REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obiady i lunche biznesowe można zaliczyć do kosztów

Sebastian Bobrowski
InFakt.pl
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Urzędy skarbowe nie zezwalają na rozliczenie w kosztach podatkowych obiadów lub lunchy biznesowych, traktując każdy wydatek na usługę gastronomiczną poza firmą jako koszt tzw. reprezentacji, wykluczony z kosztów uzyskania przychodów. W dniu 25 listopada 2013 roku Ministerstwo Finansów wydało interpretację ogólną, która tę sporną kwestię ocenia zupełnie inaczej.


INFORFK: Jak przygotować dział księgowości na zmiany w VAT od 2014

REKLAMA

Autopromocja

 

 

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

 


Kłopotliwa reprezentacja


Wydatki na reprezentację wzbudzają kontrowersje od momentu, kiedy w 2007 roku wykluczono je z kosztów uzyskania przychodów. Ponieważ w przepisach padały wprost sformułowania mówiące, że z kosztów wyklucza się wydatki na usługi gastronomiczne i alkohol, w opiniach urzędów przeważało wykluczenie wszystkich, bądź większości wydatków na gastronomię, zwłaszcza zakupioną poza siedzibą firmy, np. w restauracji. W tym roku pojawiły się jednak w tej kwestii znaczące zmiany.

W czerwcu 2013 roku Naczelny Sąd Administracyjny wydał wyrok, w którym dopuszczał rozliczenie w kosztach firmowych wizyty z kontrahentem w restauracji. Był to pierwszy tego rodzaju wyrok, który wprost potwierdzał możliwość, której od lat domagali się przedsiębiorcy. Ich argumentacja była dość prosta i zrozumiała - lunch lub obiad z klientem to naturalny element działań promocyjnych firmy. Skoro wydatki na PR, reklamę i marketing można rozliczać w kosztach bez ograniczeń, to lunch z klientem również powinien dawać taką możliwość.

W konsekwencji wyroku NSA z czerwca, 25 listopada 2013 Ministerstwo Finansów wydało interpretację ogólną, która potwierdza tezy wyroku NSA. Wydany akt zarazem zmienia niekorzystne dla podatników kryteria decydujące o tym, które wydatki stanowią reprezentację i są wyłączone z kosztów. Innymi słowy, od 25 listopada 2013 roku wydatek na obiad z kontrahentem można rozliczyć w firmie.


Wydatki na gastronomię w kosztach - okazałość i wystawność nie mają znaczenia


Według nowej interpretacji ogólnej zarówno obiad, jak i inne wydatki na gastronomię mogą stanowić koszty uzyskania przychodu, o ile spełniają podstawowe wytyczne dla kosztów. Muszą więc one służyć uzyskaniu przychodu lub zachowaniu (zabezpieczeniu) jego źródła. Ale czy są jakieś dodatkowe ograniczenia związane z rozliczaniem wydatków na gastronomię?

W dotychczasowych opiniach urzędów przewijały się sformułowania definiujące „reprezentację” jako „okazałość”, „wystawność” czy „wytworność”. Można więc sądzić, że wyjątkowo wystawny obiad zostanie z kosztów usunięty. Jednak według nowej interpretacji ogólnej może to nie mieć znaczenia. Zdaniem Ministerstwa nie ma bowiem możliwości określenia ogólnych kryteriów decydujących o tym, co stanowi wspomnianą „okazałość” lub „wytworność”, które dałoby się zastosować w przypadku każdej działalności.

Terminy rozliczania VAT w 2014 r. - jak się zmienią?

Moment powstania obowiązku podatkowego w 2014 r.

 

Ponadto kryterium, które w przeszłości było brane pod uwagę, dotyczyło miejsca serwowania usług gastronomicznych. Urzędnicy byli bardziej przychylni uznawać za koszty uzyskania przychodu te posiłki, które były podawane w siedzibie firmy, czyli innymi słowy posiłki gotowe (catering). Jednak ten warunek według nowej interpretacji ogólnej również może nie mieć żadnego znaczenia.

Jednocześnie Ministerstwo Finansów podkreśla, że każda sytuacja poniesienia wydatków na usługi gastronomiczne powinna być rozpatrywana indywidualnie, biorąc pod uwagę wyróżniające ją okoliczności. Oczywiście, nie ma mowy o rozliczaniu w kosztach firmowych takich wydatków na obiad czy lunch w restauracji, które nijak nie wiążą się z firmą, gdyż są przeznaczone „dla rodziny”, „dla znajomych” czy też w celach rozrywkowych.


Alkohol nadal nie do rozliczenia


Z przytoczonej interpretacji ogólnej nie wynika jednak, by Ministerstwo w jakikolwiek sposób dopuszczało rozliczanie w firmie wydatków na alkohol. Nie ma tutaj znaczenia, że alkohol np. w postaci wina może być uważany za naturalną składową lunchu z klientem. Co za tym idzie, należy się spodziewać utrzymania zakazu rozliczania wydatków na alkohol.


Czy interpretacja ogólna jest wiążąca?


W kontekście wydanej interpretacji ogólnej warto także zastanowić się nad tym, jaki ma ona wpływ na działania poszczególnych urzędów skarbowych. Wydawane przez Ministerstwo Finansów interpretacje ogólne mają na celu wprowadzenie jednolitego stosowania przepisów budzących wątpliwości, a do takich należy z całą pewnością opisana „reprezentacja”. Ale czy są wiążące?

W polskich przepisach brak formalnego nakazu dla naczelników poszczególnych urzędów skarbowych, aby stosować zalecenia Ministerstwa opisane w interpretacjach ogólnych. Oznacza to, że teoretycznie mogliby oni nadal stosować własne, odmienne kryteria oceny wydatków na gastronomię. W praktyce jednak, poszczególne placówki fiskusa jak najbardziej biorą pod uwagę wydawane interpretacje ogólne, a więc z dużą dozą pewności można stosować się do ich zaleceń. W tym przypadku oznacza to rozliczanie w kosztach wydatków poniesionych na lunche i obiady z klientami, inwestorami, czy podwykonawcami. Dla pewności można także zwrócić się do swojego urzędu skarbowego z pytaniem jaki ma stosunek do tej interpretacji.

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach

Sebastian Bobrowski

Dyrektor Finansowy inFakt

 

 

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Kasowy PIT 2025

Praktyczny webinar „Kasowy PIT 2025” poprowadzi Monika Brzostowska, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Podczas webinaru omówione zostaną zasady rozliczania kasowego PIT wchodzące od 2025 r.

Czy większość nabywców towarów i usług, na których wystawiane będą obowiązkowo faktury ustrukturyzowane, zrezygnuje z posiadania tych dokumentów?

Dla większości adresatów czynności wykonanych przez podatników VAT czynnych faktura ustrukturyzowana jako dokument będzie czymś nieznanym – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Zdaniem Profesora faktura ustrukturyzowana nie jest obiektywnie jakimkolwiek dokumentem księgowym, bo brak jest jej „doręczenia” dłużnikowi. W drodze wyjątku faktury te można uznać za „doręczone” innym podatnikom VAT czynnym, ale owo podatkowe „doręczenie” nie wywołuje ex lege skutków cywilnoprawnych. 

Nie wszyscy wnioskujący otrzymali dotację A2.1.1. Jakie dalsze kroki może podjąć przedsiębiorca, którego wniosek nie został objęty wsparciem?

W końcu po trzykrotnym przedłużaniu terminu oceny wniosków 26 września 2024 r. Ministerstwo Aktywów Państwowych opublikowało listę rankingową projektów zgłoszonych w ramach inwestycji A2.1.1 Inwestycje wspierające robotyzację i cyfryzację w przedsiębiorstwach z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności. 

Zwolnienie z podatku przychodów po umorzeniu kredytu frankowego. Ministerstwo Sprawiedliwości chce rozszerzyć zakres zwolnienia

Ministerstwo Sprawiedliwości chce rozszerzyć zakres zwolnienia z podatku przychodów, uzyskanych wskutek umorzenia kredytów hipotecznych we frankach - podał resort w uwagach do projektu rozporządzenia, wydłużającego zwolnienie do końca 2026 r.

REKLAMA

Zmiany w prawie upadłościowym od 2025 roku: jak wpłyną na wierzycieli i dłużników?

W opublikowanym 18 października 2024 projekcie nowelizacji ustawy – Prawo restrukturyzacyjne i ustawy – Prawo upadłościowe (nr z wykazu: UC43) znajdziemy szereg znaczących zmian, które mają na celu implementację Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1023 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie ram restrukturyzacji zapobiegawczej, zwanej „dyrektywą drugiej szansy”. Nowe przepisy mają wejść w życie w 2025 roku. Wprowadzają one regulacje, które mogą znacząco wpłynąć na procesy restrukturyzacyjne oraz na sytuację przedsiębiorstw borykających się z problemami finansowymi.

Do jakiej kwoty darowizna bez podatku w 2025 roku?

Jak nie zapłacić podatku od darowizn w 2025 roku? Kiedy darowizna będzie zwolniona z podatku? Jakie grypy podatkowe zostały określone przez ustawodawcę? Jakie kwoty wolne w przyszłym roku, a także, jakie stawki podatku od darowizn?

Filmowi księgowi – znasz ich historie? Rozwiąż quiz!
Księgowi na ekranie to nie tylko liczby i dokumenty, ale też intrygi, emocje i zaskakujące zwroty akcji. Jak dobrze znasz filmy, w których bohaterowie związani są z tym zawodem? Rozwiąż quiz i sprawdź swoją wiedzę o najciekawszych produkcjach z księgowymi w roli głównej!
Zmiany w podatku od nieruchomości od 2025 roku. Czy wydane wcześniej interpretacje nadal będą chronić podatników?

Projekt ustawy zmieniającej przepisy dotyczące podatku od nieruchomości został skierowany do prac w Sejmie, druk nr 741. Zmiany przepisów planowo mają wejść w życie od 1 stycznia 2025 roku.  Co te zmiany oznaczają dla podatników, którzy posiadają interpretacje indywidualne? Czy interpretacje indywidualne uzyskane na podstawie obecnie obowiązujących przepisów zachowają moc ochronną od 1 stycznia 2025 roku?

REKLAMA

Integracja kas rejestrujących online z terminalami płatniczymi od 2025 roku. Obowiązek odroczony do 31 marca

Ministerstwo Finansów poinformowało 20 listopada 2024 r., że uchwalono przepisy odraczające do 31 marca 2025 r. obowiązku integracji kas rejestrujących z terminalami płatniczymi. Ale Minister Finansów chce w ogóle zrezygnować z wprowadzenia tego obowiązku. Podjął w tym celu prace legislacyjne. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o VAT i niektórych innych ustaw (UD125). Ta nowelizacja jest obecnie przedmiotem rządowych prac legislacyjnych.

KSeF obowiązkowy: najnowszy projekt ustawy okiem doradcy podatkowego. Plusy, minusy i niewiadome

Ministerstwo Finansów przygotowało 5 listopada 2024 r. długo wyczekiwany projekt ustawy o rozwiązaniach w obowiązkowym KSeF. Spróbujmy zatem ocenić przedstawiony projekt: co jest na plus, co jest na minus, a co nadal jest niewiadomą. 

REKLAMA