REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nadchodzą terminy przejścia na podatki kwartalne - czy warto?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sebastian Bobrowski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W ostatnich tygodniach lutego mijają terminy pozwalające przedsiębiorcom przejść na kwartalne rozliczanie podatków. W przypadku podatku dochodowego jest to o tyle ważne, że przejścia można dokonać tylko raz w roku – do 20 lutego. Czy warto to zrobić?

REKLAMA

Autopromocja

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Na czym polega kwartalne rozliczanie podatków?


Podstawowa różnica pomiędzy miesięcznym, a kwartalnym sposobem rozliczania podatków polega na długości okresu, za który dokonuje się rozliczeń. Tym samym inna jest wysokość i częstotliwość wpłat na rzecz urzędu skarbowego. Szczegółowe różnice w przypadku podatku dochodowego i VAT-u opisane zostały poniżej.


Podatek dochodowy:

Kwartalny sposób rozliczania podatku dochodowego powoduje, że zaliczki należy wpłacać do urzędu skarbowego do 20 dnia miesiąca następującego po zakończeniu kwartału, czyli:

- do 20 kwietnia - za I kwartał,

- do 20 lipca za - II kwartał,

- do 20 października - za III kwartał,

- do 20 stycznia następnego roku - za IV kwartał.

Zamiast wpłacać ostatnią zaliczkę w danym roku podatkowym, do 20 stycznia przedsiębiorca może złożyć zeznanie roczne i wówczas zaliczkę płaci jako część podatku dochodowego wynikającego z tego zeznania.

Polecamy produkt: 100 pytań o obowiązek podatkowy VAT – PDF


Podatek VAT:

Analogicznie do podatku dochodowego wygląda sposób rozliczania kwartalnego VAT-u. Istotny jest także fakt, że rzadziej składa się wówczas deklaracje podatkowe. Rozliczenia i zapłaty VAT-u należy dokonać w następujących terminach:

- 25 kwietnia - za I kwartał,

- 25 lipca - za II kwartał,

- 25 października - za III kwartał,

- 25 stycznia następnego roku - za IV kwartał.

Kwartalne rozliczanie VAT sprawia, że w urzędzie skarbowym składa się deklarację o nazwie VAT-7K, zaś przy miesięcznych rozliczeniach obowiązuje formularz VAT-7. Dokumenty te jednak różnią się tylko nazwą.

Zmiany w VAT od 1 kwietnia 2013 r.

Jaka stawka VAT na sprzedaż kawy i herbaty od 1 kwietnia 2013 r.


Kwartalne rozliczanie podatków - dla kogo?


Z kwartalnego sposobu rozliczania podatków mogą korzystać tylko firmy posiadające status małego podatnika. Chodzi o firmy, których wartość sprzedaży (wraz z kwotą podatku VAT) nie przekroczyła w poprzednim roku kwoty 1,2 mln euro (kwota limitu jest niższa m.in. dla przedsiębiorstw maklerskich i zarządzających funduszami inwestycyjnymi - wynosi równowartość 45 tys. euro). Status małego podatnika mają także przedsiębiorcy rozpoczynający działalność.


Kiedy i jak można przejść na kwartalne rozliczenia podatków?


Dla podatku dochodowego:

Przejście na kwartalne opłacanie zaliczek na podatek dochodowy jest możliwe tylko raz w roku - do 20 lutego. Można to zrobić na dwa sposoby.

Najprostszym z nich jest złożenie aktualizacji wpisu do CEIDG za pomocą formularza CEIDG-1. Jako rodzaj wniosku należy podać „zmiana wpisu”, wypełnić obowiązkowe dane (takie jak: numer NIP, PESEL, REGON i inne dane przedsiębiorcy) oraz postawić krzyżyk w polu 19. Forma wpłaty zaliczki, a następnie wybrać zaliczki kwartalne. Można również wysłać napisane przez siebie zawiadomienie o przejściu na kwartalne okresy do naczelnika urzędu skarbowego właściwego ze względu na miejsce zamieszkania przedsiębiorcy.

Kiedy przedsiębiorca musi dokonać zgłoszenia do CEIDG

Jeśli w trakcie roku przedsiębiorca utraci status małego podatnika, powrót do opłacania miesięcznych zaliczek następuje od następnego roku podatkowego.


Dla podatku VAT:

REKLAMA

Przedsiębiorcy mają w ciągu roku cztery możliwości przejścia na kwartalne okresy rozliczeń podatku VAT. Ogólna zasada mówi, że przejście na VAT kwartalny jest możliwe do 25 dnia drugiego miesiąca kwartału, od którego przedsiębiorca chce rozliczać się kwartalnie. Najbliższy termin mija 25 lutego 2013 r, a kolejna za 4 miesiące.

Zmianę należy zgłosić składając formularz VAT-R (wersja 11). Na formularzu należy zaznaczyć poz. 44 punkt nr 1 i poz. 51 oraz poz. 55 zaznaczając za który kwartał złożona zostanie pierwsza deklaracja. Przejście z powrotem na miesięczne rozliczanie podatku VAT jest możliwe dopiero po upływie pełnych 4 kwartałów rozliczeniowych.

Przechowywanie paragonów (rolek kasowych) w 2013 r.


Wady i zalety rozliczeń kwartalnych

REKLAMA


Przejście na kwartalne rozliczanie podatków jest korzystne w przypadku większości przedsiębiorców. Taki sposób rozliczeń oznacza bowiem dłuższy czas dysponowania gotówką, którą przy rozliczeniu miesięcznym należałoby wpłacić do urzędu. Ważna jest także oszczędność czasu - przedsiębiorca rzadziej dokonuje rozliczeń, rzadziej wykonuje przelewy na konta bankowe urzędów i rzadziej składa deklaracje. Nadwyżkę finansową można przeznaczyć na krótkoterminową inwestycję, np. zakup towaru lub w dowolny inny sposób.

W przypadku VAT-u zaletą jest dłuższy czas na rozliczenie podatku. Ustawa o VAT mówi, że podatek VAT można odliczyć w okresie rozliczeniowym, w którym otrzymano fakturę VAT lub w jednym z dwóch kolejnych okresów rozliczeniowych. Co za tym idzie, kwartalny VAT sprawia, że znacznie wydłuża się czas w którym można odliczyć VAT od otrzymanej faktury.

Kwartalne podatki mogą mieć jednak także wady. Przejście na kwartalne rozliczanie VAT-u może być niekorzystne dla przedsiębiorców, którzy wykazują nadpłaty - wówczas zwrot podatku nastąpi później, niż w przypadku rozliczenia miesięcznego.

Dla niektórych przedsiębiorców wadą kwartalnych podatków może być konieczność przelewania na rzecz urzędów sporych kwot, które trzeba być w stanie zgromadzić co kwartał. Innymi słowy, kwartalne podatki wymagają dyscypliny w zarządzaniu finansami. Ten problem można jednak rozwiązać. Wystarczy założyć oddzielny rachunek bankowy, na który przedsiębiorca regularnie przelewa kwoty na poczet podatku. Wówczas nie ma obaw, że zabraknie środków na opłacenie podatków. Oczywiście, taki rachunek może być kontem oszczędnościowym z wyższym oprocentowaniem niż podstawowy rachunek firmowy.

Oto podsumowanie wad i zalet kwartalnego rozliczania podatków:

Zalety

Wady

+ PIT i VAT: większa wygoda (zamiast 12 rozliczeń dla jednego podatku w roku, tylko cztery)

- PIT i VAT: kwartalne rozliczenia wymagają dyscypliny i pilnowania tego, by po zakończeniu kwartału dysponować sumą potrzebną do zapłacenia podatku

+ PIT i VAT: odroczona zapłata podatku nawet o 3 miesiące (co daje możliwość wykorzystania tych środków na bieżące wydatki, inwestycje)

- tylko VAT: kwartalne rozliczenia są niekorzystne dla przedsiębiorców wykazujących nadpłaty podatku VAT, gdyż opóźniają możliwość wnioskowania o zwrot podatku VAT

+ PIT i VAT: możliwość zarabiania na podatku (należny podatek można odkładać np. na lokatę lub inny, oprocentowany rachunek)

+ tylko VAT: przedłużona możliwość odliczenia podatku VAT z faktur zakupowych z ok. 3 miesięcy od otrzymania do nawet 9 miesięcy

+ tylko VAT: kwartalny VAT wiąże się z możliwością korzystania z metody kasowej (wówczas termin zobowiązania podatkowego jest uzależniony od momentu zapłaty, a nie wystawienia faktury)

Sebastian Bobrowski

Dyrektor Finansowy inFakt

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Infact

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zaczynasz działalność gospodarczą? Tak można obniżyć składki ZUS na początku działania firmy [komunikat ZUS]

Rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej wiąże się z kosztami, szczególnie na starcie. Dlatego początkujący przedsiębiorcy mogą skorzystać z ulg, które pozwalają płacić niższe składki na ubezpieczenia społeczne albo nie płacić ich wcale. Do najważniejszych form wsparcia należą: ulga na start, preferencyjne składki, „Mały ZUS Plus” czy wakacje składkowe.

Ulga dla spadkobierców i przejrzystość dla podatników. Nowości w ustawie podatku od spadków i darowizn już wkrótce

Jest projekt nowelizacji ustawy o podatku od spadków i darowizn, który umożliwi przywrócenie terminu zgłoszenia spadku w wyjątkowych przypadkach oraz doprecyzuje moment powstania obowiązku podatkowego. Zmiany mają uprościć procedury, zwiększyć przejrzystość i wspierać sukcesję firm rodzinnych.

KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co trzeba zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

REKLAMA

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

REKLAMA

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

REKLAMA