REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Roboty budowlano-montażowe związane z budownictwem mieszkaniowym - stawka VAT

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego Dyrektora Izby Skarbowej w Rzeszowie z 1 marca 2007 r., sygn. IS.II/2-443/328/06

Pytania

Jaka jest stawka VAT dla robót budowlano-montażowych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą? Jak rozliczyć VAT z faktur podwykonawców, jeśli na fakturach tych jest nieprawidłowa stawka podatku?

Stan faktyczny i stanowisko podatnika

Spółka wykonuje roboty budowlano-montażowe, polegające na adaptacji budynku szpitalnego na budynek mieszkalny wielorodzinny. Zgodnie z zapisami umowy zawartej z zamawiającym, przedmiotem odbioru będzie budynek mieszkalny wraz z robotami towarzyszącymi. Spółka, będąc wykonawcą, wystawia zamawiającemu każdego miesiąca faktury za wykonane roboty, stosując stawkę VAT w wysokości 7 proc. Jednocześnie w ramach realizacji inwestycji podatnik korzysta z usług podwykonawców. Wykonują oni ten sam zakres robót. Od jednego z podwykonawców spółka otrzymała fakturę z podatkiem w wysokości 7 proc., natomiast od drugiego podwykonawcy fakturę ze stawką 22 proc. W tak przedstawionym stanie faktycznym pytanie podatnika dotyczyło kwestii wysokości stawki podatku do robót budowlano-montażowych, a także prawa do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur podwykonawcy w wysokości 7 proc.

W ocenie wnioskodawcy, opisane usługi „(...) są robotami budowlano-montażowymi oraz pracami remontowymi związanymi z budownictwem mieszkaniowym, albowiem ewidentnie w wyniku zrealizowania umowy powstaną lokale mieszkalne. Tak więc, przedmiotem umowy jest wykonanie budynku mieszkalnego. Nie ma (...) znaczenia fakt, iż budynek ten był pierwotnie budynkiem szpitalnym. Spółka powinna więc opodatkować opisane usługi VAT w wysokości 7 proc. oraz może odliczyć podatek naliczony wynikający z faktur podwykonawcy w wysokości 7 proc.”.

Stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn.zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Natomiast w świetle art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy o VAT, do 31 grudnia 2007 r. stosuje się stawkę VAT w wysokości 7 proc. w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą. Na podstawie art. 146 ust. 2 ustawy o VAT, przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a, rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego, zdefiniowanego w art. 2 pkt 12 ustawy o VAT i infrastruktury towarzyszącej, określonej w art. 146 ust. 3 tej ustawy oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego.

W świetle wymienionych regulacji, odnosząc się do sytuacji przedstawionej w pytaniu, tutejszy organ stoi na stanowisku, iż zastosowanie właściwej stawki podatku będzie zależało od przedmiotu umowy cywilnoprawnej zawartej pomiędzy spółką a kontrahentem, który posiada odpowiednią dokumentację dotyczącą zmiany przeznaczenia budynku i zaadaptowanie go do celów mieszkaniowych. Gdy z zawartej umowy wynika, iż przedmiotem sprzedaży ma być robota budowlano-montażowa związana z budownictwem mieszkaniowym, to wystawiając fakturę podatnik ma prawo opodatkować całość usługi wg 7-proc. stawki podatku. W takim przypadku na fakturze nie należy dokonywać specyfikacji poszczególnych składników materiałów oraz robót budowlanych, a jedynie określić rodzaj tej usługi, rodzaj obiektu, z jakim jest ona związana, oraz wysokość stawki podatkowej odnoszącej się do całości usługi. W ocenie tutejszego organu, spółka -świadcząc usługi budowlano-montażowe oraz usługi remontowe i roboty konserwatorskie związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego - ma prawo do zastosowania jednolitej stawki podatku od towarów i usług w wysokości 7 proc. na podstawie art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy o VAT.

Kolejną kwestią wymagającą interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie będącym przedmiotem pytania strony była możliwość odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur podwykonawcy. W ocenie spółki, z uwagi na fakt, iż właściwą stawką podatku dla opisanych robót budowlano-montażowych związanych z budownictwem mieszkaniowym jest stawka 7 proc., może ona odliczyć podatek naliczony wynikający z faktur podwykonawcy w tej wysokości.

Prawo podatnika do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarto w przepisie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, który stanowi, że w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniami niemającymi zastosowania w niniejszej sprawie. Czynności podlegające opodatkowaniu tym podatkiem zostały wymienione w art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, a należą do nich m.in.: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Z kolei - w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT - kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Równocześnie, w art. 88 ust. 1 i 3a ustawy o VAT wymieniono przypadki, w których prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego zostało ograniczone, bądź wyłączone. Podatnik ma zatem prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych (tego, że zakupy będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych) oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, czyli wyłączeń zastosowania obniżenia podatku.

Z powołanych przepisów nie wynika brak prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony ustalony - w ocenie podatnika - wg błędnej stawki. W tej sytuacji, spółce przysługuje prawo do rozliczenia pełnej wysokości podatku naliczonego w fakturach podwykonawców, o ile równocześnie spełnione zostały pozytywne przesłanki realizacji tego prawa. (...) Z przepisów ustawy o VAT nie wynika, aby w sytuacji otrzymania faktury z naliczoną wyższą stawką podatku nie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z niej wynikający. (...)

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

REKLAMA