REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wydatki na udział osób towarzyszących w firmowej imprezie integracyjnej nie są kosztem

Wydatki na udział osób towarzyszących w firmowej imprezie integracyjnej nie są kosztem
Wydatki na udział osób towarzyszących w firmowej imprezie integracyjnej nie są kosztem

REKLAMA

REKLAMA

Fiskus ostatnio mocno zmienił zdanie, jeśli idzie o możliwość zaliczania do kosztów wydatków na imprezy integracyjne. Ale elastyczność urzędników skarbowych ma swoje granice. Więc integracja z udziałem pracowników może być kosztem uzyskania przychodów, integracja z udziałem rodzin pracowników – również, ale integracja z udziałem osób towarzyszących pracownikom już nie.

Jeszcze niedawno rozliczanie imprez integracyjnych z udziałem pracowników było wyzwaniem dla księgowych. W rezultacie często przed urządzeniem takiego spotkania firmy wysyłały wnioski o interpretację podatkową, aby potem mieć pewność, że np. wydatki na jadło i napoje serwowane pracownikom można wliczyć do kosztów, ale o koszty dań i picia dla członków rodziny pracownika już obniżyć podatku się nie da.

REKLAMA

REKLAMA

Zmiany w Prawie Pracy 2015 (Komplet 4 książek) + Kodeks pracy 2015 z komentarzem gratis

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

Impreza i dla pracowników, i dla ich bliskich

Ostatnio jednak fiskus przeszedł znaczną metamorfozę w kwestii kosztów imprez integracyjnych. Nagle okazało się, że do kosztów działalności można zaliczyć również wydatki na ugoszczenie członków rodziny pracowników. Resort finansów zmienił również kilka wcześniejszych interpretacji podatkowych i w rezultacie zgodził się na zaliczenie do kosztów firmowych wydatków na wynajem sali gimnastycznej czy basenu dla pracowników oraz na integrację na wyjazdach.

REKLAMA

Ale okazuje się, że nowe podejście fiskusa ma swoje granice. Widać to po interpretacji, jaką wydała Izba Skarbowa w Katowicach. Pytanie, skierowane do izby, dotyczyło możliwości zaliczenia wydatków na imprezę integracyjną do kosztu uzyskania przychodów. Spółka organizowała wcześniej i ma zamiar organizować spotkania integracyjne w postaci pikników rodzinnych, w trakcie których odbywają się różnego rodzaju gry i zabawy oraz konkursy. Uczestnictwo nie jest obowiązkowe, poza tym pracownicy otrzymują kupony, które w trakcie imprezy mogą wymienić na picie i posiłki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Spółka chciał się dowiedzieć, czy może wydatki na imprezę integracyjną zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Ponieważ jednak impreza ma charakter otwarty i pracownik może przyjść z członkami rodziny oraz osobami towarzyszącymi, spółka zapytała także o możliwość zaliczenia wydatków na pozostałe osoby do kosztów. Zdaniem wnioskodawców, wydatki na organizację imprezy integracyjnej powinny być kosztem uzyskania przychodów i w części przypadającej na pracowników, i w części przeznaczonej dla członków ich rodzin oraz osób towarzyszących.

Weź udział w bezpłatnym wideoszkoleniu na www.wideoszkolenia.infor.pl

Bo osoby towarzyszące nie mają związku z przychodami

Izba Skarbowa w Katowicach w interpretacji z 28 sierpnia 2015 r. (sygnatura IBPB-1-3/4510-128/15/AW) uznała, że stanowisko przedstawicieli spółki jest częściowo prawidłowe. Urzędnicy przyznali, że za koszt uzyskania przychodu spółka może uznać wydatki na organizację imprezy integracyjnej w części przypadającej na pracowników i członków ich rodzin. Ale tego, co przypada na osoby towarzyszące, zdaniem pracowników izby, za koszt uznać nie sposób.

Jak przyznali urzędnicy, za koszty uzyskania przychodów mogą zostać uznane „wydatki ponoszone na rzecz pracowników w celu ich integracji np. w postaci organizacji dla nich spotkań integracyjnych (okolicznościowych). Są one bowiem związane z prowadzoną przez podatnika działalnością, mają na celu poprawę atmosfery pracy, zintegrowanie pracowników z pracodawcą, co w konsekwencji wpływa na zwiększenie efektywności ich pracy” – czytamy w interpretacji.

Jednak inaczej wygląda sytuacja jeśli idzie o wydatki na imprezę integracyjną przypadające na osoby towarzyszące pracownikom. Przy ocenie danego wydatku bowiem – jak czytamy w interpretacji – „nie można wykazać związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy ich poniesieniem, a uzyskanym przez spółkę przychodem”. I dalej – „udział w imprezie integracyjnej osób im towarzyszących (niebędących członkami rodziny) nie ma związku w jakimkolwiek stopniu, w tym pośrednim, z osiąganymi przez spółkę przychodami”.

Monitor Księgowego – prenumerata

Biuletyn VAT

IFK Platforma Księgowych i Kadrowych


Mogą pomóc wcześniejsze deklaracje

To oznacza, że księgowi z firm, które na imprezy integracyjne zapraszają pracowników z rodzinami albo osobami towarzyszącymi, będą mieli nad czym się głowić. Niełatwo będzie bowiem rozdzielić wydatki na pracowników czy ich rodziny od tych, które zostały poniesione na osoby towarzyszące pracownikom.

Rozwiązaniem może być zakaz przychodzenia na imprezy integracyjne z innymi osobami niż członkowie rodziny. Ewentualnie zbieranie przed impreza integracyjną deklaracji, że pracownik zamierza zjawić się z członkiem rodziny, nawet jeśli finalnie pojawi się z narzeczoną czy narzeczonym. Wówczas bowiem organizujący imprezę integracyjną zawsze będą mogli wyjaśnić przed fiskusem, że wydatki przeznaczone były na krewnych pracowników, ale nikt nie sprawdzał, czy pracownicy rzeczywiście przychodzą z członkami rodziny, czy może jednak pojawiają się w towarzystwie osób trzecich.

Marek Siudaj, Tax Care

Źródło: Tax Care

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Kiedy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT ograniczona tylko do jednej nieruchomości. Od kiedy? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie narodowe testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA