REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Składka na ubezpieczenie od utraty dochodu jako koszt uzyskania przychodu

Dorota Kręcisz
Księgowa, ekonomistka
Cafe Finance
Ogólnopolskie biuro rachunkowe
Składka na ubezpieczenie od utraty dochodu jako koszt uzyskania przychodu
Składka na ubezpieczenie od utraty dochodu jako koszt uzyskania przychodu
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Osoby prowadzące własną działalność gospodarczą zwykle nie mogą pozwolić sobie na chorowanie. Przerwa w pracy spowodowana jest utratą ciągłości przychodów, a to może zaburzyć płynność finansową. O ile jednak kilkudniowa absencja w pracy jest dopuszczalna, tak kilkumiesięczne zwolnienie np. z powodu poważnego wypadku oznacza brak jakichkolwiek dochodów. Można się przed tym uchronić, wykupując ubezpieczenie od utraty dochodu. Jednak przy wliczaniu składki w koszty należy zachować ostrożność.

Istota ubezpieczenia od utraty dochodu

Ubezpieczenie od utraty dochodu jest atrakcyjnym produktem, dzięki któremu można zabezpieczyć stan firmowych finansów w razie niezdolności do wykonywania pracy zawodowej, spowodowanej poważną chorobą albo wypadkiem.

REKLAMA

REKLAMA

Ubezpieczenie od utraty dochodu to świetne rozwiązanie, szczególnie dla osób:

  • prowadzących własną działalność gospodarczą,
  • zatrudnionych na podstawie kontraktu,
  • wykonujących wolne zawody.

Taka polisa stanowi zabezpieczenie finansowe w razie nieprzewidzianych zdarzeń losowych, nie pozbawiając przedsiębiorcy źródła dochodu. Jest to ważne, szczególnie jeśli prowadzenie działalności niesie za sobą poważne wydatki obejmujące np. czynsz wynajmu lokalu, opłaty za media, pensje pracowników.

Przewodnik po zmianach przepisów 2014/2015

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ubezpieczenie dochodu a koszty firmy

Wielu wątpliwości nastręcza to, czy ubezpieczenie od utraty dochodu można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.) , aby wydatek mógł być uznany za koszt uzyskania przychodu musi spełniać łącznie następujące warunki:

  • pozostawać w związku przyczynowym z przychodem lub źródłem przychodu i być poniesiony w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu,
  • nie znajdować się na liście wydatków nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów, wymienionych w art. 23 ust. 1 ustawy o PIT,
  • być właściwie udokumentowany.

Z jednej strony wykupienie takiej polisy ma związek z prowadzoną działalnością gospodarczą . Można bowiem uznać, że przedsiębiorca – jako jednoosobowa firma przemieszcza się do klientów, co zwiększa ryzyko nieprzewidzianych zdarzeń losowych, np. wypadku zmuszającego do tymczasowego zawieszenia działalności, a co za tym idzie – do częściowej utraty dochodu. Ubezpieczenie stanowi więc świadczenie, które umożliwiłoby pokrycie kosztów związanych z prowadzeniem działalności w momencie niezdolności do pracy.

Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne

Jednak organy podatkowe mają w tym względzie inne zdanie. Ich indywidualne interpretacje jednoznacznie wskazują, że ubezpieczenie od utraty dochodu nie może być zaliczone do kosztów uzyskania przychodu. Fiskus traktuje taką polisę jako wydatek na cele osobiste w razie, gdy nie będzie mógł prowadzić działalności. Takie indywidualne interpretacje przepisów są dość częstymi przypadkami:

  • w koszty uzyskania przychodu z kancelarii notarialnej nie można zaliczyć składki na ubezpieczenie od utraty dochodu – odpowiedź z dnia 22 kwietnia 2013 r., której udzielił Dyrektor Izby Skarbowej.
  • w koszty uzyskania przychodu z kancelarii radcy prawnego nie można zaliczyć comiesięcznej składki na ubezpieczenie od utraty dochodu – odpowiedź z dnia 20 lutego 2014 r., której udzielił Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi (IPTPB1/415-754/13-2/MD).

Jednak jako koszt?

Okazuje się jednak, że indywidualna interpretacja organów podatkowych wcale nie musi być zasadna. Wyrok (I SA/Gd 1052/13) ogłoszony przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku uchylił interpretację Dyrektora Izby Skarbowej, zasądzając że nie może ona zostać wykonana.

Wnioskodawczyni, po otrzymaniu indywidualnej interpretacji przepisów w zakresie wliczania wydatków do kosztów uzyskania przychodu, przekazała sprawę do sądu. Nie zgodziła się, że składki ponoszone na ubezpieczenie od utraty dochodu to wydatki na cele osobiste. Jej wniosek podtrzymał WSA w Gdańsku, uchylając indywidualną interpretację przepisów oraz zasądzając od Ministra Finansów na rzecz strony skarżącej kwotę tytułem zwrotu kosztów postępowania.

Wojewódzki Sąd Administracyjny uznał, iż organ podatkowy nie podał wyjaśnienia, na podstawie którego wykupione przez wnioskodawczynię ubezpieczenie od utraty dochodu jest rzeczywiście wydatkiem na cele osobiste. Wnioskodawczyni zaś uzasadniła, że świadczenie wypłacane w ramach ubezpieczenia dochodu byłoby zapewnieniem płynności finansowej, pozwalając na pokrycie bieżących kosztów działalności.

Komplet Podatki 2015


Wliczać czy nie wliczać?

Wliczanie składki na ubezpieczenie od utraty dochodu nadal jest kwestią sporną. Chociaż organy podatkowe są w tej kwestii „nieugięte”, przytoczony wyrok sądu zdaje się „trzymać stronę” przedsiębiorców. Zawsze więc można zdecydować się na sądowe rozstrzygnięcie wątpliwości, mając jednak na uwadze fakt, że jest to sprawa bardzo indywidualna, która zależy m.in. od rodzaju prowadzonej działalności.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Dorota Kręcisz, Główna księgowa Cafe Finance, www.cafefinance.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT będzie ograniczona tylko do jednej nieruchomości? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA