REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy od zagranicznych wierzytelności płacić podatek od czynności cywilnoprawnych

Łukasz Zalewski
Łukasz Zalewski

REKLAMA

W 2006 roku spółka nabywała wierzytelności od kontrahenta z Unii Europejskiej, a następnie odsprzedawała je na terenie Polski. Od nabycia tych wierzytelności jako usługi finansowej odprowadzała VAT. Według spółki od zakupu wierzytelności nie należało odprowadzać natomiast podatku od czynności cywilnoprawnych. Odmiennego zdania był naczelnik urzędu skarbowego, uznając, że do świadczenia usługi finansowej dochodzi nie w momencie nabycia wierzytelności, ale w momencie jej zbycia. W konsekwencji wierzytelność nabywaną od kontrahenta zagranicznego nakazał opodatkować podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Czy urząd ma rację? O interpretację przepisów poprosiliśmy Izbę Skarbową w Szczecinie oraz eksperta podatkowego z Deloitte.

IZBA SKARBOWA W SZCZECINIE WYJAŚNIŁA

Z uwagi na to, że spółka odprowadzała VAT od nabycia wierzytelności, traktowanego jako usługa finansowa, czynność ta nie podlega równocześnie podatkowi od czynności cywilnoprawnych.

Odpłatny obrót wierzytelnościami stanowi świadczenie usług podlegających opodatkowaniu VAT. W przypadku zakupu wierzytelności od podmiotu mającego siedzibę w kraju trzecim, podatnikiem VAT zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT jest usługobiorca. W przypadku wskazanej transakcji obowiązek podatkowy powstaje w momencie importu usługi pośrednictwa finansowego i ciąży na nabywcy.

Powyższe nie ma zastosowania, gdy zbywcą wierzytelności jest ich właściciel pierwotny (sprzedaż wierzytelności własnych). Sprzedaż wierzytelności własnych nie jest usługą i w związku z tym nie podlega VAT. Tym samym w przypadku zawarcia umowy zakupu-sprzedaży wierzytelności własnych żadna ze stron tej umowy nie podlega opodatkowaniu VAT, natomiast transakcja taka podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

W przypadku dalszej odsprzedaży nabytych wierzytelności (niezależnie od ich statusu w momencie nabycia) do świadczenia usługi dochodzi w momencie zbycia wierzytelności.

Jednocześnie, zgodnie z przepisami ustawy o VAT, zwalnia się od tego podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy, w tym usługi pośrednictwa finansowego sklasyfikowane w PKWiU.

Zgodnie z art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest opodatkowana VAT czy zwolniona z tego podatku (z określonymi w powołanym przepisie wyjątkami).

Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym spółka odprowadzała VAT od nabycia wierzytelności, traktowanego jako usługa finansowa, a zatem ta czynność nie podlegała równocześnie podatkowi od czynności cywilnoprawnych.

Natomiast w związku z nabywaniem wierzytelności od kontrahenta z Unii, zgodnie z art. 1a pkt 7 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, za podatek od towarów i usług (VAT) uważany jest również podatek od wartości dodanej, pobierany na podstawie przepisów obowiązujących w państwach członkowskich.

EKSPERT WYJAŚNIA

JOANNA SOŁTAN

ekspert podatkowy, starszy konsultant, Deloitte

Nabycie wierzytelności, również od podmiotu zagranicznego, stanowi usługę pośrednictwa finansowego i transakcja taka nie podlega podatkowi od czynności cywilnoprawnych.

Zgodnie z ustawą o podatku od czynności cywilnoprawnych (ustawa o PCC) podlegają temu podatkowi m.in. umowy sprzedaży praw majątkowych. Wyłączone z opodatkowania są czynności cywilnoprawne, jeśli jedna ze stron jest z tytułu dokonania tej czynności opodatkowana VAT lub z niego zwolniona. Nie budzi większych dyskusji pogląd, że sprzedaż wierzytelności własnej (obrót pierwotny) nie podlega VAT, ponieważ nie stanowi działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o VAT. Obrót wtórny takimi wierzytelnościami stanowi usługę pośrednictwa finansowego, zwolnioną z VAT. Pojawiają się jednak wątpliwości w odniesieniu do nabycia pierwotnej wierzytelności. Organy skarbowe traktują tę transakcję z reguły jako niepodlegającą VAT (a w konsekwencji podlegającą podatkowi od czynności cywilnoprawnych) ze względu na fakt, że transakcja taka nie stanowi przedmiotu działalności gospodarczej dla zbywcy.

Powyższa interpretacja jest błędna, a transakcja nabycia wierzytelności od pierwotnego wierzyciela powinna podlegać VAT po stronie nabywcy, w przypadku gdy świadczy on usługi w zakresie obrotu takimi prawami majątkowymi - jako usługa pośrednictwa finansowego. Istotą tej transakcji jest poprawa płynności finansowej zbywcy wierzytelności, a kwota, którą otrzymuje w zamian za wierzytelność, jest na ogół pomniejszona o wynagrodzenie nabywcy. Ponadto działalność gospodarcza polegająca na obrocie wierzytelnościami obejmuje zarówno skup, jak i późniejszą sprzedaż wierzytelności. Podatek od czynności cywilnoprawnych obciąża natomiast co do zasady obrót nieprofesjonalny.

Ponadto ustawa o PCC przewiduje wyłączenie z zakresu tego podatku transakcji, w których jedna ze stron (a nie wyłącznie sprzedawca) występuje jako podatnik VAT z tytułu danej operacji gospodarczej. Zatem sama ustawa przewiduje możliwość powstania obowiązku podatkowego w VAT po stronie podmiotu występującego w roli nabywcy.

W powyższej kwestii zapadały wyroki sądów administracyjnych przemawiające za koniecznością opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych transakcji sprzedaży wierzytelności (wyrok SA/Bk 372/02), jak i potwierdzające wyłączenie z tego podatku takich transakcji (wyroki: I SA/Po 2506/03, II SA 2208/06, III SA/Wa 4194/06). Wydaje się, że linia orzecznictwa sądów konsekwentnie zmierza jednak w kierunku uznania takich transakcji za element usług pośrednictwa finansowego.

W przypadku usług finansowych świadczonych na rzecz zagranicznych podatników, mających siedzibę na terytorium Wspólnoty, miejscem opodatkowania takiej usługi VAT jest kraj, gdzie nabywca posiada siedzibę. Jeżeli przyjąć, że nabywca wierzytelności od podmiotu z innego państwa Unii Europejskiej jest świadczącym usługę finansową, to usługę tę powinien rozliczyć dla celów VAT (najprawdopodobniej ze zwolnieniem z tego podatku) podmiot sprzedający wierzytelność. Dla polskiego nabywcy wierzytelności usługa taka będzie traktowana jako świadczenie usług poza terytorium kraju, które nie podlega opodatkowaniu VAT w Polsce. Jeśli jednak weźmiemy pod uwagę definicję VAT w ustawie o PCC, to w konsekwencji transakcja ta nie będzie podlegać podatkowi od czynności cywilnoprawnych jako opodatkowana VAT. Dotyczy to również - moim zdaniem - stanu prawnego sprzed 1 stycznia 2007 r. Odmienny wniosek prowadziłby do dyskryminującego opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych transakcji, w których stroną jest podmiot z innego kraju Unii. Taki sposób rozumowania potwierdził WSA w wyroku z 7 marca 2007 r. (III SA/Wa 2208/06).

ŁUKASZ ZALEWSKI

PODSTAWA PRAWNA

l Art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

l Art. 2 pkt 4 oraz art. 1a pkt 7 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t.j. Dz.U z 2007 r. nr 68, poz. 450).

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Prof. Modzelewski: Od 1 lutego 2026 r. będziemy otrzymywać faktury VAT aż w 18 różnych formach. Konieczna nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

REKLAMA

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA