REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy opłaty za aplikacje prawnicze są kosztem uzyskania przychodu?

Czy opłaty za aplikacje prawnicze są kosztem uzyskania przychodu?
Czy opłaty za aplikacje prawnicze są kosztem uzyskania przychodu?

REKLAMA

REKLAMA

Prawnicy, którzy rozpoczęli działalność lub się do niej przymierzają, nie zaliczą do kosztów uzyskania przychodów wydatków na aplikacje oraz egzamin końcowy. Zdaniem fiskusa oraz sądów administracyjnych, nie ma bezpośredniego związku między tymi kosztami a przychodami z działalności.

Aplikacje prawnicze - wątpliwości do do kosztów podatkowych

Pozornie sprawa wydaje się prosta – po zakończeniu studiów przyszły prawnik musi jeszcze przejść przez aplikację, która jest konieczna do wykonywania zawodów prawniczych (np. adwokata czy radcy), a na zakończenie konieczne jest jeszcze zdanie egzaminu. To wszystko kosztuje, ale w rezultacie daje możliwość prowadzenia praktyki w danym zawodzie. Ci, którzy już uruchomili działalność albo do jej uruchomienia się przymierzają, często się zastanawiają, czy kosztów związanych z aplikacją oraz egzaminem nie można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu. Część zdecydowała się na wysłanie prośby o wykładnie przepisów w tej sprawie do izb skarbowych, a w przypadkach, kiedy odpowiedzi zostały uznane za niewłaściwe, sprawy trafiły do sądów administracyjnych.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Odległy związek miedzy wydatkiem a przychodem

Ostatnio mam do czynienia z serią wyroków, związanych właśnie z kwestią, czy wydatki na aplikacje i egzaminy można uznać za koszt uzyskania przychodu w działalności gospodarczej. Niestety dla prawników, wyroki te są dla nich niekorzystne. Przykładem mogą być dwa orzeczenie NSA z 23 lipca 2015 roku, dotyczące tej samej kwestii.

Monitor Księgowego – prenumerata

W pierwszej sprawie (II FSK 4052/14) sygnatura NSA rozpatrywał skargę kasacyjną na wyrok WSA w Olsztynie. WSA oddalił skargę na interpretację podatkową, podtrzymaną następnie przez Dyrektora Izby Skarbowej. W tej wykładni organy skarbowe uznały, że wydatki na aplikację adwokacką i egzamin nie mogą być kosztem uzyskania przychodu, ponieważ zostały poniesione przed rozpoczęciem działalności gospodarczej. I choć skarżący przeszedł całą drogę odwoławczą, efekt ostatecznie okazał się dlań niekorzystny, bo stanowisko fiskusa podtrzymał WSA, zaś NSA oddalił skargę kasacyjną.

REKLAMA

Wszystko dlatego, że wydatki zostały poniesione przed rozpoczęciem działalności. Bo wg sądu, choć bez wątpienia wydatki na aplikację oraz egzamin są konieczne, aby móc prowadzić działalność jako adwokat, to jednak nie ma ścisłego związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy poniesionymi kosztami a przychodami z działalności. NSA zwrócił uwagę, że gdyby przyjąć takie założenie, to równie dobrze można by uznać, że także wydatki związane ze studiami również powinny zostać kosztem uzyskania przychodów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Poza tym w chwili poniesienia wydatków skarżący nie mógł mieć pewności, że uzyska jakiekolwiek przychody ze swojej działalności. Mógłby bowiem nie ukończyć aplikacji albo nie przejść przez egzamin. A wiec związek miedzy wydatkami na aplikację i na egzamin a ewentualnymi przychodami z działalności jest – zdaniem NSA – zbyt niepewny i odległy, aby wydatki można było uznać za koszt uzyskania przychodów.

Zmiany w Prawie Pracy 2015 (Komplet 4 książek) + Kodeks pracy 2015 z komentarzem gratis

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

To wydatek osobisty, nie zaś firmowy

Nieco bliżej sukcesu był skarżący w drugiej sprawie, dotyczącej możliwości wpisania wydatków na aplikację adwokacką oraz egzamin do kosztów uzyskania przychodów (sygnatura II FSK 3986/14). W tym wypadku bowiem miał za sobą pozytywne orzeczenie WSA w Gdańsku, który uznał, że można te wydatki zaliczyć do kosztów działalności. Ale resort finansów wniósł skargę kasacyjną i sprawę wygrał.

NSA, podobnie jak i w poprzedniej sprawie, zwrócił uwagę na fakt, że wydatki zostały poniesione przed uruchomieniem działalności i że w tamtym czasie związek między opłatami za aplikację i egzamin a ewentualnym przychodem był zbyt niepewny i odległy. „W tym przypadku wydatki poniesione przed rozpoczęciem działalności gospodarczej nie mogą zostać uznane za poniesione w celu zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów, ponieważ jeszcze ono nie istnieje. W konsekwencji wydatki te w istocie rzeczy mają charakter osobisty i służą wyłącznie zdobyciu kwalifikacji zawodowych” – czytamy w uzasadnieniu wyroku NSA.

Sprawa ważna nie tylko dla adwokatów

To oznacza, że nie tylko adwokaci, ale także przedstawiciele innych zawodów prawniczych nie mogą zaliczyć wydatków na aplikację oraz egzaminy do kosztów uzyskania przychodów. Podobnie jest w przypadku innych zawodów, np. lekarzy czy weterynarzy, którzy często dokształcają się, aby uzyskać lepsze kwalifikacje. Jeśli ponieśli oni wydatki na zwiększenie kwalifikacji przez uruchomieniem działalności (czyli przychodni), wówczas mogą mieć problemy z wpisaniem ich do kosztów uzyskania przychodów.

Marek Siudaj, Tax Care

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026: ZUS wyjaśnia na przykładach co się zmienia. Niższe składki ZUS przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA