REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaka jest stawka ryczałtu dla usług wynajmu pracowników

Anna Welsyng
Anna Welsyng
Radca prawny i doradca podatkowy. Prowadzi swoją kancelarię w Warszawie, specjalizuje się w kompleksowej obsłudze podatkowo-księgowej firm i innych podatników. Autorka kilkuset publikacji o tematyce podatkowej.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jestem wspólnikiem spółki cywilnej. Prowadzimy działalność w zakresie usług transportowych i handlu opodatkowaną ryczałtem ewidencjonowanym. Chcielibyśmy jeszcze w tym roku rozszerzyć zakres działalności o usługi wynajmu kierowców dla innych firm transportowych. Czy takie usługi mogą być opodatkowane ryczałtem, a jeśli tak - to według jakiej stawki?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Jeśli świadczone przez Państwa usługi wynajmu pracowników (kierowców) dla innych firm będą się mieścić w grupowaniu PKWiU 74.50.2 „Usługi pozyskiwania personelu”, to mogą Państwo opodatkować je w formie ryczałtu ewidencjonowanego. Stawka ryczałtu w takim przypadku wynosi 17% przychodu.

UZASADNIENIE

Podatnicy mogą wybrać ryczałt ewidencjonowany, jeśli są spełnione warunki umożliwiające zastosowanie tej formy opodatkowania działalności gospodarczej. Jednym z takich warunków jest prowadzenie działalności w branży, która nie została wyłączona z ryczałtu decyzją ustawodawcy. Katalog takich wyłączeń zawiera zarówno art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, jak i załącznik nr 2 do tej ustawy. Dlatego przed dokonaniem wyboru tej formy opodatkowania każdorazowo należy sprawdzić, czy dany rodzaj działalności nie został wyłączony z ryczałtu.

REKLAMA

WARTO ZAPAMIĘTAĆ

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nie każdy rodzaj działalności gospodarczej może być opodatkowany w formie ryczałtu ewidencjonowanego. Katalog wyłączeń z tej formy opodatkowania zawiera ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym oraz załącznik nr 2 do niej.

Artykuł 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne zawiera wykaz stawek ryczałtu możliwych do zastosowania w stosunku do osiąganych przychodów. Z pkt 2 lit. i) tego artykułu wynika, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z tytułu usług pozyskiwania personelu (PKWiU 74.50.2) wynosi 17% przychodów, z zastrzeżeniem załącznika nr 2 do ustawy. Załącznik ten zawiera wykaz usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Usługi te zostały oznaczone według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. W poz. 18 tego załącznika została wymieniona grupa 74. 5 - „Usługi rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu oraz usługi świadczone przez jednoosobowe podmioty gospodarcze prowadzące działalność gospodarczą wyłącznie na rzecz jednego podmiotu, z wyjątkiem kategorii 74.50.2 - usługi pozyskiwania personelu”.

Oznacza to, że usługi pozyskiwania personelu zaklasyfikowane do PKWiU 74.50.2 podlegają opodatkowaniu ryczałtem, którego stawka wynosi w takim przypadku 17% uzyskanego przychodu. Zatem jeśli w opisanej przez Pana sytuacji świadczone przez spółkę usługi wynajmu pracowników innym firmom transportowym będą się mieścić w powyższym grupowaniu PKWiU, to będzie możliwe skorzystanie z opodatkowania ich ryczałtem ewidencjonowanym według stawki 17%.

Możliwość opodatkowania ryczałtem ewidencjonowanym usług pozyskiwania personelu objętych grupowaniem 74.50.2 PKWiU potwierdzają również organy podatkowe. Przykładem jest pismo Naczelnika Urzędu Skarbowego w Chodzieży z 11 maja 2007 r. nr PB415-2/07, w którym organ podatkowy stwierdził, że:

W przypadku gdy usługi wynajmu pracowników - kierowców, o które spółka zamierza rozszerzyć w 2007 r. działalność, zostaną sklasyfikowane przez Urząd Statystyczny jako usługi mieszczące się w ogólnej grupie 74.50.2 - „usługi pozyskiwania personelu”, to przychody z tego tytułu będą opodatkowane 17% stawką ryczałtu.

Dlatego, aby uniknąć w przyszłości kwestionowania prawa do korzystania z ryczałtu, wskazane byłoby uzyskanie przez Państwa klasyfikacji statystycznej usług świadczonych przez spółkę. Obecnie jedyną jednostką uprawnioną do wydawania opinii w tym zakresie jest Ośrodek Standardów Klasyfikacyjnych przy Wojewódzkim Urzędzie Statystycznym w Łodzi.

• art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e), art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. i) ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne - Dz.U. Nr 144, poz. 930; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1588

• poz. 18 załącznika nr 2 do ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne - Dz.U. Nr 144, poz. 930; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1588

Anna Welsyng

radca prawny, doradca podatkowy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA