REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozliczenie za pomocą karty podatkowej

Rozliczenie za pomocą karty podatkowej
Rozliczenie za pomocą karty podatkowej

REKLAMA

REKLAMA

Rozliczający się za pomocą karty podatkowej co miesiąc płacą z góry ustaloną kwotę podatku dochodowego. W przypadku jednak, gdy przedsiębiorca naruszy warunki korzystania z karty podatkowej, będzie musiał rozliczać z się z podatku na zasadach ogólnych, czyli przy użyciu skali ze stawkami 18-proc. i 32-proc.

Karta podatkowa jako forma opodatkowania

Karta podatkowa to forma opodatkowania dochodu obejmująca konkretne rodzaje działalności, m.in. usługi w zakresie mechaniki maszyn, sprzedaż lodów z automatów, naprawę i konserwację urządzeń elektronicznych, usługi fryzjerskie i kosmetyczne czy weterynaryjne.

Przykład. Miesięczne kwoty podatku dla kosmetyczki

REKLAMA

Autopromocja

zakres działalności

oznaczenie stawek

w miejscowości o liczbie mieszkańców (wysokość stawek w złotych)

do 5 000

ponad 5 000 do 50 000

powyżej 50 000

usługi kosmetyczne

0

120

140

161

1

325

365

405

2

469

516

556

3

556

608

659

4

596

646

707

5

646

707

808

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Karta podatkowa jako forma opodatkowania działalności gospodarczej

Wszystkie rodzaje działalności, które mogą być rozliczane w formie karty, zostały wymienione w dwunastoczęściowej „Tabeli miesięcznych stawek podatku dochodowego w formie karty podatkowej”, stanowiącej Załącznik nr 3 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Zatrudnienie o jednego pracownika za dużo

Przedsiębiorcy mogą opłacać zryczałtowany PIT w formie karty, jeśli:

  • złożą wniosek o zastosowanie opodatkowania w tej formie,
  • w tym wniosku zgłoszą, że rodzaj prowadzonej przez nich działalności gospodarczej został wymienione w jednej z dwunastu części tabeli,
  • przy prowadzeniu działalności nie korzystają z usług osób niezatrudnionych przez siebie na podstawie umowy o pracę oraz z usług innych przedsiębiorstw i zakładów chyba, że chodzi o usługi specjalistyczne,
  • nie prowadzą innej działalności gospodarczej,
  • małżonek przedsiębiorcy nie prowadzi działalności w tym samym zakresie,
  • nie wytwarzają wyrobów objętych na podstawie innych przepisów akcyzą,
  • działalność zgłoszona we wniosku nie jest prowadzona poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej,
  • nie przekroczą dopuszczalnej liczby pracowników.

Zobacz wskaźnik: Stawki podatku dochodowego w formie karty podatkowej

Naruszenie przez przedsiębiorcę któregoś z powyższych warunków powoduje utratę prawa do opłacania zryczałtowanego podatku dochodowego w formie karty podatkowej i automatyczne przejście na opodatkowanie według skali podatkowej. W ciągu siedmiu dni od wystąpienia okoliczności, które naruszyły któryś z warunków, przedsiębiorca musi pisemnie zawiadomić o tym urząd skarbowy.

Przykładowo, fryzjerka czy kosmetyczka utraci prawo do karty, jeśli zatrudni więcej niż 5 pracowników. U świadczącego usługi naprawy i konserwacji urządzeń elektronicznych z kolei maksymalnie mogą pracować 2 osoby. Limity ilości pracowników dla przedsiębiorców rozliczających się w formie karty podatkowej zawiera wspomniany wyżej załącznik nr 3 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Skutki

Oprócz zmiany sposobu liczenia wartości podatku, przedsiębiorca - licząc od dnia, w którym nastąpiła utrata prawa do korzystania z karty podatkowej - musi zacząć prowadzić księgi podatkowe, co miesiąc wpłacać zaliczki na podatek dochodowy i co roku składać fiskusowi zeznanie podatkowe. Czyli spadają na niego obowiązki, z których jako rozliczający się kartą był zwolniony. Podstawą opodatkowania będzie dochód osiągnięty od dnia, w którym przedsiębiorca utracił prawo do karty.


Katarzyna Miazek, Katarzyna Więsik, Tax Care


Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Autopromocja
Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

REKLAMA

Źródło: Tax Care

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nakaz ujawniania informacji o uzgodnieniach podatkowych narusza prawo do prywatności klienta. Wyrok TSUE

Przepis nakazujący pośrednikom ujawnianie organom informacji o transgranicznych uzgodnieniach podatkowych narusza szeroko rozumiane prawo do poszanowania prywatności klienta. W celu ochrony tajemnicy zawodowej z tego obowiązku zwolnić się może prawnik, jednak warunkiem jest poinformowanie o tym innego pośrednika. Wyrokiem z 29 lipca 2024 r. TSUE potwierdził, że obowiązek nie dotyczy sytuacji gdy inny pośrednik nie jest klientem prawnika. W Polsce nakaz nie może obejmować adwokatów i radców prawnych (sprawa C 623/22, Belgian Association of Tax Lawyers i in., przeciwko Premier minister).

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych 2025: limity, stawki, najem prywatny

Jakie limity dla ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych będą obowiązywały w 2025 roku? Kto może płacić ryczałt w 2025 roku? Kto może płacić ryczałt od przychodów ewidencjonowanych kwartalnie w 2025 r.? Jakie stawki ryczałtu obowiązywać będą w przyszłym roku?

Koniec września - ostateczny termin wykorzystania urlopu zaległego. Jakie skutki prawne naruszenia tej zasady?

W ostatnim czasie wiele się mówi o zachowaniu równowagi pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym. Zwolennikami doktryny „work-life-balans” nie są już tylko pracownicy, ale coraz częściej przekonują się do niej również pracodawcy, oferując co rusz nowe przywileje swoim współpracownikom. Jednym, nierzadko spotykanym jest udzielenie pracownikom dodatkowych, płatnych dni wolnych np. z okazji urodzin. Jest to jednak dobrowolność zarówno ze strony pracodawcy, jak i pracownika. Przywilejem pracownika, który z pewnością pomoże zachować równowagę w życiu, jest urlop wypoczynkowy. Udzielenie go jest jednym z obowiązków pracodawcy, którego nieprzestrzeganie podlega karze grzywny. 

Które firmy płacą największy CIT? Orlen już nie jest liderem - zapłacił tylko 1,38 mld zł, rok wcześniej było to 4,37 mld zł

Orlen dopiero na trzecim miejscu. Tym razem to banki zdominowały listę największych indywidualnych podatników CIT w 2023 r. W pierwszej dziesiątce największych podatników znalazło się siedem banków m.in. Pekao, Santander Bank Polska, czy ING BSK.

REKLAMA

Stopy procentowe NBP 2024: bez zmian w październiku

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 1-2 października 2024 r. postanowiła pozostawić wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. Stopa referencyjna wynosi nadal 5,75 proc. - podał w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zgodna z oczekiwaniami większości analityków i ekonomistów.

Jakie są limity dla ryczałtu na 2025 rok? Kwoty ważne dla podatników

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych w 2025 roku będą mogli opłacać podatnicy, których przychody w bieżącym roku nie przekroczą kwoty 8 569 200 zł. Natomiast prawo do kwartalnego rozliczenia ryczałtu w przyszłym roku będą mieli podatnicy, których przychody nie przekroczą kwoty 856 920 zł.

Jaki jest limit dla jednorazowej amortyzacji w 2025 roku? Kwota limitu wynosi 214.000 zł

Jednorazowa amortyzacja w 2025 r. Jednorazowych odpisów amortyzacyjnych od niektórych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (do wysokości 50 000 euro) mogą dokonywać podatnicy PIT i CIT posiadający status małego podatnika i podatnicy rozpoczynający działalność gospodarczą. Limit ten na 2025 r., po przeliczeniu według średniego kursu euro z 1 października br., wynosi 214.000 zł.

Podwyżki akcyzy w 2025 r. i kolejnych latach. Droższe będą: papierosy, wyroby nowatorskie, płyn do papierosów elektronicznych, tytoń, cygara i cygaretki

W dniu 1 października 2024 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym, przedłożony przez Ministra Finansów. Zwiększone zostaną od marca 2025 roku stawki podatku akcyzowego na wyroby tytoniowe, wyroby nowatorskie (podgrzewane wyroby tytoniowe) oraz płyn do papierosów elektronicznych. Nowe stawki akcyzy mają przede wszystkim ograniczyć konsumpcję wyrobów tytoniowych i ich substytutów, szczególnie przez osoby nieletnie.

REKLAMA

JPK CIT od 2025 roku. Jakie nowe obowiązki podatników?

Minister Finansów wydał 16 sierpnia 2024 r. rozporządzenie w sprawie dodatkowych danych, o które przedsiębiorcy będą musieli uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe. Jest to tzw. rozporządzenie w sprawie JPK CIT. Jako pierwsze (od 2025 roku) nowymi obowiązkami zostaną obciążone podmioty o przychodzie powyżej 50 mln euro, a także podatkowe grupy kapitałowe. A od 2026 roku pozostali podatnicy CIT.

Kredyt ekologiczny: dofinansowanie nawet 80% kosztów zrównoważonego rozwoju dla firm. Nabór wniosków od 17 października 2024 r.

W dobie rosnącej świadomości ekologicznej oraz zaostrzających się przepisów dotyczących ochrony środowiska, firmy coraz częściej muszą zmierzyć się z wyzwaniami związanymi z wprowadzeniem zrównoważonych praktyk biznesowych. Inwestycje w technologie przyjazne środowisku są jednak kosztowne i wymagają odpowiedniego wsparcia finansowego. Odpowiedzią na te potrzeby jest kredyt ekologiczny, który staje się kluczowym narzędziem umożliwiającym firmom realizację proekologicznych inwestycji bez nadmiernego obciążania budżetu. 

REKLAMA