REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

OC przedsiębiorcy kosztem uzyskania przychodu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
OC przedsiębiorcy kosztem uzyskania przychodupieniądze Fot. Fotolia
OC przedsiębiorcy kosztem uzyskania przychodupieniądze Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zakup polisy ubezpieczenia OC przez przedsiębiorcę na wypadek szkód wyrządzonych w związku z prowadzoną przez niego działalnością są kwalifikowane jako koszty podatkowe. Nie dotyczy to jednak ubezpieczenia OC zakupionego dla członków zarządu spółki.

Ustawodawca nie wymienia składek na ubezpieczenia OC z tytułu wykonywanego zawodu w katalogu wydatków nieuznawanych za koszt uzyskania przychodu. Ponieważ służą one zabezpieczeniu i zachowaniu źródła przychodów, przedsiębiorca zalicza je do kosztów podatkowych.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Doradcy podatkowi, lekarze – składki OC w koszty podatkowe

Obowiązkowi wykupienia polisy ubezpieczeniowej OC z tytułu wykonywania zawodu podlegają takie grupy zawodów, jak doradcy podatkowi, przedsiębiorcy wykonujący działalność w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych, rzeczoznawcy majątkowi, notariusze, zarządcy nieruchomości, architekci i inżynierowie budownictwa oraz lekarze wykonujący działalność leczniczą jako indywidualną lub specjalistyczną praktykę lekarską.

W ich przypadku wydatek poniesiony na wykup polisy ubezpieczeniowej OC jest niewątpliwie związany z prowadzoną działalnością oraz ma na celu zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodu. Co za tym idzie, spełnia podstawową definicję kosztu, przez co podatnik może obniżyć w zeznaniu o jego wartość kwotę podatku dochodowego. Jedynym warunkiem jest dysponowanie należytym udokumentowaniem poniesienia wydatku na zakup polisy.

Na co dodatkowo warto zwrócić uwagę, wśród interpretacji organów podatkowych znaleźć można i takie, które wskazują, iż do kosztów uzyskanie przychodu zaliczone będę również i nieobowiązkowe polisy OC.

REKLAMA

Faktura VAT i fakturowanie w 2013 roku - wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Dalszy ciąg materiału pod wideo

VAT 2013 - najważniejsze zmiany w wyjaśnieniach Ministerstwa Finansów

OC w zarządzie nie zabezpiecza przychodów

W przypadku wykupywania przez spółkę kapitałową polisy OC na rzecz członków zarządu, polisa dotyczy ubezpieczenia od szkód wynikających z prowadzenia spraw spółki i jej reprezentacji, czyli  zawierana jest w celu zabezpieczenia interesu majątkowego spółki przed doznaniem uszczerbku. O czym jednak warto pamiętać, tutaj ubezpieczenie nie jest obligatoryjne. W przeciwieństwie też do zasady rozliczania ubezpieczenia OC przedsiębiorców, zasady dotyczące w tym zakresie członków zarządu spółki kapitałowej uregulowane są w prawie - poniesiony przez nich wydatek na zakup polisy OC nie będzie zaliczony do kosztów uzyskania przychodu.

Wynika to z zapisu, iż podatnik nie może zaliczać do kosztów uzyskania przychodu wydatków poniesionych na rzecz osób, które wchodzą w skład np. rad nadzorczych, czy komisji rewizyjnych. Organy podatkowe często za powód braku możliwości podatkowego rozliczenia takich kosztów uznają fakt, iż ubezpieczenie OC na rzecz członków zarządu chroni nie spółkę, a samego członka. Co za tym idzie nie ma na celu ochrony osiąganych przez spółkę przychodów. Stanowisko to zostało potwierdzone przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w wyroku z dnia 27.07.2011r., sygn. akt I SA/Sz 535/11.

Katarzyna Miazek, Tax Care

Karolina Zawłocka, księgowa Tax Care

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 roku: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

W wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów, prowadzonym na stronach kancelarii premiera, została opublikowana informacja o pracach nad projektem ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie (najprawdopodobniej) od 2026 roku.

Bank prosi o aktualizację danych twojej firmy? Oto dlaczego nie warto z tym zwlekać

Otwierasz serwis elektroniczny swojego banku i widzisz wiadomość o konieczności zaktualizowania danych osobowych lub firmowych? To nie przypadek. Potraktuj to jako priorytet, by działać zgodnie z prawem i zapewnić swojej firmie ciągłość świadczenia usług bankowych. Szczególnie że aktualizację można zrobić w kilku prostych krokach i w dogodnej dla ciebie formie.

Czy ominie Cię KSeF w 2026 roku? Sprawdź, czy jesteś w grupie, która nie będzie musiała stosować e-faktur

W 2026 roku wchodzi w życie obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) dla większości przedsiębiorców w Polsce. System pozwala na wystawianie faktur ustrukturyzowanych i automatyczne przesyłanie ich do administracji podatkowej. Choć wielu przedsiębiorców będzie zobowiązanych do korzystania z platformy, istnieją wyjątki i odroczenia. Sprawdź!

Czy prawo stoi po stronie wierzyciela? Termin 60 dni, odsetki, rekompensaty, windykacja na koszt dłużnika, sąd

Nieterminowe płatności potrafią sparaliżować każdą firmę. Jest to dokuczliwe szczególnie w branży TSL, gdzie koszty rosną z dnia na dzień, a marże są minimalne. Każdy dzień zwłoki to realne ryzyko utraty płynności. Pytanie brzmi: czy prawo faktycznie stoi po stronie wierzyciela, a jeśli tak – jak z niego skutecznie korzystać?

REKLAMA

KSeF dla rolników – rewolucja, która zapuka do gospodarstw w 2026 roku

Cyfrowa rewolucja wkracza na wieś! Już w 2026 roku także rolnik będzie musiał zmierzyć się z KSeF – Krajowym Systemem e-Faktur. Czy jesteś gotowy na koniec papierowych faktur, łatwiejsze rozliczenia i nowe wyzwania technologiczne? Sprawdź, co dokładnie się zmienia i jak przygotować swoje gospodarstwo, żeby nie zostać w tyle.

KSeF tuż za rogiem: 5 pułapek, które mogą sparaliżować Twoją firmę. Jak się przed nimi uchronić?

Do obowiązkowego KSeF zostało już niewiele czasu. Choć większość firm twierdzi, że jest gotowa, praktyka pokazuje coś zupełnie innego. Niespodziewane błędy w testach, odrzucane faktury czy awarie mogą sparaliżować sprzedaż. Sprawdź pięć najczęstszych pułapek i dowiedz się, jak ich uniknąć.

Mały ZUS 2026: Podwyżka może niewielka, ale składka zdrowotna znów boli

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dna 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej w 2026 r., minimalne wynagrodzenie w 2026 roku wyniesie 4806 zł, a minimalna stawka godzinowa 31,40 zł. Minimalne wynagrodzenie wpłynie również na wysokość preferencyjnych składek ZUS, tzw. mały ZUS oraz limit dla działalności nierejestrowanej. Znaczny wzrost też nastąpi w składce zdrowotnej.

KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

REKLAMA

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA