REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obiady i lunche biznesowe można zaliczyć do kosztów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sebastian Bobrowski
InFakt.pl
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Urzędy skarbowe nie zezwalają na rozliczenie w kosztach podatkowych obiadów lub lunchy biznesowych, traktując każdy wydatek na usługę gastronomiczną poza firmą jako koszt tzw. reprezentacji, wykluczony z kosztów uzyskania przychodów. W dniu 25 listopada 2013 roku Ministerstwo Finansów wydało interpretację ogólną, która tę sporną kwestię ocenia zupełnie inaczej.


INFORFK: Jak przygotować dział księgowości na zmiany w VAT od 2014

REKLAMA

Autopromocja

 

 

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

 


Kłopotliwa reprezentacja


Wydatki na reprezentację wzbudzają kontrowersje od momentu, kiedy w 2007 roku wykluczono je z kosztów uzyskania przychodów. Ponieważ w przepisach padały wprost sformułowania mówiące, że z kosztów wyklucza się wydatki na usługi gastronomiczne i alkohol, w opiniach urzędów przeważało wykluczenie wszystkich, bądź większości wydatków na gastronomię, zwłaszcza zakupioną poza siedzibą firmy, np. w restauracji. W tym roku pojawiły się jednak w tej kwestii znaczące zmiany.

W czerwcu 2013 roku Naczelny Sąd Administracyjny wydał wyrok, w którym dopuszczał rozliczenie w kosztach firmowych wizyty z kontrahentem w restauracji. Był to pierwszy tego rodzaju wyrok, który wprost potwierdzał możliwość, której od lat domagali się przedsiębiorcy. Ich argumentacja była dość prosta i zrozumiała - lunch lub obiad z klientem to naturalny element działań promocyjnych firmy. Skoro wydatki na PR, reklamę i marketing można rozliczać w kosztach bez ograniczeń, to lunch z klientem również powinien dawać taką możliwość.

W konsekwencji wyroku NSA z czerwca, 25 listopada 2013 Ministerstwo Finansów wydało interpretację ogólną, która potwierdza tezy wyroku NSA. Wydany akt zarazem zmienia niekorzystne dla podatników kryteria decydujące o tym, które wydatki stanowią reprezentację i są wyłączone z kosztów. Innymi słowy, od 25 listopada 2013 roku wydatek na obiad z kontrahentem można rozliczyć w firmie.


Wydatki na gastronomię w kosztach - okazałość i wystawność nie mają znaczenia


Według nowej interpretacji ogólnej zarówno obiad, jak i inne wydatki na gastronomię mogą stanowić koszty uzyskania przychodu, o ile spełniają podstawowe wytyczne dla kosztów. Muszą więc one służyć uzyskaniu przychodu lub zachowaniu (zabezpieczeniu) jego źródła. Ale czy są jakieś dodatkowe ograniczenia związane z rozliczaniem wydatków na gastronomię?

W dotychczasowych opiniach urzędów przewijały się sformułowania definiujące „reprezentację” jako „okazałość”, „wystawność” czy „wytworność”. Można więc sądzić, że wyjątkowo wystawny obiad zostanie z kosztów usunięty. Jednak według nowej interpretacji ogólnej może to nie mieć znaczenia. Zdaniem Ministerstwa nie ma bowiem możliwości określenia ogólnych kryteriów decydujących o tym, co stanowi wspomnianą „okazałość” lub „wytworność”, które dałoby się zastosować w przypadku każdej działalności.

Terminy rozliczania VAT w 2014 r. - jak się zmienią?

Moment powstania obowiązku podatkowego w 2014 r.

 

Ponadto kryterium, które w przeszłości było brane pod uwagę, dotyczyło miejsca serwowania usług gastronomicznych. Urzędnicy byli bardziej przychylni uznawać za koszty uzyskania przychodu te posiłki, które były podawane w siedzibie firmy, czyli innymi słowy posiłki gotowe (catering). Jednak ten warunek według nowej interpretacji ogólnej również może nie mieć żadnego znaczenia.

Jednocześnie Ministerstwo Finansów podkreśla, że każda sytuacja poniesienia wydatków na usługi gastronomiczne powinna być rozpatrywana indywidualnie, biorąc pod uwagę wyróżniające ją okoliczności. Oczywiście, nie ma mowy o rozliczaniu w kosztach firmowych takich wydatków na obiad czy lunch w restauracji, które nijak nie wiążą się z firmą, gdyż są przeznaczone „dla rodziny”, „dla znajomych” czy też w celach rozrywkowych.


Alkohol nadal nie do rozliczenia


Z przytoczonej interpretacji ogólnej nie wynika jednak, by Ministerstwo w jakikolwiek sposób dopuszczało rozliczanie w firmie wydatków na alkohol. Nie ma tutaj znaczenia, że alkohol np. w postaci wina może być uważany za naturalną składową lunchu z klientem. Co za tym idzie, należy się spodziewać utrzymania zakazu rozliczania wydatków na alkohol.


Czy interpretacja ogólna jest wiążąca?


W kontekście wydanej interpretacji ogólnej warto także zastanowić się nad tym, jaki ma ona wpływ na działania poszczególnych urzędów skarbowych. Wydawane przez Ministerstwo Finansów interpretacje ogólne mają na celu wprowadzenie jednolitego stosowania przepisów budzących wątpliwości, a do takich należy z całą pewnością opisana „reprezentacja”. Ale czy są wiążące?

W polskich przepisach brak formalnego nakazu dla naczelników poszczególnych urzędów skarbowych, aby stosować zalecenia Ministerstwa opisane w interpretacjach ogólnych. Oznacza to, że teoretycznie mogliby oni nadal stosować własne, odmienne kryteria oceny wydatków na gastronomię. W praktyce jednak, poszczególne placówki fiskusa jak najbardziej biorą pod uwagę wydawane interpretacje ogólne, a więc z dużą dozą pewności można stosować się do ich zaleceń. W tym przypadku oznacza to rozliczanie w kosztach wydatków poniesionych na lunche i obiady z klientami, inwestorami, czy podwykonawcami. Dla pewności można także zwrócić się do swojego urzędu skarbowego z pytaniem jaki ma stosunek do tej interpretacji.

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach

Sebastian Bobrowski

Dyrektor Finansowy inFakt

 

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA