprawnić dzięki wdrożeniu controllingu?

Controlling to znacznie więcej niż tylko kontrola kosztów czy tworzenie raportów. To kompleksowe podejście do zarządzania przedsiębiorstwem, które dostarcza informacji niezbędnych do podejmowania trafnych decyzji. Efektywny controlling staje się dziś jednym z kluczowych elementów przewagi konkurencyjnej, szczególnie w czasach dynamicznych zmian, rosnącej złożoności i presji na efektywność. Ale które obszary działalności firmy najbardziej zyskują na wdrożeniu nowoczesnego controllingu?

Firmy chcą zatrudniać księgowych, ale… nie mają kogo! Brakuje ekspertów z doświadczeniem

Mimo stabilnej sytuacji kadrowej i rosnących wynagrodzeń, aż 84% księgowych przyznaje: znalezienie doświadczonego specjalisty to dziś prawdziwe wyzwanie. Barometr nastrojów 2025 pokazuje, że firmy częściej planują rekrutację niż redukcje – ale idealny kandydat musi dziś mieć znacznie więcej niż tylko znajomość Excela.

REKLAMA

Bez księgowych ani rusz. Przedsiębiorcy doceniają ich nie tylko za rachunki, ale i za wsparcie strategiczne

Aż 75% przedsiębiorców w Polsce darzy swoje księgowe i księgowych dużym zaufaniem, a 71% uważa, że ich wiedza realnie wpływa na sukces firmy – wynika z najnowszego badania. Księgowi stają się dziś nie tylko strażnikami finansów, ale i partnerami w rozwoju biznesu.

Dzień Księgowego 2025

9 czerwca obchodzimy Dzień Księgowego – święto ludzi, bez których żadna firma nie mogłaby działać w spokoju i zgodzie z przepisami.

REKLAMA