REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Roboty budowlano-montażowe związane z budownictwem mieszkaniowym - stawka VAT

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego Dyrektora Izby Skarbowej w Rzeszowie z 1 marca 2007 r., sygn. IS.II/2-443/328/06

Pytania

Jaka jest stawka VAT dla robót budowlano-montażowych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą? Jak rozliczyć VAT z faktur podwykonawców, jeśli na fakturach tych jest nieprawidłowa stawka podatku?

Stan faktyczny i stanowisko podatnika

Spółka wykonuje roboty budowlano-montażowe, polegające na adaptacji budynku szpitalnego na budynek mieszkalny wielorodzinny. Zgodnie z zapisami umowy zawartej z zamawiającym, przedmiotem odbioru będzie budynek mieszkalny wraz z robotami towarzyszącymi. Spółka, będąc wykonawcą, wystawia zamawiającemu każdego miesiąca faktury za wykonane roboty, stosując stawkę VAT w wysokości 7 proc. Jednocześnie w ramach realizacji inwestycji podatnik korzysta z usług podwykonawców. Wykonują oni ten sam zakres robót. Od jednego z podwykonawców spółka otrzymała fakturę z podatkiem w wysokości 7 proc., natomiast od drugiego podwykonawcy fakturę ze stawką 22 proc. W tak przedstawionym stanie faktycznym pytanie podatnika dotyczyło kwestii wysokości stawki podatku do robót budowlano-montażowych, a także prawa do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur podwykonawcy w wysokości 7 proc.

W ocenie wnioskodawcy, opisane usługi „(...) są robotami budowlano-montażowymi oraz pracami remontowymi związanymi z budownictwem mieszkaniowym, albowiem ewidentnie w wyniku zrealizowania umowy powstaną lokale mieszkalne. Tak więc, przedmiotem umowy jest wykonanie budynku mieszkalnego. Nie ma (...) znaczenia fakt, iż budynek ten był pierwotnie budynkiem szpitalnym. Spółka powinna więc opodatkować opisane usługi VAT w wysokości 7 proc. oraz może odliczyć podatek naliczony wynikający z faktur podwykonawcy w wysokości 7 proc.”.

Stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn.zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Natomiast w świetle art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy o VAT, do 31 grudnia 2007 r. stosuje się stawkę VAT w wysokości 7 proc. w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą. Na podstawie art. 146 ust. 2 ustawy o VAT, przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a, rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego, zdefiniowanego w art. 2 pkt 12 ustawy o VAT i infrastruktury towarzyszącej, określonej w art. 146 ust. 3 tej ustawy oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego.

W świetle wymienionych regulacji, odnosząc się do sytuacji przedstawionej w pytaniu, tutejszy organ stoi na stanowisku, iż zastosowanie właściwej stawki podatku będzie zależało od przedmiotu umowy cywilnoprawnej zawartej pomiędzy spółką a kontrahentem, który posiada odpowiednią dokumentację dotyczącą zmiany przeznaczenia budynku i zaadaptowanie go do celów mieszkaniowych. Gdy z zawartej umowy wynika, iż przedmiotem sprzedaży ma być robota budowlano-montażowa związana z budownictwem mieszkaniowym, to wystawiając fakturę podatnik ma prawo opodatkować całość usługi wg 7-proc. stawki podatku. W takim przypadku na fakturze nie należy dokonywać specyfikacji poszczególnych składników materiałów oraz robót budowlanych, a jedynie określić rodzaj tej usługi, rodzaj obiektu, z jakim jest ona związana, oraz wysokość stawki podatkowej odnoszącej się do całości usługi. W ocenie tutejszego organu, spółka -świadcząc usługi budowlano-montażowe oraz usługi remontowe i roboty konserwatorskie związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego - ma prawo do zastosowania jednolitej stawki podatku od towarów i usług w wysokości 7 proc. na podstawie art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy o VAT.

Kolejną kwestią wymagającą interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie będącym przedmiotem pytania strony była możliwość odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur podwykonawcy. W ocenie spółki, z uwagi na fakt, iż właściwą stawką podatku dla opisanych robót budowlano-montażowych związanych z budownictwem mieszkaniowym jest stawka 7 proc., może ona odliczyć podatek naliczony wynikający z faktur podwykonawcy w tej wysokości.

Prawo podatnika do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarto w przepisie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, który stanowi, że w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniami niemającymi zastosowania w niniejszej sprawie. Czynności podlegające opodatkowaniu tym podatkiem zostały wymienione w art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, a należą do nich m.in.: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Z kolei - w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT - kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Równocześnie, w art. 88 ust. 1 i 3a ustawy o VAT wymieniono przypadki, w których prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego zostało ograniczone, bądź wyłączone. Podatnik ma zatem prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych (tego, że zakupy będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych) oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, czyli wyłączeń zastosowania obniżenia podatku.

Z powołanych przepisów nie wynika brak prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony ustalony - w ocenie podatnika - wg błędnej stawki. W tej sytuacji, spółce przysługuje prawo do rozliczenia pełnej wysokości podatku naliczonego w fakturach podwykonawców, o ile równocześnie spełnione zostały pozytywne przesłanki realizacji tego prawa. (...) Z przepisów ustawy o VAT nie wynika, aby w sytuacji otrzymania faktury z naliczoną wyższą stawką podatku nie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z niej wynikający. (...)

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA