REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można płacić zaliczki kwartalne wyliczane według metody uproszczonej

Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jestem małym podatnikiem. Obecnie opłacam kwartalnie zaliczki na podatek dochodowy. W 2008 r. chciałbym móc ustalać wysokość zaliczek metodą uproszczoną i jednocześnie utrzymać możliwość płacenia zaliczek w odstępach kwartalnych. Czy jest to możliwe?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Nie. Metodę uproszczoną przy obliczaniu zaliczek na podatek dochodowy można zastosować tylko w przypadku opłacania zaliczek miesięcznie. Przepisy nie dopuszczają możliwości kwartalnego opłacania zaliczek metodą uproszczoną. Taką możliwość jednoznacznie wykluczają również organy podatkowe. Dlatego po dokonaniu wyboru kwartalnej metody wpłacania zaliczek na podatek dochodowy podatnik nie może ustalać wysokości tych zaliczek w sposób uproszczony, czyli od dochodu osiągniętego w latach poprzednich.

UZASADNIENIE

Z dniem 1 stycznia 2007 r. wprowadzono dla tzw. małych podatników oraz podatników rozpoczynających działalność gospodarczą możliwość wyboru kwartalnej formy wpłacania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych. Zaliczki kwartalne wpłaca się w wysokości różnicy między podatkiem należnym od dochodu osiągniętego od początku roku a sumą należnych zaliczek za poprzednie kwartały. O wyborze kwartalnej formy wpłacania zaliczek podmioty mające do tego prawo powinny jednorazowo zawiadomić właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do 20 lutego roku podatkowego, a rozpoczynający działalność w trakcie roku podatkowego - do dnia poprzedzającego dzień jej rozpoczęcia, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu.

REKLAMA

WARTO ZAPAMIĘTAĆ

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jednym z warunków skorzystania z możliwości opłacania zaliczek w odstępach kwartalnych jest terminowe złożenie właściwemu organowi podatkowemu oświadczenia o wyborze tego sposobu opłacania zaliczek.

Mali podatnicy próbują uzyskać akceptację organów podatkowych dla jednoczesnego stosowania kwartalnych zaliczek i zaliczek uproszczonych. Możliwość taka jednak wymagałaby złożenia dwóch oświadczeń:

1) o wyborze możliwości opłacania zaliczek kwartalnie,

2) o wyborze obliczania zaliczek metodą uproszczoną (oświadczenie składa się po raz pierwszy, wybierając tę formę do 20 lutego danego roku podatkowego, pod warunkiem osiągnięcia odpowiednio wysokich dochodów w latach poprzednich, gdyż na ich podstawie oblicza się i wpłaca zaliczkę w stałej wysokości przez cały rok podatkowy).

Konsekwencją połączenia możliwości opłacania zaliczek kwartalnie z metodą uproszczoną byłoby zwolnienie małego podatnika z obowiązku obliczania zaliczek w trakcie roku podatkowego od rzeczywiście osiągniętych dochodów. W trakcie 2007 r. mały podatnik brałby pod uwagę dochody osiągnięte w 2005 r. (lub w 2004 r.), obliczał od nich należny podatek dochodowy i dzielił na cztery. W ten sposób zostałaby obliczona zaliczka uproszczona płatna kwartalnie. Byłoby to duże ułatwienie dla małych podatników. W przypadku firm korzystających z trwającego wzrostu gospodarczego, w takich branżach jak np. budownictwo, pozwoliłoby to na płacenie w trakcie roku podatkowego niższych należności z tytułu podatku dochodowego. Dopiero w momencie składania zeznania PIT-36 lub PIT-36L należałoby zapłacić podatek dochodowy od dochodów rzeczywiście osiągniętych w 2007 r.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Organy podatkowe nie zgadzają się jednak na łączenie opłacania zaliczek w odstępach kwartalnych z metodą uproszczoną, wskazując, że w żadnym przepisie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie określono takiego sposobu wyliczenia zaliczek kwartalnych przez małych podatników.

 

Takie stanowisko zostało zaprezentowane m.in. w decyzji Dyrektora Izby Skarbowej w Gdańsku w sprawie interpretacji prawa podatkowego z 13 czerwca 2007 r. (nr BI/4117-0023/07). Wniosek o wyjaśnienie, czy jest możliwe opłacanie zaliczek kwartalnych metodą uproszczoną zadał podatnik prowadzący działalność gospodarczą w zakresie doradztwa podatkowego opodatkowaną podatkiem liniowym. 22 stycznia 2007 r. złożył w urzędzie skarbowym oświadczenie, że będąc tzw. małym podatnikiem, wybrał kwartalną formę płacenia zaliczek na podatek dochodowy. W jego ocenie przepisy pozwalają podatnikom, którzy wybrali uproszczoną formę wpłacania zaliczek, na uiszczanie ich w odstępach kwartalnych. Organ odwoławczy, uznając ten pogląd za błędny, podtrzymał niekorzystne dla podatnika rozstrzygnięcie organu I instancji, podkreślając, że:

Twierdzenie, że „nie sposób znaleźć jakiegokolwiek zapisu (...) niedopuszczającego kwartalnego opłacenia liniowego podatku dochodowego w formie uproszczonej” nie daje Podatnikowi podstawy do rozszerzającej wykładni przepisów podatkowych. Błędne jest również twierdzenie, że „zarówno w art. 44 ust. 6b ani w żadnym innym nie określono sposobu wyliczenia zaliczek kwartalnych przez małych podatników opłacających tzw. podatek liniowy w formie uproszczonej”, co w ocenie Podatnika nie przesądza o tym, że „dana grupa podatników jest wyłączona z wyboru kwartalnej formy opłacania zaliczek”. Ustawodawca określił bowiem w art. 44 ust. 3g ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. sposób ustalania wysokości zaliczek wpłacanych kwartalnie, zaś w treści art. 44 ust. 6b ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. jednoznacznie wskazał, że możliwość wpłacania zaliczek uproszczonych dotyczy wyłącznie zaliczek miesięcznych. Powołanie się przez Podatnika na zapis art. 44 ust. 6c pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. jako potwierdzenia swojej tezy jest nieprawidłowe, ponieważ przepis ten odwołuje się do ogólnych terminów wpłacania zaliczek zarówno miesięcznych, jak i kwartalnych (art. 44 ust. 6), zaś dla podatnika, który wybrał metodę uproszczoną, ustawodawca jednoznacznie określił możliwość wpłat miesięcznych tych zaliczek - co wynika z art. 44 ust. 6b ustawy z dnia 26 lipca 1991 r.

Przykład

Mały podatnik wybrał na 2007 r. kwartalną metodę płacenia zaliczek na podatek dochodowy. Analiza perspektyw rozwoju firmy pokazała, że w 2008 r. ma ona szansę podwoić zysk przed opodatkowaniem w stosunku do 2007 r. i wyniesie on co najmniej 400 000 zł. W terminie do 20 lutego 2008 r. przedsiębiorca złoży oświadczenie o rezygnacji z kwartalnego opłacania zaliczek na podatek dochodowy. Jednocześnie złoży oświadczenie o wyborze miesięcznych zaliczek uproszczonych na 2008 r. i lata następne. Wysokość zaliczek obliczy na podstawie dochodu za 2006 r., kiedy firma osiągnęła zysk przed opodatkowaniem na poziomie 45 000 zł. W konsekwencji przez 2008 r. podatnik będzie płacił zaliczki na podatek dochodowy obliczone od dochodu 45 000 zł, a podatek od szacowanego dochodu 400 000 zł dopłaci w rozliczeniu rocznym za 2008 r. (czyli najpóźniej dopiero z końcem kwietnia 2009 r.).

• art. 44 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 115, poz. 793

Tomasz Król

konsultant podatkowy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nieprecyzyjne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. będziemy dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających specjalistów już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na niej swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi stanowcze "dość". Na horyzoncie pojawił się projekt zmian, który ma wywrócić obecny porządek do góry nogami i uszczelnić system w sposób, który wielu uzna za drastyczny. Czy popularna preferencja podatkowa stanie się wkrótce dostępna wyłącznie dla dużych graczy, a mali przedsiębiorcy i freelancerzy zostaną na lodzie z koniecznością płacenia znacznie wyższych danin? Sprawdź, co kryje się w nowych przepisach i czy jesteś na liście zagrożonych.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

REKLAMA

Jak rozliczyć podatkowo prezenty świąteczne dla pracowników: VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Nawet 36000 zł rocznie odliczenia od podatku - nowa ulga za 2025 rok, pierwsze odliczenie w 2026 roku

Już od bieżącego 2025 roku przedsiębiorcy zyskali nowe narzędzie optymalizacji podatkowej. Ustawodawca wprowadził do systemu podatkowego możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania w związku z zatrudnianiem szczególnej grupy pracowników. Poniżej kompleksowe omówienie tej preferencji wraz ze szczegółowymi zasadami jej rozliczania. Ulga będzie dostępna także w 2026 roku.

Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

REKLAMA

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT będzie ograniczona tylko do jednej nieruchomości? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA