Czy zwrot kosztów zakupu okularów do pracy przy monitorze podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych
REKLAMA
REKLAMA
Zajmując własne stanowisko Strona uznała, iż zwrot kosztów zakupu okularów jest świadczeniem rzeczowym przysługującym na podstawie właściwego przepisu o bezpieczeństwie i higienie pracy, w związku z czym nie pobrała od kwoty zwrotu za zakup okularów korekcyjnych zaliczki na podatek dochodowy. Strona uznała, iż przeniesienie przez pracodawcę na pracownika zakupu okularów korekcyjnych, nie zmienia zakresu rzeczowego świadczenia.
INTERPRETACJA ORGANU PODATKOWEGO - GŁÓWNA TEZA
Przychód uzyskany przez pracownika w związku ze zwrotem kosztów zakupu okularów korygujących wzrok jest wolny od podatku dochodowego, jeżeli wyniki badan okulistycznych przeprowadzonych w ramach profilaktycznej opieki zdrowotnej, wykażą potrzebę ich stosowania podczas pracy przy obsłudze monitora ekranowego.
KOMENTARZ EKSPERTA
Stanowisko organu podatkowego jest prawidłowe. Zwrot wydatków z tytułu zakupu okularów korygujących wzrok stanowi u pracownika przychód korzystający ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z tym przepisem, wolne od podatku dochodowego są świadczenia rzeczowe przysługujące na podstawie przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy oraz ekwiwalenty za te świadczenia, jeżeli zasady ich przyznawania wynikają z odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw.
Z powołanego wyżej przepisu wynika, że dotyczy on świadczeń rzeczowych (tj. świadczeń, których przedmiotem jest rzecz) oraz ekwiwalentów za te świadczenia - równych wartością odpowiedników świadczeń rzeczowych, które przysługują wyłącznie na podstawie określonych przepisów, tj. przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy, rozumianych jako uregulowania normujące zespół warunków zapewniających wyeliminowanie lub maksymalne ograniczenie ujemnego wpływu środowiska pracy na organizm pracujących. Jak już wyżej wspomniano - koniecznym jest by zasady przyznawania tych świadczeń bądź ekwiwalentów w zamian za nie, wynikały z odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw.
Tym samym, jeżeli pracodawca stosuje zasady przewidziane w odrębnych przepisach - tu w Kodeksie pracy w powiązaniu z przepisami z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy, na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe, dostarcza pracownikowi środki ochrony indywidualnej zabezpieczającej przed działaniem niebezpiecznych i szkodliwych dla zdrowia czynników występujących w środowisku pracy i taka konieczność jest potwierdzona badaniem okulistycznym, to taka ochrona zdrowia pracownika w postaci zwrotu środków finansowych na zakup szkieł ochronnych nie będzie stanowiła po stronie otrzymującego przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
W przypadku natomiast, gdy nie zostaną spełnione przesłanki wymienione powyżej (m.in. badanie okulistyczne nie potwierdzi konieczności stosowania szkieł korekcyjnych przy pracy przed monitorem komputerowym, po stronie pracownika wystąpi przychód w wysokości sfinansowanej przez zakład pracy wartości okularów, podlegający kumulacji z innymi przychodami pracownika ze stosunku pracy, opodatkowany według zasad określonych w art. 32 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Interpretację skomentowała
Agnieszka Dziekan-Arasimowicz
pracownik jednego z urzędów skarbowych
INTERPRETACJA ORGANU PODATKOWEGO - ARGUMENTACJA
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Sieradzu działając na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 23.03.2007r. (data wpływu do tut. organu 27 marca 2007r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, uznał za prawidłowe stanowisko przedstawione w ww. wniosku.
W uzasadnieniu swego postanowienia Naczelnik Urzędu Skarbowego w Sieradzu stwierdził co następuje. Stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 11 ustawy z dnia 26.07.1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są świadczenia rzeczowe i ekwiwalenty za te świadczenia, przysługujące na podstawie przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy, jeżeli zasady ich przyznawania wynikają z odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw.
W myśl art. 237 (indeks6) § 1 i 3 ustawy z dnia 26.06.1974r. - Kodeks pracy (Dz. U. z 1998r. Nr 21, poz. 94 ze zm.) pracodawca jest obowiązany dostarczyć pracownikowi nieodpłatne środki ochrony indywidualnej zabezpieczające przed działaniem niebezpiecznych i szkodliwych dla zdrowia czynników występujących w środowisku pracy oraz informować go o sposobach posługiwania się tymi środkami. Pracodawca jest obowiązany dostarczać pracownikowi środki ochrony indywidualnej, które spełniają wymagania dotyczące oceny zgodności określone w odrębnych przepisach.
Z § 8 ust. 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 1 grudnia 1998 roku w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe (Dz. U. Nr 148, poz. 973) wynika, iż pracodawca jest obowiązany zapewnić pracownikom okulary korygujące wzrok, zgodnie z zaleceniami lekarza, jeżeli wyniki badań okulistycznych przeprowadzonych w ramach profilaktycznej opieki zdrowotnej, wykażą potrzebę ich stosowania podczas pracy przy obsłudze monitora ekranowego.
W świetle przytoczonych wyżej przepisów, uwzględniając unormowania art. 21 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stwierdzić należy, iż przychód uzyskany przez pracownika w związku ze zwrotem kosztów zakupu okularów korygujących wzrok jest wolny od podatku dochodowego, jeżeli wyniki badan okulistycznych przeprowadzonych w ramach profilaktycznej opieki zdrowotnej, wykażą potrzebę ich stosowania podczas pracy przy obsłudze monitora ekranowego.
Biorąc pod uwagę powyższe, stanowisko Strony uznaje się za właściwe. Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Nie jest ona wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Interpretacja Naczelnika Urzędu Skarbowego w Sieradzu z 21 maja 2007 r., nr US I/415/14/07/SŁ
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat