REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kwartalne rozliczenie podatku – terminy wpłaty zaliczki

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kwartalne rozliczenie podatku
Kwartalne rozliczenie podatku

REKLAMA

REKLAMA

Kwartalny sposób rozliczania podatku oznacza obowiązek uiszczenia czterech, a nie dwunastu zaliczek na podatek dochodowy w ciągu roku. Termin wpłaty zaliczki upływa 20. dnia każdego miesiąca następującego po danym kwartale.

Główną zaletą kwartalnego rozliczania się z fiskusem jest możliwość zachowania tej gotówki, którą przy rozliczeniu miesięcznym przedsiębiorca musiałby wpłacić na konto urzędu skarbowego. Można ją wykorzystać do zakupu większej ilości towarów czy materiałów, oszczędzając dzięki temu na kredycie. Zapas gotówki może również pomóc przedsiębiorcy, który nie otrzymał na czas płatności od kontrahentów. Wreszcie ci, którzy prowadzą samodzielnie księgowość, zaoszczędzą trochę czasu, rozliczając się z fiskusem nie dwanaście a jedynie cztery razy w roku.

REKLAMA

Polecamy: Podatki 2016 - komplet żółtych książek

Kto może rozliczać podatki co kwartał?

Aby rozliczać podatek dochodowy kwartalnie, należy zawiadomić pisemnie naczelnika właściwego sobie urzędu skarbowego lub zaktualizować swój wpis do CEIDG, składając formularz CEIDG-1 dostępny na tronie Ministerstwa Finansów i zaznaczając w rubryce nr 19 formularza sposób kwartalny. Przejście na metodę kwartalną jest możliwe tylko raz w roku – do 20 lutego.

Z kolei VAT co kwartał płacić mogą wszyscy podatnicy, którzy złożyli do naczelnika odpowiedniego urzędu skarbowego wniosek VAT-R, wybierając w nim „kwartał” (rubryka nr 44 punt 1. oraz rubryka nr 55). Zmiany rozliczania VAT-u z miesięcznego na kwartalne można dokonać cztery razy w roku. Trzeba wtedy zaktualizować druk VAT-R i przesłać go fiskusowi najpóźniej do 25. dnia drugiego miesiąca kwartału, za który po raz pierwszy przedsiębiorca rozliczy podatek kwartalnie. Przykładowo, przedsiębiorca chcący rozpocząć kwartalne rozliczenia VAT od IV kw., powinien dostarczyć druk VAT-R do urzędu skarbowego do 25. listopada.

Kwartalna forma wpłacania zaliczek na PIT

Dodatkowe warunki dla VAT-owców

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kwartalnego rozliczenia nie mogą wybrać podatnicy, którzy w danym kwartale lub w poprzedzających go czterech kwartałach dokonali dostawy towarów „wrażliwych”, czyli wymienionych w załączniku nr 13 ustawy o VAT (np. stalowe rury stosowane do gazociągów, złoto nieobrobione czy paliwa), chyba że łączna wartość tych dostaw (bez kwoty podatku) będzie mniejsza niż 50 000 zł lub mniejsza niż kwota odpowiadająca 1% wartości sprzedaży dostaw (bez kwoty podatku).

Wyłączenie nie dotyczy dostawców paliwa, którzy dostaw dokonują na stacjach paliw lub stacjach gazu płynnego do standardowych zbiorników pojazdów oraz podatników dostarczających gaz przewodowy za pośrednictwem własnych sieci przesyłowych lub dystrybucyjnych.

Kwartalny PIT

Kwartalny cykl płatności PIT-u oznacza obowiązek uiszczenia czterech, a nie dwunastu zaliczek na podatek dochodowy w ciągu roku. Termin wpłaty zaliczki upływa 20. dnia każdego miesiąca następującego po danym kwartale, tj. przelew podatkowy do urzędu skarbowego należy wykonać:

  • do 20 kwietnia – za pierwszy kwartał
  • do 20 lipca – za drugi kwartał
  • do 20 października – za trzeci kwartał
  • do 21 stycznia – za czwarty kwartał

Faktury rozliczane cztery razy w roku

VAT-owiec rozliczający faktury cztery razy w roku obowiązany jest składać deklarację VAT-7K („mali podatnicy”) lub VAT-7D (przedsiębiorcy nieposiadający statusu „małego podatnika”) w terminach do:

  • 25 kwietnia – za pierwszy kwartał
  • 25 lipca – za drugi kwartał
  • 25 października – za trzeci kwartał
  • 25 stycznia – za czwarty kwartał.

Przy czym jeśli termin wyznaczony przez przepisy przypada na dzień wolny od pracy, jak choćby dzieje się w tym miesiącu, deklarację można złożyć w pierwszy dzień roboczy przypadający po terminie. Czyli w tym roku ostatecznym terminem będzie 27 października.

Polecamy: 500 pytań o VAT odpowiedzi na trudne pytania z interpretacjami Ministerstwa Finansów (PDF)

Rzadsze rozliczanie VAT-u to przywilej przede wszystkim małych podatników, a zatem, zgodnie z ustawą o VAT:

  • przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży (wraz z kwotą podatku) nie przekroczyła w 2013 r. wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1 200 000 euro, czyli aktualnie 5 068 000 zł,
  • prowadzących przedsiębiorstwa maklerskie, zarządzających funduszami inwestycyjnymi, agentów, zleceniobiorców lub osób świadczących usługi o podobnym charakterze, z wyjątkiem komisu – jeśli kwota prowizji lub innych form ich wynagrodzenia (wraz z kwotą podatku)  nie przekroczyła w roku podatkowym 2013 równowartości 45 000 euro, czyli – obecnie - 190 000 zł.

Kwartalne rozliczenie mogą też wybrać przedsiębiorcy nieposiadający statusu małego podatnika. W ich przypadku jednak ustawa o VAT zobowiązuje dodatkowo do wpłacania zaliczek na VAT za pierwszy i drugi miesiąc kwartału w wysokości 1/3 kwoty należnego zobowiązania podatkowego wynikającego z deklaracji złożonej za ostatni kwartał. Zapłacić trzeba do 25. dnia miesiąca następującego po każdym z kolejnych miesięcy, za który wpłacana będzie zaliczka (czyli np. do 25. lutego za styczeń, do 25. marca za luty, a ostateczne rozliczenie nastąpi po zakończeniu kwartału.)

Jeśli z poprzedniej deklaracji do zapłaty z tytułu VAT wynika 0 zł, przedsiębiorca nie będzie musiał wpłacać zaliczek miesięcznych.

Nie zmienia się moment powstania obowiązku

Kwartalny sposób opłacania VAT-u nie wpływa na moment powstawania obowiązku podatkowego. Ustalamy go identycznie, jak podatnicy rozliczający się za okresy miesięczne. Co do zasady zatem obowiązek powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi. „Kwartał” w VAT-cie to jedynie przesunięcie w czasie obowiązku zapłaty podatku. Płatności co kwartał wpłyną natomiast na opóźnienie zwrotu podatku naliczonego.


Katarzyna Miazek, Żaneta Rowińska, Tax Care


Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Tax Care

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

REKLAMA

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

Stawka VAT 0%: Jak poprawnie udokumentować dostawę wewnątrz UE, by nie stracić na podatku?

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT) może być opodatkowana stawką VAT 0%, ale tylko pod warunkiem spełnienia określonych wymogów formalnych. Sprawdź, czym dokładnie jest WDT, jakie dokumenty są niezbędne, by transakcja była zgodna z przepisami i jak uniknąć pułapek, które mogą skutkować dodatkowymi kosztami podatkowymi.

Urlop na samozatrudnieniu (kontrakt B2B) - komu przysługuje i co trzeba wiedzieć?

Zmęczenie i potrzeba oddechu od maili, telefonów i projektów to uczucia, które dobrze zna nie tylko pracownik etatowy. Coraz więcej samozatrudnionych prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze przyznaje wprost: chcieliby odpocząć, ale mają wątpliwości, co będzie się działo z ich firmą podczas dłuższej nieobecności. Często nie wiedzą nawet, jakie prawa do odpoczynku im przysługują. Wyjaśniamy, jakie mechanizmy prawne, podatkowe oraz organizacyjne mogą pomóc przedsiębiorcy złapać oddech.

REKLAMA

Limit 30-krotność ZUS 2025 - ile wynosi? Kogo dotyczy przekroczenie składek ZUS? Co zrobić jeśli nastąpi przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS?

W 2025 roku limit składek ZUS na ubezpieczenia emerytalne i rentowe został już ustalony. Po jego przekroczeniu składki nie są już naliczane – ale uwaga: za błędy w rozliczeniach może odpowiadać pracownik. Sprawdź, co oznacza 30-krotność ZUS, jak się liczy limit, kto go pilnuje i co zrobić, gdy opłaciłeś składki ponad próg.

Raz w roku wakacje od płacenia składek. Budżet państwa zapłaci za ciebie. ZUS przypomina kto ma prawo do tej ulgi i jak ją uzyskać w 2025 roku

Letnie wakacje to doskonały czas na odpoczynek nie tylko od pracy, ale również od spraw finansowych związanych z prowadzeniem własnej działalności. Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że mikroprzedsiębiorcy wpisani do CEIDG oraz komornicy sądowi mogą skorzystać z wakacji składkowych. Od uruchomienia programu w listopadzie 2024 roku ZUS przyjął już niemal 2 miliony wniosków.

REKLAMA