REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy opłaty za aplikacje prawnicze są kosztem uzyskania przychodu?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Czy opłaty za aplikacje prawnicze są kosztem uzyskania przychodu?
Czy opłaty za aplikacje prawnicze są kosztem uzyskania przychodu?

REKLAMA

REKLAMA

Prawnicy, którzy rozpoczęli działalność lub się do niej przymierzają, nie zaliczą do kosztów uzyskania przychodów wydatków na aplikacje oraz egzamin końcowy. Zdaniem fiskusa oraz sądów administracyjnych, nie ma bezpośredniego związku między tymi kosztami a przychodami z działalności.

Aplikacje prawnicze - wątpliwości do do kosztów podatkowych

Pozornie sprawa wydaje się prosta – po zakończeniu studiów przyszły prawnik musi jeszcze przejść przez aplikację, która jest konieczna do wykonywania zawodów prawniczych (np. adwokata czy radcy), a na zakończenie konieczne jest jeszcze zdanie egzaminu. To wszystko kosztuje, ale w rezultacie daje możliwość prowadzenia praktyki w danym zawodzie. Ci, którzy już uruchomili działalność albo do jej uruchomienia się przymierzają, często się zastanawiają, czy kosztów związanych z aplikacją oraz egzaminem nie można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu. Część zdecydowała się na wysłanie prośby o wykładnie przepisów w tej sprawie do izb skarbowych, a w przypadkach, kiedy odpowiedzi zostały uznane za niewłaściwe, sprawy trafiły do sądów administracyjnych.

REKLAMA

Autopromocja

Odległy związek miedzy wydatkiem a przychodem

Ostatnio mam do czynienia z serią wyroków, związanych właśnie z kwestią, czy wydatki na aplikacje i egzaminy można uznać za koszt uzyskania przychodu w działalności gospodarczej. Niestety dla prawników, wyroki te są dla nich niekorzystne. Przykładem mogą być dwa orzeczenie NSA z 23 lipca 2015 roku, dotyczące tej samej kwestii.

Monitor Księgowego – prenumerata

W pierwszej sprawie (II FSK 4052/14) sygnatura NSA rozpatrywał skargę kasacyjną na wyrok WSA w Olsztynie. WSA oddalił skargę na interpretację podatkową, podtrzymaną następnie przez Dyrektora Izby Skarbowej. W tej wykładni organy skarbowe uznały, że wydatki na aplikację adwokacką i egzamin nie mogą być kosztem uzyskania przychodu, ponieważ zostały poniesione przed rozpoczęciem działalności gospodarczej. I choć skarżący przeszedł całą drogę odwoławczą, efekt ostatecznie okazał się dlań niekorzystny, bo stanowisko fiskusa podtrzymał WSA, zaś NSA oddalił skargę kasacyjną.

REKLAMA

Wszystko dlatego, że wydatki zostały poniesione przed rozpoczęciem działalności. Bo wg sądu, choć bez wątpienia wydatki na aplikację oraz egzamin są konieczne, aby móc prowadzić działalność jako adwokat, to jednak nie ma ścisłego związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy poniesionymi kosztami a przychodami z działalności. NSA zwrócił uwagę, że gdyby przyjąć takie założenie, to równie dobrze można by uznać, że także wydatki związane ze studiami również powinny zostać kosztem uzyskania przychodów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Poza tym w chwili poniesienia wydatków skarżący nie mógł mieć pewności, że uzyska jakiekolwiek przychody ze swojej działalności. Mógłby bowiem nie ukończyć aplikacji albo nie przejść przez egzamin. A wiec związek miedzy wydatkami na aplikację i na egzamin a ewentualnymi przychodami z działalności jest – zdaniem NSA – zbyt niepewny i odległy, aby wydatki można było uznać za koszt uzyskania przychodów.

Zmiany w Prawie Pracy 2015 (Komplet 4 książek) + Kodeks pracy 2015 z komentarzem gratis

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

To wydatek osobisty, nie zaś firmowy

REKLAMA

Nieco bliżej sukcesu był skarżący w drugiej sprawie, dotyczącej możliwości wpisania wydatków na aplikację adwokacką oraz egzamin do kosztów uzyskania przychodów (sygnatura II FSK 3986/14). W tym wypadku bowiem miał za sobą pozytywne orzeczenie WSA w Gdańsku, który uznał, że można te wydatki zaliczyć do kosztów działalności. Ale resort finansów wniósł skargę kasacyjną i sprawę wygrał.

NSA, podobnie jak i w poprzedniej sprawie, zwrócił uwagę na fakt, że wydatki zostały poniesione przed uruchomieniem działalności i że w tamtym czasie związek między opłatami za aplikację i egzamin a ewentualnym przychodem był zbyt niepewny i odległy. „W tym przypadku wydatki poniesione przed rozpoczęciem działalności gospodarczej nie mogą zostać uznane za poniesione w celu zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów, ponieważ jeszcze ono nie istnieje. W konsekwencji wydatki te w istocie rzeczy mają charakter osobisty i służą wyłącznie zdobyciu kwalifikacji zawodowych” – czytamy w uzasadnieniu wyroku NSA.

Sprawa ważna nie tylko dla adwokatów

To oznacza, że nie tylko adwokaci, ale także przedstawiciele innych zawodów prawniczych nie mogą zaliczyć wydatków na aplikację oraz egzaminy do kosztów uzyskania przychodów. Podobnie jest w przypadku innych zawodów, np. lekarzy czy weterynarzy, którzy często dokształcają się, aby uzyskać lepsze kwalifikacje. Jeśli ponieśli oni wydatki na zwiększenie kwalifikacji przez uruchomieniem działalności (czyli przychodni), wówczas mogą mieć problemy z wpisaniem ich do kosztów uzyskania przychodów.

Marek Siudaj, Tax Care

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

Fundacje rodzinne w Polsce: Rewolucja w sukcesji czy podatkowa pułapka? 2500 zarejestrowanych, ale grozi im wielka zmiana!

Fundacji rodzinnych w Polsce już ponad 2500! To narzędzie chroni majątek i ułatwia przekazanie firm kolejnym pokoleniom. Ale uwaga — nadciągają rządowe zmiany, które mogą zakończyć okres ulg podatkowych i wywołać prawdziwą burzę w środowisku przedsiębiorców. Czy warto się jeszcze spieszyć? Sprawdź, co może oznaczać nowelizacja i jak uniknąć pułapek!

Cypryjskie spółki znikają z rejestru. Polscy przedsiębiorcy tracą milionowe aktywa

Cypr przez lata były synonimem niskich podatków i minimum formalności. Dziś staje się prawną bombą zegarową. Właściciele cypryjskich spółek – często nieświadomie – tracą nieruchomości, udziały i pieniądze. Wystarczy 350 euro zaległości, by stracić majątek wart miliony.

REKLAMA

Zwolnienie SD-Z2 przy darowiźnie. Czy zawsze trzeba składać formularz?

Zwolnienie z obowiązku składania formularza SD-Z2 przy darowiźnie budzi wiele pytań. Czy zawsze trzeba zgłaszać darowiznę urzędowi skarbowemu? Wyjaśniamy, kiedy zgłoszenie jest wymagane, a kiedy obowiązek ten jest wyłączony, zwłaszcza w przypadku najbliższej rodziny i darowizny w formie aktu notarialnego.

KSeF od 1 lutego 2026: firmy bez przygotowania czeka paraliż. Ekspertka ostrzega przed pułapką „dwóch obiegów”

Już od 1 lutego 2026 wszystkie duże firmy w Polsce będą musiały wystawiać faktury w KSeF, a każdy ich kontrahent – także z sektora MŚP – odbierać je przez system. To oznacza, że nawet najmniejsze przedsiębiorstwa mają tylko pół roku, by przygotować się do cyfrowej rewolucji. Brak planu grozi chaosem, błędami i kosztownymi opóźnieniami.

REKLAMA