REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Składka na ubezpieczenie od utraty dochodu jako koszt uzyskania przychodu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dorota Kręcisz
Księgowa, ekonomistka
 Cafe Finance
Ogólnopolskie biuro rachunkowe
Składka na ubezpieczenie od utraty dochodu jako koszt uzyskania przychodu
Składka na ubezpieczenie od utraty dochodu jako koszt uzyskania przychodu
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Osoby prowadzące własną działalność gospodarczą zwykle nie mogą pozwolić sobie na chorowanie. Przerwa w pracy spowodowana jest utratą ciągłości przychodów, a to może zaburzyć płynność finansową. O ile jednak kilkudniowa absencja w pracy jest dopuszczalna, tak kilkumiesięczne zwolnienie np. z powodu poważnego wypadku oznacza brak jakichkolwiek dochodów. Można się przed tym uchronić, wykupując ubezpieczenie od utraty dochodu. Jednak przy wliczaniu składki w koszty należy zachować ostrożność.

Istota ubezpieczenia od utraty dochodu

Ubezpieczenie od utraty dochodu jest atrakcyjnym produktem, dzięki któremu można zabezpieczyć stan firmowych finansów w razie niezdolności do wykonywania pracy zawodowej, spowodowanej poważną chorobą albo wypadkiem.

REKLAMA

Autopromocja

Ubezpieczenie od utraty dochodu to świetne rozwiązanie, szczególnie dla osób:

  • prowadzących własną działalność gospodarczą,
  • zatrudnionych na podstawie kontraktu,
  • wykonujących wolne zawody.

Taka polisa stanowi zabezpieczenie finansowe w razie nieprzewidzianych zdarzeń losowych, nie pozbawiając przedsiębiorcy źródła dochodu. Jest to ważne, szczególnie jeśli prowadzenie działalności niesie za sobą poważne wydatki obejmujące np. czynsz wynajmu lokalu, opłaty za media, pensje pracowników.

Przewodnik po zmianach przepisów 2014/2015

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ubezpieczenie dochodu a koszty firmy

Wielu wątpliwości nastręcza to, czy ubezpieczenie od utraty dochodu można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.) , aby wydatek mógł być uznany za koszt uzyskania przychodu musi spełniać łącznie następujące warunki:

  • pozostawać w związku przyczynowym z przychodem lub źródłem przychodu i być poniesiony w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu,
  • nie znajdować się na liście wydatków nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów, wymienionych w art. 23 ust. 1 ustawy o PIT,
  • być właściwie udokumentowany.

Z jednej strony wykupienie takiej polisy ma związek z prowadzoną działalnością gospodarczą . Można bowiem uznać, że przedsiębiorca – jako jednoosobowa firma przemieszcza się do klientów, co zwiększa ryzyko nieprzewidzianych zdarzeń losowych, np. wypadku zmuszającego do tymczasowego zawieszenia działalności, a co za tym idzie – do częściowej utraty dochodu. Ubezpieczenie stanowi więc świadczenie, które umożliwiłoby pokrycie kosztów związanych z prowadzeniem działalności w momencie niezdolności do pracy.

Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne

Jednak organy podatkowe mają w tym względzie inne zdanie. Ich indywidualne interpretacje jednoznacznie wskazują, że ubezpieczenie od utraty dochodu nie może być zaliczone do kosztów uzyskania przychodu. Fiskus traktuje taką polisę jako wydatek na cele osobiste w razie, gdy nie będzie mógł prowadzić działalności. Takie indywidualne interpretacje przepisów są dość częstymi przypadkami:

  • w koszty uzyskania przychodu z kancelarii notarialnej nie można zaliczyć składki na ubezpieczenie od utraty dochodu – odpowiedź z dnia 22 kwietnia 2013 r., której udzielił Dyrektor Izby Skarbowej.
  • w koszty uzyskania przychodu z kancelarii radcy prawnego nie można zaliczyć comiesięcznej składki na ubezpieczenie od utraty dochodu – odpowiedź z dnia 20 lutego 2014 r., której udzielił Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi (IPTPB1/415-754/13-2/MD).

Jednak jako koszt?

REKLAMA

Okazuje się jednak, że indywidualna interpretacja organów podatkowych wcale nie musi być zasadna. Wyrok (I SA/Gd 1052/13) ogłoszony przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku uchylił interpretację Dyrektora Izby Skarbowej, zasądzając że nie może ona zostać wykonana.

Wnioskodawczyni, po otrzymaniu indywidualnej interpretacji przepisów w zakresie wliczania wydatków do kosztów uzyskania przychodu, przekazała sprawę do sądu. Nie zgodziła się, że składki ponoszone na ubezpieczenie od utraty dochodu to wydatki na cele osobiste. Jej wniosek podtrzymał WSA w Gdańsku, uchylając indywidualną interpretację przepisów oraz zasądzając od Ministra Finansów na rzecz strony skarżącej kwotę tytułem zwrotu kosztów postępowania.

Wojewódzki Sąd Administracyjny uznał, iż organ podatkowy nie podał wyjaśnienia, na podstawie którego wykupione przez wnioskodawczynię ubezpieczenie od utraty dochodu jest rzeczywiście wydatkiem na cele osobiste. Wnioskodawczyni zaś uzasadniła, że świadczenie wypłacane w ramach ubezpieczenia dochodu byłoby zapewnieniem płynności finansowej, pozwalając na pokrycie bieżących kosztów działalności.

Komplet Podatki 2015


Wliczać czy nie wliczać?

Wliczanie składki na ubezpieczenie od utraty dochodu nadal jest kwestią sporną. Chociaż organy podatkowe są w tej kwestii „nieugięte”, przytoczony wyrok sądu zdaje się „trzymać stronę” przedsiębiorców. Zawsze więc można zdecydować się na sądowe rozstrzygnięcie wątpliwości, mając jednak na uwadze fakt, że jest to sprawa bardzo indywidualna, która zależy m.in. od rodzaju prowadzonej działalności.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Dorota Kręcisz, Główna księgowa Cafe Finance, www.cafefinance.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badania techniczne od 19 września. Nowe stawki dla kierowców!

Od 19 września kierowców w Polsce czekają wyższe opłaty za badania techniczne pojazdów. Zmiana ta, wprowadzona po ponad 20 latach, ma na celu urealnienie kosztów funkcjonowania stacji kontroli i dostosowanie ich do współczesnych realiów gospodarczych. Ministerstwo infrastruktury podkreśla, że nowe stawki – choć wyższe – nadal pozostaną jednymi z najniższych w Europie, a przy tym zapewnią sprawiedliwą równowagę między interesem przedsiębiorców a możliwościami finansowymi kierowców.

KSeF i słaby Internet? To może być problem dla Twojej firmy, ale jest rozwiązanie

Obowiązkowe e-fakturowanie w KSeF od 2026 r. ma być rewolucją w rozliczeniach VAT, ale wielu przedsiębiorców obawia się braku stabilnego Internetu, szczególnie w mniejszych miejscowościach. Posłanka Iwona Krawczyk pyta ministra finansów o rozwiązania awaryjne i wsparcie dla firm. Znamy odpowiedź resortu.

Koniec polskiego rolnictwa? Unia Europejska otwiera bramy dla taniej żywności z Ameryki Południowej

To może być początek końca polskiej wsi. Umowa z Mercosurem otwiera unijny rynek na wołowinę, drób, miód i cukier z Ameryki Południowej – tanie, masowe i nie do przebicia. Czy polskie rolnictwo czeka katastrofa?

Webinar: Objaśnienia MF w podatku u źródła. W czym w praktyce pomogą?

Podatek u źródła od lat budzi wątpliwości. Zmieniające się przepisy, niejednoznaczne interpretacje oraz ryzyko odpowiedzialności sprawiają, że każda wskazówka ze strony resortu finansów ma istotne znaczenie w codziennej praktyce. Przyjrzymy się więc najnowszym objaśnieniom MF i ocenimy, w jakim zakresie mogą one pomóc w konkretnych przypadkach.

REKLAMA

Jak przygotować się do KSeF? Praktyczne wskazówki i odpowiedzi na trudne pytania [Szkolenie online, 10 września]

Jak przygotować się do KSeF? Pod takim tytułem odbędzie się szkolenie, na które serdecznie zapraszamy! Termin wydarzenia to 10 września 2025 roku, godz. 10:00-16:00.

KSeF i załączniki: Czy możesz dodać PDF, skan lub zdjęcie? MF wyjaśnia

Ministerstwo Finansów wyjaśnia, jak działa obsługa załączników w Krajowym Systemie e-Faktur. Sprawdź, w jakiej formie można je dołączać do KSeF, czy są obowiązkowe i co zrobić z plikami PDF lub zdjęciami.

API KSeF 2.0: Nowe narzędzia od Ministerstwa Finansów. Firmy muszą już zacząć przygotowania

Resort finansów opublikował pełną dokumentację API KSeF 2.0 wraz z bibliotekami SDK i podręcznikiem dla programistów. Od 30 września 2025 r. ruszy środowisko testowe, a od 1 lutego 2026 r. KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców.

Przeniesienie grupy spółek do centrum BPO: jak to zrobić skutecznie i prawidłowo

Migracja grupy kilkunastu spółek w ramach jednego projektu outsourcingu księgowo-kadrowego w ramach BPO to jedno z najbardziej złożonych przedsięwzięć w branży usług finansowo-księgowych. Wymaga to precyzyjnego planowania, koordynacji wielu zespołów oraz szczególnej uwagi na aspekty prawne, techniczne i operacyjne. Jak przygotować się do takiego procesu z perspektywy firmy przekazującej procesy oraz dostawcy usług BPO?

REKLAMA

E-faktura w KSeF: definicja, nowy wzór FA(3) i zasady wystawiania od 2026 r.

Od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą wystawiać faktury ustrukturyzowane wyłącznie w nowym formacie FA(3). Sprawdź, czym jest e-faktura w KSeF, jakie zmiany wprowadza nowy wzór i z jakich bezpłatnych narzędzi można korzystać, aby prawidłowo wystawiać dokumenty.

Miliardy złotych na fikcyjnych fakturach. W pół roku fiskus wykrył oszustwa na ponad 4,1 mld zł [DANE MF]

W 6 miesięcy br. liczba wykrytych fikcyjnych faktur była o prawie 3% mniejsza niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Jak zaznaczają eksperci, KAS stosuje coraz skuteczniejsze cyfrowe narzędzia weryfikujące. Algorytmy z użyciem sztucznej inteligencji są dużo szybsze i dokładniejsze w wyłapywaniu oszustw niż metody tradycyjne. Jednocześnie oszuści są mniej skłonni do podejmowania ryzyka. Ostatnio wartość brutto wynikająca z fikcyjnych faktur wyniosła ponad 4,1 mld zł, a więc o przeszło 3% mniej niż rok wcześniej.

REKLAMA