REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy podatnicy opodatkowani kartą podatkową mają obowiązek zgłosić przerwę w wykonywanej działalności

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Wojciechowska

REKLAMA

Prowadzę działalność gospodarczą opodatkowaną w formie karty podatkowej. Z uwagi na zbliżający się okres wakacyjny zamierzam zawiesić świadczenie usług na 3 tygodnie. Czy muszę ten fakt zgłaszać do urzędu skarbowego? Czy za miesiąc, w którym tylko przez kilka dni będę świadczył usługi, mam obowiązek zapłacić podatek w pełnej wysokości?

RADA

W związku z planowaną przerwą w prowadzonej przez Pana działalności, trwającą dłużej niż 10 dni, ma Pan obowiązek zgłosić ten fakt do urzędu skarbowego najpóźniej w dniu rozpoczęcia tej przerwy oraz w dniu poprzedzającym dzień jej zakończenia. Wysokość płaconego w formie karty podatkowej podatku będzie podlegała zmniejszeniu w wysokości 1/30 miesięcznej należności za każdy dzień przerwy. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Stosowanie przez podatników przerw w prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej rodzi wiele wątpliwości.

W przypadku podatników, którzy tak jak Pan prowadzą działalność gospodarczą opodatkowaną w formie karty podatkowej, tego rodzaju działanie nie powinno stwarzać większych problemów. W ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewidziano bowiem zarówno możliwość zawieszania prowadzonej działalności, jak i skutki takiego zawieszenia.

Podatnicy, którzy planują przerwę w działalności opodatkowanej w formie karty podatkowej trwającą nieprzerwanie co najmniej 10 dni mają obowiązek poinformowania o tym fakcie naczelnika swojego urzędu skarbowego. Powinni to uczynić najpóźniej w dniu rozpoczęcia tej przerwy. Podatnicy mają również obowiązek zawiadomienia naczelnika swojego urzędu skarbowego o zakończeniu trwającej przerwy najpóźniej w dniu poprzedzającym dzień jej zakończenia.

Warto podkreślić, że jeżeli przerwa w prowadzeniu działalności zostałaby spowodowana chorobą, podatnik ma obowiązek zawiadomienia naczelnika swojego urzędu skarbowego o okresie przerwy wynikającym ze zwolnienia lekarskiego w dniu rozpoczęcia działalności po tej przerwie.

Przykład

Pan Jan Kowalski z powodu urlopu planuje przerwę w świadczeniu usług, które są opodatkowane kartą podatkową. Przerwa ma trwać od 10 do 25 lipca br. W związku z powyższym pan Jan Kowalski powinien poinformować naczelnika swojego urzędu skarbowego o planowanej przerwie najpóźniej 10 lipca, tj. w dniu jej rozpoczęcia, oraz o jej zakończeniu, najpóźniej 24 lipca, tj. w dniu poprzedzającym jej zakończenie.

W przypadku zgłoszenia przez podatnika przerwy w prowadzonej działalności w danym roku podatkowym nie pobiera się podatku opłacanego w formie karty podatkowej za cały okres przerwy trwającej nieprzerwanie co najmniej 10 dni, w wysokości 1/30 miesięcznej należności za każdy dzień przerwy. Taka możliwość wynika z brzmienia art. 34 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, w którym zapisano, że:

W przypadku zgłoszenia przez podatnika przerwy w prowadzeniu działalności w danym roku podatkowym nie pobiera się podatku opłacanego w formie karty podatkowej za cały okres przerwy trwającej nieprzerwanie co najmniej 10 dni, w wysokości 1/30 miesięcznej należności za każdy dzień przerwy, jeżeli podatnik zawiadomi o tej przerwie najpóźniej w dniu jej rozpoczęcia i w dniu poprzedzającym dzień jej zakończenia, z wyjątkiem ust. 2.

W praktyce oznacza to, że jeżeli zgłosi Pan przerwę w prowadzonej działalności trwającą ponad 10 dni, to opłacany przez Pana podatek w formie karty podatkowej nie będzie pobierany za cały okres tej przerwy, w wysokości 1/30 miesięcznej należności za każdy dzień przerwy.

WARTO ZAPAMIĘTAĆ

Warunkiem koniecznym do niepobierania podatku płaconego w formie karty podatkowej, w przypadku przerwy w działalności trwającej co najmniej 10 dni, jest zgłoszenie tego faktu naczelnikowi właściwego urzędu skarbowego.

W przypadku przerwy w działalności, która trwa na przełomie lat, należy uznać, że podatek nie będzie pobierany do momentu wskazania przez podatnika, w zawiadomieniu o zakończeniu przerwy w działalności, dokładnej daty tego zakończenia.

Jeżeli planowana przerwa trwałaby krócej niż 10 dni, to podatnik nie ma obowiązku zgłaszania jej do urzędu skarbowego, a podatek za miesiąc, w którym wystąpiła, nie ulega zmniejszeniu.

Przykład

Pan Jan Kowalski planuje przerwę w działalności gospodarczej w terminie od 10 do 25 lipca. W związku z tym podatek płacony w formie karty podatkowej zostanie zmniejszony o 1/30 za każdy dzień tej przerwy, tj. za 16 dni. Jeżeli jednak przerwa w działalności trwałaby od 10 do 17 lipca, to pan Jan Kowalski nie miałby obowiązku jej zgłaszania do urzędu skarbowego. Nie uległaby również zmniejszeniu kwota karty podatkowej za ten miesiąc.

Podstawa prawna

l art. 29 ust. 1, art. 34 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne - j.t. Dz.U z 2000 r. Nr 144, poz. 930; ost.zm. Dz.U z 2006 r. Nr 217, poz. 1588.


Katarzyna Wojciechowska

ekspert w zakresie podatków dochodowych

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dwie ważne nowości w podatku od spadków i darowizn. Przywrócenie terminu do zwolnienia i zmiana przepisów dot. obowiązku podatkowego i złożenia zeznania

W dniu 14 października 2025 r. Rada Ministrów przyjęła i przesłała do Sejmu RP projekt nowelizacji ustawy o podatku od spadków i darowizn, który przewiduje w szczególności ochronę spadkobierców przed utratą zwolnień podatkowych. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów, nowe przepisy przewidują możliwość przywrócenia terminu, który będzie miał zastosowanie do wszystkich tytułów nabycia majątku podlegającego podatkowi od spadków i darowizn. Ponadto przywrócenie terminu dotyczyć będzie poza zwolnieniem dla najbliższej rodziny, także zwolnienia nabycia przedsiębiorstw zmarłej osoby fizycznej, gdzie warunkiem zwolnienia jest również konieczność terminowego złożenia zgłoszenia. Dodatkowo nowe przepisy doprecyzują moment powstania obowiązku podatkowego przy nabyciu spadku i obowiązku złożenia zeznania podatkowego. Jest możliwe, że zmiany przepisów wejdą w życie jeszcze w 2025 roku.

API KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo interfejsu programistycznego

W dniu 15 października 2025 r. Ministerstwo Finansów udostępniło środowisko przedprodukcyjne (Demo) interfejsu programistycznego API KSeF 2.0.Środowisko daje możliwość sprawdzenia systemów finansowo-księgowych z wykorzystaniem rzeczywistych metod uwierzytelniania. Resort finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego (Demo) pod adresem: podatki.gov.pl/formularz. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że integracja ze środowiskiem API KSeF 2.0 jest konieczna, aby zapewnić kompatybilność systemów finansowo-księgowych z obligatoryjną wersją systemu KSeF 2.0.

Od 2026 r. zmiany w księgowości podatników PIT. Nowe pliki JPK i rozporządzenia Ministra Finansów i Gospodarki

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 16 października 2025 r., że od 2026 r. wchodzą w życie nowe obowiązki dla przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą i rozliczających się w ramach podatku PIT. Podmioty prowadzące działalność gospodarczą podlegające podatkowi PIT, które co miesiąc przekazują ewidencję JPK_V7M, będą zobowiązane do prowadzenia przy użyciu programów komputerowych ksiąg rachunkowych, podatkowej księgi przychodów i rozchodów lub ewidencji przychodów. Ministerstwo Finansów udostępni bezpłatne narzędzia pozwalające na realizację obowiązków w zakresie przesyłania nowych obligatoryjnych plików JPK.

Rachunki nie będą trafiały do KSeF. Czy to oznacza, że wrócą do łask?

Już od 2026 roku podatnicy będą zobowiązani do wystawiania faktur w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF). System obejmie faktury ustrukturyzowane, natomiast nie dotyczy innych dokumentów, takich jak rachunki. Oznacza to, że przedsiębiorcy dokumentujący sprzedaż zwolnioną z VAT mogą wystawiać rachunki poza KSeF.

REKLAMA

Darowizna samochodu żonie po wycofaniu z firmy. Czy to na pewno bezpieczne podatkowo? Skarbówka rozwiewa wątpliwości

Czy przekazanie żonie samochodu wycofanego z działalności gospodarczej może sprowadzić na przedsiębiorcę problemy z fiskusem? Najnowsza interpretacja skarbówki rozwiewa te wątpliwości. Urząd jasno wskazał, że darowizna auta po wycofaniu z firmy nie powoduje powstania przychodu w PIT, o ile spełnione są określone warunki. To ważna wiadomość dla przedsiębiorców, którzy zastanawiają się, jak bezpiecznie przekazać majątek firmowy do majątku prywatnego.

Opodatkowanie donejtów dla twórców internetowych (PIT, VAT). Czy to naprawdę darowizna?

Przez lata środowisko twórców internetowych – streamerów, youtuberów czy użytkowników Patronite – żyło w przekonaniu, że donate’y (czyli dobrowolne wpłaty od widzów) to darowizny, a więc – do określonego limitu – nieopodatkowane. Takie podejście miało swoje źródło w języku – słowo „donate” pochodzi przecież od angielskiego „donation”, czyli darowizna.

KSeF 2.0. Co ważniejsze – prawo podatkowe, czy podręczniki Ministerstwa Finansów? Faktura ustrukturyzowana istnieje tylko wirtualnie

Opublikowany przez resort finansów, liczący kilkaset stron (!) dokument pod nazwą „Podręcznik KSeF 2.0.” (w 4. częściach), jest w wielu miejscach nie tylko sprzeczny z projektowanymi przepisami, lecz również z uchwaloną już nowelizacją ustawy o VAT – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Jaka składka zdrowotna dla przedsiębiorców w 2026 roku? Ministerstwo Finansów nie pracuje nad przedłużeniem obniżonej podstawy wymiaru

Ministerstwo Finansów poinformowało Polską Agencję Prasową, że nie pracuje nad projektem, który zakładałby utrzymanie obniżonej minimalnej podstawy obliczania składki zdrowotnej dla przedsiębiorców w 2026 r. i kolejnych latach.

REKLAMA

KSeF: Pomoc dla przedsiębiorców czy nowy ból głowy? Fakty i mity wokół Krajowego Systemu e-Faktur [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur (KSeF) budzi wiele emocji i narosło wokół niego sporo mitów. Czy to nowy podatek? Kogo i kiedy dotyczy obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych? Czy czeka nas rewolucja w relacjach z biurami rachunkowymi? O tym, na co muszą przygotować się przedsiębiorcy, rozmawiają eksperci z infor.pl, Szymon Glonek i Joanna Dmowska.

Rząd chce dać preferencje podatkowe funduszom inwestycyjnym spoza UE od 2026 roku

W dniu 14 października 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (ustawy o CIT), przedłożony przez Ministra Finansów i Gospodarki. Projekt dostosowuje przepisy CIT do orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej dotyczących zagranicznych funduszy inwestycyjnych i emerytalnych. Chodzi m.in. o rozszerzenie preferencji podatkowych na fundusze z państw spoza UE, przy zachowaniu zabezpieczeń przed nadużywaniem prawa do zwolnienia podatkowego.

REKLAMA