REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak złożyć oświadczenie PIT-12 za 2011 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Wojciechowska

REKLAMA

Przed 10 stycznia 2012 r. podatnicy muszą złożyć płatnikowi oświadczenie, że zamierzają skorzystać z możliwości sporządzenia rozliczenia rocznego za 2011 r. przez płatnika. Krajowa Informacja Podatkowa stoi na stanowisku, że PIT-12 mogą złożyć do 10 stycznia 2012 r. włącznie. Powinni to zrobić na specjalnie przeznaczonym do tego formularzu PIT-12 (wersja 5). Podatnik, który złoży płatnikowi oświadczenie po tym terminie, nie otrzyma od płatnika PIT-40. Nadal formularza PT-12 nie mogą złożyć podatnicy rozliczający się wspólnie z małżonkiem lub jako osoba samotnie rozliczająca się z dzieckiem oraz podatnicy, którzy zamierzają skorzystać z ulgi na dziecko.

Możliwość zlecenia płatnikowi rozliczenia rocznego podatku dochodowego dotyczy m.in. pracowników, którzy uzyskali dochody tylko od swojego pracodawcy.

REKLAMA

Autopromocja

Rozliczenie to jest możliwe tylko w przypadku pracowników, którzy nie korzystają z większości preferencji przewidzianych przez ustawę o podatku dochodowym od osób fizycznych. Należy do nich m.in. wspólne rozliczenie z małżonkiem lub dzieckiem. Ministerstwo Finansów rozważało możliwość składania oświadczenia PIT-12 przez pracowników chcących rozliczyć się wspólnie z małżonkiem lub osoby samotne rozliczające się z dzieckiem, ale wycofało się z tego pomysłu. Zmiany w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych wprowadzone w 2011 r. oraz wchodzące w życie od 1 stycznia 2012 r. nie przewidują zmian w tym zakresie.

Z rozliczenia podatku przez płatnika może zatem w 2012 r. skorzystać pracownik, który:

• nie korzysta z odliczeń od dochodu, z wyjątkiem odliczenia składek ZUS,

• odlicza od podatku tylko kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz także: Serwis PIT 2011

Na skutek dokonanej w 2008 r. nowelizacji przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pracownicy składający oświadczenie PIT-12 zostali pozbawieni możliwości skorzystania z ulgi prorodzinnej. Obowiązujące od 1 stycznia 2012 r. przepisy również nie przewidują zmian w tym zakresie. Oznacza to, że podatnicy, którzy chcieliby skorzystać w rozliczeniu dochodów za 2011 r. z ulgi z tytułu posiadania dzieci, nie mogą złożyć płatnikowi oświadczenia PIT-12.

Pracodawcy mają obowiązek sporządzenia za pracownika rocznego rozliczenia za 2011 r. na formularzu PIT-40 w terminie do końca lutego 2012 r. W tym samym terminie powinni przekazać to rozliczenie pracownikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania pracownika. Złożenie pracodawcy oświadczenia PIT-12 w terminie do 10 stycznia br. zwalnia pracownika z konieczności samodzielnego rozliczenia się z fiskusem. Nie pozbawia go jednak takiej możliwości. W sytuacji gdy pracownik, mimo złożonego przez pracodawcę rozliczenia na formularzu PIT-40, zdecyduje się złożyć samodzielnie roczne rozliczenie swoich dochodów, ma taką możliwość. W takim przypadku powinien do składanego zeznania dołączyć pismo wyjaśniające przyczyny takiego postępowania.

• art. 37 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307; ost.zm. Dz.U. z 2011 r. Nr 234, poz. 1391

Katarzyna Wojciechowska

ekspert w zakresie podatków dochodowych

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA