REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Remont i ulepszenie w kosztach uzyskania przychodu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
koszty ulepszenia i remontu środka trwałego - rozliczenie w kosztach uzyskania przychodu
koszty ulepszenia i remontu środka trwałego - rozliczenie w kosztach uzyskania przychodu

REKLAMA

REKLAMA

Zarówno remont, jak i ulepszenie środka trwałego można, co do zasady, zaliczyć do kosztów podatkowych. Koszty remontu środka trwałego zaliczane są do kosztów uzyskania przychodów w całości w chwili ich poniesienia. Natomiast wydatki na ulepszenie środka trwałego zwiększają jego wartość i dlatego trzeba je rozliczać w czasie poprzez odpisy amortyzacyjne.

Najważniejsze, by umieć precyzyjnie odróżniać na gruncie podatkowym remont od ulepszenia. Różnice wynikają z innej przyczyny zaistnienia remontu i ulepszenia. Przedsiębiorca remont przeprowadza na skutek eksploatacji i upływu czasu, ulepszenie zaś, gdy chce powiększyć efektywność środka trwałego.

REKLAMA

Wymiana okien w koszty podatkowe bezpośrednio

Remont to wymiana zużytych elementów środka trwałego, która przywraca utraconą wartość użytkową środka, inaczej jego pierwotny stan techniczny. Nie zwiększa równocześnie wartości początkowej przedmiotu. Remont następuje w trakcie eksploatacji, jak również z niej wynika.

Remontem będzie przykładowo wymiana okien, rur, dachu w używanym na potrzeby działalności budynku, czy też wymiana chłodnicy w samochodzie. Takie wydatki powiększą koszty uzyskania przychodu od razu - za okres, w którym poniesienie ich miało miejsce.

Stopniowe zaliczanie - ulepszenia na ponad 3 500 zł

Inaczej w przypadku ulepszenia - zostało ono precyzyjnie określone w ustawach dotyczących podatku dochodowego. W myśl przepisów ulepszenie ma miejsce wtedy, gdy:

  • przedsiębiorca zainwestował w dany środek kwotę przekraczającą w danym roku podatkowym 3 500 zł oraz
  • wydatek ten przyczynił się do wzrostu wartości użytkowej środka w stosunku do wartości z dnia, w którym był przyjęty do użytkowania, tj. wprowadzony do ewidencji środków trwałych. Wartość użytkową mierzy się zdolnością wytwórczą i okresem używania ulepszonego składnika, jakością wytwarzanych przez niego produktów czy też kosztami jego eksploatacji.

W praktyce są to wszelkie zmodernizowania, zaadoptowania, rozbudowy, przebudowy i rekonstrukcje, dzięki którym środek trwały zwiększa swoją efektywność, a także za pomocą których przedsiębiorca niekiedy zmienia charakter i funkcję środka. Będzie to np. zamontowanie na oknach żaluzji antywłamaniowych, nadbudowa poddasza czy zamontowanie w samochodzie instalacji gazowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Faktura VAT i fakturowanie w 2013 roku - wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

VAT 2013 - najważniejsze zmiany w wyjaśnieniach Ministerstwa Finansów

Wydatki poniesione na ulepszenie, jeśli spełnianą powyższe warunki, będą zaliczanie do kosztów uzyskania przychodu nie bezpośrednio, a stopniowo, poprzez odpisy amortyzacyjne. Co ważne, moment, od którego jest możliwe powiększenie odpisów amortyzacyjnych, determinuje przyjęta przez przedsiębiorcę metoda amortyzacji.

Przedsiębiorca posiada od 2011r. samochód ciężarowy o wartości początkowej 150 000 zł i od tego czasu dokonuje od niego odpisów amortyzacyjnych. W 2012r. w kwietniu, w obliczu stale rosnących cen paliwa, postanawia zamontować w nim instalację gazową, co związane jest z poniesieniem wydatków na montaż instalacji w wysokości 4 000 zł. Ponieważ wartość ulepszenia przekroczyła 3 500 zł, przedsiębiorca nie może zaliczyć jej w kwietniu do kosztów podatkowych. Zaliczać ją będzie stopniowo, poprzez dokonywanie począwszy od maja odpisów amortyzacyjnych od kwoty 154 000 zł.

Amortyzacja indywidualna - przywilej przed ewidencją

Jeśli przedsiębiorca ulepszył środek trwały jeszcze przed wprowadzeniem go do ewidencji, może wybrać zarezerwowaną m.in. właśnie dla składników ulepszonych, zasadę indywidualnych stawek amortyzacyjnych. Przy niej okres amortyzacji jest krótszy od tego, wskazanego przez ustawodawcę w Wykazie rocznych stawek amortyzacyjnych. Co za tym idzie rozliczenie wydatków może nastąpić szybciej.

Aby jednak z metody indywidualnej skorzystać, przedsiębiorca musi dokonać ulepszenia na co najmniej:

  • 20% wartości początkowej środka, jeśli ulepszenie dotyczy środków trwałych z grupy 3-6 oraz 8 Klasyfikacji Środków Trwałych oraz środków transportu, w tym samochodów osobowych,
  • 30% wartości początkowej w przypadku budynków mieszkalnych i budowli.

Podstawa prawna: Ustawa z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, (t.j.- Dz. U. Z 03.04.2012, Poz. 361)

Katarzyna Miazek, Tax Care

Karolina Zawłocka, księgowa Tax Care

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA