REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kwartalne rozliczenie podatku – terminy wpłaty zaliczki

Kwartalne rozliczenie podatku
Kwartalne rozliczenie podatku

REKLAMA

REKLAMA

Kwartalny sposób rozliczania podatku oznacza obowiązek uiszczenia czterech, a nie dwunastu zaliczek na podatek dochodowy w ciągu roku. Termin wpłaty zaliczki upływa 20. dnia każdego miesiąca następującego po danym kwartale.

Główną zaletą kwartalnego rozliczania się z fiskusem jest możliwość zachowania tej gotówki, którą przy rozliczeniu miesięcznym przedsiębiorca musiałby wpłacić na konto urzędu skarbowego. Można ją wykorzystać do zakupu większej ilości towarów czy materiałów, oszczędzając dzięki temu na kredycie. Zapas gotówki może również pomóc przedsiębiorcy, który nie otrzymał na czas płatności od kontrahentów. Wreszcie ci, którzy prowadzą samodzielnie księgowość, zaoszczędzą trochę czasu, rozliczając się z fiskusem nie dwanaście a jedynie cztery razy w roku.

REKLAMA

Autopromocja

Polecamy: Podatki 2016 - komplet żółtych książek

Kto może rozliczać podatki co kwartał?

Aby rozliczać podatek dochodowy kwartalnie, należy zawiadomić pisemnie naczelnika właściwego sobie urzędu skarbowego lub zaktualizować swój wpis do CEIDG, składając formularz CEIDG-1 dostępny na tronie Ministerstwa Finansów i zaznaczając w rubryce nr 19 formularza sposób kwartalny. Przejście na metodę kwartalną jest możliwe tylko raz w roku – do 20 lutego.

Z kolei VAT co kwartał płacić mogą wszyscy podatnicy, którzy złożyli do naczelnika odpowiedniego urzędu skarbowego wniosek VAT-R, wybierając w nim „kwartał” (rubryka nr 44 punt 1. oraz rubryka nr 55). Zmiany rozliczania VAT-u z miesięcznego na kwartalne można dokonać cztery razy w roku. Trzeba wtedy zaktualizować druk VAT-R i przesłać go fiskusowi najpóźniej do 25. dnia drugiego miesiąca kwartału, za który po raz pierwszy przedsiębiorca rozliczy podatek kwartalnie. Przykładowo, przedsiębiorca chcący rozpocząć kwartalne rozliczenia VAT od IV kw., powinien dostarczyć druk VAT-R do urzędu skarbowego do 25. listopada.

Kwartalna forma wpłacania zaliczek na PIT

Dodatkowe warunki dla VAT-owców

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kwartalnego rozliczenia nie mogą wybrać podatnicy, którzy w danym kwartale lub w poprzedzających go czterech kwartałach dokonali dostawy towarów „wrażliwych”, czyli wymienionych w załączniku nr 13 ustawy o VAT (np. stalowe rury stosowane do gazociągów, złoto nieobrobione czy paliwa), chyba że łączna wartość tych dostaw (bez kwoty podatku) będzie mniejsza niż 50 000 zł lub mniejsza niż kwota odpowiadająca 1% wartości sprzedaży dostaw (bez kwoty podatku).

Wyłączenie nie dotyczy dostawców paliwa, którzy dostaw dokonują na stacjach paliw lub stacjach gazu płynnego do standardowych zbiorników pojazdów oraz podatników dostarczających gaz przewodowy za pośrednictwem własnych sieci przesyłowych lub dystrybucyjnych.

Kwartalny PIT

Kwartalny cykl płatności PIT-u oznacza obowiązek uiszczenia czterech, a nie dwunastu zaliczek na podatek dochodowy w ciągu roku. Termin wpłaty zaliczki upływa 20. dnia każdego miesiąca następującego po danym kwartale, tj. przelew podatkowy do urzędu skarbowego należy wykonać:

  • do 20 kwietnia – za pierwszy kwartał
  • do 20 lipca – za drugi kwartał
  • do 20 października – za trzeci kwartał
  • do 21 stycznia – za czwarty kwartał

Faktury rozliczane cztery razy w roku

VAT-owiec rozliczający faktury cztery razy w roku obowiązany jest składać deklarację VAT-7K („mali podatnicy”) lub VAT-7D (przedsiębiorcy nieposiadający statusu „małego podatnika”) w terminach do:

  • 25 kwietnia – za pierwszy kwartał
  • 25 lipca – za drugi kwartał
  • 25 października – za trzeci kwartał
  • 25 stycznia – za czwarty kwartał.

Przy czym jeśli termin wyznaczony przez przepisy przypada na dzień wolny od pracy, jak choćby dzieje się w tym miesiącu, deklarację można złożyć w pierwszy dzień roboczy przypadający po terminie. Czyli w tym roku ostatecznym terminem będzie 27 października.

Polecamy: 500 pytań o VAT odpowiedzi na trudne pytania z interpretacjami Ministerstwa Finansów (PDF)

Rzadsze rozliczanie VAT-u to przywilej przede wszystkim małych podatników, a zatem, zgodnie z ustawą o VAT:

  • przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży (wraz z kwotą podatku) nie przekroczyła w 2013 r. wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1 200 000 euro, czyli aktualnie 5 068 000 zł,
  • prowadzących przedsiębiorstwa maklerskie, zarządzających funduszami inwestycyjnymi, agentów, zleceniobiorców lub osób świadczących usługi o podobnym charakterze, z wyjątkiem komisu – jeśli kwota prowizji lub innych form ich wynagrodzenia (wraz z kwotą podatku)  nie przekroczyła w roku podatkowym 2013 równowartości 45 000 euro, czyli – obecnie - 190 000 zł.

Kwartalne rozliczenie mogą też wybrać przedsiębiorcy nieposiadający statusu małego podatnika. W ich przypadku jednak ustawa o VAT zobowiązuje dodatkowo do wpłacania zaliczek na VAT za pierwszy i drugi miesiąc kwartału w wysokości 1/3 kwoty należnego zobowiązania podatkowego wynikającego z deklaracji złożonej za ostatni kwartał. Zapłacić trzeba do 25. dnia miesiąca następującego po każdym z kolejnych miesięcy, za który wpłacana będzie zaliczka (czyli np. do 25. lutego za styczeń, do 25. marca za luty, a ostateczne rozliczenie nastąpi po zakończeniu kwartału.)

Jeśli z poprzedniej deklaracji do zapłaty z tytułu VAT wynika 0 zł, przedsiębiorca nie będzie musiał wpłacać zaliczek miesięcznych.

Nie zmienia się moment powstania obowiązku

Kwartalny sposób opłacania VAT-u nie wpływa na moment powstawania obowiązku podatkowego. Ustalamy go identycznie, jak podatnicy rozliczający się za okresy miesięczne. Co do zasady zatem obowiązek powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi. „Kwartał” w VAT-cie to jedynie przesunięcie w czasie obowiązku zapłaty podatku. Płatności co kwartał wpłyną natomiast na opóźnienie zwrotu podatku naliczonego.


Katarzyna Miazek, Żaneta Rowińska, Tax Care


Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Autopromocja
Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

REKLAMA

Źródło: Tax Care

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA