REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wydatki na udział osób towarzyszących w firmowej imprezie integracyjnej nie są kosztem

Wydatki na udział osób towarzyszących w firmowej imprezie integracyjnej nie są kosztem
Wydatki na udział osób towarzyszących w firmowej imprezie integracyjnej nie są kosztem

REKLAMA

REKLAMA

Fiskus ostatnio mocno zmienił zdanie, jeśli idzie o możliwość zaliczania do kosztów wydatków na imprezy integracyjne. Ale elastyczność urzędników skarbowych ma swoje granice. Więc integracja z udziałem pracowników może być kosztem uzyskania przychodów, integracja z udziałem rodzin pracowników – również, ale integracja z udziałem osób towarzyszących pracownikom już nie.

Jeszcze niedawno rozliczanie imprez integracyjnych z udziałem pracowników było wyzwaniem dla księgowych. W rezultacie często przed urządzeniem takiego spotkania firmy wysyłały wnioski o interpretację podatkową, aby potem mieć pewność, że np. wydatki na jadło i napoje serwowane pracownikom można wliczyć do kosztów, ale o koszty dań i picia dla członków rodziny pracownika już obniżyć podatku się nie da.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Zmiany w Prawie Pracy 2015 (Komplet 4 książek) + Kodeks pracy 2015 z komentarzem gratis

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

Impreza i dla pracowników, i dla ich bliskich

Ostatnio jednak fiskus przeszedł znaczną metamorfozę w kwestii kosztów imprez integracyjnych. Nagle okazało się, że do kosztów działalności można zaliczyć również wydatki na ugoszczenie członków rodziny pracowników. Resort finansów zmienił również kilka wcześniejszych interpretacji podatkowych i w rezultacie zgodził się na zaliczenie do kosztów firmowych wydatków na wynajem sali gimnastycznej czy basenu dla pracowników oraz na integrację na wyjazdach.

REKLAMA

Ale okazuje się, że nowe podejście fiskusa ma swoje granice. Widać to po interpretacji, jaką wydała Izba Skarbowa w Katowicach. Pytanie, skierowane do izby, dotyczyło możliwości zaliczenia wydatków na imprezę integracyjną do kosztu uzyskania przychodów. Spółka organizowała wcześniej i ma zamiar organizować spotkania integracyjne w postaci pikników rodzinnych, w trakcie których odbywają się różnego rodzaju gry i zabawy oraz konkursy. Uczestnictwo nie jest obowiązkowe, poza tym pracownicy otrzymują kupony, które w trakcie imprezy mogą wymienić na picie i posiłki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Spółka chciał się dowiedzieć, czy może wydatki na imprezę integracyjną zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Ponieważ jednak impreza ma charakter otwarty i pracownik może przyjść z członkami rodziny oraz osobami towarzyszącymi, spółka zapytała także o możliwość zaliczenia wydatków na pozostałe osoby do kosztów. Zdaniem wnioskodawców, wydatki na organizację imprezy integracyjnej powinny być kosztem uzyskania przychodów i w części przypadającej na pracowników, i w części przeznaczonej dla członków ich rodzin oraz osób towarzyszących.

Weź udział w bezpłatnym wideoszkoleniu na www.wideoszkolenia.infor.pl

Bo osoby towarzyszące nie mają związku z przychodami

Izba Skarbowa w Katowicach w interpretacji z 28 sierpnia 2015 r. (sygnatura IBPB-1-3/4510-128/15/AW) uznała, że stanowisko przedstawicieli spółki jest częściowo prawidłowe. Urzędnicy przyznali, że za koszt uzyskania przychodu spółka może uznać wydatki na organizację imprezy integracyjnej w części przypadającej na pracowników i członków ich rodzin. Ale tego, co przypada na osoby towarzyszące, zdaniem pracowników izby, za koszt uznać nie sposób.

Jak przyznali urzędnicy, za koszty uzyskania przychodów mogą zostać uznane „wydatki ponoszone na rzecz pracowników w celu ich integracji np. w postaci organizacji dla nich spotkań integracyjnych (okolicznościowych). Są one bowiem związane z prowadzoną przez podatnika działalnością, mają na celu poprawę atmosfery pracy, zintegrowanie pracowników z pracodawcą, co w konsekwencji wpływa na zwiększenie efektywności ich pracy” – czytamy w interpretacji.

Jednak inaczej wygląda sytuacja jeśli idzie o wydatki na imprezę integracyjną przypadające na osoby towarzyszące pracownikom. Przy ocenie danego wydatku bowiem – jak czytamy w interpretacji – „nie można wykazać związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy ich poniesieniem, a uzyskanym przez spółkę przychodem”. I dalej – „udział w imprezie integracyjnej osób im towarzyszących (niebędących członkami rodziny) nie ma związku w jakimkolwiek stopniu, w tym pośrednim, z osiąganymi przez spółkę przychodami”.

Monitor Księgowego – prenumerata

Biuletyn VAT

IFK Platforma Księgowych i Kadrowych


Mogą pomóc wcześniejsze deklaracje

To oznacza, że księgowi z firm, które na imprezy integracyjne zapraszają pracowników z rodzinami albo osobami towarzyszącymi, będą mieli nad czym się głowić. Niełatwo będzie bowiem rozdzielić wydatki na pracowników czy ich rodziny od tych, które zostały poniesione na osoby towarzyszące pracownikom.

Rozwiązaniem może być zakaz przychodzenia na imprezy integracyjne z innymi osobami niż członkowie rodziny. Ewentualnie zbieranie przed impreza integracyjną deklaracji, że pracownik zamierza zjawić się z członkiem rodziny, nawet jeśli finalnie pojawi się z narzeczoną czy narzeczonym. Wówczas bowiem organizujący imprezę integracyjną zawsze będą mogli wyjaśnić przed fiskusem, że wydatki przeznaczone były na krewnych pracowników, ale nikt nie sprawdzał, czy pracownicy rzeczywiście przychodzą z członkami rodziny, czy może jednak pojawiają się w towarzystwie osób trzecich.

Marek Siudaj, Tax Care

Źródło: Tax Care

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
W jakich przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

Jak zyskać 11 tys. zł na jednym aucie firmowym? Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Ale czasem leasing operacyjny bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

REKLAMA

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

REKLAMA

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA