REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wykonywanie przez pracownika zadań w różnych miejscowościach - jak rozliczyć w PIT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Małgorzata Rymarz

REKLAMA

Firma budowlana z siedzibą w Krakowie jest wykonawcą kilku inwestycji na terenie południowej Polski. W związku z trudnościami w pozyskaniu odpowiednio wykwalifikowanej kadry na lokalnym rynku pracy jest zmuszona przemieszczać niektórych swoich pracowników pomiędzy realizowanymi obiektami. Pracownicy oddelegowywani poza teren województwa małopolskiego otrzymują z tego tytułu rodzaj diety na pokrycie zwiększonych kosztów wyżywienia oraz zwrot kosztów przejazdu. Czy otrzymane przez pracowników świadczenia pieniężne można traktować jako zwolnione z podatku dochodowego należności za czas podróży służbowej? Czy świadczenia te są kosztem podatkowym pracodawcy?

Wykonywanie przez pracownika zadań w różnych miejscowościach - jak rozliczyć w PIT

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Charakter wykonywanych przez Państwa firmę usług budowlanych nie wskazuje, by powierzenie pracownikowi zadań w innym miejscu można było uznać za podróż służbową. W tej sytuacji otrzymane przez Państwa pracowników świadczenia pieniężne nie korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego. Organy podatkowe stoją na stanowisku, że jeżeli wypłacane kwoty nie są związane z podróżą służbową, to nie mogą być zaliczane przez pracodawcę do kosztów uzyskania przychodów. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Jednym z obligatoryjnych elementów umowy o pracę jest określenie miejsca jej wykonywania. Jeżeli interesy zakładu pracy tego wymagają, pracownik może zostać zobowiązany do wykonania zadania służbowego w innej miejscowości niż ta, w której znajduje się siedziba pracodawcy lub stałe miejsce pracy. Tego rodzaju wyjazd określany jako podróż służbowa pociąga za sobą konieczność wypłacenia przez pracodawcę należności na pokrycie jej kosztów. Co do zasady diety i inne należności za czas podróży służbowej są, u osób uprawnionych do tych świadczeń, zwolnione z podatku do wysokości limitów określonych w stosownych rozporządzeniach.

Aby móc skorzystać z tego zwolnienia, należy ustalić, czy pracownicy, przenosząc się na teren kolejnych budów realizowanych przez Państwa firmę, rzeczywiście opuszczają swoje stałe miejsce pracy. W opisanym przypadku odpowiedź na to pytanie jest przecząca.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Strony stosunku pracy mają dużą swobodę w określaniu miejsca pracy. Może to być np. stały punkt w znaczeniu geograficznym bądź pewien oznaczony obszar lub strefa wyznaczona granicami jednostki administracyjnej podziału kraju, w którym ma nastąpić świadczenie pracy. Miejsce pracy może być stałe lub tymczasowe (zmienne), przy czym zmienność miejsca pracy może wynikać nie tylko z postanowień umowy o pracę, ale też z samego charakteru (rodzaju) pełnionej pracy (porównaj wyrok SN z 1 kwietnia 1985 r., sygn. akt I PR 19/85).

Organy podatkowe stoją na stanowisku, że przemieszczanie się jest istotą pracy niektórych grup zawodowych (szczególnie mocno jest to akcentowane w przypadku kierowców), a zatem zmieniając, na polecenie pracodawcy, miejsce wykonywania zadań, przedstawiciele tych profesji nie znajdują się w podróży służbowej, lecz wypełniają zwykłe obowiązki pracownicze. Konsekwencją tego jest, że wypłacone dodatkowo pracownikom świadczenia (np. diety) są przychodem ze stosunku pracy podlegającym opodatkowaniu.

Do takiej grupy zawodowej należą pracownicy budowlani. Jest bowiem oczywiste, że osoby te mogą w konkretnym miejscu pracować, dopóki określony zakres robót nie zostanie wykonany. Po zakończeniu jednej budowy przenoszą się na inną. Wymieniona grupa zawodowa nie ma więc stałego miejsca pracy. Skoro tak, to ewentualną podróż służbową determinuje jedynie cel wyjazdu. Innymi słowy: jeżeli osoba pełniąca zazwyczaj funkcję kierownika budowy przemieszcza się po to, by nadzorować prace budowlane, to wykonuje zwykłe obowiązki służbowe, jeśli natomiast zostaje oddelegowana do innego miasta w celu np. nawiązania kontaktów handlowych, to temu wyjazdowi można przypisać cechy podróży służbowej.

W kwestii tej wypowiadały się również organy podatkowe. W piśmie z 24 stycznia 2006 r. Naczelnika Urzędu Skarbowego w Krakowie, nr DP3/423-16/06/5431/2006, czytamy, że:

O podróżach służbowych można więc mówić wyłącznie wówczas, gdy pracownikowi zostaje powierzone zadanie określone odrębnie, poza umową o pracę i zwykłym zakresem czynności, przy czym ma to być zadanie o charakterze przejściowym (czasowym), które nie wynika wprost z umowy o pracę i które ma być wykonywane poza stałym miejscem pracy pracownika. (...) Jak wynika ze stanu faktycznego przedstawionego przez Spółkę, zatrudnieni pracownicy w założeniu wykonywanej pracy elektromontera nie mają stałego miejsca pracy. W obrębie miesiąca dany pracownik pracuje nawet na kilku budowach w zależności od zapotrzebowania ze strony klientów. Wypłacania pracownikom diet i ryczałtów za noclegi, jak również zwrot kosztów przejazdu poniesionych w związku z wykonywaniem pracy na stanowisku elektromontera nie można utożsamiać z podróżą służbową, wobec czego nie jest objęte zwolnieniem przedmiotowym określonym w art. 21 ust. 1 pkt 16 updof.

W związku z powyższym, w opisanym przez Państwa przypadku wypłacone pracownikom tzw. diety oraz zwrot kosztów przejazdów podlegają tym samym regułom opodatkowania co pozostałe przychody ze stosunku pracy.

Jeżeli chodzi o możliwość zaliczenia do kosztów ponoszonych w takiej sytuacji przez pracodawcę wydatków rekompensujących pracownikom zwiększone koszty wyżywienia, to zdania są podzielone.

W praktyce organów podatkowych spotkać można opinie niezwykle rygorystyczne. W piśmie z 23 maja 2006 r. nr PB I-2/4117/IS/IN-7/US Skiern./06/JF Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi czytamy, że:

(...) brak jest możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wypłat dodatkowych kwot pieniężnych nazwanych dietą z tytułu podróży służbowych, które w istocie stanowiłyby zwrot osobistych wydatków na wyżywienie pracownika świadczącego usługi transportowe.

Stanowisko to jest dla podatnika bardzo niekorzystne. Okoliczność, że jakiś rodzaj świadczenia na rzecz pracowników nie jest obowiązkowy, nie stanowi dostatecznej przesłanki wyłączenia go z kategorii kosztów uzyskania przychodów. Umowa o pracę może przecież, oprócz wynagrodzenia zasadniczego, przewidywać różnorodne dodatki i ekwiwalenty. Związek tego rodzaju wydatków z przychodem pracodawcy jest oczywisty. Należy także dodać, że przepisy podatkowe w żaden sposób nie limitują wysokości przyznanych pracownikom świadczeń w kontekście możliwości uznania ich za koszt podatkowy. Świadczenie rekompensujące zwiększone koszty wyżywienia pracownikom wykonującym pracę w miejscu, czasem znacznie oddalonym od miejscowości, w której zamieszkują, służy ich potrzebom osobistym w tym samym stopniu co wszystkie pozostałe składniki wynagrodzenia, których kosztowy charakter nie jest kwestionowany przez organy podatkowe.

Z uwagi na niekorzystne stanowisko organów podatkowych warto zwrócić się do swojego urzędu skarbowego o wydanie interpretacji w tej sprawie.

Podstawa prawna

l art. 12 ust. 1, art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. a), art. 22 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 99, poz. 658

l art. 29 § 1, art.775 § 1 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy - j.t. Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 64, poz. 426

Małgorzata Rymarz

ekspert w zakresie podatków dochodowych
 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

REKLAMA