REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmowe spotkanie wigilijne w kosztach uzyskania przychodów

Firmowe spotkanie wigilijne w kosztach uzyskania przychodu
Firmowe spotkanie wigilijne w kosztach uzyskania przychodu
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Sfinansowana przez pracodawcę wigilia firmowa nie jest przychodem pracownika, ale pracodawca zaliczy ją w koszty podatkowe. Firmowe upominki, bony i paczki ze słodyczami dla pracowników i ich dzieci stanowią już ich przychód. To, czy będzie on zwolniony od podatku oraz czy upominki będą mogły obniżyć podatek szefa, zależy od źródła ich sfinansowania.

Co do zasady wszystko, co pracownik otrzymuje od pracodawcy, stanowi przychód ze stosunku pracy, od którego powinien zapłacić podatek dochodowy. Pracownik uniknie zapłaty podatku tylko wtedy, gdy świąteczne firmowe upominki, paczki czy tzw. karty pre-paid (czyli przedpłacony, zasilony przez firmę środek płatniczy) zostaną sfinansowane środkami z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych.

REKLAMA

Autopromocja

Prezent ze środków obrotowych firmy jest pensją pracownika

Firmowe prezenty na gwiazdkę, karty pre-paid, paczki świąteczne czy bony podarunkowe wypłacane ze środków obrotowych firmy stanowią koszt uzyskania przychodu pracodawcy, a co za tym idzie, obniżają jego zobowiązanie względem fiskusa. Dla pracownika oznaczają opodatkowany przychód ze stosunku pracy i zostaną uwzględnione w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne oraz ubezpieczenie zdrowotne.

Upominki z ZFŚS nie są kosztem

Utworzenie Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych jest obowiązkowe dla firm posiadających co najmniej 20 pracowników (pełne etaty) na dzień 1 stycznia oraz dla przedsiębiorstw budżetowych i samorządowych. Wręczane pracownikom świąteczne upominki, karty pre-paid i paczki ze słodyczami, jeśli zostaną sfinansowane środkami z funduszu, nie będą mogły zostać zaliczone na poczet kosztów firmy, czyli nie obniżą podatku pracodawcy. Kosztem są tu jedynie odpisy na ZFŚS.

Komplet Podatki 2015

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Z punktu widzenia pracownika, prezenty z funduszu stanowią przychód zwolniony z opodatkowania, o ile wartość wszystkich otrzymanych świadczeń od wszystkich pracodawców nie przekroczy w ciągu roku 380 zł. Pracodawca nie ma obowiązku pilnowania tej kwoty – leży to w gestii samego pracownika. Tutaj wartość prezentu nie będzie podlegała oskładkowaniu, jeśli zostanie zastosowane kryterium socjalne (§ 2 ust. 1 pkt 19 rozporządzenia w sprawie zasad ustalania podstawy wymiaru składek ZUS).

Bony czy talony podarunkowe sfinansowane z ZFŚS jako jedyne nie stanowią same w sobie świadczeń, stąd są wyłączone spod zwolnienia z opodatkowania PIT-em. W każdym przypadku zatem powiększą one opodatkowany przychód pracownika.

Kiedy prezenty firmy dla pracowników są zwolnione z PIT

Firmowy opłatek i świąteczna dekoracja biura w koszty

Wydatki związane z zorganizowaniem spotkania wigilijnego z pracownikami są kosztem. Nie stanowią za to przychodu pracownika, co potwierdził Trybunał Konstytucyjny w wyroku z 8 lipca 2014 r. o sygn. K 7/13. W przypadku zakupów związanych z świątecznym wystrojem firmy (np. choinki do biura), przedsiębiorca również o ich wartość będzie mógł powiększyć koszty działalności, czyli pomniejszyć kwotę swojego podatku dochodowego. Zakup dekoracji świątecznych w żadnym stopniu zaś nie dotyczy rozliczenia z pracownikami.

Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne

Przewodnik po zmianach przepisów 2014/2015

Katarzyna Miazek, Tax Care

Adam Bujalski,  księgowy Tax Care

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Tax Care

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA