REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obiady i lunche biznesowe można zaliczyć do kosztów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sebastian Bobrowski
InFakt.pl
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Urzędy skarbowe nie zezwalają na rozliczenie w kosztach podatkowych obiadów lub lunchy biznesowych, traktując każdy wydatek na usługę gastronomiczną poza firmą jako koszt tzw. reprezentacji, wykluczony z kosztów uzyskania przychodów. W dniu 25 listopada 2013 roku Ministerstwo Finansów wydało interpretację ogólną, która tę sporną kwestię ocenia zupełnie inaczej.


INFORFK: Jak przygotować dział księgowości na zmiany w VAT od 2014

REKLAMA

 

 

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

 


Kłopotliwa reprezentacja


Wydatki na reprezentację wzbudzają kontrowersje od momentu, kiedy w 2007 roku wykluczono je z kosztów uzyskania przychodów. Ponieważ w przepisach padały wprost sformułowania mówiące, że z kosztów wyklucza się wydatki na usługi gastronomiczne i alkohol, w opiniach urzędów przeważało wykluczenie wszystkich, bądź większości wydatków na gastronomię, zwłaszcza zakupioną poza siedzibą firmy, np. w restauracji. W tym roku pojawiły się jednak w tej kwestii znaczące zmiany.

W czerwcu 2013 roku Naczelny Sąd Administracyjny wydał wyrok, w którym dopuszczał rozliczenie w kosztach firmowych wizyty z kontrahentem w restauracji. Był to pierwszy tego rodzaju wyrok, który wprost potwierdzał możliwość, której od lat domagali się przedsiębiorcy. Ich argumentacja była dość prosta i zrozumiała - lunch lub obiad z klientem to naturalny element działań promocyjnych firmy. Skoro wydatki na PR, reklamę i marketing można rozliczać w kosztach bez ograniczeń, to lunch z klientem również powinien dawać taką możliwość.

W konsekwencji wyroku NSA z czerwca, 25 listopada 2013 Ministerstwo Finansów wydało interpretację ogólną, która potwierdza tezy wyroku NSA. Wydany akt zarazem zmienia niekorzystne dla podatników kryteria decydujące o tym, które wydatki stanowią reprezentację i są wyłączone z kosztów. Innymi słowy, od 25 listopada 2013 roku wydatek na obiad z kontrahentem można rozliczyć w firmie.


Wydatki na gastronomię w kosztach - okazałość i wystawność nie mają znaczenia


Według nowej interpretacji ogólnej zarówno obiad, jak i inne wydatki na gastronomię mogą stanowić koszty uzyskania przychodu, o ile spełniają podstawowe wytyczne dla kosztów. Muszą więc one służyć uzyskaniu przychodu lub zachowaniu (zabezpieczeniu) jego źródła. Ale czy są jakieś dodatkowe ograniczenia związane z rozliczaniem wydatków na gastronomię?

W dotychczasowych opiniach urzędów przewijały się sformułowania definiujące „reprezentację” jako „okazałość”, „wystawność” czy „wytworność”. Można więc sądzić, że wyjątkowo wystawny obiad zostanie z kosztów usunięty. Jednak według nowej interpretacji ogólnej może to nie mieć znaczenia. Zdaniem Ministerstwa nie ma bowiem możliwości określenia ogólnych kryteriów decydujących o tym, co stanowi wspomnianą „okazałość” lub „wytworność”, które dałoby się zastosować w przypadku każdej działalności.

Terminy rozliczania VAT w 2014 r. - jak się zmienią?

Moment powstania obowiązku podatkowego w 2014 r.

 

Ponadto kryterium, które w przeszłości było brane pod uwagę, dotyczyło miejsca serwowania usług gastronomicznych. Urzędnicy byli bardziej przychylni uznawać za koszty uzyskania przychodu te posiłki, które były podawane w siedzibie firmy, czyli innymi słowy posiłki gotowe (catering). Jednak ten warunek według nowej interpretacji ogólnej również może nie mieć żadnego znaczenia.

Jednocześnie Ministerstwo Finansów podkreśla, że każda sytuacja poniesienia wydatków na usługi gastronomiczne powinna być rozpatrywana indywidualnie, biorąc pod uwagę wyróżniające ją okoliczności. Oczywiście, nie ma mowy o rozliczaniu w kosztach firmowych takich wydatków na obiad czy lunch w restauracji, które nijak nie wiążą się z firmą, gdyż są przeznaczone „dla rodziny”, „dla znajomych” czy też w celach rozrywkowych.


Alkohol nadal nie do rozliczenia


Z przytoczonej interpretacji ogólnej nie wynika jednak, by Ministerstwo w jakikolwiek sposób dopuszczało rozliczanie w firmie wydatków na alkohol. Nie ma tutaj znaczenia, że alkohol np. w postaci wina może być uważany za naturalną składową lunchu z klientem. Co za tym idzie, należy się spodziewać utrzymania zakazu rozliczania wydatków na alkohol.


Czy interpretacja ogólna jest wiążąca?


W kontekście wydanej interpretacji ogólnej warto także zastanowić się nad tym, jaki ma ona wpływ na działania poszczególnych urzędów skarbowych. Wydawane przez Ministerstwo Finansów interpretacje ogólne mają na celu wprowadzenie jednolitego stosowania przepisów budzących wątpliwości, a do takich należy z całą pewnością opisana „reprezentacja”. Ale czy są wiążące?

W polskich przepisach brak formalnego nakazu dla naczelników poszczególnych urzędów skarbowych, aby stosować zalecenia Ministerstwa opisane w interpretacjach ogólnych. Oznacza to, że teoretycznie mogliby oni nadal stosować własne, odmienne kryteria oceny wydatków na gastronomię. W praktyce jednak, poszczególne placówki fiskusa jak najbardziej biorą pod uwagę wydawane interpretacje ogólne, a więc z dużą dozą pewności można stosować się do ich zaleceń. W tym przypadku oznacza to rozliczanie w kosztach wydatków poniesionych na lunche i obiady z klientami, inwestorami, czy podwykonawcami. Dla pewności można także zwrócić się do swojego urzędu skarbowego z pytaniem jaki ma stosunek do tej interpretacji.

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach

Sebastian Bobrowski

Dyrektor Finansowy inFakt

 

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Naliczanie odsetek za zwłokę a czas trwania kontroli podatkowej, celno-skarbowej lub postępowania podatkowego – zmiany w Ordynacji podatkowej jeszcze w 2025 r.

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej, która ma m.in. na celu zmobilizowanie organów podatkowych do zakończenia kontroli podatkowej i kontroli celno-skarbowej w terminie nie dłuższym niż 6 miesięcy od dnia jej wszczęcia. Jeżeli to się nie stanie, to nie będzie można podatnikowi naliczyć odsetek od zaległości podatkowych (odsetek za zwłokę) stwierdzonych w toku kontroli.

Zarządzanie finansami i procesami finansowo-księgowymi w rosnącym przedsiębiorstwie

W dzisiejszej gospodarce efektywne zarządzanie finansami i procesami finansowymi stanowi kluczowy czynnik sukcesu dla rozwijających się przedsiębiorstw. Praktyka biznesowa pokazuje, że sam wzrost obrotów nie zawsze przekłada się na poprawę kondycji finansowej firmy. Nieumiejętnie zarządzany rozwój może prowadzić do paradoksalnej sytuacji, w której zwiększającym się przychodom towarzyszą spadająca rentowność i problemy z płynnością finansową.

Rozliczenie składki zdrowotnej w 2025 roku. Księgowa wyjaśnia jak to zrobić

Termin złożenia w ZUS deklaracji zawierającej rozliczenie wpłaconych składek zdrowotnych za 2024 rok upływa 20 maja 2025 r. Obowiązek ten dotyczy większości przedsiębiorców prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą. Jedynie ci rozliczający się na karcie podatkowej są z niego zwolnieni. W pozostałych przypadkach wysokość należnych składek wylicza się na podstawie przychodów bądź dochodów osiągniętych w poprzednim roku. Na co zwrócić uwagę przygotowując roczne rozliczenie składek? Wyjaśnia to Paulina Chwil, Księgowa Prowadząca oraz Ekspert ds. ZUS i Prawa Pracy w CashDirector S.A.

Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku. Prof. Kołodko recenzuje politykę (nie tylko gospodarczą) obecnego prezydenta USA

W kwietniu 2025 r. nakładem Wydawnictwa Naukowego PWN ukazała się najnowsza książka prof. Grzegorza W. Kołodki zatytułowana „Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku”. Grzegorz W. Kołodko, wybitny ekonomista i były wicepremier, w swoim bezkompromisowym stylu analizuje trumponomikę i trumpizm, populizm, nowy nacjonalizm, publiczne kłamstwa i brutalną grę interesów. Profesor poświęca szczególną uwagę kwestiom manipulacji opinią publiczną, polityce sojuszy, a także wpływowi wojny w Ukrainie na kształt geopolityki. Zastanawia się również, jakie zagrożenia dla NATO i Unii Europejskiej niesie ze sobą „America First” – i co to wszystko oznacza dla współczesnego świata.

REKLAMA

Zmiany w rachunkowości w 2025 r. Sprawozdawczość ESG przesunięta o 2 lata

Minister Finansów przygotował 5 maja 2025 r. projekt nowelizacji ustawy wdrażającej dyrektywę CRSD do ustawy o rachunkowości, a także ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw. Ta nowelizacja ma na celu wdrożenie unijnej dyrektywy 2025/794, przesuwającej wdrożenie obowiązku sprawozdawczości ESG o 2 lata.

Większość podatników VAT może uniknąć w 2026 r. obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Prof. Modzelewski wyjaśnia jak to możliwe

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, gdyby uchwalono projekt przepisów wprowadzających obowiązkowy KSeF w przedłożonym niedawno kształcie, to większość podatników VAT nie będzie musiała wystawiać faktur ustrukturyzowanych w 2026 r.

Stopy procentowe NBP 2025: w maju obniżka o 0,5 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 6-7 maja 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,5 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosi od 8 maja 2025 r. 5,25 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zgodna z oczekiwaniami większości analityków finansowych i ekonomistów. Stopy NBP zmieniły się pierwszy raz od 3 października 2023 r.

Przekształcenie JDG a status podatnika rozpoczynającego działalność w estońskim CIT

W świetle marcowego wyroku NSA (sygn. II FSK 1412/24) zmienia się podejście do kwalifikacji podatkowej spółek powstałych z przekształcenia jednoosobowych działalności gospodarczych. Wyrok ten przesądził, że takie podmioty mogą korzystać z przywilejów "podatnika rozpoczynającego działalność" na gruncie przepisów o estońskim CIT.

REKLAMA

Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

REKLAMA