REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Roboty budowlano-montażowe związane z budownictwem mieszkaniowym - stawka VAT

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego Dyrektora Izby Skarbowej w Rzeszowie z 1 marca 2007 r., sygn. IS.II/2-443/328/06

Pytania

Jaka jest stawka VAT dla robót budowlano-montażowych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą? Jak rozliczyć VAT z faktur podwykonawców, jeśli na fakturach tych jest nieprawidłowa stawka podatku?

Stan faktyczny i stanowisko podatnika

Spółka wykonuje roboty budowlano-montażowe, polegające na adaptacji budynku szpitalnego na budynek mieszkalny wielorodzinny. Zgodnie z zapisami umowy zawartej z zamawiającym, przedmiotem odbioru będzie budynek mieszkalny wraz z robotami towarzyszącymi. Spółka, będąc wykonawcą, wystawia zamawiającemu każdego miesiąca faktury za wykonane roboty, stosując stawkę VAT w wysokości 7 proc. Jednocześnie w ramach realizacji inwestycji podatnik korzysta z usług podwykonawców. Wykonują oni ten sam zakres robót. Od jednego z podwykonawców spółka otrzymała fakturę z podatkiem w wysokości 7 proc., natomiast od drugiego podwykonawcy fakturę ze stawką 22 proc. W tak przedstawionym stanie faktycznym pytanie podatnika dotyczyło kwestii wysokości stawki podatku do robót budowlano-montażowych, a także prawa do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur podwykonawcy w wysokości 7 proc.

W ocenie wnioskodawcy, opisane usługi „(...) są robotami budowlano-montażowymi oraz pracami remontowymi związanymi z budownictwem mieszkaniowym, albowiem ewidentnie w wyniku zrealizowania umowy powstaną lokale mieszkalne. Tak więc, przedmiotem umowy jest wykonanie budynku mieszkalnego. Nie ma (...) znaczenia fakt, iż budynek ten był pierwotnie budynkiem szpitalnym. Spółka powinna więc opodatkować opisane usługi VAT w wysokości 7 proc. oraz może odliczyć podatek naliczony wynikający z faktur podwykonawcy w wysokości 7 proc.”.

Stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn.zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Natomiast w świetle art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy o VAT, do 31 grudnia 2007 r. stosuje się stawkę VAT w wysokości 7 proc. w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą. Na podstawie art. 146 ust. 2 ustawy o VAT, przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a, rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego, zdefiniowanego w art. 2 pkt 12 ustawy o VAT i infrastruktury towarzyszącej, określonej w art. 146 ust. 3 tej ustawy oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego.

W świetle wymienionych regulacji, odnosząc się do sytuacji przedstawionej w pytaniu, tutejszy organ stoi na stanowisku, iż zastosowanie właściwej stawki podatku będzie zależało od przedmiotu umowy cywilnoprawnej zawartej pomiędzy spółką a kontrahentem, który posiada odpowiednią dokumentację dotyczącą zmiany przeznaczenia budynku i zaadaptowanie go do celów mieszkaniowych. Gdy z zawartej umowy wynika, iż przedmiotem sprzedaży ma być robota budowlano-montażowa związana z budownictwem mieszkaniowym, to wystawiając fakturę podatnik ma prawo opodatkować całość usługi wg 7-proc. stawki podatku. W takim przypadku na fakturze nie należy dokonywać specyfikacji poszczególnych składników materiałów oraz robót budowlanych, a jedynie określić rodzaj tej usługi, rodzaj obiektu, z jakim jest ona związana, oraz wysokość stawki podatkowej odnoszącej się do całości usługi. W ocenie tutejszego organu, spółka -świadcząc usługi budowlano-montażowe oraz usługi remontowe i roboty konserwatorskie związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego - ma prawo do zastosowania jednolitej stawki podatku od towarów i usług w wysokości 7 proc. na podstawie art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy o VAT.

Kolejną kwestią wymagającą interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie będącym przedmiotem pytania strony była możliwość odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur podwykonawcy. W ocenie spółki, z uwagi na fakt, iż właściwą stawką podatku dla opisanych robót budowlano-montażowych związanych z budownictwem mieszkaniowym jest stawka 7 proc., może ona odliczyć podatek naliczony wynikający z faktur podwykonawcy w tej wysokości.

Prawo podatnika do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarto w przepisie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, który stanowi, że w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniami niemającymi zastosowania w niniejszej sprawie. Czynności podlegające opodatkowaniu tym podatkiem zostały wymienione w art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, a należą do nich m.in.: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Z kolei - w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT - kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Równocześnie, w art. 88 ust. 1 i 3a ustawy o VAT wymieniono przypadki, w których prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego zostało ograniczone, bądź wyłączone. Podatnik ma zatem prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych (tego, że zakupy będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych) oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, czyli wyłączeń zastosowania obniżenia podatku.

Z powołanych przepisów nie wynika brak prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony ustalony - w ocenie podatnika - wg błędnej stawki. W tej sytuacji, spółce przysługuje prawo do rozliczenia pełnej wysokości podatku naliczonego w fakturach podwykonawców, o ile równocześnie spełnione zostały pozytywne przesłanki realizacji tego prawa. (...) Z przepisów ustawy o VAT nie wynika, aby w sytuacji otrzymania faktury z naliczoną wyższą stawką podatku nie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z niej wynikający. (...)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od kryptowalut 2024. Jak rozliczyć?

Kiedy należy zapłacić podatek, a kiedy kryptowaluty pozostają neutralne podatkowo? Co podlega opodatkowaniu? Jaki PIT trzeba złożyć?

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

KSeF z dużym poślizgiem. Przedsiębiorcy i cała branża księgowa to odczują. Jak?

Decyzja ministerstwa o przesunięciu KSeF o prawie 2 lata jest niekorzystna z punktu widzenia polskich firm. Znacznie opóźni rewolucję cyfrową i wzrost konkurencyjności krajowych przedsiębiorców. Wymagać będzie także poniesienia dodatkowych kosztów przez firmy, które już zainwestowały w odpowiednie technologie i przeszkolenie personelu. Wielu dostawców oprogramowania do fakturowania i prowadzenia księgowości może zostać zmuszonych do ponownej integracji systemów. Taką opinię wyraził Rafał Strzelecki, CEO CashDirector S.A.

Kto nie poniesie kary za brak złożenia PIT-a do 30 kwietnia?

Ministerstwo Finansów informuje, że do 30 kwietnia 2024 r. podatnicy mogą zweryfikować i zmodyfikować lub zatwierdzić swoje rozliczenia w usłudze Twój e-PIT. Jeżeli podatnik nie złoży samodzielnie zeznania PIT-37 i PIT-38 za 2023 r., to z upływem 30 kwietnia zostanie ono automatycznie zaakceptowane przez system. Dzięki temu PIT będzie złożony w terminie nawet jeżeli podatnik nie podejmie żadnych działań. Ale dotyczy to tylko tych dwóch zeznań. Pozostałe PIT-y trzeba złożyć samodzielnie najpóźniej we wtorek 30 kwietnia 2024 r. Tego dnia urzędy skarbowe będą czynne do godz. 18:00.

Ekonomiczne „odkrycia” na temat WIBOR-u [polemika]

Z uwagą zapoznaliśmy się z artykułem Pana K. Szymańskiego „Kwestionowanie kredytów opartych o WIBOR, jakie argumenty można podnieść przed sądem?”, opublikowanym 16 kwietnia 2024 r. na portalu Infor.pl. Autor, jako analityk rynków finansowych, dokonuje przełomowego „odkrycia” – stwierdza niereprezentatywność WIBOR-u oraz jego spekulacyjny charakter. Jest to jeden z całej serii artykułów ekonomistów (zarówno K. Szymańskiego, jak i innych), którzy działając ramię w ramię z kancelariami prawnymi starają się stworzyć iluzję, że działający od 30 lat wskaźnik referencyjny nie działa prawidłowo, a jego stosowanie w umowach to efekt zmowy banków, której celem jest osiągnięcie nieuzasadnionych zysków kosztem konsumentów. Do tego spisku, jak rozumiemy, dołączyli KNF, UOKiK i sądy, które to instytucje jednoznacznie potwierdzają prawidłowość WIBOR-u.

Przedsiębiorca uiści podatek tylko gdy klient mu zapłaci. Tak będzie działał kasowy PIT. Od kiedy? Pod jakimi warunkami?

Resort finansów przygotował właśnie projekt nowelizacji ustawy o PIT oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Celem tej zmiany jest wprowadzenie od 2025 roku kasowej metody rozliczania podatku dochodowego, polegającej na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Z metody kasowej będą mogli korzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Minister Domański o przyszłości KSeF. Nowe daty uruchomienia zostały wyznaczone

Minister finansów Andrzej Domański wypowiedział się dziś o audycie Krajowego Systemu e-Faktur i przyszłości KSeF. Zmiany legislacyjne w KSeF to będzie proces podzielony na dwa etapy.

Panele fotowoltaiczne - obowiązek podatkowy w akcyzie [część 2]

W katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą znajduje się również przypadek konsumpcji. Chodzi tutaj o zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję jak i przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

Globalny podatek minimalny - zasady GloBE również w Polsce. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury rachunkowe i podatkowe

System globalnego podatku minimalnego (zasad GloBE) zawita do Polski. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury wewnętrzne, w szczególności dotyczące gromadzenia informacji rachunkowych i podatkowych.

REKLAMA