REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Oświadczenie nabywcy zwalnia paliwo z akcyzy

Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Paliwo żeglugowe dostarczane ze składu podatkowego bezpośrednio na jednostki pływające znajdujące się w Polsce podlega zwolnieniu od akcyzy po złożeniu oświadczenia, że nabywane wyroby zostaną zużyte na własne potrzeby.

JAKI PROBLEM ROZSTRZYGNĘŁA IZBA

Spółka X, wchodząca w skład spółki Y, w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej zajmuje się sprzedażą paliwa żeglugowego wytworzonego w zakładzie rafineryjnym na terenie składu podatkowego prowadzonego przez spółkę Y. Paliwo, po wydaniu ze składu podatkowego, jest bezpośrednio dostarczane na jednostki pływające. Fakt wykonywania tej dostawy jest każdorazowo potwierdzany na kwicie bunkrowym, na którym zamieszczane jest oświadczenie kapitana statku stwierdzające, że dostarczone paliwo zostanie wykorzystane do napędu jednostek pływających. Jakich warunków powinna dotrzymać spółka, aby realizować zwolnienie od akcyzy przy sprzedaży paliw żeglugowych wydawanych ze składu podatkowego, gdzie jako płatnik faktur występuje trader posiadający siedzibę poza terytorium Polski?

ODPOWIEDŹ IZBY

W myśl art. 26 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz.U. nr 29, poz. 257 z późn. zm.) pobór akcyzy od wyrobów akcyzowych jest zawieszony, jeżeli wyroby są zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub dostarczone nabywcom upoważnionym do nabycia zwolnionego od akcyzy wyrobu.

Zgodnie z par. 8 ust. 1 rozporządzenia ministra finansów z dnia 26 kwietnia 2006 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, zwalnia się od podatku akcyzowego sprze- daż olejów napędowych, olejów opałowych lub olejów smarowych oznaczonych symbolem PKWiU 23.20.18-02.50 oraz objętych kodem CN 2710 19 81, wykorzystywanych do celów żeglugi (włączając rejsy rybackie), dokonywaną ze składu podatkowego na terytorium kraju uprawnionemu nabywcy lub dokonywaną przez podmiot, o którym mowa w ust. 3 pkt 2, oraz energię elektryczną wytwarzaną na pokładzie statku.

Na mocy par. 8 ust. 3 rozporządzenia, uprawnionym nabywcą, o którym mowa w ust. 1, jest podmiot dokonujący zakupu olejów napędowych, olejów opałowych lub olejów smarowych, oznaczonych symbolem PKWiU 23.20.18-02.50 oraz objętych kodem CN 2710 19 81, wykorzystywanych do celów żeglugi, który: posiada jednostkę lub jednostki pływające i złoży oświadczenie, że nabywane wyroby zostaną zużyte na własne potrzeby do celów objętych zwolnieniem lub dokonuje odsprzedaży tych wyrobów podmiotom, o których mowa w pkt 1, lub zużywa je na własne potrzeby do celów, o których mowa w ust. 1.

Podmiot posiadający jednostkę lub jednostki pływające, nabywający wskazane wyroby, musi złożyć oświadczenie, że nabywane wyroby zostaną zużyte do celów uprawniających do zwolnienia.

To oświadczenie, może być złożone w dokumencie, w szczególności na kwicie bunkrowym, sporządzonym w związku z dostawą wyrobów na jednostkę pływającą. Dokument ten powinien zawierać co najmniej: numer dokumentu, datę dostawy, miejsce dostawy, nazwę zaopatrzenia, podpis osoby przyjmującej wyroby w imieniu podmiotu posiadającego jednostkę pływającą.

W analizowanym przypadku uprawnionym nabywcą jest podmiot posiadający jednostkę pływającą, a paliwo żeglugowe, będące przedmiotem transakcji, jest bezpośrednio dostarczane na tę jednostkę. Zwrócić należy uwagę na fakt, że trader nie bierze udziału w fizycznym obrocie przedmiotem transakcji - paliwem żeglugowym. Jego rola w niniejszej sprawie ogranicza się do funkcjonowania tylko i wyłącznie jako płatnik faktur, po uprzednim koordynowaniu działań w imieniu armatorów/dysponentów statku.

Transakcja sprzedaży jest nierozerwalnie związana z przeniesieniem na kupującego prawa własności i wydaniem mu rzeczy stanowiącej przedmiot transakcji. Fizyczna dostawa przedmiotowego paliwa na jednostkę zużywającą, dokonywana bezpośrednio ze składu podatkowego, wypełnia znamiona sprzedaży. Uzyskiwane każdorazowo od kapitana statku oświadczenie, że dostarczone paliwo zostanie wykorzystane do napędu jednostek pływających, składane na kwicie bunkrowym, stanowi podstawę do skorzystania z omawianego zwolnienia.

Do sprzedaży paliwa - a zatem do przeniesienia jego własności - dochodzi z momentem jego wydania nabywcy. Jednocześnie, analizując kwestię uprawnionego nabywcy, czyli podmiotu dokonującego zakupu oleju napędowego, należy zwrócić uwagę, że podmiotem tym jest osoba, która nabywa, czyli na rzecz której następuje wydanie oleju napędowego.

W związku z tym spółka, dokonując faktycznych dostaw (wydania przedmiotu umów sprzedaży ze składu podatkowego) bezpośrednio na statki, dokonuje sprzedaży oleju napędowego na rzecz właścicieli (posiadaczy) jednostek pływających. Kwestia rozliczeń za tak przeprowadzone transakcje (dostawy) nie wpływa zatem na ocenę prawnopodatkową tych zdarzeń, bowiem przepisy regulujące opodatkowanie podatkiem akcyzowym nie zawierają uregulowań, w których kwestie te byłyby unormowane w sposób wywierający skutek na obowiązki podatnika.

Postanowienie dyrektora Izby Celnej w Gdyni z 30 lipca 2007 r., nr 320000-PA-9110-I-7/07.

EWA MATYSZEWSKA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Prof. Modzelewski: Od 1 lutego 2026 r. będziemy otrzymywać faktury VAT aż w 18 różnych formach. Konieczna nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

REKLAMA

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA