REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koszty wytworzenia środka trwałego

Subskrybuj nas na Youtube
Koszty wytworzenia środka trwałego
Koszty wytworzenia środka trwałego
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wydatki poniesione w związku z wytworzeniem środka trwałego przed oddaniem owego środka do używania zalicza się do kosztów wytworzenia. Nie może tego jednak uczynić właściciel ani użytkownik wieczysty gruntu w stosunku do opłat powiązanych z prawem własności czy byciem użytkownikiem wieczystym.

Tak w interpretacji podatkowej z 7 kwietnia 2014 roku uznał Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu.

REKLAMA

Autopromocja

Poniesienie wydatków na rzecz powstania środka trwałego

Przedsiębiorca specjalizujący się w produkcji energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych z elektrowni wiatrowych, dokonał inwestycji w zakresie budowy tzw. parku wiatrowego, który w październiku 2013 roku został oddany do używania.

Dla realizacji powyższego przedsięwzięcia konieczne było zapewnienie sobie praw do gruntów, na którym prowadzona była inwestycja, tj. gruntów, na których stanęły wiatraki oraz poprowadzona została infrastruktura towarzysząca: linie energetyczne, drogi, stacje transformatorowe. W tym celu, wnioskodawca zawierał z różnymi podmiotami (podmioty prawne oraz osoby fizyczne) szereg umów gwarantujących mu prawo do gruntu. 

W związku z powyższym ponosił m.in. następujące koszty:

- zapłata za ustanowienie służebności przesyłu na rzecz uprawnionych do gruntu,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- wynagrodzenie dla wydzierżawiających grunty,

- odszkodowania związane z wyłączeniem gruntu z produkcji rolnej,

- koszty sądowe związane z ujawnieniem służebności przesyłu oraz prawa dzierżawy w księgach wieczystych,

- koszty notarialne związane z ustanawianiem służebności przesyłu oraz zawieraniem umów dzierżawy. 

Na gruncie tak przedstawiającego się stanu faktycznego pojawiło się pytanie, czy ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych wyżej wymienione koszty kwalifikuje jako koszty wytworzenia środka trwałego, związane z inwestycją w park wiatrowy, a co za tym idzie jako podlegające amortyzacji.

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu stwierdził, że wydatki te należy potraktować jako koszty wytworzenia środka trwałego, stąd będą one podlegać amortyzacji. Zaznaczył on jednak, że dotyczy to jedynie takich wydatków, które można ściśle powiązać z wytworzonym środkiem trwałym i które zostały poniesione przed oddaniem inwestycji do użytkowania. Podkreślił także, że taki mechanizm ma jednak zastosowanie jedynie do podmiotu niebędącego właścicielem ani użytkownikiem wieczystym gruntu.

Koszty wytworzenia środków trwałych

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym (ustawa o CIT) od osób prawnych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Przepis art. 15 ust. 6 ustawy o CIT do kosztów zalicza także odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne).

Wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych ustala się zgodnie z art. 16g ustawy o CIT. W szczególności za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych uważa się:

- w razie odpłatnego nabycia cenę ich nabycia,

- w razie wytworzenia we własnym zakresie koszt wytworzenia. 

Za koszt wytworzenia, zgodnie z art. 16g ust. 4 tej ustawy, uważa się wartość, w cenie nabycia, zużytych do wytworzenia środków trwałych: rzeczowych składników majątku i wykorzystanych usług obcych, kosztów wynagrodzeń za prace wraz z pochodnymi, i inne koszty dające się zaliczyć do wartości wytworzonych środków trwałych. Do kosztu wytworzenia nie zalicza się: kosztów ogólnych zarządu, kosztów sprzedaży oraz pozostałych kosztów operacyjnych i kosztów operacji finansowych, w szczególności odsetek od pożyczek (kredytów) i prowizji, z wyłączeniem odsetek i prowizji naliczonych do dnia przekazania środka trwałego do używania. 

Oznacza to, że do wartości początkowej wytworzonego środka trwałego zalicza się ogół kosztów poniesionych w związku z jego wytworzeniem od momentu rozpoczęcia inwestycji aż do momentu przekazania środka do używania.

Katalog wydatków poniesionych w związku z wytworzeniem środka trwałego powiększających jego wartość początkową jest otwarty. Wynika z tego, że mieszczą się w nim również inne, niewymienione wprost w ustawie koszty, które będą miały wpływ na wartość początkową danego składnika majątku.

PIT-11 w 2015 r. w formie papierowej - składany do 31 stycznia

Deklaracje PIT i CIT wyłącznie przez internet od 2015 roku

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Przeznaczenie i umiejscowienie w czasie wydatków

Decydujące znaczenie dla zaliczenia określonego wydatku do wydatków stanowiących koszt wytworzenia środka trwałego ma możliwość powiązania danego wydatku z konkretnym przedsięwzięciem.

Ponadto duże znaczenie ma moment faktycznego oddania tych środków do używania. Bowiem wszelkie wydatki pozostające w związku z wytworzeniem środka trwałego i poniesione do dnia oddania go do używania mają wpływ na jego koszt wytworzenia. Natomiast wydatki poniesione po tym dniu, mimo że dotyczą wytwarzanego środka trwałego, stanowią co do reguły koszty uzyskania przychodu.

Biorąc pod uwagę powyższe, należy stwierdzić, że poniesione przez wnioskodawcę wydatki są wydatkami dającymi się przyporządkować do wytwarzanego środka trwałego, a zatem winny stanowić element wartości początkowej wytwarzanych środków trwałych.

To stanowisko znajduje potwierdzenie w orzecznictwie sądów administracyjnych (np. wyrok NSA z 2 lutego 2011 r. sygn. akt II FSK 1744/09, wyrok NSA z dnia 1 lutego 2012 r. sygn. akt II FSK 1603/09, czy też wyroku WSA we Wrocławiu z dnia 11 kwietnia 2013 r. sygn. akt I SA/Wr 264/13). Podobnie do sprawy odnosi się w wydanych przez siebie interpretacjach Minister Finansów ( np. sygn. IBPB3/423-806/08/AK czy ILPB4/423-254/12/13-S/ŁM).


Inna sytuacja prawna właściciela i użytkownika wieczystego

Naczelny Sąd Administracyjny zwraca jednak uwagę, że  w sytuacji, gdy podatnik jest właścicielem (posiadaczem samoistnym), czy też użytkownikiem wieczystym gruntu ponoszonych przez niego z tego tytułu opłat związanych z prawem własności, czy też byciem użytkownikiem wieczystym (podatek od nieruchomości, opłaty za użytkowanie wieczyste) nie można zakwalifikować jako koszty wytworzenia środka trwałego (wyroku z 26 lutego 2009 r., sygn. II FSK 9/08). Wyrok ów – jako odnoszący się do innego niż przedstawiony stan faktyczny – nie powinien mieć jednak zastosowania w tej sprawie.

Reasumując, wydatki poniesione na rzecz konkretnej inwestycji powinny być zakwalifikowane jako koszty wytworzenia środka trwałego i tym samym podlegać amortyzacji, o ile podmiot je ponoszący nie jest właścicielem ani użytkownikiem wieczystym gruntu, a jedynie stroną umowy cywilnoprawnej, bądź podmiotem, któremu przysługuje służebność przesyłu.

Wydatki takie, by zostać zakwalifikowane do tej grupy, muszą jednakże zostać poniesione przed oddaniem wytworzonego środka trwałego do używania.

Źródło: indywidualna interpretacja przepisów prawa podatkowego Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 7 kwietnia 2014 roku (ILPB4/423-14/14-2/ŁM).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski: Większość podatników VAT może uniknąć w 2026 r. obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Jak?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, gdyby uchwalono projekt przepisów wprowadzających obowiązkowy KSeF w przedłożonym niedawno kształcie, to większość podatników VAT nie będzie musiała wystawiać faktur ustrukturyzowanych w 2026 r.

Stopy procentowe NBP 2025: w maju obniżka o 0,5 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 6-7 maja 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,5 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosi od 8 maja 2025 r. 5,25 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zgodna z oczekiwaniami większości analityków finansowych i ekonomistów. Stopy NBP zmieniły się pierwszy raz od 3 października 2023 r.

Przekształcenie JDG a status podatnika rozpoczynającego działalność w estońskim CIT

W świetle marcowego wyroku NSA (sygn. II FSK 1412/24) zmienia się podejście do kwalifikacji podatkowej spółek powstałych z przekształcenia jednoosobowych działalności gospodarczych. Wyrok ten przesądził, że takie podmioty mogą korzystać z przywilejów "podatnika rozpoczynającego działalność" na gruncie przepisów o estońskim CIT.

Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

REKLAMA

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

REKLAMA

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA