REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kiedy można stosować 50% koszty uzyskania przychodów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Joanna Stolarek
Doradca podatkowy
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
50% koszty uzyskania przychodów
50% koszty uzyskania przychodów

REKLAMA

REKLAMA

Koszty uzyskania przychodów w zryczałtowanej wysokości 50% można zastosować, gdy dana osoba uzyska przychód za wykonanie czynności będącej przedmiotem prawa autorskiego lub pokrewnego. Można skorzystać z tych kosztów również wtedy, gdy twórca dokona rozporządzenia prawami autorskimi do swojego utworu - czyli gdy przejdą one na zleceniodawcę lub gdy udzieli licencji na korzystanie z nich.

Polecamy:  Pakiet żółtych książek - Podatki 2018

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Tak wynika z interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 24 sierpnia 2010 r. (ITPB2/415-538/10/RS).

Zobacz także ujednolicony tekst ustawy: USTAWA z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych

Koszty uzyskania przychodów dla nauczycieli akademickich

REKLAMA

Sprawa dotyczyła uczelni wyższej (politechniki), która zatrudniała nauczycieli akademickich do prowadzenia zajęć dydaktycznych i innych, np. promotorstwa i recenzowania prac. Oprócz tego zatrudniała również inne osoby fizyczne. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Formą zatrudnienia była zazwyczaj umowa o dzieło (od której naliczane są 50% koszty uzyskania przychodów) oraz umowa zlecenie (tu koszty stanowią 20%). W związku z powyższym, uczelnia zwróciła się do organu podatkowego z pytaniem, czy przysługuje jej prawo do stosowania podwyższonych kosztów uzyskania przychodów zarówno w odniesieniu do umów o dzieło, jak i umów zlecenia? 

Chcesz otrzymywać więcej aktualnych informacji? Zapisz się na newsletter!

Zdaniem spółki, traka praktyka w zakresie umów dotyczących wykładów, recenzji, tworzenia stron internetowych itp. byłaby prawidłowa, ponieważ art. 22 ust.9 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: ustawa o PIT), nie wprowadza ograniczenia co do rodzaju zawieranych umów.

Organ podatkowy podzielił stanowisko podatnika. Wyjaśnił, że przychody z tytułu korzystania z praw autorskich albo rozporządzania nimi, występują wówczas gdy spełnione są dwie przesłanki.

Po pierwsze konieczne jest wystąpienie przedmiotu praw majątkowych w postaci utworu lub artystycznego wykonania. Po drugie zaś, osiągnięty przychód musi mieć postać wynagrodzenia autorskiego lub wykonawczego.

W umowach, które towarzyszą zamawianiu utworów, strony powinny wyraźnie postanowić, iż przedmiotem zamówienia jest właśnie dobro niematerialne, podlegające ochronie na mocy ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

W konsekwencji zastosowanie kosztów uzyskania przychodów w wysokości 50% będzie możliwe wówczas, gdy dana osoba uzyska przychód za wykonanie czynności będącej przedmiotem prawa autorskiego lub pokrewnego oraz gdy twórca dokona rozporządzenia prawami autorskimi do swojego utworu, czyli gdy przejdą one na zleceniodawcę lub gdy udzieli licencji na korzystanie z nich.

Ugruntowana praktyka

Stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy nie odbiega od innych wyrażonych przez organy podatkowe w tym zakresie. Przepis art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o PIT stanowi bowiem, iż zryczałtowane 50% koszty uzyskania przychodów przysługują m.in. z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich (…), lub rozporządzania przez nich tymi prawami.

Polecamy: Limity ulg i odliczeń w PIT

Polecamy: Najczęstsze błędy w PIT-ach

Nie budzi wątpliwości, iż nie tylko cytowany przepis, ale także inne postanowienia ustawy nie zawierają żadnych wymagań odnoszących się podstawy prawnej, na mocy której do rozporządzania tymi prawami autorskimi dochodzi. 

Powyższe oznacza, iż aby dana osoba mogła korzystać z 50% zryczałtowanych kosztów uzyskania przychodów konieczne jest spełnienie jedynie dwóch przesłanek; po pierwsze osoba ta powinna tworzyć utwory w rozumieniu prawa autorskiego, a po drugie, wynagrodzenie powinno być przez nią otrzymane z tytułu przeniesienia praw autorskich. 

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Decyduje przedmiot umowy

Nie jest przy tym istotne, czy podstawą transferu jest umowa o pracę, umowa o dzieło czy też umowa zlecenia. Ważne jest natomiast, aby zawierała ona odpowiednie postanowienia dotyczące przeniesienia praw autorskich przez twórcę. 

Warto przy tym podkreślić, iż w przypadku, w którym pracownik/zleceniobiorca/przyjmujący zamówienie poza pracą twórczą skutkującą powstaniem utworów wykonuje także na rzecz pracodawcy/zleceniodawcy/zamawiającego inne czynności (tj. takie, które nie skutkują powstaniem utworów), dla korzystania z podwyższonych kosztów uzyskania przychodów konieczne jest wyodrębnienie tej części należnego mu wynagrodzenia, która związana jest z przeniesieniem praw autorskich. 

Nie ma także przeszkód, aby zryczałtowane 50% koszty uzyskania przychodu były, pod pewnymi warunkami, stosowane przez osoby otrzymujące wynagrodzenie na podstawie umowy o pracę zawartej z zagranicznym pracodawcą.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Wybór przepisów:

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych (art. 22 ust. 9 pkt 3):
Koszty uzyskania przychodów z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich i artystów wykonawców z praw pokrewnych, w rozumieniu odrębnych przepisów, lub rozporządzania przez nich tymi prawami określa się w wysokości 50% uzyskanego przychodu, z tym że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), których podstawę wymiaru stanowi ten przychód.

Źródło: taxonline.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

REKLAMA

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

REKLAMA

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

Rewolucja nie mniej ważna niż KSeF. Nowy obowiązek dla firm sektora MŚP

Cyfryzacja rozliczeń podatkowych w Polsce wchodzi w kolejny etap. Podczas gdy uwaga przedsiębiorców skupia się dziś na KSeF, równie istotna zmiana dotknie ich jeszcze wcześniej. Od 1 stycznia 2026 roku prowadzenie KPiR możliwe będzie wyłącznie w formie cyfrowej. MF przekonuje, że to krok w stronę uproszczenia, automatyzacji oraz zwiększenia transparentności biznesu. Dla sektora MŚP oznacza on również nowe formalności, konieczność inwestycji w systemy IT oraz kary za nieterminowe raporty.

REKLAMA