REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Remont i ulepszenie w kosztach uzyskania przychodu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
koszty ulepszenia i remontu środka trwałego - rozliczenie w kosztach uzyskania przychodu
koszty ulepszenia i remontu środka trwałego - rozliczenie w kosztach uzyskania przychodu

REKLAMA

REKLAMA

Zarówno remont, jak i ulepszenie środka trwałego można, co do zasady, zaliczyć do kosztów podatkowych. Koszty remontu środka trwałego zaliczane są do kosztów uzyskania przychodów w całości w chwili ich poniesienia. Natomiast wydatki na ulepszenie środka trwałego zwiększają jego wartość i dlatego trzeba je rozliczać w czasie poprzez odpisy amortyzacyjne.

Najważniejsze, by umieć precyzyjnie odróżniać na gruncie podatkowym remont od ulepszenia. Różnice wynikają z innej przyczyny zaistnienia remontu i ulepszenia. Przedsiębiorca remont przeprowadza na skutek eksploatacji i upływu czasu, ulepszenie zaś, gdy chce powiększyć efektywność środka trwałego.

REKLAMA

Wymiana okien w koszty podatkowe bezpośrednio

Remont to wymiana zużytych elementów środka trwałego, która przywraca utraconą wartość użytkową środka, inaczej jego pierwotny stan techniczny. Nie zwiększa równocześnie wartości początkowej przedmiotu. Remont następuje w trakcie eksploatacji, jak również z niej wynika.

Remontem będzie przykładowo wymiana okien, rur, dachu w używanym na potrzeby działalności budynku, czy też wymiana chłodnicy w samochodzie. Takie wydatki powiększą koszty uzyskania przychodu od razu - za okres, w którym poniesienie ich miało miejsce.

Stopniowe zaliczanie - ulepszenia na ponad 3 500 zł

Inaczej w przypadku ulepszenia - zostało ono precyzyjnie określone w ustawach dotyczących podatku dochodowego. W myśl przepisów ulepszenie ma miejsce wtedy, gdy:

  • przedsiębiorca zainwestował w dany środek kwotę przekraczającą w danym roku podatkowym 3 500 zł oraz
  • wydatek ten przyczynił się do wzrostu wartości użytkowej środka w stosunku do wartości z dnia, w którym był przyjęty do użytkowania, tj. wprowadzony do ewidencji środków trwałych. Wartość użytkową mierzy się zdolnością wytwórczą i okresem używania ulepszonego składnika, jakością wytwarzanych przez niego produktów czy też kosztami jego eksploatacji.

W praktyce są to wszelkie zmodernizowania, zaadoptowania, rozbudowy, przebudowy i rekonstrukcje, dzięki którym środek trwały zwiększa swoją efektywność, a także za pomocą których przedsiębiorca niekiedy zmienia charakter i funkcję środka. Będzie to np. zamontowanie na oknach żaluzji antywłamaniowych, nadbudowa poddasza czy zamontowanie w samochodzie instalacji gazowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Faktura VAT i fakturowanie w 2013 roku - wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

VAT 2013 - najważniejsze zmiany w wyjaśnieniach Ministerstwa Finansów

Wydatki poniesione na ulepszenie, jeśli spełnianą powyższe warunki, będą zaliczanie do kosztów uzyskania przychodu nie bezpośrednio, a stopniowo, poprzez odpisy amortyzacyjne. Co ważne, moment, od którego jest możliwe powiększenie odpisów amortyzacyjnych, determinuje przyjęta przez przedsiębiorcę metoda amortyzacji.

Przedsiębiorca posiada od 2011r. samochód ciężarowy o wartości początkowej 150 000 zł i od tego czasu dokonuje od niego odpisów amortyzacyjnych. W 2012r. w kwietniu, w obliczu stale rosnących cen paliwa, postanawia zamontować w nim instalację gazową, co związane jest z poniesieniem wydatków na montaż instalacji w wysokości 4 000 zł. Ponieważ wartość ulepszenia przekroczyła 3 500 zł, przedsiębiorca nie może zaliczyć jej w kwietniu do kosztów podatkowych. Zaliczać ją będzie stopniowo, poprzez dokonywanie począwszy od maja odpisów amortyzacyjnych od kwoty 154 000 zł.

Amortyzacja indywidualna - przywilej przed ewidencją

Jeśli przedsiębiorca ulepszył środek trwały jeszcze przed wprowadzeniem go do ewidencji, może wybrać zarezerwowaną m.in. właśnie dla składników ulepszonych, zasadę indywidualnych stawek amortyzacyjnych. Przy niej okres amortyzacji jest krótszy od tego, wskazanego przez ustawodawcę w Wykazie rocznych stawek amortyzacyjnych. Co za tym idzie rozliczenie wydatków może nastąpić szybciej.

Aby jednak z metody indywidualnej skorzystać, przedsiębiorca musi dokonać ulepszenia na co najmniej:

  • 20% wartości początkowej środka, jeśli ulepszenie dotyczy środków trwałych z grupy 3-6 oraz 8 Klasyfikacji Środków Trwałych oraz środków transportu, w tym samochodów osobowych,
  • 30% wartości początkowej w przypadku budynków mieszkalnych i budowli.

Podstawa prawna: Ustawa z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, (t.j.- Dz. U. Z 03.04.2012, Poz. 361)

Katarzyna Miazek, Tax Care

Karolina Zawłocka, księgowa Tax Care

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

REKLAMA

ZUS odbiera zasiłki za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA

Usługi dietetyczne są zwolnione z VAT. Ale nie te dla osób zdrowych. Dlaczego?

Usługi dietetyczne, które nie korzystają ze zwolnienia przedmiotowego (związanego z celem medycznym), w szeregu przypadków nie mogą również korzystać ze zwolnienia podmiotowego (limit obrotów do 200 000 zł rocznie). Oznacza to, że dietetycy świadczący usługi doradztwa w zakresie dietetyki (konsultacji indywidualnych) opodatkowane VAT muszą zarejestrować się jako czynni podatnicy VAT, niezależnie od wysokości swoich obrotów i doliczać do ceny swoich usług netto podatek VAT w stawce 23%. Problem w tym, że wiele usług dietetyków ma charakter złożony (szkolenia z zakresu diet, podawanie w internecie pakietów diet dla osób zaliczanych do określonych kategorii wiekowych itp). Dlaczego usługi dietetyków świadczone na rzecz osób zdrowych nie korzystają ze zwolnienia z VAT wyjaśnił WSA w Gliwicach w wyroku z 29 stycznia 2025 r.

Niższe grzywny za niektóre przestępstwa skarbowe od 2026 roku. Nowelizacja Kks i Ordynacji podatkowej przyjęta przez rząd

W dniu 27 maja 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks karny skarbowy (kks) oraz ustawy - Ordynacja podatkowa, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu uproszczenie administracyjnych obowiązków podatkowych oraz złagodzenie kar za przestępstwa skarbowe, które nie powodują bezpośrednich strat w podatkach.

REKLAMA