REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Roboty budowlano-montażowe związane z budownictwem mieszkaniowym - stawka VAT

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego Dyrektora Izby Skarbowej w Rzeszowie z 1 marca 2007 r., sygn. IS.II/2-443/328/06

Pytania

Jaka jest stawka VAT dla robót budowlano-montażowych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą? Jak rozliczyć VAT z faktur podwykonawców, jeśli na fakturach tych jest nieprawidłowa stawka podatku?

Stan faktyczny i stanowisko podatnika

Spółka wykonuje roboty budowlano-montażowe, polegające na adaptacji budynku szpitalnego na budynek mieszkalny wielorodzinny. Zgodnie z zapisami umowy zawartej z zamawiającym, przedmiotem odbioru będzie budynek mieszkalny wraz z robotami towarzyszącymi. Spółka, będąc wykonawcą, wystawia zamawiającemu każdego miesiąca faktury za wykonane roboty, stosując stawkę VAT w wysokości 7 proc. Jednocześnie w ramach realizacji inwestycji podatnik korzysta z usług podwykonawców. Wykonują oni ten sam zakres robót. Od jednego z podwykonawców spółka otrzymała fakturę z podatkiem w wysokości 7 proc., natomiast od drugiego podwykonawcy fakturę ze stawką 22 proc. W tak przedstawionym stanie faktycznym pytanie podatnika dotyczyło kwestii wysokości stawki podatku do robót budowlano-montażowych, a także prawa do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur podwykonawcy w wysokości 7 proc.

W ocenie wnioskodawcy, opisane usługi „(...) są robotami budowlano-montażowymi oraz pracami remontowymi związanymi z budownictwem mieszkaniowym, albowiem ewidentnie w wyniku zrealizowania umowy powstaną lokale mieszkalne. Tak więc, przedmiotem umowy jest wykonanie budynku mieszkalnego. Nie ma (...) znaczenia fakt, iż budynek ten był pierwotnie budynkiem szpitalnym. Spółka powinna więc opodatkować opisane usługi VAT w wysokości 7 proc. oraz może odliczyć podatek naliczony wynikający z faktur podwykonawcy w wysokości 7 proc.”.

Stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn.zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Natomiast w świetle art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy o VAT, do 31 grudnia 2007 r. stosuje się stawkę VAT w wysokości 7 proc. w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą. Na podstawie art. 146 ust. 2 ustawy o VAT, przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a, rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego, zdefiniowanego w art. 2 pkt 12 ustawy o VAT i infrastruktury towarzyszącej, określonej w art. 146 ust. 3 tej ustawy oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego.

W świetle wymienionych regulacji, odnosząc się do sytuacji przedstawionej w pytaniu, tutejszy organ stoi na stanowisku, iż zastosowanie właściwej stawki podatku będzie zależało od przedmiotu umowy cywilnoprawnej zawartej pomiędzy spółką a kontrahentem, który posiada odpowiednią dokumentację dotyczącą zmiany przeznaczenia budynku i zaadaptowanie go do celów mieszkaniowych. Gdy z zawartej umowy wynika, iż przedmiotem sprzedaży ma być robota budowlano-montażowa związana z budownictwem mieszkaniowym, to wystawiając fakturę podatnik ma prawo opodatkować całość usługi wg 7-proc. stawki podatku. W takim przypadku na fakturze nie należy dokonywać specyfikacji poszczególnych składników materiałów oraz robót budowlanych, a jedynie określić rodzaj tej usługi, rodzaj obiektu, z jakim jest ona związana, oraz wysokość stawki podatkowej odnoszącej się do całości usługi. W ocenie tutejszego organu, spółka -świadcząc usługi budowlano-montażowe oraz usługi remontowe i roboty konserwatorskie związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego - ma prawo do zastosowania jednolitej stawki podatku od towarów i usług w wysokości 7 proc. na podstawie art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy o VAT.

Kolejną kwestią wymagającą interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie będącym przedmiotem pytania strony była możliwość odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur podwykonawcy. W ocenie spółki, z uwagi na fakt, iż właściwą stawką podatku dla opisanych robót budowlano-montażowych związanych z budownictwem mieszkaniowym jest stawka 7 proc., może ona odliczyć podatek naliczony wynikający z faktur podwykonawcy w tej wysokości.

Prawo podatnika do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarto w przepisie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, który stanowi, że w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniami niemającymi zastosowania w niniejszej sprawie. Czynności podlegające opodatkowaniu tym podatkiem zostały wymienione w art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, a należą do nich m.in.: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Z kolei - w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT - kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Równocześnie, w art. 88 ust. 1 i 3a ustawy o VAT wymieniono przypadki, w których prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego zostało ograniczone, bądź wyłączone. Podatnik ma zatem prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych (tego, że zakupy będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych) oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, czyli wyłączeń zastosowania obniżenia podatku.

Z powołanych przepisów nie wynika brak prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony ustalony - w ocenie podatnika - wg błędnej stawki. W tej sytuacji, spółce przysługuje prawo do rozliczenia pełnej wysokości podatku naliczonego w fakturach podwykonawców, o ile równocześnie spełnione zostały pozytywne przesłanki realizacji tego prawa. (...) Z przepisów ustawy o VAT nie wynika, aby w sytuacji otrzymania faktury z naliczoną wyższą stawką podatku nie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z niej wynikający. (...)

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA