REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kwartalne rozliczenie podatku – terminy wpłaty zaliczki

Kwartalne rozliczenie podatku
Kwartalne rozliczenie podatku

REKLAMA

REKLAMA

Kwartalny sposób rozliczania podatku oznacza obowiązek uiszczenia czterech, a nie dwunastu zaliczek na podatek dochodowy w ciągu roku. Termin wpłaty zaliczki upływa 20. dnia każdego miesiąca następującego po danym kwartale.

Główną zaletą kwartalnego rozliczania się z fiskusem jest możliwość zachowania tej gotówki, którą przy rozliczeniu miesięcznym przedsiębiorca musiałby wpłacić na konto urzędu skarbowego. Można ją wykorzystać do zakupu większej ilości towarów czy materiałów, oszczędzając dzięki temu na kredycie. Zapas gotówki może również pomóc przedsiębiorcy, który nie otrzymał na czas płatności od kontrahentów. Wreszcie ci, którzy prowadzą samodzielnie księgowość, zaoszczędzą trochę czasu, rozliczając się z fiskusem nie dwanaście a jedynie cztery razy w roku.

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy: Podatki 2016 - komplet żółtych książek

Kto może rozliczać podatki co kwartał?

Aby rozliczać podatek dochodowy kwartalnie, należy zawiadomić pisemnie naczelnika właściwego sobie urzędu skarbowego lub zaktualizować swój wpis do CEIDG, składając formularz CEIDG-1 dostępny na tronie Ministerstwa Finansów i zaznaczając w rubryce nr 19 formularza sposób kwartalny. Przejście na metodę kwartalną jest możliwe tylko raz w roku – do 20 lutego.

REKLAMA

Z kolei VAT co kwartał płacić mogą wszyscy podatnicy, którzy złożyli do naczelnika odpowiedniego urzędu skarbowego wniosek VAT-R, wybierając w nim „kwartał” (rubryka nr 44 punt 1. oraz rubryka nr 55). Zmiany rozliczania VAT-u z miesięcznego na kwartalne można dokonać cztery razy w roku. Trzeba wtedy zaktualizować druk VAT-R i przesłać go fiskusowi najpóźniej do 25. dnia drugiego miesiąca kwartału, za który po raz pierwszy przedsiębiorca rozliczy podatek kwartalnie. Przykładowo, przedsiębiorca chcący rozpocząć kwartalne rozliczenia VAT od IV kw., powinien dostarczyć druk VAT-R do urzędu skarbowego do 25. listopada.

Kwartalna forma wpłacania zaliczek na PIT

Dodatkowe warunki dla VAT-owców

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kwartalnego rozliczenia nie mogą wybrać podatnicy, którzy w danym kwartale lub w poprzedzających go czterech kwartałach dokonali dostawy towarów „wrażliwych”, czyli wymienionych w załączniku nr 13 ustawy o VAT (np. stalowe rury stosowane do gazociągów, złoto nieobrobione czy paliwa), chyba że łączna wartość tych dostaw (bez kwoty podatku) będzie mniejsza niż 50 000 zł lub mniejsza niż kwota odpowiadająca 1% wartości sprzedaży dostaw (bez kwoty podatku).

Wyłączenie nie dotyczy dostawców paliwa, którzy dostaw dokonują na stacjach paliw lub stacjach gazu płynnego do standardowych zbiorników pojazdów oraz podatników dostarczających gaz przewodowy za pośrednictwem własnych sieci przesyłowych lub dystrybucyjnych.

Kwartalny PIT

Kwartalny cykl płatności PIT-u oznacza obowiązek uiszczenia czterech, a nie dwunastu zaliczek na podatek dochodowy w ciągu roku. Termin wpłaty zaliczki upływa 20. dnia każdego miesiąca następującego po danym kwartale, tj. przelew podatkowy do urzędu skarbowego należy wykonać:

  • do 20 kwietnia – za pierwszy kwartał
  • do 20 lipca – za drugi kwartał
  • do 20 października – za trzeci kwartał
  • do 21 stycznia – za czwarty kwartał

Faktury rozliczane cztery razy w roku

VAT-owiec rozliczający faktury cztery razy w roku obowiązany jest składać deklarację VAT-7K („mali podatnicy”) lub VAT-7D (przedsiębiorcy nieposiadający statusu „małego podatnika”) w terminach do:

  • 25 kwietnia – za pierwszy kwartał
  • 25 lipca – za drugi kwartał
  • 25 października – za trzeci kwartał
  • 25 stycznia – za czwarty kwartał.

Przy czym jeśli termin wyznaczony przez przepisy przypada na dzień wolny od pracy, jak choćby dzieje się w tym miesiącu, deklarację można złożyć w pierwszy dzień roboczy przypadający po terminie. Czyli w tym roku ostatecznym terminem będzie 27 października.

Polecamy: 500 pytań o VAT odpowiedzi na trudne pytania z interpretacjami Ministerstwa Finansów (PDF)

Rzadsze rozliczanie VAT-u to przywilej przede wszystkim małych podatników, a zatem, zgodnie z ustawą o VAT:

  • przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży (wraz z kwotą podatku) nie przekroczyła w 2013 r. wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1 200 000 euro, czyli aktualnie 5 068 000 zł,
  • prowadzących przedsiębiorstwa maklerskie, zarządzających funduszami inwestycyjnymi, agentów, zleceniobiorców lub osób świadczących usługi o podobnym charakterze, z wyjątkiem komisu – jeśli kwota prowizji lub innych form ich wynagrodzenia (wraz z kwotą podatku)  nie przekroczyła w roku podatkowym 2013 równowartości 45 000 euro, czyli – obecnie - 190 000 zł.

Kwartalne rozliczenie mogą też wybrać przedsiębiorcy nieposiadający statusu małego podatnika. W ich przypadku jednak ustawa o VAT zobowiązuje dodatkowo do wpłacania zaliczek na VAT za pierwszy i drugi miesiąc kwartału w wysokości 1/3 kwoty należnego zobowiązania podatkowego wynikającego z deklaracji złożonej za ostatni kwartał. Zapłacić trzeba do 25. dnia miesiąca następującego po każdym z kolejnych miesięcy, za który wpłacana będzie zaliczka (czyli np. do 25. lutego za styczeń, do 25. marca za luty, a ostateczne rozliczenie nastąpi po zakończeniu kwartału.)

Jeśli z poprzedniej deklaracji do zapłaty z tytułu VAT wynika 0 zł, przedsiębiorca nie będzie musiał wpłacać zaliczek miesięcznych.

Nie zmienia się moment powstania obowiązku

Kwartalny sposób opłacania VAT-u nie wpływa na moment powstawania obowiązku podatkowego. Ustalamy go identycznie, jak podatnicy rozliczający się za okresy miesięczne. Co do zasady zatem obowiązek powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi. „Kwartał” w VAT-cie to jedynie przesunięcie w czasie obowiązku zapłaty podatku. Płatności co kwartał wpłyną natomiast na opóźnienie zwrotu podatku naliczonego.


Katarzyna Miazek, Żaneta Rowińska, Tax Care


Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Źródło: Tax Care

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak znajdują przekręty cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA