REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak opodatkować wynagrodzenie obcokrajowca

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jeśli zatrudniony obcokrajowiec nie przedstawił płatnikowi certyfikatu rezydencji, jego wynagrodzenie zostanie opodatkowane na zasadach ogólnych dopiero po przekroczeniu 183 dni pobytu w roku podatkowym – stwierdził dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 12 kwietnia 2011 r.

2 lipca 2010 r. spółka zatrudniła wiceprezesa zarządu (podatnika) na podstawie kontraktu menedżerskiego. Zatrudniona osoba posiada obywatelstwo brytyjskie, natomiast w Republice Południowej Afryki wskazała miejsce zamieszkania (oraz adres do korespondencji). Miejsce zamieszkania podatnika nie zostało udokumentowane do celów podatkowych certyfikatem rezydencji. Nowo zatrudniony wiceprezes nie przedstawił także spółce karty czasowego pobytu w Polsce.

REKLAMA

Autopromocja

Spółka zwróciła się o rozstrzygnięcie:

- Czy od wynagrodzenia takiej osoby powinna pobrać podatek dochodowy w formie ryczałtu (w wysokości 20% przychodu)?

- Czy podatek dochodowy we wskazanej formie można pobierać tylko przez okres 183 dni, a następnie należy traktować podatnika jako osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium RP i od tego momentu pobierać podatek na zasadach ogólnych?

- Jaki urząd skarbowy będzie dla podatnika właściwy miejscowo?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Stanowisko dyrektora IS

Zdaniem organu podatkowego w przedstawionej sprawie należy uwzględnić postanowienia umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartej 10 listopada 1993 r. między rządem Rzeczypospolitej Polskiej a rządem Republiki Południowej Afryki - Dz.U. z 1996 r. nr 28, poz. 124.

Wynagrodzenie osób mających miejsce zamieszkania w RPA z tytułu członkostwa w radzie nadzorczej spółki mającej siedzibę w Polsce mogą być opodatkowane w Polsce (art. 16 wyżej powołanej umowy).

Jednocześnie w Polsce dochód ten podlega opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 29 ust. 1 pkt 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - Dz.U. z 2010 r. nr 51, poz. 307; ost. zm. Dz.U. z 2011 r. nr 75, poz. 398 (dalej: updof). Od przychodów z kontraktu menedżerskiego, uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez osoby niemające w Polsce miejsca zamieszkania, pobiera się więc podatek w formie ryczałtu w wysokości 20% przychodu. Przepis ten stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 29 ust. 2). Natomiast zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub niepobranie (niezapłacenie) podatku zgodnie z taką umową jest uwarunkowane udokumentowaniem miejsca zamieszkania podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od niego certyfikatem rezydencji. Osoba zatrudniona przez spółkę takiego certyfikatu nie przedstawiła.

Zdaniem dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie wynagrodzenie wskazanego wiceprezesa polskiej spółki, mającego miejsce zamieszkania w RPA, jest więc opodatkowane 20% zryczałtowanym podatkiem dochodowym do momentu przekroczenia 183 dni w roku podatkowym (zgodnie z art. 29 ust. 1 pkt 1 updof). Ponieważ osoba ta nie przedstawiła płatnikowi certyfikatu rezydencji, przedmiotowe wynagrodzenie zostanie opodatkowane na zasadach ogólnych dopiero po przekroczeniu 183 dni pobytu w roku podatkowym. Ten sposób opodatkowania obejmie jednak cały okres przebywania na terytorium Polski i pełnienia funkcji wiceprezesa w danym roku podatkowym (w tym przypadku w 2011 r.). Zaliczki na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku spółka powinna przekazywać na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik właściwy według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy spółka nie posiada siedziby.

Interpretacja indywidualna dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 12 kwietnia 2011 r. (sygn. IPPB4/415-67/11-2/SP).

Opracowała Monika Bryniak

specjalista w zakresie podatków

źródło: Informator Prawno-Podatkowy

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA