REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Składka na ubezpieczenie od utraty dochodu jako koszt uzyskania przychodu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dorota Kręcisz
Księgowa, ekonomistka
 Cafe Finance
Ogólnopolskie biuro rachunkowe
Składka na ubezpieczenie od utraty dochodu jako koszt uzyskania przychodu
Składka na ubezpieczenie od utraty dochodu jako koszt uzyskania przychodu
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Osoby prowadzące własną działalność gospodarczą zwykle nie mogą pozwolić sobie na chorowanie. Przerwa w pracy spowodowana jest utratą ciągłości przychodów, a to może zaburzyć płynność finansową. O ile jednak kilkudniowa absencja w pracy jest dopuszczalna, tak kilkumiesięczne zwolnienie np. z powodu poważnego wypadku oznacza brak jakichkolwiek dochodów. Można się przed tym uchronić, wykupując ubezpieczenie od utraty dochodu. Jednak przy wliczaniu składki w koszty należy zachować ostrożność.

Istota ubezpieczenia od utraty dochodu

Ubezpieczenie od utraty dochodu jest atrakcyjnym produktem, dzięki któremu można zabezpieczyć stan firmowych finansów w razie niezdolności do wykonywania pracy zawodowej, spowodowanej poważną chorobą albo wypadkiem.

REKLAMA

Ubezpieczenie od utraty dochodu to świetne rozwiązanie, szczególnie dla osób:

  • prowadzących własną działalność gospodarczą,
  • zatrudnionych na podstawie kontraktu,
  • wykonujących wolne zawody.

Taka polisa stanowi zabezpieczenie finansowe w razie nieprzewidzianych zdarzeń losowych, nie pozbawiając przedsiębiorcy źródła dochodu. Jest to ważne, szczególnie jeśli prowadzenie działalności niesie za sobą poważne wydatki obejmujące np. czynsz wynajmu lokalu, opłaty za media, pensje pracowników.

Przewodnik po zmianach przepisów 2014/2015

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ubezpieczenie dochodu a koszty firmy

Wielu wątpliwości nastręcza to, czy ubezpieczenie od utraty dochodu można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.) , aby wydatek mógł być uznany za koszt uzyskania przychodu musi spełniać łącznie następujące warunki:

  • pozostawać w związku przyczynowym z przychodem lub źródłem przychodu i być poniesiony w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu,
  • nie znajdować się na liście wydatków nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów, wymienionych w art. 23 ust. 1 ustawy o PIT,
  • być właściwie udokumentowany.

Z jednej strony wykupienie takiej polisy ma związek z prowadzoną działalnością gospodarczą . Można bowiem uznać, że przedsiębiorca – jako jednoosobowa firma przemieszcza się do klientów, co zwiększa ryzyko nieprzewidzianych zdarzeń losowych, np. wypadku zmuszającego do tymczasowego zawieszenia działalności, a co za tym idzie – do częściowej utraty dochodu. Ubezpieczenie stanowi więc świadczenie, które umożliwiłoby pokrycie kosztów związanych z prowadzeniem działalności w momencie niezdolności do pracy.

Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne

Jednak organy podatkowe mają w tym względzie inne zdanie. Ich indywidualne interpretacje jednoznacznie wskazują, że ubezpieczenie od utraty dochodu nie może być zaliczone do kosztów uzyskania przychodu. Fiskus traktuje taką polisę jako wydatek na cele osobiste w razie, gdy nie będzie mógł prowadzić działalności. Takie indywidualne interpretacje przepisów są dość częstymi przypadkami:

  • w koszty uzyskania przychodu z kancelarii notarialnej nie można zaliczyć składki na ubezpieczenie od utraty dochodu – odpowiedź z dnia 22 kwietnia 2013 r., której udzielił Dyrektor Izby Skarbowej.
  • w koszty uzyskania przychodu z kancelarii radcy prawnego nie można zaliczyć comiesięcznej składki na ubezpieczenie od utraty dochodu – odpowiedź z dnia 20 lutego 2014 r., której udzielił Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi (IPTPB1/415-754/13-2/MD).

Jednak jako koszt?

REKLAMA

Okazuje się jednak, że indywidualna interpretacja organów podatkowych wcale nie musi być zasadna. Wyrok (I SA/Gd 1052/13) ogłoszony przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku uchylił interpretację Dyrektora Izby Skarbowej, zasądzając że nie może ona zostać wykonana.

Wnioskodawczyni, po otrzymaniu indywidualnej interpretacji przepisów w zakresie wliczania wydatków do kosztów uzyskania przychodu, przekazała sprawę do sądu. Nie zgodziła się, że składki ponoszone na ubezpieczenie od utraty dochodu to wydatki na cele osobiste. Jej wniosek podtrzymał WSA w Gdańsku, uchylając indywidualną interpretację przepisów oraz zasądzając od Ministra Finansów na rzecz strony skarżącej kwotę tytułem zwrotu kosztów postępowania.

Wojewódzki Sąd Administracyjny uznał, iż organ podatkowy nie podał wyjaśnienia, na podstawie którego wykupione przez wnioskodawczynię ubezpieczenie od utraty dochodu jest rzeczywiście wydatkiem na cele osobiste. Wnioskodawczyni zaś uzasadniła, że świadczenie wypłacane w ramach ubezpieczenia dochodu byłoby zapewnieniem płynności finansowej, pozwalając na pokrycie bieżących kosztów działalności.

Komplet Podatki 2015


Wliczać czy nie wliczać?

Wliczanie składki na ubezpieczenie od utraty dochodu nadal jest kwestią sporną. Chociaż organy podatkowe są w tej kwestii „nieugięte”, przytoczony wyrok sądu zdaje się „trzymać stronę” przedsiębiorców. Zawsze więc można zdecydować się na sądowe rozstrzygnięcie wątpliwości, mając jednak na uwadze fakt, że jest to sprawa bardzo indywidualna, która zależy m.in. od rodzaju prowadzonej działalności.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Dorota Kręcisz, Główna księgowa Cafe Finance, www.cafefinance.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prawa autorskie do treści biznesowych publikowanych w social mediach. Kiedy można legalnie wykorzystać zdjęcie lub wideo? Co każda firma wiedzieć powinna

W erze cyfrowej, gdzie granice między komunikacją osobistą a firmową coraz bardziej się zacierają, prawa autorskie w social mediach stają się kluczową kwestią dla każdego biznesu. Generowanie własności intelektualnej przestało być domeną wyłącznie branż kreatywnych — dziś dotyczy praktycznie każdej firmy, która promuje swoje produkty lub usługi w internecie.

Zwierzęta w firmie – ekstrawagancja czy uzasadniony koszt? Jak argumentować przed urzędem skarbowym? Interpretacje fiskusa: pies, akwarium i inne

Czy pies w firmie może być kosztem uzyskania przychodu? A akwarium – elementem budującym wizerunek? Coraz więcej przedsiębiorców zadaje sobie te pytania, zwłaszcza w czasach, gdy granica między przestrzenią zawodową a prywatną bywa płynna. Praktyka i interpretacje podatkowe pokazują, że... to zależy.

Będzie likwidacja JPK VAT? Prof. Modzelewski: nieoficjalnie mówi się o redukcji obowiązków

Od samego początku (można sprawdzić) byłem krytykiem wprowadzenia powszechnych „jotpeków”, czyli zmuszania ogółu podatników do systematycznego wysyłania urzędom skarbowym ich ewidencji podatkowych. Po co zaśmiecać archiwa tych organów bilionami zbędnych informacji, do których nigdy nie sięgnie i nie można ich racjonalnie zinterpretować?

Księgowi nie spodziewają się w najbliższej przyszłości wielkich rewolucji w wynagrodzeniu i systemie swojej pracy

Co księgowi naprawdę myślą o kondycji swojej branży? Ukazał się pierwszy w Polsce barometr nastrojów księgowych. Jak oceniają oni miniony rok, czego oczekują po 2025. Odpowiedzi badanych księgowych pokazują prawdziwy obraz branży.

REKLAMA

Zasada wielokrotności opodatkowania wyrobów akcyzowych w przypadku wtórnego obowiązku podatkowego a zmiana podatkowego przeznaczenia wyrobu akcyzowego

Istotnym problemem prawnym i praktycznym jest możliwość wielokrotnego opodatkowania tego samego wyrobu akcyzowego na etapie wtórnego obowiązku podatkowego (zwanego również obowiązkiem podatkowym drugiego stopnia.) – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Ulga na ekspansje a koszty marketingowe – jak szeroki jest katalog wydatków?

Niedawna interpretacja podatkowa (sygn. 0111-KDIB2-1.4010.66.2025.2.ED) dla producenta opakowań z tworzyw sztucznych rozstrzyga tę kwestię, wskazując, które wydatki targowe i promocyjne podlegają odliczeniu, a które - mimo argumentacji podatnika - pozostają poza zakresem ulgi. Organ zastosował ścisłą wykładnię językową, potwierdzając kwalifikowalność jedynie części ponoszonych przez przedsiębiorców kosztów.

KSeF 2026: Pożegnanie z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

REKLAMA

Zmiany w opodatkowaniu fundacji rodzinnych prawdopodobnie od 2026 r. Koniec obecnych korzyści? Co planuje Ministerstwo Finansów?

Fundacje rodzinne miały być długo oczekiwanym narzędziem sukcesji i ochrony majątku polskich przedsiębiorców. W Polsce działa około 800 tysięcy firm rodzinnych, które odpowiadają za nawet 20% PKB. To właśnie dla nich fundacje miały stać się mechanizmem zapewniającym ciągłość, bezpieczeństwo i porządek w zarządzaniu majątkiem. Choć ich konstrukcja budzi zainteresowanie i daje realne korzyści, to już po dwóch latach funkcjonowania szykują się poważne zmiany prawne. O ich konsekwencjach mówi adwokat Michał Pomorski, specjalista w zakresie prawa podatkowego z kancelarii Pomorski Tax Legal Finance.

Korygowałeś deklaracje podatkowe po otrzymaniu subwencji z PFR? Możesz być bezpodstawnie pozwany – sprawdź, co zrobić w takiej sytuacji

Wśród ponad 16 tys. pozwów, które Polski Fundusz Rozwoju (PFR) złożył przeciwko przedsiębiorcom w ramach programu „Tarcza Finansowa”, około 2700 dotyczy firm (wg danych z 2023 r.), które po złożeniu wniosku o subwencję dokonały korekty deklaracji podatkowych.

REKLAMA