REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nadchodzą terminy przejścia na podatki kwartalne - czy warto?

Sebastian Bobrowski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W ostatnich tygodniach lutego mijają terminy pozwalające przedsiębiorcom przejść na kwartalne rozliczanie podatków. W przypadku podatku dochodowego jest to o tyle ważne, że przejścia można dokonać tylko raz w roku – do 20 lutego. Czy warto to zrobić?

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Na czym polega kwartalne rozliczanie podatków?


Podstawowa różnica pomiędzy miesięcznym, a kwartalnym sposobem rozliczania podatków polega na długości okresu, za który dokonuje się rozliczeń. Tym samym inna jest wysokość i częstotliwość wpłat na rzecz urzędu skarbowego. Szczegółowe różnice w przypadku podatku dochodowego i VAT-u opisane zostały poniżej.


Podatek dochodowy:

Kwartalny sposób rozliczania podatku dochodowego powoduje, że zaliczki należy wpłacać do urzędu skarbowego do 20 dnia miesiąca następującego po zakończeniu kwartału, czyli:

- do 20 kwietnia - za I kwartał,

- do 20 lipca za - II kwartał,

- do 20 października - za III kwartał,

- do 20 stycznia następnego roku - za IV kwartał.

Zamiast wpłacać ostatnią zaliczkę w danym roku podatkowym, do 20 stycznia przedsiębiorca może złożyć zeznanie roczne i wówczas zaliczkę płaci jako część podatku dochodowego wynikającego z tego zeznania.

Polecamy produkt: 100 pytań o obowiązek podatkowy VAT – PDF


Podatek VAT:

Analogicznie do podatku dochodowego wygląda sposób rozliczania kwartalnego VAT-u. Istotny jest także fakt, że rzadziej składa się wówczas deklaracje podatkowe. Rozliczenia i zapłaty VAT-u należy dokonać w następujących terminach:

- 25 kwietnia - za I kwartał,

- 25 lipca - za II kwartał,

- 25 października - za III kwartał,

- 25 stycznia następnego roku - za IV kwartał.

Kwartalne rozliczanie VAT sprawia, że w urzędzie skarbowym składa się deklarację o nazwie VAT-7K, zaś przy miesięcznych rozliczeniach obowiązuje formularz VAT-7. Dokumenty te jednak różnią się tylko nazwą.

Zmiany w VAT od 1 kwietnia 2013 r.

Jaka stawka VAT na sprzedaż kawy i herbaty od 1 kwietnia 2013 r.


Kwartalne rozliczanie podatków - dla kogo?


Z kwartalnego sposobu rozliczania podatków mogą korzystać tylko firmy posiadające status małego podatnika. Chodzi o firmy, których wartość sprzedaży (wraz z kwotą podatku VAT) nie przekroczyła w poprzednim roku kwoty 1,2 mln euro (kwota limitu jest niższa m.in. dla przedsiębiorstw maklerskich i zarządzających funduszami inwestycyjnymi - wynosi równowartość 45 tys. euro). Status małego podatnika mają także przedsiębiorcy rozpoczynający działalność.


Kiedy i jak można przejść na kwartalne rozliczenia podatków?


Dla podatku dochodowego:

Przejście na kwartalne opłacanie zaliczek na podatek dochodowy jest możliwe tylko raz w roku - do 20 lutego. Można to zrobić na dwa sposoby.

Najprostszym z nich jest złożenie aktualizacji wpisu do CEIDG za pomocą formularza CEIDG-1. Jako rodzaj wniosku należy podać „zmiana wpisu”, wypełnić obowiązkowe dane (takie jak: numer NIP, PESEL, REGON i inne dane przedsiębiorcy) oraz postawić krzyżyk w polu 19. Forma wpłaty zaliczki, a następnie wybrać zaliczki kwartalne. Można również wysłać napisane przez siebie zawiadomienie o przejściu na kwartalne okresy do naczelnika urzędu skarbowego właściwego ze względu na miejsce zamieszkania przedsiębiorcy.

Kiedy przedsiębiorca musi dokonać zgłoszenia do CEIDG

Jeśli w trakcie roku przedsiębiorca utraci status małego podatnika, powrót do opłacania miesięcznych zaliczek następuje od następnego roku podatkowego.


Dla podatku VAT:

Przedsiębiorcy mają w ciągu roku cztery możliwości przejścia na kwartalne okresy rozliczeń podatku VAT. Ogólna zasada mówi, że przejście na VAT kwartalny jest możliwe do 25 dnia drugiego miesiąca kwartału, od którego przedsiębiorca chce rozliczać się kwartalnie. Najbliższy termin mija 25 lutego 2013 r, a kolejna za 4 miesiące.

Zmianę należy zgłosić składając formularz VAT-R (wersja 11). Na formularzu należy zaznaczyć poz. 44 punkt nr 1 i poz. 51 oraz poz. 55 zaznaczając za który kwartał złożona zostanie pierwsza deklaracja. Przejście z powrotem na miesięczne rozliczanie podatku VAT jest możliwe dopiero po upływie pełnych 4 kwartałów rozliczeniowych.

Przechowywanie paragonów (rolek kasowych) w 2013 r.


Wady i zalety rozliczeń kwartalnych


Przejście na kwartalne rozliczanie podatków jest korzystne w przypadku większości przedsiębiorców. Taki sposób rozliczeń oznacza bowiem dłuższy czas dysponowania gotówką, którą przy rozliczeniu miesięcznym należałoby wpłacić do urzędu. Ważna jest także oszczędność czasu - przedsiębiorca rzadziej dokonuje rozliczeń, rzadziej wykonuje przelewy na konta bankowe urzędów i rzadziej składa deklaracje. Nadwyżkę finansową można przeznaczyć na krótkoterminową inwestycję, np. zakup towaru lub w dowolny inny sposób.

W przypadku VAT-u zaletą jest dłuższy czas na rozliczenie podatku. Ustawa o VAT mówi, że podatek VAT można odliczyć w okresie rozliczeniowym, w którym otrzymano fakturę VAT lub w jednym z dwóch kolejnych okresów rozliczeniowych. Co za tym idzie, kwartalny VAT sprawia, że znacznie wydłuża się czas w którym można odliczyć VAT od otrzymanej faktury.

Kwartalne podatki mogą mieć jednak także wady. Przejście na kwartalne rozliczanie VAT-u może być niekorzystne dla przedsiębiorców, którzy wykazują nadpłaty - wówczas zwrot podatku nastąpi później, niż w przypadku rozliczenia miesięcznego.

Dla niektórych przedsiębiorców wadą kwartalnych podatków może być konieczność przelewania na rzecz urzędów sporych kwot, które trzeba być w stanie zgromadzić co kwartał. Innymi słowy, kwartalne podatki wymagają dyscypliny w zarządzaniu finansami. Ten problem można jednak rozwiązać. Wystarczy założyć oddzielny rachunek bankowy, na który przedsiębiorca regularnie przelewa kwoty na poczet podatku. Wówczas nie ma obaw, że zabraknie środków na opłacenie podatków. Oczywiście, taki rachunek może być kontem oszczędnościowym z wyższym oprocentowaniem niż podstawowy rachunek firmowy.

Oto podsumowanie wad i zalet kwartalnego rozliczania podatków:

Zalety

Wady

+ PIT i VAT: większa wygoda (zamiast 12 rozliczeń dla jednego podatku w roku, tylko cztery)

- PIT i VAT: kwartalne rozliczenia wymagają dyscypliny i pilnowania tego, by po zakończeniu kwartału dysponować sumą potrzebną do zapłacenia podatku

+ PIT i VAT: odroczona zapłata podatku nawet o 3 miesiące (co daje możliwość wykorzystania tych środków na bieżące wydatki, inwestycje)

- tylko VAT: kwartalne rozliczenia są niekorzystne dla przedsiębiorców wykazujących nadpłaty podatku VAT, gdyż opóźniają możliwość wnioskowania o zwrot podatku VAT

+ PIT i VAT: możliwość zarabiania na podatku (należny podatek można odkładać np. na lokatę lub inny, oprocentowany rachunek)

+ tylko VAT: przedłużona możliwość odliczenia podatku VAT z faktur zakupowych z ok. 3 miesięcy od otrzymania do nawet 9 miesięcy

+ tylko VAT: kwartalny VAT wiąże się z możliwością korzystania z metody kasowej (wówczas termin zobowiązania podatkowego jest uzależniony od momentu zapłaty, a nie wystawienia faktury)

Sebastian Bobrowski

Dyrektor Finansowy inFakt

Źródło: Infact

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA