REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wydatki na udział osób towarzyszących w firmowej imprezie integracyjnej nie są kosztem

Wydatki na udział osób towarzyszących w firmowej imprezie integracyjnej nie są kosztem
Wydatki na udział osób towarzyszących w firmowej imprezie integracyjnej nie są kosztem

REKLAMA

REKLAMA

Fiskus ostatnio mocno zmienił zdanie, jeśli idzie o możliwość zaliczania do kosztów wydatków na imprezy integracyjne. Ale elastyczność urzędników skarbowych ma swoje granice. Więc integracja z udziałem pracowników może być kosztem uzyskania przychodów, integracja z udziałem rodzin pracowników – również, ale integracja z udziałem osób towarzyszących pracownikom już nie.

Jeszcze niedawno rozliczanie imprez integracyjnych z udziałem pracowników było wyzwaniem dla księgowych. W rezultacie często przed urządzeniem takiego spotkania firmy wysyłały wnioski o interpretację podatkową, aby potem mieć pewność, że np. wydatki na jadło i napoje serwowane pracownikom można wliczyć do kosztów, ale o koszty dań i picia dla członków rodziny pracownika już obniżyć podatku się nie da.

REKLAMA

Autopromocja

Zmiany w Prawie Pracy 2015 (Komplet 4 książek) + Kodeks pracy 2015 z komentarzem gratis

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

Impreza i dla pracowników, i dla ich bliskich

Ostatnio jednak fiskus przeszedł znaczną metamorfozę w kwestii kosztów imprez integracyjnych. Nagle okazało się, że do kosztów działalności można zaliczyć również wydatki na ugoszczenie członków rodziny pracowników. Resort finansów zmienił również kilka wcześniejszych interpretacji podatkowych i w rezultacie zgodził się na zaliczenie do kosztów firmowych wydatków na wynajem sali gimnastycznej czy basenu dla pracowników oraz na integrację na wyjazdach.

Ale okazuje się, że nowe podejście fiskusa ma swoje granice. Widać to po interpretacji, jaką wydała Izba Skarbowa w Katowicach. Pytanie, skierowane do izby, dotyczyło możliwości zaliczenia wydatków na imprezę integracyjną do kosztu uzyskania przychodów. Spółka organizowała wcześniej i ma zamiar organizować spotkania integracyjne w postaci pikników rodzinnych, w trakcie których odbywają się różnego rodzaju gry i zabawy oraz konkursy. Uczestnictwo nie jest obowiązkowe, poza tym pracownicy otrzymują kupony, które w trakcie imprezy mogą wymienić na picie i posiłki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Spółka chciał się dowiedzieć, czy może wydatki na imprezę integracyjną zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Ponieważ jednak impreza ma charakter otwarty i pracownik może przyjść z członkami rodziny oraz osobami towarzyszącymi, spółka zapytała także o możliwość zaliczenia wydatków na pozostałe osoby do kosztów. Zdaniem wnioskodawców, wydatki na organizację imprezy integracyjnej powinny być kosztem uzyskania przychodów i w części przypadającej na pracowników, i w części przeznaczonej dla członków ich rodzin oraz osób towarzyszących.

Weź udział w bezpłatnym wideoszkoleniu na www.wideoszkolenia.infor.pl

Bo osoby towarzyszące nie mają związku z przychodami

Izba Skarbowa w Katowicach w interpretacji z 28 sierpnia 2015 r. (sygnatura IBPB-1-3/4510-128/15/AW) uznała, że stanowisko przedstawicieli spółki jest częściowo prawidłowe. Urzędnicy przyznali, że za koszt uzyskania przychodu spółka może uznać wydatki na organizację imprezy integracyjnej w części przypadającej na pracowników i członków ich rodzin. Ale tego, co przypada na osoby towarzyszące, zdaniem pracowników izby, za koszt uznać nie sposób.

REKLAMA

Jak przyznali urzędnicy, za koszty uzyskania przychodów mogą zostać uznane „wydatki ponoszone na rzecz pracowników w celu ich integracji np. w postaci organizacji dla nich spotkań integracyjnych (okolicznościowych). Są one bowiem związane z prowadzoną przez podatnika działalnością, mają na celu poprawę atmosfery pracy, zintegrowanie pracowników z pracodawcą, co w konsekwencji wpływa na zwiększenie efektywności ich pracy” – czytamy w interpretacji.

Jednak inaczej wygląda sytuacja jeśli idzie o wydatki na imprezę integracyjną przypadające na osoby towarzyszące pracownikom. Przy ocenie danego wydatku bowiem – jak czytamy w interpretacji – „nie można wykazać związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy ich poniesieniem, a uzyskanym przez spółkę przychodem”. I dalej – „udział w imprezie integracyjnej osób im towarzyszących (niebędących członkami rodziny) nie ma związku w jakimkolwiek stopniu, w tym pośrednim, z osiąganymi przez spółkę przychodami”.

Monitor Księgowego – prenumerata

Biuletyn VAT

IFK Platforma Księgowych i Kadrowych


Mogą pomóc wcześniejsze deklaracje

To oznacza, że księgowi z firm, które na imprezy integracyjne zapraszają pracowników z rodzinami albo osobami towarzyszącymi, będą mieli nad czym się głowić. Niełatwo będzie bowiem rozdzielić wydatki na pracowników czy ich rodziny od tych, które zostały poniesione na osoby towarzyszące pracownikom.

Rozwiązaniem może być zakaz przychodzenia na imprezy integracyjne z innymi osobami niż członkowie rodziny. Ewentualnie zbieranie przed impreza integracyjną deklaracji, że pracownik zamierza zjawić się z członkiem rodziny, nawet jeśli finalnie pojawi się z narzeczoną czy narzeczonym. Wówczas bowiem organizujący imprezę integracyjną zawsze będą mogli wyjaśnić przed fiskusem, że wydatki przeznaczone były na krewnych pracowników, ale nikt nie sprawdzał, czy pracownicy rzeczywiście przychodzą z członkami rodziny, czy może jednak pojawiają się w towarzystwie osób trzecich.

Marek Siudaj, Tax Care

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Tax Care

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA