REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Składka na ubezpieczenie od utraty dochodu jako koszt uzyskania przychodu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dorota Kręcisz
Księgowa, ekonomistka
 Cafe Finance
Ogólnopolskie biuro rachunkowe
Składka na ubezpieczenie od utraty dochodu jako koszt uzyskania przychodu
Składka na ubezpieczenie od utraty dochodu jako koszt uzyskania przychodu
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Osoby prowadzące własną działalność gospodarczą zwykle nie mogą pozwolić sobie na chorowanie. Przerwa w pracy spowodowana jest utratą ciągłości przychodów, a to może zaburzyć płynność finansową. O ile jednak kilkudniowa absencja w pracy jest dopuszczalna, tak kilkumiesięczne zwolnienie np. z powodu poważnego wypadku oznacza brak jakichkolwiek dochodów. Można się przed tym uchronić, wykupując ubezpieczenie od utraty dochodu. Jednak przy wliczaniu składki w koszty należy zachować ostrożność.

Istota ubezpieczenia od utraty dochodu

Ubezpieczenie od utraty dochodu jest atrakcyjnym produktem, dzięki któremu można zabezpieczyć stan firmowych finansów w razie niezdolności do wykonywania pracy zawodowej, spowodowanej poważną chorobą albo wypadkiem.

REKLAMA

Ubezpieczenie od utraty dochodu to świetne rozwiązanie, szczególnie dla osób:

  • prowadzących własną działalność gospodarczą,
  • zatrudnionych na podstawie kontraktu,
  • wykonujących wolne zawody.

Taka polisa stanowi zabezpieczenie finansowe w razie nieprzewidzianych zdarzeń losowych, nie pozbawiając przedsiębiorcy źródła dochodu. Jest to ważne, szczególnie jeśli prowadzenie działalności niesie za sobą poważne wydatki obejmujące np. czynsz wynajmu lokalu, opłaty za media, pensje pracowników.

Przewodnik po zmianach przepisów 2014/2015

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ubezpieczenie dochodu a koszty firmy

Wielu wątpliwości nastręcza to, czy ubezpieczenie od utraty dochodu można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.) , aby wydatek mógł być uznany za koszt uzyskania przychodu musi spełniać łącznie następujące warunki:

  • pozostawać w związku przyczynowym z przychodem lub źródłem przychodu i być poniesiony w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu,
  • nie znajdować się na liście wydatków nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów, wymienionych w art. 23 ust. 1 ustawy o PIT,
  • być właściwie udokumentowany.

Z jednej strony wykupienie takiej polisy ma związek z prowadzoną działalnością gospodarczą . Można bowiem uznać, że przedsiębiorca – jako jednoosobowa firma przemieszcza się do klientów, co zwiększa ryzyko nieprzewidzianych zdarzeń losowych, np. wypadku zmuszającego do tymczasowego zawieszenia działalności, a co za tym idzie – do częściowej utraty dochodu. Ubezpieczenie stanowi więc świadczenie, które umożliwiłoby pokrycie kosztów związanych z prowadzeniem działalności w momencie niezdolności do pracy.

Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne

Jednak organy podatkowe mają w tym względzie inne zdanie. Ich indywidualne interpretacje jednoznacznie wskazują, że ubezpieczenie od utraty dochodu nie może być zaliczone do kosztów uzyskania przychodu. Fiskus traktuje taką polisę jako wydatek na cele osobiste w razie, gdy nie będzie mógł prowadzić działalności. Takie indywidualne interpretacje przepisów są dość częstymi przypadkami:

  • w koszty uzyskania przychodu z kancelarii notarialnej nie można zaliczyć składki na ubezpieczenie od utraty dochodu – odpowiedź z dnia 22 kwietnia 2013 r., której udzielił Dyrektor Izby Skarbowej.
  • w koszty uzyskania przychodu z kancelarii radcy prawnego nie można zaliczyć comiesięcznej składki na ubezpieczenie od utraty dochodu – odpowiedź z dnia 20 lutego 2014 r., której udzielił Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi (IPTPB1/415-754/13-2/MD).

Jednak jako koszt?

REKLAMA

Okazuje się jednak, że indywidualna interpretacja organów podatkowych wcale nie musi być zasadna. Wyrok (I SA/Gd 1052/13) ogłoszony przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku uchylił interpretację Dyrektora Izby Skarbowej, zasądzając że nie może ona zostać wykonana.

Wnioskodawczyni, po otrzymaniu indywidualnej interpretacji przepisów w zakresie wliczania wydatków do kosztów uzyskania przychodu, przekazała sprawę do sądu. Nie zgodziła się, że składki ponoszone na ubezpieczenie od utraty dochodu to wydatki na cele osobiste. Jej wniosek podtrzymał WSA w Gdańsku, uchylając indywidualną interpretację przepisów oraz zasądzając od Ministra Finansów na rzecz strony skarżącej kwotę tytułem zwrotu kosztów postępowania.

Wojewódzki Sąd Administracyjny uznał, iż organ podatkowy nie podał wyjaśnienia, na podstawie którego wykupione przez wnioskodawczynię ubezpieczenie od utraty dochodu jest rzeczywiście wydatkiem na cele osobiste. Wnioskodawczyni zaś uzasadniła, że świadczenie wypłacane w ramach ubezpieczenia dochodu byłoby zapewnieniem płynności finansowej, pozwalając na pokrycie bieżących kosztów działalności.

Komplet Podatki 2015


Wliczać czy nie wliczać?

Wliczanie składki na ubezpieczenie od utraty dochodu nadal jest kwestią sporną. Chociaż organy podatkowe są w tej kwestii „nieugięte”, przytoczony wyrok sądu zdaje się „trzymać stronę” przedsiębiorców. Zawsze więc można zdecydować się na sądowe rozstrzygnięcie wątpliwości, mając jednak na uwadze fakt, że jest to sprawa bardzo indywidualna, która zależy m.in. od rodzaju prowadzonej działalności.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Dorota Kręcisz, Główna księgowa Cafe Finance, www.cafefinance.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA