REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kwartalna forma wpłacania zaliczek na PIT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kwartalna forma wpłacania zaliczek na PIT
Kwartalna forma wpłacania zaliczek na PIT
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Obecnie około 6 proc. przedsiębiorców płaci zaliczki na PIT w systemie kwartalnym. Dzięki zastosowaniu kwartalnego rozliczenia podatkowego przedsiębiorcy mają lepszą płynność i mniej obowiązków.

W 2008 roku tylko 3 proc. przedsiębiorców płaciło zaliczki na podatek dochodowy proc. w rytmie kwartalnym. W roku ubiegłym było ich już 6 proc. – wynika z danych Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

REKLAMA

Główną wadą kwartalnego trybu opłacania zaliczek jest konieczność dokładniejszego planowania przepływów finansowych. Przedsiębiorca musi bowiem tak prowadzić firmę, aby na początku nowego kwartału dysponować większą kwotą, potrzebną do opłacenia zaliczek z trzech miesięcy. W przypadku opłacania podatku co miesiąc wystarczy regularnie odprowadzać określoną kwotę.

Ale dzięki kwartalnym rozliczeniom przedsiębiorca dysponuje większą gotówką w okresach poprzedzających rozliczenia. To spore ułatwienie w sytuacji, kiedy np. część kontrahentów spóźnia się z płatnościami. Nawet przy terminowo spływających należnościach i braku problemów z płynnością wolną gotówkę można zdeponować choćby w banku. Oczywiście, korzyści finansowe w takim wypadku są tym większe, im więcej środków posiada przedsiębiorca.

Zaliczki uproszczone w podatku dochodowym od osób prawnych

REKLAMA

Możliwość dysponowani większymi środkami nie jest bez znaczenia np. przy zakupie towarów czy surowców koniecznych przy działalności gospodarczej. Zwykle dostawcy oferują większe upusty przy zakupie za wyższe kwoty, takie zaś łatwiej zgromadzić przy kwartalnym rytmie rozliczeń. Oczywiście, większy zakup – ze względu na wyższe koszty – przekłada się później na wysokość rozliczeń z fiskusem, co skutkuje obniżeniem kwoty należnej zaliczki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jest jeszcze jeden element, przemawiający za rozliczeniami kwartalnymi, mianowicie czas. Przedsiębiorca opłacający zaliczki co miesiąc spędza na wypełnianiu formularzy dla urzędu skarbowego więcej czasu niż osoba, która robi to co kwartał. Oczywiście, aby taką oszczędność uzyskać, potrzebna jest systematyczność przy prowadzeniu własnej księgowości. W innym wypadku bowiem może się okazać, że czas zaoszczędzony na wypełnianiu formularzy przedsiębiorca traci na poszukiwanie zaginionych faktur i uzupełnianie danych z minionych trzech miesięcy.

Zobacz kalkulator: Odsetek od zaległości podatkowych

Jeszcze większe korzyści przynosi zmiana terminów płatności podatku VAT z miesięcznej na kwartalną. Tutaj w grę wchodzi także większa płynność, więcej swobody przy potrącaniu podatku naliczonego (rozliczający się miesięcznie mają na to trzy miesiące, zaś osoby rozliczające się kwartalnie – aż trzy kwartały) i mniej biurokracji. Chodzi zarówno o mniejszą liczbę deklaracji VAT-owskich, bo 4 rocznie, a nie 12, ale także o zmniejszenie liczby ewentualnych korekt w razie stwierdzenia błędu w jednym z poprzednich rozliczeń. Przy miesięcznych rozliczeniach czasem trzeba korygować wszystkie z nich wstecz aż do miesiąca, w którym pojawił się błąd. Przy kwartalnym trybie opłacania VAT, korekt będzie mniej.

Zmiany trybu rozliczania PIT z miesięcznego na kwartalny można dokonać tylko raz w roku. Można się na to zdecydować na początku nowego roku podatkowego, nie później niż do dnia, w którym trzeba zapłacić pierwszą zaliczkę miesięczną na podatek dochodowy, czyli do 20 lutego. Z kolei w przypadku VAT takiej zmiany można dokonać cztery razy w roku. Decyzję należy podjąć do 25 dnia drugiego miesiąca kwartału, za który ma zostać złożona deklaracja kwartalna.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Marek Siudaj, Tax Care

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Tax Care

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zasada wielokrotności opodatkowania wyrobów akcyzowych w przypadku wtórnego obowiązku podatkowego a zmiana podatkowego przeznaczenia wyrobu akcyzowego

Istotnym problemem prawnym i praktycznym jest możliwość wielokrotnego opodatkowania tego samego wyrobu akcyzowego na etapie wtórnego obowiązku podatkowego (zwanego również obowiązkiem podatkowym drugiego stopnia.) – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Koniec z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

Zmiany w opodatkowaniu fundacji rodzinnych prawdopodobnie od 2026 r. Koniec obecnych korzyści? Co planuje Ministerstwo Finansów?

Fundacje rodzinne miały być długo oczekiwanym narzędziem sukcesji i ochrony majątku polskich przedsiębiorców. W Polsce działa około 800 tysięcy firm rodzinnych, które odpowiadają za nawet 20% PKB. To właśnie dla nich fundacje miały stać się mechanizmem zapewniającym ciągłość, bezpieczeństwo i porządek w zarządzaniu majątkiem. Choć ich konstrukcja budzi zainteresowanie i daje realne korzyści, to już po dwóch latach funkcjonowania szykują się poważne zmiany prawne. O ich konsekwencjach mówi adwokat Michał Pomorski, specjalista w zakresie prawa podatkowego z kancelarii Pomorski Tax Legal Finance.

REKLAMA

Korygowałeś deklaracje podatkowe po otrzymaniu subwencji z PFR? Możesz być bezpodstawnie pozwany – sprawdź, co zrobić w takiej sytuacji

Wśród ponad 16 tys. pozwów, które Polski Fundusz Rozwoju (PFR) złożył przeciwko przedsiębiorcom w ramach programu „Tarcza Finansowa”, około 2700 dotyczy firm (wg danych z 2023 r.), które po złożeniu wniosku o subwencję dokonały korekty deklaracji podatkowych.

Kiedy Krajowy System e-Faktur stanie się obowiązkowy? – Stan legislacyjny i wyzwania przed przedsiębiorcami

11 kwietnia 2025 roku na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt ustawy dotyczący obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), który reguluje wdrożenie tego systemu w Polsce. Choć przepisy nie zostały jeszcze ostatecznie zatwierdzone, większość kluczowych kwestii jest już znana, co daje przedsiębiorcom czas na rozpoczęcie przygotowań do nadchodzących zmian.

Dlaczego dokumentacja pochodzenia towarów to filar bezpiecznego handlu międzynarodowego?

Brak odpowiedniej dokumentacji pochodzenia towarów może kosztować firmę czas, pieniądze i reputację. Dowiedz się, jak poprawnie i skutecznie prowadzić dokumentację, by uniknąć kar, ułatwić odprawy celne i zabezpieczyć interesy swojej firmy w handlu międzynarodowym.

Podatek od prezentów komunijnych. Są 3 limity kwotowe: 5733 zł (osoby spoza rodziny), 27 090 zł (dalsza rodzina), 36 120 zł (najbliższa rodzina)

Mamy maj, a więc i sezon komunijny – czas uroczystości, rodzinnych spotkań i… (często bardzo drogich) prezentów. Ale czy wręczone dzieciom upominki mogą wiązać się z obowiązkiem podatkowym? Wyjaśniamy, kiedy komunijny prezent staje się darowizną, którą trzeba zgłosić fiskusowi.

REKLAMA

Webinar: KSeF – na co warto przygotować firmę? + certyfikat gwarantowany

Ekspert wyjaśni, jak przygotować firmę na nadchodzący obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur i oraz na co zwrócić uwagę, aby proces przejścia na nowy system fakturowania przebiegł sprawnie i bez zbędnych trudności. Każdy z uczestników webinaru otrzyma certyfikat, dostęp do retransmisji oraz materiały dodatkowe.

Obowiązkowego KSeF można uniknąć. Jest na to kilka sposobów. M.in. uzyskanie statusu podatnika zagranicznego działającego w Polsce wyłącznie na podstawie rejestracji

Obowiązkowy model Krajowego Systemu e-Faktur nie będzie obowiązywał zagraniczne firmy działające jako podatnicy VAT na polskim rynku wyłącznie na podstawie rejestracji. Profesor Witold Modzelewski pyta dlaczego wprowadza się taki przywilej dla zagranicznych konkurentów polskich firm. Wskazuje ponadto kilka innych legalnych sposobów uniknięcia obowiązkowego KSeF, wynikających z projektu nowych przepisów.

REKLAMA