REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Remont i ulepszenie w kosztach uzyskania przychodu

koszty ulepszenia i remontu środka trwałego - rozliczenie w kosztach uzyskania przychodu
koszty ulepszenia i remontu środka trwałego - rozliczenie w kosztach uzyskania przychodu

REKLAMA

REKLAMA

Zarówno remont, jak i ulepszenie środka trwałego można, co do zasady, zaliczyć do kosztów podatkowych. Koszty remontu środka trwałego zaliczane są do kosztów uzyskania przychodów w całości w chwili ich poniesienia. Natomiast wydatki na ulepszenie środka trwałego zwiększają jego wartość i dlatego trzeba je rozliczać w czasie poprzez odpisy amortyzacyjne.

Najważniejsze, by umieć precyzyjnie odróżniać na gruncie podatkowym remont od ulepszenia. Różnice wynikają z innej przyczyny zaistnienia remontu i ulepszenia. Przedsiębiorca remont przeprowadza na skutek eksploatacji i upływu czasu, ulepszenie zaś, gdy chce powiększyć efektywność środka trwałego.

REKLAMA

REKLAMA

Wymiana okien w koszty podatkowe bezpośrednio

Remont to wymiana zużytych elementów środka trwałego, która przywraca utraconą wartość użytkową środka, inaczej jego pierwotny stan techniczny. Nie zwiększa równocześnie wartości początkowej przedmiotu. Remont następuje w trakcie eksploatacji, jak również z niej wynika.

Remontem będzie przykładowo wymiana okien, rur, dachu w używanym na potrzeby działalności budynku, czy też wymiana chłodnicy w samochodzie. Takie wydatki powiększą koszty uzyskania przychodu od razu - za okres, w którym poniesienie ich miało miejsce.

Stopniowe zaliczanie - ulepszenia na ponad 3 500 zł

Inaczej w przypadku ulepszenia - zostało ono precyzyjnie określone w ustawach dotyczących podatku dochodowego. W myśl przepisów ulepszenie ma miejsce wtedy, gdy:

REKLAMA

  • przedsiębiorca zainwestował w dany środek kwotę przekraczającą w danym roku podatkowym 3 500 zł oraz
  • wydatek ten przyczynił się do wzrostu wartości użytkowej środka w stosunku do wartości z dnia, w którym był przyjęty do użytkowania, tj. wprowadzony do ewidencji środków trwałych. Wartość użytkową mierzy się zdolnością wytwórczą i okresem używania ulepszonego składnika, jakością wytwarzanych przez niego produktów czy też kosztami jego eksploatacji.

W praktyce są to wszelkie zmodernizowania, zaadoptowania, rozbudowy, przebudowy i rekonstrukcje, dzięki którym środek trwały zwiększa swoją efektywność, a także za pomocą których przedsiębiorca niekiedy zmienia charakter i funkcję środka. Będzie to np. zamontowanie na oknach żaluzji antywłamaniowych, nadbudowa poddasza czy zamontowanie w samochodzie instalacji gazowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Faktura VAT i fakturowanie w 2013 roku - wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

VAT 2013 - najważniejsze zmiany w wyjaśnieniach Ministerstwa Finansów

Wydatki poniesione na ulepszenie, jeśli spełnianą powyższe warunki, będą zaliczanie do kosztów uzyskania przychodu nie bezpośrednio, a stopniowo, poprzez odpisy amortyzacyjne. Co ważne, moment, od którego jest możliwe powiększenie odpisów amortyzacyjnych, determinuje przyjęta przez przedsiębiorcę metoda amortyzacji.

Przedsiębiorca posiada od 2011r. samochód ciężarowy o wartości początkowej 150 000 zł i od tego czasu dokonuje od niego odpisów amortyzacyjnych. W 2012r. w kwietniu, w obliczu stale rosnących cen paliwa, postanawia zamontować w nim instalację gazową, co związane jest z poniesieniem wydatków na montaż instalacji w wysokości 4 000 zł. Ponieważ wartość ulepszenia przekroczyła 3 500 zł, przedsiębiorca nie może zaliczyć jej w kwietniu do kosztów podatkowych. Zaliczać ją będzie stopniowo, poprzez dokonywanie począwszy od maja odpisów amortyzacyjnych od kwoty 154 000 zł.

Amortyzacja indywidualna - przywilej przed ewidencją

Jeśli przedsiębiorca ulepszył środek trwały jeszcze przed wprowadzeniem go do ewidencji, może wybrać zarezerwowaną m.in. właśnie dla składników ulepszonych, zasadę indywidualnych stawek amortyzacyjnych. Przy niej okres amortyzacji jest krótszy od tego, wskazanego przez ustawodawcę w Wykazie rocznych stawek amortyzacyjnych. Co za tym idzie rozliczenie wydatków może nastąpić szybciej.

Aby jednak z metody indywidualnej skorzystać, przedsiębiorca musi dokonać ulepszenia na co najmniej:

  • 20% wartości początkowej środka, jeśli ulepszenie dotyczy środków trwałych z grupy 3-6 oraz 8 Klasyfikacji Środków Trwałych oraz środków transportu, w tym samochodów osobowych,
  • 30% wartości początkowej w przypadku budynków mieszkalnych i budowli.

Podstawa prawna: Ustawa z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, (t.j.- Dz. U. Z 03.04.2012, Poz. 361)

Katarzyna Miazek, Tax Care

Karolina Zawłocka, księgowa Tax Care

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Nieprecyzyjne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. będziemy dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających specjalistów już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na niej swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi stanowcze "dość". Na horyzoncie pojawił się projekt zmian, który ma wywrócić obecny porządek do góry nogami i uszczelnić system w sposób, który wielu uzna za drastyczny. Czy popularna preferencja podatkowa stanie się wkrótce dostępna wyłącznie dla dużych graczy, a mali przedsiębiorcy i freelancerzy zostaną na lodzie z koniecznością płacenia znacznie wyższych danin? Sprawdź, co kryje się w nowych przepisach i czy jesteś na liście zagrożonych.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

REKLAMA

Jak rozliczyć podatkowo prezenty świąteczne dla pracowników: VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Nawet 36000 zł rocznie odliczenia od podatku - nowa ulga za 2025 rok, pierwsze odliczenie w 2026 roku

Już od bieżącego 2025 roku przedsiębiorcy zyskali nowe narzędzie optymalizacji podatkowej. Ustawodawca wprowadził do systemu podatkowego możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania w związku z zatrudnianiem szczególnej grupy pracowników. Poniżej kompleksowe omówienie tej preferencji wraz ze szczegółowymi zasadami jej rozliczania. Ulga będzie dostępna także w 2026 roku.

Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

REKLAMA

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT będzie ograniczona tylko do jednej nieruchomości? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA