REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Składka na ubezpieczenie od utraty dochodu jako koszt uzyskania przychodu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dorota Kręcisz
Księgowa, ekonomistka
 Cafe Finance
Ogólnopolskie biuro rachunkowe
Składka na ubezpieczenie od utraty dochodu jako koszt uzyskania przychodu
Składka na ubezpieczenie od utraty dochodu jako koszt uzyskania przychodu
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Osoby prowadzące własną działalność gospodarczą zwykle nie mogą pozwolić sobie na chorowanie. Przerwa w pracy spowodowana jest utratą ciągłości przychodów, a to może zaburzyć płynność finansową. O ile jednak kilkudniowa absencja w pracy jest dopuszczalna, tak kilkumiesięczne zwolnienie np. z powodu poważnego wypadku oznacza brak jakichkolwiek dochodów. Można się przed tym uchronić, wykupując ubezpieczenie od utraty dochodu. Jednak przy wliczaniu składki w koszty należy zachować ostrożność.

Istota ubezpieczenia od utraty dochodu

Ubezpieczenie od utraty dochodu jest atrakcyjnym produktem, dzięki któremu można zabezpieczyć stan firmowych finansów w razie niezdolności do wykonywania pracy zawodowej, spowodowanej poważną chorobą albo wypadkiem.

REKLAMA

Autopromocja

Ubezpieczenie od utraty dochodu to świetne rozwiązanie, szczególnie dla osób:

  • prowadzących własną działalność gospodarczą,
  • zatrudnionych na podstawie kontraktu,
  • wykonujących wolne zawody.

Taka polisa stanowi zabezpieczenie finansowe w razie nieprzewidzianych zdarzeń losowych, nie pozbawiając przedsiębiorcy źródła dochodu. Jest to ważne, szczególnie jeśli prowadzenie działalności niesie za sobą poważne wydatki obejmujące np. czynsz wynajmu lokalu, opłaty za media, pensje pracowników.

Przewodnik po zmianach przepisów 2014/2015

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ubezpieczenie dochodu a koszty firmy

Wielu wątpliwości nastręcza to, czy ubezpieczenie od utraty dochodu można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.) , aby wydatek mógł być uznany za koszt uzyskania przychodu musi spełniać łącznie następujące warunki:

  • pozostawać w związku przyczynowym z przychodem lub źródłem przychodu i być poniesiony w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu,
  • nie znajdować się na liście wydatków nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów, wymienionych w art. 23 ust. 1 ustawy o PIT,
  • być właściwie udokumentowany.

Z jednej strony wykupienie takiej polisy ma związek z prowadzoną działalnością gospodarczą . Można bowiem uznać, że przedsiębiorca – jako jednoosobowa firma przemieszcza się do klientów, co zwiększa ryzyko nieprzewidzianych zdarzeń losowych, np. wypadku zmuszającego do tymczasowego zawieszenia działalności, a co za tym idzie – do częściowej utraty dochodu. Ubezpieczenie stanowi więc świadczenie, które umożliwiłoby pokrycie kosztów związanych z prowadzeniem działalności w momencie niezdolności do pracy.

Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne

Jednak organy podatkowe mają w tym względzie inne zdanie. Ich indywidualne interpretacje jednoznacznie wskazują, że ubezpieczenie od utraty dochodu nie może być zaliczone do kosztów uzyskania przychodu. Fiskus traktuje taką polisę jako wydatek na cele osobiste w razie, gdy nie będzie mógł prowadzić działalności. Takie indywidualne interpretacje przepisów są dość częstymi przypadkami:

  • w koszty uzyskania przychodu z kancelarii notarialnej nie można zaliczyć składki na ubezpieczenie od utraty dochodu – odpowiedź z dnia 22 kwietnia 2013 r., której udzielił Dyrektor Izby Skarbowej.
  • w koszty uzyskania przychodu z kancelarii radcy prawnego nie można zaliczyć comiesięcznej składki na ubezpieczenie od utraty dochodu – odpowiedź z dnia 20 lutego 2014 r., której udzielił Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi (IPTPB1/415-754/13-2/MD).

Jednak jako koszt?

Okazuje się jednak, że indywidualna interpretacja organów podatkowych wcale nie musi być zasadna. Wyrok (I SA/Gd 1052/13) ogłoszony przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku uchylił interpretację Dyrektora Izby Skarbowej, zasądzając że nie może ona zostać wykonana.

Wnioskodawczyni, po otrzymaniu indywidualnej interpretacji przepisów w zakresie wliczania wydatków do kosztów uzyskania przychodu, przekazała sprawę do sądu. Nie zgodziła się, że składki ponoszone na ubezpieczenie od utraty dochodu to wydatki na cele osobiste. Jej wniosek podtrzymał WSA w Gdańsku, uchylając indywidualną interpretację przepisów oraz zasądzając od Ministra Finansów na rzecz strony skarżącej kwotę tytułem zwrotu kosztów postępowania.

Wojewódzki Sąd Administracyjny uznał, iż organ podatkowy nie podał wyjaśnienia, na podstawie którego wykupione przez wnioskodawczynię ubezpieczenie od utraty dochodu jest rzeczywiście wydatkiem na cele osobiste. Wnioskodawczyni zaś uzasadniła, że świadczenie wypłacane w ramach ubezpieczenia dochodu byłoby zapewnieniem płynności finansowej, pozwalając na pokrycie bieżących kosztów działalności.

Komplet Podatki 2015


Wliczać czy nie wliczać?

Wliczanie składki na ubezpieczenie od utraty dochodu nadal jest kwestią sporną. Chociaż organy podatkowe są w tej kwestii „nieugięte”, przytoczony wyrok sądu zdaje się „trzymać stronę” przedsiębiorców. Zawsze więc można zdecydować się na sądowe rozstrzygnięcie wątpliwości, mając jednak na uwadze fakt, że jest to sprawa bardzo indywidualna, która zależy m.in. od rodzaju prowadzonej działalności.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Dorota Kręcisz, Główna księgowa Cafe Finance, www.cafefinance.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firmy niegotowe na KSeF. Tylko 5230 przedsiębiorstw korzysta z systemu – czas ucieka. [DANE MF]

Z danych udostępnionych przez Ministerstwo Finansów wynika, że do 5 marca 2025 roku z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) skorzystało zaledwie 5230 firm. To oznacza, że w ciągu ponad trzech lat działania systemu zdecydowało się na niego jedynie kilka tysięcy przedsiębiorców. Tymczasem za 9 miesięcy korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe – a to oznacza prawdziwą rewolucję dla księgowości w Polsce.

Prof. Modzelewski do premiera Tuska: narzucanie KSeF-u i faktur ustrukturyzowanych wszystkim podatnikom VAT to nie jest deregulacja gospodarki; ten pomysł powinien trafić do kosza

W dniu 12 kwietnia br. Ministerstwo Finansów potwierdziło zamiar wdrożenia w 2026 roku obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur i obligatoryjnego stosowania faktur ustrukturyzowanych przez wszystkich podatników VAT. Prof. dr hab. Witold Modzelewski apeluje do Pana Premiera Donalda Tuska: „Wierzę, że jako liberał traktuje Pan potrzebę deregulacji gospodarki zupełnie poważnie. Nie należy ulegać lobbystom, którzy chcą zarobić na dezorganizacji systemu fakturowania. Pomysł faktur ustrukturyzowanych powinien trafić definitywnie do kosza.”

W 2025 r. można przekazać 1,5% podatku rolnego na rzecz dwóch uprawnionych podmiotów

W komunikacie z 16 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w 2025 roku podatnicy podatku rolnego mogą przekazać 1,5 tego podatku na rzecz Krajowego Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych lub OPZZ Rolników i Organizacji Rolniczych. Jakie są warunki tego przekazania?

Roczne zeznanie podatkowe PIT: 15 najczęstszych błędów. Jak ich uniknąć w 2025 roku

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

REKLAMA

7 skutków spadających stóp procentowych. Już w maju 2025 r. RPP zacznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA