REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kwartalna forma wpłacania zaliczek na PIT

Kwartalna forma wpłacania zaliczek na PIT
Kwartalna forma wpłacania zaliczek na PIT
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Obecnie około 6 proc. przedsiębiorców płaci zaliczki na PIT w systemie kwartalnym. Dzięki zastosowaniu kwartalnego rozliczenia podatkowego przedsiębiorcy mają lepszą płynność i mniej obowiązków.

W 2008 roku tylko 3 proc. przedsiębiorców płaciło zaliczki na podatek dochodowy proc. w rytmie kwartalnym. W roku ubiegłym było ich już 6 proc. – wynika z danych Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Autopromocja

Główną wadą kwartalnego trybu opłacania zaliczek jest konieczność dokładniejszego planowania przepływów finansowych. Przedsiębiorca musi bowiem tak prowadzić firmę, aby na początku nowego kwartału dysponować większą kwotą, potrzebną do opłacenia zaliczek z trzech miesięcy. W przypadku opłacania podatku co miesiąc wystarczy regularnie odprowadzać określoną kwotę.

Ale dzięki kwartalnym rozliczeniom przedsiębiorca dysponuje większą gotówką w okresach poprzedzających rozliczenia. To spore ułatwienie w sytuacji, kiedy np. część kontrahentów spóźnia się z płatnościami. Nawet przy terminowo spływających należnościach i braku problemów z płynnością wolną gotówkę można zdeponować choćby w banku. Oczywiście, korzyści finansowe w takim wypadku są tym większe, im więcej środków posiada przedsiębiorca.

Zaliczki uproszczone w podatku dochodowym od osób prawnych

REKLAMA

Możliwość dysponowani większymi środkami nie jest bez znaczenia np. przy zakupie towarów czy surowców koniecznych przy działalności gospodarczej. Zwykle dostawcy oferują większe upusty przy zakupie za wyższe kwoty, takie zaś łatwiej zgromadzić przy kwartalnym rytmie rozliczeń. Oczywiście, większy zakup – ze względu na wyższe koszty – przekłada się później na wysokość rozliczeń z fiskusem, co skutkuje obniżeniem kwoty należnej zaliczki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jest jeszcze jeden element, przemawiający za rozliczeniami kwartalnymi, mianowicie czas. Przedsiębiorca opłacający zaliczki co miesiąc spędza na wypełnianiu formularzy dla urzędu skarbowego więcej czasu niż osoba, która robi to co kwartał. Oczywiście, aby taką oszczędność uzyskać, potrzebna jest systematyczność przy prowadzeniu własnej księgowości. W innym wypadku bowiem może się okazać, że czas zaoszczędzony na wypełnianiu formularzy przedsiębiorca traci na poszukiwanie zaginionych faktur i uzupełnianie danych z minionych trzech miesięcy.

Zobacz kalkulator: Odsetek od zaległości podatkowych

Jeszcze większe korzyści przynosi zmiana terminów płatności podatku VAT z miesięcznej na kwartalną. Tutaj w grę wchodzi także większa płynność, więcej swobody przy potrącaniu podatku naliczonego (rozliczający się miesięcznie mają na to trzy miesiące, zaś osoby rozliczające się kwartalnie – aż trzy kwartały) i mniej biurokracji. Chodzi zarówno o mniejszą liczbę deklaracji VAT-owskich, bo 4 rocznie, a nie 12, ale także o zmniejszenie liczby ewentualnych korekt w razie stwierdzenia błędu w jednym z poprzednich rozliczeń. Przy miesięcznych rozliczeniach czasem trzeba korygować wszystkie z nich wstecz aż do miesiąca, w którym pojawił się błąd. Przy kwartalnym trybie opłacania VAT, korekt będzie mniej.

Zmiany trybu rozliczania PIT z miesięcznego na kwartalny można dokonać tylko raz w roku. Można się na to zdecydować na początku nowego roku podatkowego, nie później niż do dnia, w którym trzeba zapłacić pierwszą zaliczkę miesięczną na podatek dochodowy, czyli do 20 lutego. Z kolei w przypadku VAT takiej zmiany można dokonać cztery razy w roku. Decyzję należy podjąć do 25 dnia drugiego miesiąca kwartału, za który ma zostać złożona deklaracja kwartalna.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Marek Siudaj, Tax Care

Autopromocja
Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

REKLAMA

Źródło: Tax Care

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA