REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kwartalne rozliczenie podatku – terminy wpłaty zaliczki

Kwartalne rozliczenie podatku
Kwartalne rozliczenie podatku

REKLAMA

REKLAMA

Kwartalny sposób rozliczania podatku oznacza obowiązek uiszczenia czterech, a nie dwunastu zaliczek na podatek dochodowy w ciągu roku. Termin wpłaty zaliczki upływa 20. dnia każdego miesiąca następującego po danym kwartale.

Główną zaletą kwartalnego rozliczania się z fiskusem jest możliwość zachowania tej gotówki, którą przy rozliczeniu miesięcznym przedsiębiorca musiałby wpłacić na konto urzędu skarbowego. Można ją wykorzystać do zakupu większej ilości towarów czy materiałów, oszczędzając dzięki temu na kredycie. Zapas gotówki może również pomóc przedsiębiorcy, który nie otrzymał na czas płatności od kontrahentów. Wreszcie ci, którzy prowadzą samodzielnie księgowość, zaoszczędzą trochę czasu, rozliczając się z fiskusem nie dwanaście a jedynie cztery razy w roku.

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy: Podatki 2016 - komplet żółtych książek

Kto może rozliczać podatki co kwartał?

Aby rozliczać podatek dochodowy kwartalnie, należy zawiadomić pisemnie naczelnika właściwego sobie urzędu skarbowego lub zaktualizować swój wpis do CEIDG, składając formularz CEIDG-1 dostępny na tronie Ministerstwa Finansów i zaznaczając w rubryce nr 19 formularza sposób kwartalny. Przejście na metodę kwartalną jest możliwe tylko raz w roku – do 20 lutego.

REKLAMA

Z kolei VAT co kwartał płacić mogą wszyscy podatnicy, którzy złożyli do naczelnika odpowiedniego urzędu skarbowego wniosek VAT-R, wybierając w nim „kwartał” (rubryka nr 44 punt 1. oraz rubryka nr 55). Zmiany rozliczania VAT-u z miesięcznego na kwartalne można dokonać cztery razy w roku. Trzeba wtedy zaktualizować druk VAT-R i przesłać go fiskusowi najpóźniej do 25. dnia drugiego miesiąca kwartału, za który po raz pierwszy przedsiębiorca rozliczy podatek kwartalnie. Przykładowo, przedsiębiorca chcący rozpocząć kwartalne rozliczenia VAT od IV kw., powinien dostarczyć druk VAT-R do urzędu skarbowego do 25. listopada.

Kwartalna forma wpłacania zaliczek na PIT

Dodatkowe warunki dla VAT-owców

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kwartalnego rozliczenia nie mogą wybrać podatnicy, którzy w danym kwartale lub w poprzedzających go czterech kwartałach dokonali dostawy towarów „wrażliwych”, czyli wymienionych w załączniku nr 13 ustawy o VAT (np. stalowe rury stosowane do gazociągów, złoto nieobrobione czy paliwa), chyba że łączna wartość tych dostaw (bez kwoty podatku) będzie mniejsza niż 50 000 zł lub mniejsza niż kwota odpowiadająca 1% wartości sprzedaży dostaw (bez kwoty podatku).

Wyłączenie nie dotyczy dostawców paliwa, którzy dostaw dokonują na stacjach paliw lub stacjach gazu płynnego do standardowych zbiorników pojazdów oraz podatników dostarczających gaz przewodowy za pośrednictwem własnych sieci przesyłowych lub dystrybucyjnych.

Kwartalny PIT

Kwartalny cykl płatności PIT-u oznacza obowiązek uiszczenia czterech, a nie dwunastu zaliczek na podatek dochodowy w ciągu roku. Termin wpłaty zaliczki upływa 20. dnia każdego miesiąca następującego po danym kwartale, tj. przelew podatkowy do urzędu skarbowego należy wykonać:

  • do 20 kwietnia – za pierwszy kwartał
  • do 20 lipca – za drugi kwartał
  • do 20 października – za trzeci kwartał
  • do 21 stycznia – za czwarty kwartał

Faktury rozliczane cztery razy w roku

VAT-owiec rozliczający faktury cztery razy w roku obowiązany jest składać deklarację VAT-7K („mali podatnicy”) lub VAT-7D (przedsiębiorcy nieposiadający statusu „małego podatnika”) w terminach do:

  • 25 kwietnia – za pierwszy kwartał
  • 25 lipca – za drugi kwartał
  • 25 października – za trzeci kwartał
  • 25 stycznia – za czwarty kwartał.

Przy czym jeśli termin wyznaczony przez przepisy przypada na dzień wolny od pracy, jak choćby dzieje się w tym miesiącu, deklarację można złożyć w pierwszy dzień roboczy przypadający po terminie. Czyli w tym roku ostatecznym terminem będzie 27 października.

Polecamy: 500 pytań o VAT odpowiedzi na trudne pytania z interpretacjami Ministerstwa Finansów (PDF)

Rzadsze rozliczanie VAT-u to przywilej przede wszystkim małych podatników, a zatem, zgodnie z ustawą o VAT:

  • przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży (wraz z kwotą podatku) nie przekroczyła w 2013 r. wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1 200 000 euro, czyli aktualnie 5 068 000 zł,
  • prowadzących przedsiębiorstwa maklerskie, zarządzających funduszami inwestycyjnymi, agentów, zleceniobiorców lub osób świadczących usługi o podobnym charakterze, z wyjątkiem komisu – jeśli kwota prowizji lub innych form ich wynagrodzenia (wraz z kwotą podatku)  nie przekroczyła w roku podatkowym 2013 równowartości 45 000 euro, czyli – obecnie - 190 000 zł.

Kwartalne rozliczenie mogą też wybrać przedsiębiorcy nieposiadający statusu małego podatnika. W ich przypadku jednak ustawa o VAT zobowiązuje dodatkowo do wpłacania zaliczek na VAT za pierwszy i drugi miesiąc kwartału w wysokości 1/3 kwoty należnego zobowiązania podatkowego wynikającego z deklaracji złożonej za ostatni kwartał. Zapłacić trzeba do 25. dnia miesiąca następującego po każdym z kolejnych miesięcy, za który wpłacana będzie zaliczka (czyli np. do 25. lutego za styczeń, do 25. marca za luty, a ostateczne rozliczenie nastąpi po zakończeniu kwartału.)

Jeśli z poprzedniej deklaracji do zapłaty z tytułu VAT wynika 0 zł, przedsiębiorca nie będzie musiał wpłacać zaliczek miesięcznych.

Nie zmienia się moment powstania obowiązku

Kwartalny sposób opłacania VAT-u nie wpływa na moment powstawania obowiązku podatkowego. Ustalamy go identycznie, jak podatnicy rozliczający się za okresy miesięczne. Co do zasady zatem obowiązek powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi. „Kwartał” w VAT-cie to jedynie przesunięcie w czasie obowiązku zapłaty podatku. Płatności co kwartał wpłyną natomiast na opóźnienie zwrotu podatku naliczonego.


Katarzyna Miazek, Żaneta Rowińska, Tax Care


Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Źródło: Tax Care

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
W jakich przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. – MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

Jak zyskać 11 tys. zł na jednym aucie firmowym? Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Ale czasem leasing operacyjny bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

REKLAMA

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

REKLAMA

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA