REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Reklama i sponsoring w kosztach uzyskania przychodów firmy

Reklama i sponsoring w kosztach uzyskania przychodów firmy
Reklama i sponsoring w kosztach uzyskania przychodów firmy

REKLAMA

REKLAMA

Reklama firmy ma zapewnić wzrost sprzedaży danego produktu czy usługi, często też dzięki poszerzeniu grona klientów przyczynia się do rozwoju działalności. Ma zatem na celu wzrost przychodów, stąd wydatki na reklamę działalności – na ulotkach, w internecie czy w ramach sponsoringu – przedsiębiorca rozliczy w kosztach firmy.

Wedle przepisów ustawy o PIT kosztami uzyskania przychodów są wydatki poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania i zabezpieczenia źródła przychodów z wyjątkiem wydatków zamieszczonych w negatywnym katalogu kosztów (art. 23 ww. ustawy o PIT).

REKLAMA

REKLAMA

Jeśli zatem zakupiona reklama promuje jedynie biznes przedsiębiorcy, wydatki na nią można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu. Zakupienie bannera czy billboardu z danymi firmy, projektu loga firmy, reklamy firmy w gazecie czy w internecie (np. usługi pozycjonowania), broszur informacyjnych dotyczących działalności w postaci ulotek, plakatów czy katalogów z produkowanymi czy sprzedawanymi w ramach działalności rzeczami obniży zobowiązanie wobec fiskusa z tytułu podatku dochodowego.

Reklama na Facebooku

Aby wydatek na reklamę prowadzonej działalności gospodarczej mógł zostać rozliczony w kosztach firmowych, musi być też odpowiednio udokumentowany.

Wydatki firmowe muszą być udokumentowane fakturą czy rachunkiem. W przypadku zakupów reklamowych zza granicy, np. zakupu reklamy na Facebooku, warto pamiętać, aby wystawiony przez zagranicznego kontrahenta dokument zakupu był poprawny, tj. posiadał odpowiednie na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych czy transakcji importu towarów lub usług dane (np. numer NIP UE, nazwę i cenę usługi czy datę wystawienia).

REKLAMA

Sponsoring

Sponsorzy nierzadko podpisują umowę sponsoringu w zamian za świadczenie przez sponsorowanego usług reklamowych (reklamę wizerunku czy loga firmy sponsora). Wydatki poniesione przez sponsora w związki z taką umową są wydatkami na działalność reklamową i można je rozliczyć w kosztach firmowych (oczywiście, gdy wypełniają definicję kosztu z ramki, czyli gdy reklamują działalność).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warto pamiętać, że jeśli sponsor w ramach umowy nie dostaje świadczenia wzajemnego od sponsorowanego (czyli nie reklamuje się), jego wydatki będą stanowiły darowiznę, która nie jest kosztem firmowym. Z kolei gdy istnieją wzajemne świadczenia, ale nie są one sobie równoważne, wydatki na sponsoring są kosztem działalności jedynie do wysokości wartości usługi reklamowej świadczonej przez sponsorowanego. Kwota ponad tę wartość stanowi darowiznę.

To sponsor będzie musiał umieć w razie potrzeby udowodnić, że poniesione wydatki służyły celom reklamowym i nie stanowiły darowizny.

Komplet Podatki 2015

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Oklejenie reklamą auta

W przypadku zakupu reklamy na samochodzie firmowym, warto zachować ostrożność przy rozliczaniu VAT-u. Co do zasady, VAT naliczony od wydatków zawiązanych z pojazdami samochodowymi można odliczyć tylko w 50 proc. Równocześnie jednak ograniczenie to nie ma zastosowanie do towarów montowanych w pojazdach samochodowych i do związanych z tymi towarami usług montażu, naprawy i konserwacji, jeśli przeznaczenie tych towarów wskazuje obiektywnie na możliwość ich wykorzystywania wyłącznie do działalności.

Można uznać, że naklejona na samochód firmowy reklama działalności (folia) oraz usługa oklejenia samochodu spełnia warunki wyjątku, a co za tym idzie, od faktury za oklejenie auta reklamą przedsiębiorca będzie mógł odliczyć 100 proc. VAT-u. W kwestii tej jednak, nie została wydana jeszcze żadna interpretacja fiskusa, w związki z czym, aby uniknąć wątpliwości urzędników co do sposobu rozliczenia podatku, warto tu wystąpić o interpretację.

Katarzyna Miazek, Tax Care

Dominik Mędrzycki,  księgowy Tax Care

Źródło: Tax Care

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

Zmiany w JPK VAT 2026: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI. MFiG podpisał nowelizację rozporządzenia

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

Sankcje na Rosję i Białoruś: polskie firmy narażone na postępowania karne nawet, gdy nie handlują z tymi państwami. Ryzyko dotyczy całego łańcucha dostaw

Liczba postępowań karnych związanych z naruszeniem sankcji wobec Rosji i Białorusi rośnie lawinowo w całej Europie – w Niemczech trwa już 6 tysięcy spraw, podobne tendencje widać w Polsce. Ryzyko dotyczy już nie tylko dużych eksporterów, ale praktycznie każdego uczestnika łańcucha dostaw – ostrzega Joanna Porath, właścicielka agencji celnej AC Porath.

Plan rządu: co roku faktyczna podwyżka podatku dla najlepiej zarabiających do 2028 r. Taki jest skutek braku waloryzacji progów podatkowych w ustawie o PIT

Od początku obowiązywania ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, t.j od 1992 r., progi podatkowe były waloryzowane corocznie. Przerwa nastąpiła w latach 2002 – 2006, a następnie od 2009 r. do 2021 r. Ostatnia waloryzacja miała miejsce w 2022 r. Od tamtego czasu przeciętne wynagrodzenie brutto wg danych GUS wzrosło o 12,8% w 2023 r., 14,3% w 2024 r. oraz wg prognozy o 8% w tym roku. Oznacza to, że brak waloryzacji progów podatkowych powoduje, że coraz więcej osób przekracza drugi próg podatkowy – a więc płaci wyższy podatek dochodowy.

KSeF 2026: cztery nowe rozporządzenia. Wyłączenia z e-faktur, zmiany w fakturach uproszczonych i JPK_VAT

Minister Finansów i Gospodarki podpisał cztery kluczowe rozporządzenia wykonawcze do Krajowego Systemu e-Faktur. Przepisy precyzują m.in. przypadki, w których nie trzeba wystawiać faktur ustrukturyzowanych, nowe zasady faktur uproszczonych, szczegółowe reguły korzystania z KSeF (w tym ZAW-FA) oraz zmiany w JPK_VAT z deklaracją obowiązujące od 1 lutego 2026 r.

Czy KSeF utopi politycznie koalicję rządową? Będzie katastrofa na miarę tzw. Polskiego Ładu czy kolejne przesunięcie terminu wdrożenia?

Obowiązkowy KSeF, to pomysł podrzucony obecnej kolacji rządowej jeszcze przez „pisowskie rządy”, a dobrze poinformowani twierdzą, że stała za tym jakaś firma doradcza („międzynarodowa”?), która wcześniej utopiła politycznie prawicowe rządy tzw. Polskim Ładem. Wiadomo, że szykuje się zarobek dla biznesu informatycznego i tych wszystkich, którzy zarabiają na katastrofach – pisze profesor Witold Modzelewski.

REKLAMA

Zewnętrzne finansowanie filmu bez VAT? Przełomowy wyrok WSA wyznacza granice opodatkowania

Nie każdy przepływ pieniędzy musi oznaczać VAT. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku uznał, że zewnętrzne finansowanie produkcji filmu z udziałem w zyskach nie stanowi usługi opodatkowanej VAT. Wyrok ma znaczenie nie tylko dla branży filmowej, ale także dla wszystkich projektów finansowanych partnersko, gdzie strony wspólnie ponoszą ryzyko, a środki nie są zapłatą za konkretne świadczenie.

AliExpress, Temu i inne chińskie internetowe platformy handlowe wygrywają konkurencję w Polsce i Europie. e-Izba: bo nie muszą przestrzegać przepisów UE

Chińskie internetowe platformy handlowe zwiększają udziały w polskim rynku; przewagę zapewnia im w szczególności to, że nie muszą przestrzegać przepisów Unii Europejskiej - informuje Izba Gospodarki Elektronicznej (e-Izba). W jej ocenie, aby polski e-commerce mógł się rozwijać, konieczne są zmiany przepisów.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA