REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Kwartalna forma wpłacania zaliczek na PIT
Kwartalna forma wpłacania zaliczek na PIT
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Obecnie około 6 proc. przedsiębiorców płaci zaliczki na PIT w systemie kwartalnym. Dzięki zastosowaniu kwartalnego rozliczenia podatkowego przedsiębiorcy mają lepszą płynność i mniej obowiązków.

W 2008 roku tylko 3 proc. przedsiębiorców płaciło zaliczki na podatek dochodowy proc. w rytmie kwartalnym. W roku ubiegłym było ich już 6 proc. – wynika z danych Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

REKLAMA

Główną wadą kwartalnego trybu opłacania zaliczek jest konieczność dokładniejszego planowania przepływów finansowych. Przedsiębiorca musi bowiem tak prowadzić firmę, aby na początku nowego kwartału dysponować większą kwotą, potrzebną do opłacenia zaliczek z trzech miesięcy. W przypadku opłacania podatku co miesiąc wystarczy regularnie odprowadzać określoną kwotę.

Ale dzięki kwartalnym rozliczeniom przedsiębiorca dysponuje większą gotówką w okresach poprzedzających rozliczenia. To spore ułatwienie w sytuacji, kiedy np. część kontrahentów spóźnia się z płatnościami. Nawet przy terminowo spływających należnościach i braku problemów z płynnością wolną gotówkę można zdeponować choćby w banku. Oczywiście, korzyści finansowe w takim wypadku są tym większe, im więcej środków posiada przedsiębiorca.

Zaliczki uproszczone w podatku dochodowym od osób prawnych

REKLAMA

Możliwość dysponowani większymi środkami nie jest bez znaczenia np. przy zakupie towarów czy surowców koniecznych przy działalności gospodarczej. Zwykle dostawcy oferują większe upusty przy zakupie za wyższe kwoty, takie zaś łatwiej zgromadzić przy kwartalnym rytmie rozliczeń. Oczywiście, większy zakup – ze względu na wyższe koszty – przekłada się później na wysokość rozliczeń z fiskusem, co skutkuje obniżeniem kwoty należnej zaliczki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jest jeszcze jeden element, przemawiający za rozliczeniami kwartalnymi, mianowicie czas. Przedsiębiorca opłacający zaliczki co miesiąc spędza na wypełnianiu formularzy dla urzędu skarbowego więcej czasu niż osoba, która robi to co kwartał. Oczywiście, aby taką oszczędność uzyskać, potrzebna jest systematyczność przy prowadzeniu własnej księgowości. W innym wypadku bowiem może się okazać, że czas zaoszczędzony na wypełnianiu formularzy przedsiębiorca traci na poszukiwanie zaginionych faktur i uzupełnianie danych z minionych trzech miesięcy.

Zobacz kalkulator: Odsetek od zaległości podatkowych

Jeszcze większe korzyści przynosi zmiana terminów płatności podatku VAT z miesięcznej na kwartalną. Tutaj w grę wchodzi także większa płynność, więcej swobody przy potrącaniu podatku naliczonego (rozliczający się miesięcznie mają na to trzy miesiące, zaś osoby rozliczające się kwartalnie – aż trzy kwartały) i mniej biurokracji. Chodzi zarówno o mniejszą liczbę deklaracji VAT-owskich, bo 4 rocznie, a nie 12, ale także o zmniejszenie liczby ewentualnych korekt w razie stwierdzenia błędu w jednym z poprzednich rozliczeń. Przy miesięcznych rozliczeniach czasem trzeba korygować wszystkie z nich wstecz aż do miesiąca, w którym pojawił się błąd. Przy kwartalnym trybie opłacania VAT, korekt będzie mniej.

Zmiany trybu rozliczania PIT z miesięcznego na kwartalny można dokonać tylko raz w roku. Można się na to zdecydować na początku nowego roku podatkowego, nie później niż do dnia, w którym trzeba zapłacić pierwszą zaliczkę miesięczną na podatek dochodowy, czyli do 20 lutego. Z kolei w przypadku VAT takiej zmiany można dokonać cztery razy w roku. Decyzję należy podjąć do 25 dnia drugiego miesiąca kwartału, za który ma zostać złożona deklaracja kwartalna.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Marek Siudaj, Tax Care

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Źródło: Tax Care

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

REKLAMA

Odroczenie obowiązku fakturowania w KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy nie są gotowi

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

REKLAMA

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA